Bukefalos 28 år!

Fransk bulldog

Hur är Boxern då. Finns inte många raser som tilltalar mig. :idea: men Boxer och Australian shepherd, kan ja tänka mig också.
 
Hur är Boxern då. Finns inte många raser som tilltalar mig. :idea: men Boxer och Australian shepherd, kan ja tänka mig också.
Jag tror du måste sätta dig ner och fundera på vad du vill göra med din hund och vad du erbjuder hunden för liv. Först är du sugen på en fralla (sällskapshund ) och nu på en boxer (brukshund) eller Australian shepherd (vallhund). Både de senare hundrasernas men de är väldigt aktiva hundar som behöver fostras som unga och behöver få arbeta hela livet.
 
Hur är Boxern då. Finns inte många raser som tilltalar mig. :idea: men Boxer och Australian shepherd, kan ja tänka mig också.

Väldigt olika raser!

Vad är du ute efter i en hund? Vad vill du göra med den? Vilket liv kan du erbjuda? Och eftersom två av raserna är aktiva hundar som kräver träning så bör du även fundera på hur mycket tid och energi du kommer vilja lägga ner på träning, även i vardagen.
 
När de friskare individerna i en ras är sjuka så måste man nog byta ras.
Bodil Carlsson skriver i sin blogg att genomsnittsåldern för att plocka ut livförsäkringen (vilket man gör när hunden dött) på en Fransk Bulldog är när hunden är 4.5 år gammal.
Jag frågade henne hur hon vet det eftersom försäkringsbolagen är så hemliga nu för tiden, hon refererade till Kontakt på Agria. Jag litar på henne! Jag vet att hon inte skriver saker som hon inte är säker på.
Om du litar på det eller ej kan ingen styra...men om man vill ha en frisk hund så ska man nog inte satsa på en ras där rasstandarden faktiskt går emot att hunden har en funktionell kropp.
Andningen är långt ifrån det enda hälsoproblemet som systematiskt finns hos rasen. De har även trånga öron (vilket gör att många får gå på sköljningar och upprepade antibiotika. och kortisonkurer som i sig har bieffekter som skapar andra hälsoproblem), väldigt mycket allergier osv. Och om du träffar en fralla som är 3 år + så kan du säkert se på ögon och inte minst hur hunden luktar, att du har att göra med en hund som redan har börjat åldras.
Förstår att man kan fastna för rasen, de flesta frallor är dessutom väldigt trevliga mentalt, men det kan aldrig bli okej att främja avel på en så sjuk och funktionsnedsatt ras.
 
När de friskare individerna i en ras är sjuka så måste man nog byta ras.
Bodil Carlsson skriver i sin blogg att genomsnittsåldern för att plocka ut livförsäkringen (vilket man gör när hunden dött) på en Fransk Bulldog är när hunden är 4.5 år gammal.
Jag frågade henne hur hon vet det eftersom försäkringsbolagen är så hemliga nu för tiden, hon refererade till Kontakt på Agria. Jag litar på henne! Jag vet att hon inte skriver saker som hon inte är säker på.
Om du litar på det eller ej kan ingen styra...men om man vill ha en frisk hund så ska man nog inte satsa på en ras där rasstandarden faktiskt går emot att hunden har en funktionell kropp.
Andningen är långt ifrån det enda hälsoproblemet som systematiskt finns hos rasen. De har även trånga öron (vilket gör att många får gå på sköljningar och upprepade antibiotika. och kortisonkurer som i sig har bieffekter som skapar andra hälsoproblem), väldigt mycket allergier osv. Och om du träffar en fralla som är 3 år + så kan du säkert se på ögon och inte minst hur hunden luktar, att du har att göra med en hund som redan har börjat åldras.
Förstår att man kan fastna för rasen, de flesta frallor är dessutom väldigt trevliga mentalt, men det kan aldrig bli okej att främja avel på en så sjuk och funktionsnedsatt ras.
Ang att ta ut livförsäkringen: Den siffran kommer aldrig vara hög. Det är ofta som man inte kan ha hunden livförsäkrad efter att den fyllt 8 år, så ska man plocka ut försäkringen öht så blir det på hundar som dör unga. Du kommer därmed inte hitta en enda hund oavsett ras där man tar ut livförsäkringen när hundarna är 10-12 år, även om hundarna i rasen ofta blir så gamla eller äldre.

(däremot håller jag med om att det är klokt att undvika frallorna pga den bedrövliga hälsan)
 
@Red_Chili Precis! Just livförsäkringen vet jag inte om jag har så stor nytta av oavsett ålder på hunden. Orkade aldrig plocka ut den när Nessie dog, tog flera månader innan jag ens orkade avsluta hennes försäkring..
Äldsta hunden plockade jag bort den på när hon blev sex och eftersom hon är av småhundsras så kan hon säkerligen bli uppåt 14 år och äldre.
 
Ang att ta ut livförsäkringen: Den siffran kommer aldrig vara hög. Det är ofta som man inte kan ha hunden livförsäkrad efter att den fyllt 8 år, så ska man plocka ut försäkringen öht så blir det på hundar som dör unga. Du kommer därmed inte hitta en enda hund oavsett ras där man tar ut livförsäkringen när hundarna är 10-12 år, även om hundarna i rasen ofta blir så gamla eller äldre.

(däremot håller jag med om att det är klokt att undvika frallorna pga den bedrövliga hälsan)
Jag förstår den rörligheten. Men menar du att det inte säger någonting alls att snittet ligger på 4.5 år? Skulle det ligga på det för ex Saluki också?
 
Hur är Boxern då. Finns inte många raser som tilltalar mig. :idea: men Boxer och Australian shepherd, kan ja tänka mig också.
Om man vill ha hund enbart pga utseendet (och då vill ha en hund med utseende som är sjukligt) och inte pga deras egenskaper eller vad man ska göra med hunden så borde man satsa på någon annan hobby, typ måla figurer eller spela kort. Det är levande varelser med behov. Inte leksaker eller prydnader.
 
Jag förstår den rörligheten. Men menar du att det inte säger någonting alls att snittet ligger på 4.5 år? Skulle det ligga på det för ex Saluki också?
Nej. Varför skulle det säga något? Vet man något om hur många hundar som är försäkrade och hur många som tar ut livförsäkringen?

Exempel:
Om 1000 hundar av en ras är livförsäkrade och 3 hundar dör unga pga olyckor, då kanske snittet för att ta ut livförsäkringen hamnar på 4 år, trots att 997 hundar lever längre än 8 år utan större problem.

Om däremot 1000 hundar av en ras är livförsäkrade och några hundra av dem tar ut livförsäkringen, om så vid 7 års ålder, då indikerar det ju att det är en ras som inte lever länge och som har rejäla problem.

Man måste alltså sätta ålder i proportion till antalet hundar som är försäkrade och antalet hundar som alls dör tidigt nog för att försäkringen ska användas.
 
Hur är Boxern då. Finns inte många raser som tilltalar mig. :idea: men Boxer och Australian shepherd, kan ja tänka mig också.
Ta en Aussie då! Boxern är en för sjuk ras för att man ska kunna välja en frisk individ, para med samma ras och förvänta sig en god hälsa.
Du har bättre odds med en Aussie.
 
Ta en Aussie då! Boxern är en för sjuk ras för att man ska kunna välja en frisk individ, para med samma ras och förvänta sig en god hälsa.
Du har bättre odds med en Aussie.
Ja men det lär gå åt helvete om man inte är kunnig och intresserad av att träna hund. Aussies är inga snälla gosedjur dom kan vara helt brutala att ha att göra med om man får en med träskalle. Men folk vill ha en för att dom är söta och fluffiga med roliga färger.
 
Ja men det lär gå åt helvete om man inte är kunnig och intresserad av att träna hund. Aussies är inga snälla gosedjur dom kan vara helt brutala att ha att göra med om man får en med träskalle. Men folk vill ha en för att dom är söta och fluffiga med roliga färger.

Håller med. Hur är mentaliteten? Har inte rasen vissa problem med aggressivitet? Jag känner flera som fått sina hundar attackerade av just aussies. En behövde tyvärr avlivas pga skadorna aussien gav den och den andre la sig platt och skrek (6 mån valp) men aussien fortsatte attacken ändå tills nån slet bort den och blev biten själv på kuppen.
 
Hur är Boxern då. Finns inte många raser som tilltalar mig. :idea: men Boxer och Australian shepherd, kan ja tänka mig också.
Boxer är en brukshund. Fralla en sällskapshund. De är två vitt skilda hundraser.

Bena ur vilka egenskaper du söker i en hund. Och vilka egenskaper du INTE vill ha. Hur mycket tid du är villig att lägga på motion, mental stimulans, osv. Vad vill du göra med din hund? Hur ser din bild av hundägande ut?
 
Nej. Varför skulle det säga något? Vet man något om hur många hundar som är försäkrade och hur många som tar ut livförsäkringen?

Exempel:
Om 1000 hundar av en ras är livförsäkrade och 3 hundar dör unga pga olyckor, då kanske snittet för att ta ut livförsäkringen hamnar på 4 år, trots att 997 hundar lever längre än 8 år utan större problem.

Om däremot 1000 hundar av en ras är livförsäkrade och några hundra av dem tar ut livförsäkringen, om så vid 7 års ålder, då indikerar det ju att det är en ras som inte lever länge och som har rejäla problem.

Man måste alltså sätta ålder i proportion till antalet hundar som är försäkrade och antalet hundar som alls dör tidigt nog för att försäkringen ska användas.
Jag litar på Bodil där, dvs att det faktiskt säger något.

För även utifrån att ex alla hundar ej har livförsäkring så är 4.5 år för lite!
jag har inte träffat en fralla som är 4.5 år och inte märkbart har börjat åldras. Det är inte normalt.
Och jag träffar VÄLDIGT många hundar då jag har kurser mm. Att frallorna i snitt dör tidigt går liksom inte att missa. Så mycket problem med svalg, trånga öron, överväxt av demodex, allergier.....alltså...det är hemskt! Lukta på dem bara! De har fan inget immunförsvar, varenda svamp, bakterie och andra patogener växer obehindrat i hud, mellan tår, i öron....det är en mardröm!
Ja, jag har träffat de som är 8 och verkar på bra bara de får lite kortison ibland...men det är inte standard.
 
Håller med. Hur är mentaliteten? Har inte rasen vissa problem med aggressivitet? Jag känner flera som fått sina hundar attackerade av just aussies. En behövde tyvärr avlivas pga skadorna aussien gav den och den andre la sig platt och skrek (6 mån valp) men aussien fortsatte attacken ändå tills nån slet bort den och blev biten själv på kuppen.
Jag har träffat väldigt många aussies (hanar) med könsbundet aggressivitet. Min egen inkluderad. Man skulle kunna slå honom med en stekpanna utan att han skulle sluta slåss. Han slogs ett par gånger som ung med min andra hund, dvs han gav sig på den andra hunden som inte alls ville slåss. Skulle det hända igen idag (han bor idag isolerat hos mina föräldrar och träffar inga andra hanhundar) så skulle jag avliva honom.
 
Boxer är en brukshund. Fralla en sällskapshund. De är två vitt skilda hundraser.

Bena ur vilka egenskaper du söker i en hund. Och vilka egenskaper du INTE vill ha. Hur mycket tid du är villig att lägga på motion, mental stimulans, osv. Vad vill du göra med din hund? Hur ser din bild av hundägande ut?
I praktiken så har deras temperament betydligt fler likheter än skillnader skulle jag säga utifrån vad jag ser på kurser mm.
Frallorna är aktiva hundar oavsett hur man klassar dem, även om deras kroppar inte alltid klarar av att kanalisera själva hunden.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hejsan, skulle behöva lite rastips på en hund ni tror skulle passa mig. Har tidigare haft boxer och älskar rasen men pga sjukdomsrisken...
2
Svar
33
· Visningar
3 037
Senast: Åsa A
·
Hundavel & Ras Vilken hundras hade ni rekommenderat för räddningsarbete/personsök om ni fick välja? Några kriterier är: hunden måste gilla sökarbete...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
6 204
Senast: Milosari
·
Hundavel & Ras Tänkte fråga lite öppet här där det säkert finns en del erfarenheter. Funderar på kommande hund. Jagar och har kommit in på att fundera...
2
Svar
24
· Visningar
1 680
Hundavel & Ras Hej! Går som många före mig i tankarna på val av hundras... vi är en familj på fyra med två vuxna och två tonårsbarn. Vi har även två...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 736
Senast: Krumben
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp