Från stor bil till liten bil

Bukefalos 30 år!

Wow! Blir kanske till att kolla in de lite extra. Vad innebär mildhybrid? Är det värt att köpa hybridbil( de som laddas när man kör om jag förstår rätt) när man inte har laddning hemma?
Mildhybrid är en sån där batteriet används för att minska bränsleförbrukningen men inte kan laddas med el utifrån. Klart positivt överraskad, inte förväntat mig att en mellanstor kombi kunde gå under halvlitern bensin.

Sen är det också positivt överraskande för mig hur man kör med en sån drivlina ihop med automatväxeln.

Jag har en Toyota Yaris Cross. 2026 års modell. 3000 kr skatt/år. Drar 0.4 l/milen. Framhjulsdrift. Finns i 4 hjulsdrift men kostar då betydligt mer och drar mer bränsle.

Oerhörd nöjd med bilen. Jättefin att köra. Sitter bra i den. Hybrid, men laddas under körning, så man "tankar" aldrig el.

Enda nackdelen är att den bara får dra 750 kg. Men den husvagn jag drömmer om att köpa har totalvikt på 750 kg ... så jag behöver inte dra mer. Tiden med häst är över för mig, så det behöver jag inte tänka på.

Hög markfrigång. Lätt att ta sig i och ur.

Köpte den främst av det skälet + att jag behövde en automat.

Körde Renault Clio tidigare och med en trasig kropp började jag få svårt att komma i och ur + att det började bli jobbigt att växla för knä och nacke.

Mitt tips är Toyota. Äldre årsmodell får du för 150 - 200, åtminstone de mindre modellerna. Bra andrahandsvärde om du köper häst igen och behöver dra mer.

Jag har haft golf kombi diesel och trivts med den, gick jättebra och lätt med husvagn bak. Tycker golfkombin är rymlig och bra och inte jättestor. När den började bli dålig så skulle svärfar sluta köra bil och jag fick hans lilla skoda fabia -19, och tänkte hur jag skulle klara mig med liten bil, hund och hundbur och träningsprylar. Men jag fick in allt i den lilla lilla skuffen och den tar mig överallt. Billig i skatt, försäkring och drift. Så nu gillar jag min lilla bil😁 Och drag behöver jag inte nu, då husvagnen står uppställd på camping.
Nu har vi en bil till, en kombi med drag, Kia, så sitter väl inte helt i sjön.

Vet inte var du bor men varför skulle du inte göra det? Jag har en liten, ej fyrhjulsdriven bil, bor i västra Jämtland och har hittills aldrig kört fast och kommit upp för alla backar. Dock är den något högre, förra bilen fastnade jag med ibland för att snön tog i under. Och så har jag bra vinterdäck.

På jobbet har vi VW id3 (el), VW Golf (gas), Ford Kuga och Focus (hybrid). Samtliga kör fast när det är mycket snö och oplogat i Uppsala :rage: . Kugan är väl den som klarar det bäst - den är också högst och tyngst av dem. Så, även om jag klarat mig bra med mina egna bilar (Volvo 945/745, Subaru Legacy, VW Polo, Seat Leon. De två senare skulle jag inte rekommendera vid riktigt snöoväder, dock, men jag tuffade fram och körde på landet utan större problem!) så förstår jag att tanken slår en :p .

Jag tänkte föreslå Ford Kuga , hög,får dra så det räcker på B kort, min är manuell o bensin, går på ca 0,6-0,7 milen med mig som är lite av en bilbuse och gasglad, har kört fast 1 ggr på dom 6 åren jag haft henne, då var det knähögt med snö o en driva på det, så jag kom ca 5m utanför garaget innan jag fick göra det jag borde gjort från början, skotta av ett lager eller 2 :o

Min mor har gått från kombi till Toyota Yaris och är väldigt nöjd. Hon drar inte släp på någon regelbunden basis (och definitivt ingen häst), så det är en smidig liten bil som gör sitt jobb för att transportera sig liksom. Toyota har gott rykte när det gäller små pendlarbilar, har jag förstått.

När vår älskade Honda CR-V blev alldeles för rostig i höstas bytte vi till en Toyota Auris. Jag måste säga att jag trivs rätt bra med den. Jag klarade vintern fint. Den känns inte pytteliten heller, mer som en "mittemellan"-bil. Den får dra 1300 kg och vi har satt på dragkrok. En av de bästa sakerna med den är att den drar 0,5 - 0,55 liter/mil när jag kör utan släp. Så vi sparar mycket pengar på drivmedel. Den är också väldigt billig i skatt, bara drygt 800 kr/år. Kostade ca 150 000 kr och det är 2016 årsmodell.
Älskar också vår Auris. Den heter numera Corolla om TS vill leta en nyare begagnad. Minns inte vilket år skiftet för namnbytet gick igenom.
Toyota är en säker bil som sällan går sönder och inte kostar skjortan att laga. Nästa bil kommer också vara en Toyota, men kan möjligtvis tänka mig Kia också. Vår är en hybrid som laddar sig själv. Enkelt och smidigt. Betalar 430kr om året i skatt, den är från 2012. @Lumos_Nox

Jag har kommit fram till att den perfekta bilen inte finns så jag kör enligt "lägst kostnad vinner".
Det innebär visserligen att jag behöver byta bil efter behov men det innebär också att det kostar väldigt litet totalt sett.

Det som jag sparar mest på är att köpa bilar i 20 000:- kronors klassen.
Värdeminskningen på en bil är ungefär 20% per år.
För en bil som kostar 150 000:- så blir det 30 000:- första året.

Just nu så kör jag en Nissan Almera som jag har fått av min Mamma som slutade köra bil strax innan hon fyllde 90 år.
Den drar 0,6 i blandad körning och 0,8 när jag trasslar mycket i sta'n.
Jag sitter enormt bra men väghållningen är inte rolig och den låter mycket i hastigheter över 70 km/h.
Och det blir väldigt billigt.

Min dotter kör Nissan Micra som kostade 15 000:- i inköp. Den drar neråt halvlitern per mil. Man sitter jättebra i den och till skillnad från Almeran så har den en fantastisk väghållning och tar sig alltid fram. Den är litet högre på något sätt. Dottern pendlar från urskogen med svårt väglag och tar sig fram mycket bra.
Och billigt blir det.
Men den är inte rolig att köra i hastigheter över 70 km/h då det låter något förfärligt.

De bilar med bäst väghållning som jag har kört är Peugeot.
Man åker väldigt bra i dem.
Men de behöver i princip ett avtal med en bra verkstad.

Med det här vill jag säga att man måste välja bil efter sina prioriteringar.
Vad är viktigast?
Billigt?
Väghållning?
Låg bränsleförbrukning?
Dra tunga släp?

Och så slutligen så rekommenderar jag min favoritbil som jag skulle köpa om jag inte var så snål.
Subaru Impreza, den lilla varianten.
Den får dra en hel del på kroken, har 4-hjulsdrift och är redigt rolig att köra.

Om jag skulle behöva köpa bil i dag, så skulle den här ligga bra till.
Den får dra mitt släp på 1 500 kg.
https://www.blocket.se/mobility/item/13921385

Älskar också vår Auris. Den heter numera Corolla om TS vill leta en nyare begagnad. Minns inte vilket år skiftet för namnbytet gick igenom.
Toyota är en säker bil som sällan går sönder och inte kostar skjortan att laga. Nästa bil kommer också vara en Toyota, men kan möjligtvis tänka mig Kia också. Vår är en hybrid som laddar sig själv. Enkelt och smidigt. Betalar 430kr om året i skatt, den är från 2012. @Lumos_Nox
Namnbytet (tillbaka till Corolla) var 2019.

(Fick dock en sådan helt ny förra året som lånebil och den bilen hade jag inte velat ha alls.)

Ja, för mig var det i princip antingen Honda eller Toyota när jag skulle byta. Jag har varit jättenöjd med min Honda som - förutom den förbannade rosten :( - har varit en helt enastående bil. Mina föräldrar är inne på sin - tror jag - fjärde Toyota nu. De bytte från Volvo och ville sedan aldrig gå tillbaka igen. De slapp sedan alla dessa småfel.

Kan du utveckla varför? ☺️
Dåligt första intryck. Extremt plastig, skärm som sitter ovanpå mittkonsolen och delvis skymmer sikten, krävde ”consent” på skärmen innan start, skramlig och hög ljudnivå.

Inget av det upplever jag med min Auris från 2013.

Svårt att veta vad som ”bara” var ett första intryck och vad som skulle känts trist även senare.

Jag har kört Yaris i 6 år och den motorstarkare varianten klarar sig bra även i sämre väglag. Den motorsvagare varianten kan jag inte rekomendera. Min känsla var också att den inte riktigt trivs över 90km/h så det beror på om man kör mycket på motorväg.

Har kört farmor och farfars Corolla (laddhybrid) några gånger och körkänslan är liknande mellan Corollan och Yarisen. Lite stelt? Yarisen kompenserar det hela med att typ vara som att köra en gokart. Dock tycker jag att Corollans baksäte är fruktansvärt obekvämt. Det är en liten snedställd kant mellan säte och ryggstöd som liksom hamnar i svanskotan och antingen får jag ont eller så får jag sitta som en ostkrok.

I dagsläget äger jag en Kia Ceed GTI. Mycket trevlig och enkel och jag får dra 1400kg, vilket räcker för mig. Den drar ca 0,6 bensin blandad körning och betalar ca 900kr/året i skatt.

På jobbet har jag kört WV ID3 och 4, KIA Niro, Volvo EX30 och Skoda Enyaq. Alla elbilar. Av dessa skulle jag absolut inte rekomendera Volvon eller ID3an. Skodan är kul, enkel och bekväm. Men antagligen också dyr? Jag gillade också Kian men det kan ha att göra med att den liknar min egen bil så mycket att det kändes hemtamt.

Hjälp mig tänka och resonera.

Bilen blev dömd till skroten idag och nu står jag inför köp av ny (begagnad) bil men jag lyckas inte reda i mina önskemål.

Har alltid haft en stor, hög, fyrhjulsdriven bil med dragkrok för att kunna köra hästen och ta mig fram överallt. Men med det har det ju också tillkommit höga skatter, dyra däck och drivmedel.
Så, nu när jag inte längre har häst och inte vet om jag kommer köpa någon ny inom en jättesnar framtid funderar jag på om nästa bil ska bli en liten. Det verkar ju så billigt att äga en liten/ mellan bil. Skillnaden är tusenlappar.

Men, jag fastnar i letandet och känner mig vilsen. Jag ska åka i veckan och titta och känna på bilar men tänkte om någon kanske kunde hjälpa mig att rodda lite.
Budget är runt 150000.

Några av tankarna jag brottas med:

* Tänk om jag ångrar mig och skaffar häst. Då står jag där med bil utan dragkrok/ eller för låg dragvikt. Som hästmänniska känns det nästan skamset att inte ha drag.

* Vad händer på vintern? Kommer jag ta mig av parkeringen?(Bor på landet)

* Trivs jag i en liten bil? Kör mammas Kia nu och trovs inte fantastiskt men det är ju också en vanesak.

* Köper jag en stor bil som jag vill ha blir lån och andra månadskostnader högre medans jag kan köpa en (för mig) lyxigare och nyare bil om jag väljer en mindre.

* Detta med hybridbilar. Kan inte ladda hemma men nästan allt på marknaden är hybridbil. Är så ointresserad av bilar, jag vill bara att de ska rulla.

* Jag har noll koll på modeller på mindre bilar och allt känns bara svårt.
Åk runt på bilfirmor och kolla. Provkör de som känns intressanta.

Bilen blev dömd till skroten idag och nu står jag inför köp av ny (begagnad) bil men jag lyckas inte reda i mina önskemål.

Har alltid haft en stor, hög, fyrhjulsdriven bil med dragkrok för att kunna köra hästen och ta mig fram överallt. Men med det har det ju också tillkommit höga skatter, dyra däck och drivmedel.
Så, nu när jag inte längre har häst och inte vet om jag kommer köpa någon ny inom en jättesnar framtid funderar jag på om nästa bil ska bli en liten. Det verkar ju så billigt att äga en liten/ mellan bil. Skillnaden är tusenlappar.

Men, jag fastnar i letandet och känner mig vilsen. Jag ska åka i veckan och titta och känna på bilar men tänkte om någon kanske kunde hjälpa mig att rodda lite.
Budget är runt 150000.

* Tänk om jag ångrar mig och skaffar häst. Då står jag där med bil utan dragkrok/ eller för låg dragvikt. Som hästmänniska känns det nästan skamset att inte ha drag.

* Trivs jag i en liten bil? Kör mammas Kia nu och trovs inte fantastiskt men det är ju också en vanesak.

* Köper jag en stor bil som jag vill ha blir lån och andra månadskostnader högre medans jag kan köpa en (för mig) lyxigare och nyare bil om jag väljer en mindre.

* Detta med hybridbilar. Kan inte ladda hemma men nästan allt på marknaden är hybridbil. Är så ointresserad av bilar, jag vill bara att de ska rulla.

Jag kan inte svara på dina andra frågor, men kan konstatera att jag har en golfklass Ford och helt ärligt en stor modern Volvo är inte direkt större inuti.

Jag hade önskat att jag hade dragkrok, men det hade gått att sätta dit (inte för att dra en häst men för att dra grejs)

Jag hade fram till förra sommaren en Saab 93:a (gammal som jag köpte innan jag började jobba) och sa alltid att nästa gång jag byter bil ska jag ha en bil som kan dra. Klipp till att Saaben helt kajkade ihop förra sommaren, och jag måste ha bil för att ta mig till och från jobbet. Det blev alltså akut. Större dragbilar är snordyra.

Jag frångick alltså min egen regel och köpte en liten Ford Fiesta som bara gått drygt 3500 mil. Har inte ångrat mig. Bilen är betydligt billigare både i drift, försäkring och skatt än vad Saaben var. Mamma har en större Volvo med drag och hon är pensionär så hon är (nästan) alltid hemma, vi bor två kilometer från varandra så behöver jag en dragbil kan jag låna hennes. Det enda minuset jämfört med Saaben annars är att bagaget är löjligt litet. Men jag är ensam och har inga barn eller barnvagnar som ska in i bilen, kommer heller aldrig få, så den enda gången det märks är när jag ska hämta spån typ tre gånger/år och då har jag lånat mammas bil de gångerna också.

Jag vägrar el eller hybrid så jag ställde in sökfunktionen på att det ska vara bensin eller diesel. Precis som att jag ställde in att jag vill ha en manuell bil.

Vilket årsmodell intervall skulle ni välja att kolla på? Fattar att skick och mil osv spelar roll men vad skulle ni anse vara för gammal i mitt läge?
Jag hade gått mer på milantal och skicket än årsmodell. Min är en -19 och så ny bil har jag aldrig haft. Jämfört med -02:an och 87:an (!) jag hade innan är det här bara en bebisbil. Men jag hade kanske inte gett samma summa för bilen om den hade varit årsmodell -09 även om den hade gått samma antal mil.

Budget är runt 150000.

Det finns två typer av hybrid:

Hybrid: laddas under färd. Laddas inte med sladd!

Laddhybrid: laddas med sladd men har också vanlig förbränningsmotor.

Jag köpte en hybrid som laddar sig själv under färd eftersom jag inte har möjlighet att ladda hemma. Har lägre förbrukning på den än på den betydligt mindre bensinaren jag hade innan.

Jag har bara kört små bilar senaste 14 åren. Nu bor jag på landet och är inne på min andra Kia Rio. Samma klass som Hyundai i20 och WV Polo. Jag har fastnat 2 ggr under de 6,5 åren jag bott här och då är det för att det drivit igen. Ena gången hade en pickup fastnat på liknande ställe, så inget är säkert. Båda gångerna på grusvägen här hemma. Ute på det större vägnätet har jag aldrig fastnat med nån av småbilarna.
Nu är Rio inget man drar hästsläp med då max ligger på 900 kg.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCXXXVII
  • Valvaka!
  • Webinarier/minikurser

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar