Bukefalos 28 år!

Fransk bulldog

En släthårig havanese med merle… Det hade nog lätt blivit en av de mest populära raserna i världen.
Fast då kommer någon och vill ha en som är tio centimeter högre, eller också har den uppåtsvans som inte duger, eller också vill de ha ståöron, eller en som är helvit, eller... eller.. eller. Det GÅR ju inte att ha en hundras för varje person. 😅
Jag tycker det är fullt naturligt att man får göra avkall för vissa egenskapet eller delar av utseende om andra saker klaffar, precis som när man söker en partner eller vad det nu vara månde.
 
@cowgirl81 förlåt att tråden spårade så, men om du förklarar vad det var du fastnade för hos just frallan kanske det finns andra sunda raser folk kan tipsa om så att du kan titta på dem också innan du bestämmer dig? :)
Det finnz ingen raz zom kan mäta zig med dom, det är helt klart den roligazte hunden jag haft , zom zällzkapzhund då , för något annat än clown o det duger dom inte till
 
Det finnz ingen raz zom kan mäta zig med dom, det är helt klart den roligazte hunden jag haft , zom zällzkapzhund då , för något annat än clown o det duger dom inte till
De jag träffat har för det mesta varit ganska störiga, översexuella och vägrat lämna mina hundar ifred - sedan kan jag se clownen i dem också, men det finns ju många hundar som är roliga!
 
De jag träffat har för det mesta varit ganska störiga, översexuella och vägrat lämna mina hundar ifred - sedan kan jag se clownen i dem också, men det finns ju många hundar som är roliga!
Man måzte välja en med mentalitet och foztrat den, då går dom utmäkt bra ihop med andra hundar ,här har det ju varit mycket noga med att ingen manglar eller använder min pinne zom bowlingkägla :D
 
Man måzte välja en med mentalitet och foztrat den, då går dom utmäkt bra ihop med andra hundar ,här har det ju varit mycket noga med att ingen manglar eller använder min pinne zom bowlingkägla :D
Såklart, men jag tänkte rent genrellt. Kanske har de jag mött inte varit särskilt välavlade eller fostrade, men som ras är ju bulldoggar rätt brötiga.
Jag har liksom svårt att se att ingen annan hund kan vara lika kul som en fralla. :)
 
Hur är det med bostonterrier? Är det lika illa?
Jag har noll och ingen kunskap om de här småraserna (har borzoi och greyhound) men hör ofta talas om frallor men aldrig om bostonterriers och har funderat på varför. Skiljer de sig mycket åt i hälsa, mentalitet och aktiveringsbehov?
 
Hur är det med bostonterrier? Är det lika illa?
Jag har noll och ingen kunskap om de här småraserna (har borzoi och greyhound) men hör ofta talas om frallor men aldrig om bostonterriers och har funderat på varför. Skiljer de sig mycket åt i hälsa, mentalitet och aktiveringsbehov?

Mitt ex hade en bostonterrier som jag bodde ihop med ett tag. Den snarkade både vaken och sovandes och om det va över 16 plus ute så kunde han inte följa med på långpromenader pga risk för överhettning.
 
Mitt ex hade en bostonterrier som jag bodde ihop med ett tag. Den snarkade både vaken och sovandes och om det va över 16 plus ute så kunde han inte följa med på långpromenader pga risk för överhettning.

Fast det är ju alltid vanskligt att gå på personliga erfarenheter. Den enda jag har någon större erfarenhet av tävlar nämligen i högre sök.

Nu håller jag med om att det gör nog inte merparten utan snarare väldigt få bostonterriers, men visst går det att hitta de som är fullt funktionella.
 
Fast det är ju alltid vanskligt att gå på personliga erfarenheter. Den enda jag har någon större erfarenhet av tävlar nämligen i högre sök.

Nu håller jag med om att det gör nog inte merparten utan snarare väldigt få bostonterriers, men visst går det att hitta de som är fullt funktionella.

Fast det enda jag svarade på va att dom har samma problem som frallorna eftersom dom ser likadana ut i nosen. Enda anledningen till att man hör mindre om bostonterriers problem är antagligen för att det är en mindre ras, inte för att dom är friskare
 
Frallor är häftiga små hundar.
Men jag är väldigt tveksam till att det finns en enda som är frisk. Ägare vill gärna påstå det men sen kommer det fram att de låter lite när de andas men det är heeelt normalt.
Bortsett det är det allergier, deformerad ryggrad, separationsångest osv.
Det är en av de sjukaste raserna.
 
Fast det enda jag svarade på va att dom har samma problem som frallorna eftersom dom ser likadana ut i nosen. Enda anledningen till att man hör mindre om bostonterriers problem är antagligen för att det är en mindre ras, inte för att dom är friskare
De är ju å andra sidan också betydligt sundare och mer atletiskt byggda i kroppen så jag tvivlar på att de dras med alla övriga bekymmer frallan har utöver andningen.
 
Tyvärr är även bostonterriers en väldigt sjuk ras. De har alla klassiska problem som andra brakycefaler. Även ryggproblem, problem med patella och mycket allergier.

Ja patella och vissa hjärtproblem verkade va rätt vanliga då iaf, men det är väl 10 år sen jag umgicks med den hunden.
 
Det finnz ingen raz zom kan mäta zig med dom, det är helt klart den roligazte hunden jag haft , zom zällzkapzhund då , för något annat än clown o det duger dom inte till
Nyfiken fråga, jag har ingen riktig erfarenhet av clownen i frallan. Jag vet bara att de jag träffat inte känts särskilt smarta och observanta. Krävs det inte intelligens för att vara en clown? 🤔 eller är de smarta, men lallar runt i sin egen värld?
 
Jag har hängt mycket med en kompis fralla (och träffat några till genom åren) och jag ser inte vad som gör just den till roligare och clownigare än andra hundar? Tycker mest den verkar trött (snarkar både vaken och sovandes så den har väl konstant syrebrist)
Med andra hundar är den väldigt bufflig, polisig och det blir lätt tjafs. Om den är rastypisk vet jag inte. Tycker mina Snuzzar är betydligt roligare, fräsigare och clownigare.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hejsan, skulle behöva lite rastips på en hund ni tror skulle passa mig. Har tidigare haft boxer och älskar rasen men pga sjukdomsrisken...
2
Svar
33
· Visningar
3 042
Senast: Åsa A
·
Hundavel & Ras Vilken hundras hade ni rekommenderat för räddningsarbete/personsök om ni fick välja? Några kriterier är: hunden måste gilla sökarbete...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
6 209
Senast: Milosari
·
Hundavel & Ras Tänkte fråga lite öppet här där det säkert finns en del erfarenheter. Funderar på kommande hund. Jagar och har kommit in på att fundera...
2
Svar
24
· Visningar
1 684
Hundavel & Ras Hej! Går som många före mig i tankarna på val av hundras... vi är en familj på fyra med två vuxna och två tonårsbarn. Vi har även två...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 740
Senast: Krumben
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hundbeteende
  • Äter hundar småfåglar?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp