Bukefalos 28 år!

Fransk hjärtmask i Östergötland

Lägger ut hela historien här hur det hela började:

Den 29:e september 2014 var jag hos veterinär för min ena hund Mini hade varit dålig över helgen. Hon verkade ha ont och hade mycket häftig andning. Inga fel hittades mer än att ett levervärde var lite högt, så dom trodde hon ätit något olämpligt. Inom närmaste dagarna så blev hon bra igen........eller kanske inte.

En knapp månad senare så inser jag att hon andas väldigt häftigt. Istället för normala 8-20 andetag per minut, så låg hon på 50-60 per minut. In för nya prover och allt är bra. Blir remitterade för ultraljud och åker till grannstaden då "mitt" stora djursjukhus hade ont om tider precis då. Ännu mer prover (där allt är bra, förutom att nu är sänkan hög), livmoder, njurar mm ser bra ut men efter röntgen så visar det sig att hennes lungor är mycket förtätade och låter väldigt illa. Trolig diagnos är lunginflammation och vi får börja ge antibiotika. Den hjälper inte och Mini blir sämre, så då sätts än mer antibiotika in för att täcka alla bakterier förutom multiresistenta och hon blir ännu mer dålig - så pass att det var gränsfall att vi fick åka in och lägga henne i syrgasbur. Då provade vi hög dos kortison och hunden blev bättre inom loppet av några timmar.

Tiden som kom bestod av mer röntgen, mer prover och sen gjordes ett lungsköljprov. Allting var bra med det - inga skumma celler, inga bakterier, ingen lungmask eller annat hittades, och då blev den troliga diagnosen eosinofil pneumoni, som är typ att kroppen reagerar mot sig själv. Dessa eosinofila celler hade inte hittats vare sig i blodprov eller i lungsköljprovet, men då hon svarade så bra på kortison så provbehandlade vi för det så både kortison i tablettform och via inhalator gavs. Jag tyckte hon mådde bättre, eller var åtminstone lite piggare - men hon var väsig i andningen, fortfarande snabbandad och hade dålig ork. När hon skulle kontrollröntgas två månader senare, så bytte jag till mitt vanliga kända veterinärställe Norsholm och min veterinär blev förskräckt när hon såg bilderna från röntgen. Lungorna såg fortfarande gräsliga ut - men alla prover var bra !

Men innan vi gick vidare med ev lungbiopsi (mycket stort ingrepp) eller om jag skulle välja att avsluta då lungorna verkligen var bedrövliga, så ville hon att vi skulle lämna ett träckprov för att kolla luftvägsparasiter. Min hund hade aldrig hostat eller något, men allting skulle uteslutas innan ev stora ingrepp skulle göras. Sen kom svaret nu idag (5:e feb 2015) och det visade sig att hon är fullproppad med en i Sverige väldigt ovanlig parasit - nämligen fransk hjärtmask. Hon är tydligen första fallet i Östergötland. Nu ska hon behandlas för detta, med start på måndag och hoppas att vi får bort detta äckel från hennes kropp. Behandlingen kan vara jobbig när masken dör, så därför börjar vi inte på en helg.

Men nu vet vi att fransk hjärtmask även finns i Östergötland (åtminstone här i Norrköping). Det är en anmälningspliktig parasit, så SVA har redan anmält så dom kan kartlägga vart den finns. Mellanvärd är sniglar och tyvärr älskar mina hundar överkörda, platta och soltorkade sniglar....

Så får ni en hund som får jobbigt att andas, börjar hosta mm (kan nämna att Mini inte hostat en enda gång under dessa 4 månader hon varit sjuk) och om ni inte hittar orsaken, så be att få lämna in träckprov för luftvägsparasiter. Vi börjar tydligen få mer och mer av parasiter från utlandet hit. Nu hoppas jag bara att Mini ska bli frisk efter behandlingen, för det finns inget registrerat läkemedel för fransk hjärtmask så annat får ges - och nya träckprover ska lämnas igen några veckor efter behandlingen.

Ville bara dela med mig om vad vi drabbades av och som inte alls var något förväntat. En annan veterinär tyckte vi skulle avmaska ändå för lungmask, men hade jag gjort det och besvären hade kvarstått så hade kanske inte träckproverna tagits, så är risken stor att min snart hade fått avlivats. Det preparat so tar lungmask tar vad jag förstår, inte alls fransk hjärtmask. Lurig jäkla parasit som kan ställa till med mycket elände som blödningar i kroppen, magsmärtor, andningsbesvär, dåligt och förstorat hjärta om dom finns där osv osv.
 
TS du har skrivit fel överskrift. Det heter fransk hjärtmask, inte lungmask - även om det mesta har satt sig i lungorna på Mini ;) är tacksam för att det inte verkar finnas så mycket i hjärtat att det har påverkats :(
 
Usch vad hemskt att höra! Jag trodde också att det först rörde sig om lungmask eftersom du skrev att det spreds med sniglar och det är vad vi varnas för här i UK där lungmask är förhållandevis vanligt.
Håller tummar och tassar för att Mini ska bli bättre! Tack och lov att ni hittade eländet.
 
Så tråkigt.. Det smittar dock inte mellan hundar vad jag förstår, utan behöver en mellanvärd för att smitta. Det finns det dock gott om med tanke på hur många sniglar som finns sommartid. Hoppas på snar bättring för Mini!!!
 
Hoppas verkligen att allt går bra!
Har ni varit på Koster utan för Strömstad i Bohuslän? Där finns Fransk hjärtmask. Bara en fundering.
Med vänlig hälsning
Isis
 
Men fy så hemskt @russinbulle ! :eek:

Ändå positivt att ni faktiskt vet vad det är nu i alla fall, och att det förhoppningsvis går att få Mini frisk igen! Håller verkligen tummarna! :up:
 
Hoppas verkligen att allt går bra!
Har ni varit på Koster utan för Strömstad i Bohuslän? Där finns Fransk hjärtmask. Bara en fundering.
Med vänlig hälsning
Isis
Vi har knappt ens varit utanför Norrköping, så smittan kommer med all säkerhet härifrån - det är endast här dom käkar gamla döda sniglar :crazy: Dom få gånger vi är iväg på t ex utställning eller annat, så går dom inte och petar i sig äckelpäckel på så sätt som här hemma där dom går en hel del lösa.
 
Usch, otäckt! Vi osm bor så nära!

Jag vet att du andra hundar i Linköping fick någon parasit i lungorna som upptäcktes efter flera månader, var nog ngt annat men ändå.. Också sniglar som mellanbärare!
 
Usch, otäckt! Vi osm bor så nära!

Jag vet att du andra hundar i Linköping fick någon parasit i lungorna som upptäcktes efter flera månader, var nog ngt annat men ändå.. Också sniglar som mellanbärare!
Lungmask sprids via sniglar - precis på samma sätt som fransk hjärtmask. nedrans äckeldjur det finns :(
 
Hjärtmask är väldigt vanligt här i Ungern. Jag gör ständiga tester på min hund. Tyvärr så är det ingen som kollar det då jag reser till Sverige. Det är otroligt dåliga checkar på flygplatserna, och de som kollar passen och intygen har ingen vidare koll vad de ska kolla efter. Och veterinärerna här skriver intyg åt studenter utan att ens kolla på hundarna. Jag vet hundar som behandlats här, och det har gått bra för dem. Jag håller tummarna. Denna sprider vi bland studenter och hundägare
 
Usch, krya på Mini!

Det är alltså den hunden du trodde hade en svår sjukdom och då valde ta ur avel? Om hon blir frisk, är avel fortfarande otänkbart?
 
Usch, krya på Mini!

Det är alltså den hunden du trodde hade en svår sjukdom och då valde ta ur avel? Om hon blir frisk, är avel fortfarande otänkbart?
Precis den hunden ja ! Den hunden som troddes ha en autoimmun sjukdom, men som i längden inte alls svarade på medicin för det mer än tillfälligt (mask ger inflammationer och därför hjälper kortison lite - hon ska fortsätta få kortison under maskbehandlingen). Så hon är kärnfrisk i grunden - förutom att hon är fullstoppad med vidrig hjärtmask:crazy:

Avel är ju inte längre helt otänkbart, men vi får se. Hon är 4 år nu och har sista halvåret haft det väldigt tufft. Jag har ju ingen aning om hur länge hon haft detta och med tanke på att hon inte blev dräktig i somras trots fina parningar, så kan hon ha haft en hel i kroppen redan då. Med allt dåligt mående, allt kortison mm har hon inte ens löpt när hon skulle - kroppen vilar från sådant för tillfället. Men vi får se när hon är helt frisk och det gått tid till att läka kroppen - jag får ta ställning då :) Hon är inte nödvändig i avel, även om ett flerta vill ha en avkomma efter henne. Jag har ju en tik till.....tja fast den tiken ratade sin tilltänkte partner och bad honom dra dit pepparn växer ;)
 
Hjärtmask är väldigt vanligt här i Ungern. Jag gör ständiga tester på min hund. Tyvärr så är det ingen som kollar det då jag reser till Sverige. Det är otroligt dåliga checkar på flygplatserna, och de som kollar passen och intygen har ingen vidare koll vad de ska kolla efter. Och veterinärerna här skriver intyg åt studenter utan att ens kolla på hundarna. Jag vet hundar som behandlats här, och det har gått bra för dem. Jag håller tummarna. Denna sprider vi bland studenter och hundägare
Väldigt bra med info, även om det verkar vara en annan typ av hjärtmask - inte mindre läskig för det. Fy för den lede så mycket äckliga parasiter det finns :(
 
Har satt på parasitmedel idag, då det tar några dagar innan det går in i kroppen ordentligt. Nu väntar några oroliga dygn/någon vecka innan jag vet om dom döda maskarna ställer till problem eller inte.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Fortsättning på http://www.bukefalos.com/threads/fortsatt-uppdatera-del-15.1455653/page-100#post-18416378 Hela buke håller tummarna för...
98 99 100
Svar
1 988
· Visningar
121 236
Senast: russinbulle
·
Äldre ”Låt oss slå fast en sak.Vi behöver invandring!På grund av den kompetens den medförPå grund av den arbetskraft den medför På grund av...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
3 397
Övr. Barn 29 minuter sedan hej! nu vet jag ju inte om detta har något med denna sajt och göra, men nu är det ju så i mitt hästintresse att detta...
2
Svar
24
· Visningar
3 561
Senast: Vallmo
·
Bukefalos Hej, denna fråga är nog främst till någon på Admin/moderator sidan. Jag bevakar tråden Grundutbildning - 08:0rna del 9 När jag är i...
Svar
14
· Visningar
778
Senast: palle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Barmarksdrag/canicross
  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp