Bukefalos 28 år!

Fransk hjärtmask i Östergötland

Finns det risk att din andra hund smittas?
Den risken finns då hon käkar lika mycket döda sniglar som Mini - dom är helt hopplösa dom här två :wtf:
Jag har satt på medel på båda, för jag ville avmaska Polly med för säkerhets skull. Kommer sen troligtvis att avmaska dom varje månad under snigelsäsongen, för att vara säker på att detta inte händer igen - har pratat med SVA om det :(
Det är billigt att ha hund - eller inte. inte nog med att man måste fästingskydda dom halva året, nu måste jag hålla på med avmaskning med under flera månader. Känns inte så där superkul.
 
Avel är ju inte längre helt otänkbart, men vi får se. Hon är 4 år nu och har sista halvåret haft det väldigt tufft. Jag har ju ingen aning om hur länge hon haft detta och med tanke på att hon inte blev dräktig i somras trots fina parningar, så kan hon ha haft en hel i kroppen redan då. Med allt dåligt mående, allt kortison mm har hon inte ens löpt när hon skulle - kroppen vilar från sådant för tillfället. Men vi får se när hon är helt frisk och det gått tid till att läka kroppen - jag får ta ställning då :) Hon är inte nödvändig i avel, även om ett flerta vill ha en avkomma efter henne. Jag har ju en tik till.....tja fast den tiken ratade sin tilltänkte partner och bad honom dra dit pepparn växer ;)

Tänk vad klok naturen är ändå, om hon hade masken redan då hade ju hennes kropp förmodligen haft det väldigt tufft med valpning och diande valpar sedan.

Så skönt att du fått reda på vad det är, håller tummar och tår för att hon blir pigg och kry nu!
 
Nu börjar det hända saker här, för nu har Mini börjat hosta - hon har ju inte hostat en endaste gång sedan hon blev sjuk för 4 månader sedan. Så det bör vara ett tecken på att avmaskningsmedlet börjar ge effekt och att maskjäklarna har påbörjat sin resa mot döden.

Mini är ju en otroligt tuff hund - så länge det inte gör ont, så är man inte sjuk enligt henne. oavsett vad kroppen säger och det är på gott och ont. Men hennes jäklar anamma har hjälpt henne en hel del:love: nu vill hon ut i skogen säger hon och gärna få spåra lite. Hon får gå lugna promenader, men hon hålls kopplad - för annars skulle hon börja springa mer än vad som är bra för henne.
 
Känns lite läskigt, men idag står det på dognews att någon i Trollhättan hittat fransk hjärtmask på sin hund - kryllar det av eländet numera eller ? Dock har denne person inte koll på hur det smittar, men det är en annan sak.
 
Känns lite läskigt, men idag står det på dognews att någon i Trollhättan hittat fransk hjärtmask på sin hund - kryllar det av eländet numera eller ? Dock har denne person inte koll på hur det smittar, men det är en annan sak.

Såg artikeln idag med, bor ett litet stycke från Trollhättan och har många vänner där som blir väldigt rädda när det står att det smittar via avföringen.. Synd att det sprids när det inte stämmer, men bra ändå att folk uppmärksammas på att sjukdomen finns. (Och det kanske är ett bra sätt att få folk att plocka upp efter hundarna ;) )
 
Va? Trollhättan? Bor ju bara 3 mil bort. Nääää......:(
Dock äter ingen av våra hundar sniglar, grodor eller bajs. Jo....kattbajs.
 
Såg artikeln idag med, bor ett litet stycke från Trollhättan och har många vänner där som blir väldigt rädda när det står att det smittar via avföringen.. Synd att det sprids när det inte stämmer, men bra ändå att folk uppmärksammas på att sjukdomen finns. (Och det kanske är ett bra sätt att få folk att plocka upp efter hundarna ;) )

Det smittar ju via hund/rävskit, fast inte direkt till hund eller räv - det krävs att en snigel äter skiten först och sen att en hund/räv äter snigeln. Den hunden måste ha gått med det en tid, men synd att sprida falskt info.

Men visst är det ett vettigt sätt att minska genom att plocka upp om man inte vet om ens hund har eller inte. Jag har plockat upp efter min i området, men i skogen har hon fått skita "fritt" vilket känns trist nu när jag vet hon är smittad - det kan gå vidare till en hel del räv om vi har otur nu :( Men inte alltid lätt plocka upp när hunden sätter sig under en tät gran eller en tät buske när hon är lös.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Fortsättning på http://www.bukefalos.com/threads/fortsatt-uppdatera-del-15.1455653/page-100#post-18416378 Hela buke håller tummarna för...
98 99 100
Svar
1 988
· Visningar
121 236
Senast: russinbulle
·
Äldre ”Låt oss slå fast en sak.Vi behöver invandring!På grund av den kompetens den medförPå grund av den arbetskraft den medför På grund av...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
3 397
Övr. Barn 29 minuter sedan hej! nu vet jag ju inte om detta har något med denna sajt och göra, men nu är det ju så i mitt hästintresse att detta...
2
Svar
24
· Visningar
3 561
Senast: Vallmo
·
Bukefalos Hej, denna fråga är nog främst till någon på Admin/moderator sidan. Jag bevakar tråden Grundutbildning - 08:0rna del 9 När jag är i...
Svar
14
· Visningar
778
Senast: palle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Barmarksdrag/canicross
  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp