Jag har kommit fram till att den perfekta bilen inte finns så jag kör enligt "lägst kostnad vinner".
Det innebär visserligen att jag behöver byta bil efter behov men det innebär också att det kostar väldigt litet totalt sett.
Det som jag sparar mest på är att köpa bilar i 20 000:- kronors klassen.
Värdeminskningen på en bil är ungefär 20% per år.
För en bil som kostar 150 000:- så blir det 30 000:- första året.
Just nu så kör jag en Nissan Almera som jag har fått av min Mamma som slutade köra bil strax innan hon fyllde 90 år.
Den drar 0,6 i blandad körning och 0,8 när jag trasslar mycket i sta'n.
Jag sitter enormt bra men väghållningen är inte rolig och den låter mycket i hastigheter över 70 km/h.
Och det blir väldigt billigt.
Min dotter kör Nissan Micra som kostade 15 000:- i inköp. Den drar neråt halvlitern per mil. Man sitter jättebra i den och till skillnad från Almeran så har den en fantastisk väghållning och tar sig alltid fram. Den är litet högre på något sätt. Dottern pendlar från urskogen med svårt väglag och tar sig fram mycket bra.
Och billigt blir det.
Men den är inte rolig att köra i hastigheter över 70 km/h då det låter något förfärligt.
De bilar med bäst väghållning som jag har kört är Peugeot.
Man åker väldigt bra i dem.
Men de behöver i princip ett avtal med en bra verkstad.
Med det här vill jag säga att man måste välja bil efter sina prioriteringar.
Vad är viktigast?
Billigt?
Väghållning?
Låg bränsleförbrukning?
Dra tunga släp?
Och så slutligen så rekommenderar jag min favoritbil som jag skulle köpa om jag inte var så snål.
Subaru Impreza, den lilla varianten.
Den får dra en hel del på kroken, har 4-hjulsdrift och är redigt rolig att köra.
Om jag skulle behöva köpa bil i dag, så skulle den här ligga bra till.
Den får dra mitt släp på 1 500 kg.
https://www.blocket.se/mobility/item/13921385