Fransk bulldog

I praktiken så har deras temperament betydligt fler likheter än skillnader skulle jag säga utifrån vad jag ser på kurser mm.
Frallorna är aktiva hundar oavsett hur man klassar dem, även om deras kroppar inte alltid klarar av att kanalisera själva hunden.
Då får du tycka det och vi tycker olika.
 
Jag litar på Bodil där, dvs att det faktiskt säger något.

För även utifrån att ex alla hundar ej har livförsäkring så är 4.5 år för lite!
jag har inte träffat en fralla som är 4.5 år och inte märkbart har börjat åldras. Det är inte normalt.
Och jag träffar VÄLDIGT många hundar då jag har kurser mm. Att frallorna i snitt dör tidigt går liksom inte att missa. Så mycket problem med svalg, trånga öron, överväxt av demodex, allergier.....alltså...det är hemskt! Lukta på dem bara! De har fan inget immunförsvar, varenda svamp, bakterie och andra patogener växer obehindrat i hud, mellan tår, i öron....det är en mardröm!
Ja, jag har träffat de som är 8 och verkar på bra bara de får lite kortison ibland...men det är inte standard.
Men vet vi något om hur många hundar som är med i statistiken?

Finns det siffror som säger "1000 hundar är livförsäkrade, 500 dog tidigt nog för att livförsäkringen skulle användas och snittet var 4,5 år" så håller jag med om att det är för mycket och för tidigt.

Finns det siffror som säger "1000 hundar är livförsäkrade, 3 hundar dog vid 4,5 års ålder, resten blev 12 år gamla" så låter det inte alls så farligt.
 
Men vet vi något om hur många hundar som är med i statistiken?

Finns det siffror som säger "1000 hundar är livförsäkrade, 500 dog tidigt nog för att livförsäkringen skulle användas och snittet var 4,5 år" så håller jag med om att det är för mycket och för tidigt.

Finns det siffror som säger "1000 hundar är livförsäkrade, 3 hundar dog vid 4,5 års ålder, resten blev 12 år gamla" så låter det inte alls så farligt.
Nej, vi vet inte mycket, bara en del.
Jag vill dock veta mer och undrar helt enkelt hur.
 
En bruksras men mycket skitavel som gett rasen en hel del mentala problem. En ras där man måste ha god insyn för att hitta en bra individ.
Ingen lämplig förstaras/förstahund.
Det är en väldigt ojämn ras, asbsolut! Jag träffar de som är sociala som samojeder mfl och de som är väldigt reserverade och reaktiva. De som är trygga och de som är rädda för i proncip allt hur mycket än hundäg lagt på miljöträning osv.

Men min förstahund (efter att jag flyttat hemifrån iaf) var Belgare och sedan Schäfer....jag är den som inte alls håller med om att det finns några direkta förstahundar.
Har flera hundägare som har mina Lunalia och Ailanul (aktiva hundar) som förstahundar. Det handlar mer om hur stort intresse man har av att ha en hund med tryck i, hur stort intresse man har av att träna hund osv. Man måste sätta sig i vad man har för hund och vad de har för behov för att välja om de matchar.
Det blir ju inte automatiskt så att man är redo för en Belgare, Dobermann, Schäfer, någon herdehundsras (ex kuvasz) bara för att man haft 10 stycket papillons och en havanaise. Det är inte så man blir rätt person för en sådan hund.
 
Hur är Boxern då. Finns inte många raser som tilltalar mig. :idea: men Boxer och Australian shepherd, kan ja tänka mig också.

Underbara hundar säger jag som är väldigt partisk, men de är brukshundar. Många funkar alldeles utmärkt som aktiva familjehundar (men då krävs rejäla skogspromenader, sök på skoj efter familjemedlemmar, osv som aktivering) men du vill inte ha en understimulerad boxer.

Man ska vara väldigt noga med hälsoresultaten hos föräldrarna.
 
Det är en väldigt ojämn ras, asbsolut! Jag träffar de som är sociala som samojeder mfl och de som är väldigt reserverade och reaktiva. De som är trygga och de som är rädda för i proncip allt hur mycket än hundäg lagt på miljöträning osv.

Men min förstahund (efter att jag flyttat hemifrån iaf) var Belgare och sedan Schäfer....jag är den som inte alls håller med om att det finns några direkta förstahundar.
Har flera hundägare som har mina Lunalia och Ailanul (aktiva hundar) som förstahundar. Det handlar mer om hur stort intresse man har av att ha en hund med tryck i, hur stort intresse man har av att träna hund osv. Man måste sätta sig i vad man har för hund och vad de har för behov för att välja om de matchar.
Det blir ju inte automatiskt så att man är redo för en Belgare, Dobermann, Schäfer, någon herdehundsras (ex kuvasz) bara för att man haft 10 stycket papillons och en havanaise. Det är inte så man blir rätt person för en sådan hund.
Vi tycker olika.
 
Underbara hundar säger jag som är väldigt partisk, men de är brukshundar. Många funkar alldeles utmärkt som aktiva familjehundar (men då krävs rejäla skogspromenader, sök på skoj efter familjemedlemmar, osv som aktivering) men du vill inte ha en understimulerad boxer.

Man ska vara väldigt noga med hälsoresultaten hos föräldrarna.
Ja, boxrar är oftast alldeles underbara.

Men hjälper inte längre tillräckligt mycket att välja föräldrar med bra hälsoresultat. Dels pga av att du alltid väljer de som är nära släkt med sjuka. Och delas för att den delen av hälsan som brukar krävas och/eller förväntas dokumentation på är försvinnande liten i jämförelse med den delen av hälsan som inte bokförs. De är för sjuka! Finns absolut individer som är friska nog och mer...men de behöver paras mot friskare population för att det ska bli tillräckligt bra odds.
 
Hur är Boxern då. Finns inte många raser som tilltalar mig. :idea: men Boxer och Australian shepherd, kan ja tänka mig också.
Vad är det som gör att du vill ha hund? Hur tänker du dig att ditt liv med hund kommer se ut? Vill du spendera många timmar i veckan med träning på hundklubben? Vill du vandra i ut och skur? Vill du ställa ut? Vill du ha en chill kompis som kan hänga med på det mesta i ett vanligt liv?

Det är lite som om du hade funderat på att skaffa häst och väljer mellan en äldre shetlandsponny, ett halvblod utbildad för msv i full tävlingskondition eller en vildfångad mustang.
 
Ja, boxrar är oftast alldeles underbara.

Men hjälper inte längre tillräckligt mycket att välja föräldrar med bra hälsoresultat. Dels pga av att du alltid väljer de som är nära släkt med sjuka. Och delas för att den delen av hälsan som brukar krävas och/eller förväntas dokumentation på är försvinnande liten i jämförelse med den delen av hälsan som inte bokförs. De är för sjuka! Finns absolut individer som är friska nog och mer...men de behöver paras mot friskare population för att det ska bli tillräckligt bra odds.

Det får du stå för. Men du har ju en agenda mot alla renrasiga hundar och skapar egna hittepåraser, vilket jag tycker att de som läser ska vara medvetna om.

Det enda du i de flesta fall inte kommer åt genom att vara noggrann med föräldraval är cancer. Och ja, det är ett problem. Men (förhoppningsvis) inte ett "hjälp vi måste korsa in andra raser" problem. Vi hoppas kunna jobba med det på andra sätt.
 
Frallorna är aktiva hundar oavsett hur man klassar dem, även om deras kroppar inte alltid klarar av att kanalisera själva hunden.
Hur menar du att det bara är kroppen som är problemet? När jag var på diverse (handledda) valpaktiviter med min Bichon så var det ofta någon frallavalp där. Deras ägare blev generellt imponerade av min Bichons snabba inlärning och förmåga till självständig problemlösning (egenskaper som jag själv tycker hon brister en del i då hon visserligen är smart, men inte har så mycket driv och har svag will to please)
 
Det får du stå för. Men du har ju en agenda mot alla renrasiga hundar och skapar egna hittepåraser, vilket jag tycker att de som läser ska vara medvetna om.

Det enda du i de flesta fall inte kommer åt genom att vara noggrann med föräldraval är cancer. Och ja, det är ett problem. Men (förhoppningsvis) inte ett "hjälp vi måste korsa in andra raser" problem. Vi hoppas kunna jobba med det på andra sätt.
Det har absolut inget att göra med om jag står för det eller inte...det är frikopplat därifrån.
Det svårt att avla , åtminstone på tikar, innan man vet om hunden får cancer efter 5 års ålder. Och är det så att alla väntar med att ta första kullen där precis innan tiken fyller 5?
Bokförs cancerfallen?
Om det ändå var frågan om bara cancer....det är ju mer än det som är vanligt hos rasen.
Underbar...men nej, man parar ex boxer med annan boxer om man är någorlunda insatt och samtidigt har ett djuretiskt perspektiv på detta med att sätta valpar till världen.
 
Hur menar du att det bara är kroppen som är problemet? När jag var på diverse (handledda) valpaktiviter med min Bichon så var det ofta någon frallavalp där. Deras ägare blev generellt imponerade av min Bichons snabba inlärning och förmåga till självständig problemlösning (egenskaper som jag själv tycker hon brister en del i då hon visserligen är smart, men inte har så mycket driv och har svag will to please)
Jag förstår inte. Menar du att det även är fel på frallors temperament? Ex att de kan vara envisa?
Jag skulle ej välja en hund med frallans temperament, utan vill ha lite annorlunda...men det är ju beroende av min smak.
Skrev jag verkligen att det enda problemet som kan vara med en fralla är kroppen?
Jag menade mer att det, generellt, är en aktiv, rolig hund som alltså behöver en kropp som kan leva upp till det.
 
Jag förstår inte. Menar du att det även är fel på frallors temperament? Ex att de kan vara envisa?
Jag skulle ej välja en hund med frallans temperament, utan vill ha lite annorlunda...men det är ju beroende av min smak.
Skrev jag verkligen att det enda problemet som kan vara med en fralla är kroppen?
Jag menade mer att det, generellt, är en aktiv, rolig hund som alltså behöver en kropp som kan leva upp till det.
Jag tycker de verkar rätt korkade. Det här är inte envishet jag tänkte på. Utan tex förmågan att lösa hundpussel. Även terriers och schnauzrar kan vara envisa. Men de brukar ju visa tecken på intelligens också.
 
Jag tycker de verkar rätt korkade. Det här är inte envishet jag tänkte på. Utan tex förmågan att lösa hundpussel. Även terriers och schnauzrar kan vara envisa. Men de brukar ju visa tecken på intelligens också.
Ok!
Jag har inte riktigt samma erfarenhet.
Men det blir ju inte direkt lättare att koncentrera sig på uppgifter med ett äppelformat huvud, att andningen inte är optimal och att det kliar i öron, i hudväck osv.
Så kroppen kan faktiskt ställa till det för kognitionerna också oavsett om det är så i detta fall eller inte.
 
Det har absolut inget att göra med om jag står för det eller inte...det är frikopplat därifrån.
Det svårt att avla , åtminstone på tikar, innan man vet om hunden får cancer efter 5 års ålder. Och är det så att alla väntar med att ta första kullen där precis innan tiken fyller 5?
Bokförs cancerfallen?
Om det ändå var frågan om bara cancer....det är ju mer än det som är vanligt hos rasen.

Cancer går inte att avla bort i nuläget, nej. Vi jobbar med SLU när det gäller den genetiska biten.

Och vad mer än cancer tycker du är så oerhört problematiskt att rasen inte går att avla på?

Underbar...men nej, man parar ex boxer med annan boxer om man är någorlunda insatt och samtidigt har ett djuretiskt perspektiv på detta med att sätta valpar till världen.

🙄
 
Jag tycker de verkar rätt korkade. Det här är inte envishet jag tänkte på. Utan tex förmågan att lösa hundpussel. Även terriers och schnauzrar kan vara envisa. Men de brukar ju visa tecken på intelligens också.
Ja frallor har knappast någon will to please och man kan verkligen inte anklaga dem för ha någon arbetslust mer än leka och dragkamp. Stor skillnad mot Boxerns arbetsglädje.
 
Jag tycker de verkar rätt korkade. Det här är inte envishet jag tänkte på. Utan tex förmågan att lösa hundpussel. Även terriers och schnauzrar kan vara envisa. Men de brukar ju visa tecken på intelligens också.
Det kan många gånger vara praktiskt med lite "korkade" hundar också. Hundar som är smarta och kvicktänkta lär sig ju inte bara de bra sakerna lätt, utan även dåliga saker. En lite mer "korkad" hund blir därför lättare för nybörjaren som kanske inte har hunnit sätta sig in ordentligt i olika träningsmetoder, inte är så snabb i reaktionerna osv. Sedan finns det ju de hundarna som är kvicktänkta och inte har någon will to please, och då blir det ännu svårare.
 
Ja frallor har knappast någon will to please och man kan verkligen inte anklaga dem för ha någon arbetslust mer än leka och dragkamp. Stor skillnad mot Boxerns arbetsglädje.

Sen är det ju i ärlighetens namn inte alltid så bra ställt med will to please hos boxer heller. De jobbar gärna, men inte alltid med det föraren vill. ;) Och eftersom de är så oerhört nyfikna och intresserade av sin omgivning kan det krävas ganska mycket av både krav och motivation för att de ska hålla fokus. Vill man till SM så köper man en malle eller en border collie, inte en boxer. Vill man ha en kul (men ibland väldigt frustrerande) tävlingskompis där man med en stor dos envetenhet kan ta sig en bit upp i klasserna passar boxer bra. De är inte heller arbetsnarkomaner så de kan ta en dag på soffan i de flesta fall. Min yngsta är ovanligt mycket arbetsavlad och det märks.
 
Cancer går inte att avla bort i nuläget, nej. Vi jobbar med SLU när det gäller den genetiska biten.

Och vad mer än cancer tycker du är så oerhört problematiskt att rasen inte går att avla på?
Jag tänker att det är en stor sak att så många gar cancer...att det hade räckt för att ta in nytt blod.
Men jag tänkte på ffa allergier, autoimmuna tillstånd, olika sjukdomar som har med endokrina systemet att göra.

Jag ser en röd tråd där, jag tror att det handlar om sjukdomsanlag...men i princip allt har ju med innunförsvaret att göra (och inte bara hos Boxrar) och jag tror att man hade fått ett betydligt bättre läge med bättre med ett förbättrat MHC. Man kommer likosm inte ifrån det....utan ett tillräckligt MHC kan selektering inte göra mycket mer än att försämra MHCt ytterligare.
Så sorgligt.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hejsan, skulle behöva lite rastips på en hund ni tror skulle passa mig. Har tidigare haft boxer och älskar rasen men pga sjukdomsrisken...
2
Svar
33
· Visningar
3 160
Senast: Åsa A
·
Hundavel & Ras Vilken hundras hade ni rekommenderat för räddningsarbete/personsök om ni fick välja? Några kriterier är: hunden måste gilla sökarbete...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
6 470
Senast: Milosari
·
Hundavel & Ras Tänkte fråga lite öppet här där det säkert finns en del erfarenheter. Funderar på kommande hund. Jagar och har kommit in på att fundera...
2
Svar
24
· Visningar
1 819
Hundavel & Ras Hej! Går som många före mig i tankarna på val av hundras... vi är en familj på fyra med två vuxna och två tonårsbarn. Vi har även två...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 904
Senast: Krumben
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp