Frånvarande pappa kommer tillbaka...

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Frånvarande pappa kommer tillbaka...

Nej, nej. Det är TF hon har barnen med. Men annars är det same story. De var inte ihop när de skaffade barn nummer 2.
 
Sv: Frånvarande pappa kommer tillbaka...

mandalaki skrev:
Jag tror att det bästa för pojken är om du är precis som vanligt - alltså lika trygg, varm och närvarande för honom som du alltid varit.

Jag förstår att du är frustrerad, men kan du hålla det i schack är det mycket vunnet för pojken. Att hans biologiska mamma agerar som hon gör just nu beror förmodligen på några års ackumulerad skuld och skam över att hon inte varit där, och då blir det kanske viktigt för henne att poängtera det där med "riktig" familj.

Men kan du sätta dig över det, hur överjävligt jobbigt det än är, så tror jag att det blir lugnast för pojken. Spelar du med i hennes drama och antar utmaningen om vem som är mest mamma blir det däremot allt annat än lugnt.

Jag gör mitt bästa tro mig, men det börjar att bli lite jobbigt nu eftersom jag börjar bli besviken på henne :o .
Här har man lobbat i flera år för att bygga upp sonen att känna ett förtroende för henne eftersom han inte ville träffa henne när hon hade dumpat honom, och så gör hon så nu. Jag blir så ledsen för killen tror ju att han felar och därför vill inte mamma ha honom där, men så är det ju inte. Han ältar detta ideligen, jätte frustrerande.
Hon har förr använt mig som sin privata spottkopp och det har jag bjudit på, bara hon inte svartmålar oss och raserar förtroendet så har jag skitit i vilket. Jag har satt mig in i hennes sits och , hör och häpna, kännt enorm empati för henne och den sits hon satt sig i. Nu har hon ny familj sen ett år tillbaka och de första 6 månaderna fungerade det bra med sonen, nu när han börjat bli varm i kläderna hos dom så är det plötsligt inte lika kul längre.
Han är en hand full och det vet hon men lik förbannat.

Jag får väl göra som vanligt tror jag, om jag pallar, rida ut stormen och återknyta bekantskapen med min kurator på BUP :idea: !
 
Sv: Frånvarande pappa kommer tillbaka...

Jag tror inte att du är ensam om att ha haft det så. Tvärtom är det säkert ganska vanligt att det går till just på det sättet - men när man är ung och osäker så ser man inte konsekvenserna innan efteråt.

Jag har också liknande erfarenheter, men de har inte handlat om precis samma grejer - utan det är snarare rädslan att bli övergiven och ensam som är gemensam med vad du berättar.

Jag har inte förrän efteråt förstått varför jag varit ihop med den kille som inte kunde/kan ta hand om sig själv.

Med lite mer självkänsla, jäklar anamma och kanske en familj som funnits där med kärlek och engagemang, hade jag inte behövt känna som jag gjorde. Han var mycket betydelsefull för mig och jag mindre betydelsefull för honom, kan man sammanfatta det.
 
Sv: Frånvarande pappa kommer tillbaka...

Okej, jag tror dig! Men jag är bombsäker på att hon varit tillsammans (gift?) med Robert Wells också och har barn med honom med. Hon har väl ganska många barn?

Kanske TF inte var lika strulig förr? Äsch, jag vet inte! Skulle varit intressant att höra henne förklara själv...
 
Sv: Frånvarande pappa kommer tillbaka...

Jag förstår att det känns surt som helvete, i synnerhet som pojken blir brydd av vem som säger vad. Det hade han nog blivit även utan sina bokstäver, nu blir det naturligtvis ännu svårare.

Tror du att det går att VARA familj för honom utan att DISKUTERA familj med honom? Det måste ju vara det där att svara på hans frågor när han träffat sin biologiska mamma som är så svårt.
 
Sv: Frånvarande pappa kommer tillbaka...

Jag måste bara tala om hur min situation är/var...vi träffades när vi båda var 17, vi flyttade ihop som 18-åringar, i samma veva blev jag oplanerat gravid. Upptäckte det försent för att göra abort (har alltid haft väldigt oregelbunden mens, hade inga graviditetstecken). Vi bestämde oss för att det här skulle vi minsann klara av tillsammans, och det var jättebra, han betedde sig inte på något sätt som skulle ha kunnat förbereda mig på det som hände sedan. Vi gifte oss året därpå och ett år senare föddes sonen. Där någonstans sprack det tror jag. Han var en jättebra pappa till dottern men till sonen knöt han liksom aldrig samma känslomässigt band.
Det enda jag hade svårt för med honom var att han var ganska svartsjuk, inte sjukligt eller så men jag är inte alls lagd åt det hållet själv så jag har rätt svårt för det. Så här efteråt kan jag ju se att det förmodligen var hans egen osäkerhet som var den stora boven i allt.
När sonen var åtta månader (fick jag veta i efterhand) inledde han ett förhållande med en annan tjej. När jag fick reda på det efter ett par månader konfronterade jag honom men han vägrade prata om det. Vi bråkade mycket (eller jag bråkade, han satt tyst opch sa ingenting), jag mådde skitdåligt, barnen mådde skitdåligt. Till slut sa jag att han fick flytta, vi gick hos familjerådgivningen och försökte reda upp allt, eller åtminstone något men t om rådgivaren såg ut som om att hon tyckte det var hopplöst. Han hade barnen på helgerna ett par månader efter vi separerat, det fungerade inte alls, han lämnade dem hos sina föräldrar, han kom inte när han skulle, han lämnade dem tidigare än han skulle. Kort sagt verkade han inte vilja umgås med dem alls.
En vecka ringde han bara och sa att han minsann inte kunde ha dem i helgen, efter det har jag inte hört av honom och det var alltså sju år sedan.

Vad jag försöker förklara är att han inte alls var sån från början, vet inte om hela familjegrejen blev för mycket för honom eller vad problemet var. Men det borde han kanske tänkt på tidigare. Jag tyckte inte heller att det var jättekul att bli lämnad helt ensam med två småbarn när jag var 21, utan jobb, utbildning eller inkomst.
 
Sv: Frånvarande pappa kommer tillbaka...

Jag har tyvärr inget råd att ge dig, känner bara spontant att vad skönt för pojken att han har en mamma som bryr sig om honom! Blodsband eller inte, "mamma" är ju bara en benämning. Det är du som alltid har funnits där för honom och bryr dig om honom och det vet han. Barn känner sådant!
Tycker dessutom att det är starkt av dig och er andra också som försöker att inte visa barnen att ni ogillar föräldern. Jag förstår att det måste kosta på! Men det känns bra för barnen att deras föräldrar inte blir svartmålade hur stora idioter de än må vara.
 
Sv: Frånvarande pappa kommer tillbaka...

mandalaki skrev:
Jag förstår att det känns surt som helvete, i synnerhet som pojken blir brydd av vem som säger vad. Det hade han nog blivit även utan sina bokstäver, nu blir det naturligtvis ännu svårare.

Tror du att det går att VARA familj för honom utan att DISKUTERA familj med honom? Det måste ju vara det där att svara på hans frågor när han träffat sin biologiska mamma som är så svårt.

VARA familj kommer vi alltid att vara, men det är just som du säger, när han varit där kommer alla dessa "anklagelser" som ett rinnande vatten och blir det inte bemött utan bara "sopat under mattan" med ett jaja, så KAN han inte släppa det utan tjatar och tjatar och tjatar...
Vi har ju ett barn till i familjen att ta hänsyn till och nog för att hon förstår hans problematik men även hennes tålamod har sina begränsningar och hon tar ju också illa vid sig att få höra att hon minsann inte är hans syrra inte :crazy: .
 
Sv: Frånvarande pappa kommer tillbaka...

Jag har funderat litet på det här.

Hur tror du att det skulle bli om ni bara tog och kallade er familjekonstellation för något annat?

Inte familj, syster, mamma o.s.v.
Ni är väl i alla fall HEMMA för pojken?

Om ni tar och delar upp det till 2 skilda saker som inte behöver blandas ihop.
Då är hans Kristel och kan är din "Putte" och det är något som just ni har.
Och din dotter är "Puttes" "Lotta" o.s.v.
Pojkens mamma kan ju inte byta ut namnen på er.
Och så får pojken veta att Kristel läntar efter pojken och tycker att det är jobbigt när han är borta och oroar sig för hur han har det.

Så gör min sambo. Han utgår ifrån sig själv och lägger ingen mamma eller pappavärdering på det hela.
På det viset så hamnar saker och ting i olika högar och blir lättare för barnen att hantera.

I fallet med din pojke så verkar det dock bäst att han inte träffar sin mamma alls.
Jag trodde att barn med DAMP och ADHD skulle ha en så lugn och inrutad tillvaro som möjligt.
Det där verkar ju mest tramsigt.
 
Sv: Frånvarande pappa kommer tillbaka...

Håller helt med dig om namnsättningen. I vår familj kallar de ickegemensamma barnen min sambo för hans namn eller möjligen "XXX"pappan, alltså en helt annan sorts pappa. sen att de om någon frågar dem någonting om deras pappa svarar vad sambon gör är ju en helt annan sak, det är ju den pappagestalt de känner till.

Barn med DAMP/ADHD problematik ska man vara mycket försiktiga med, de behöver sina rutiner och fasta personer, om inte sonens mamma inser detta kanske ni borde ge henne information om detta, eller är hon inte ens medveten om sonens problem?
 
Sv: Frånvarande pappa kommer tillbaka...

Jag har varit i samma situation,nästan i allafall.
För mig började det med att jag själv ringde upp min dotters (då 11½) pappa,då de hade en skoluppgift om att göra släktträd.Och för att hjälpa henne ringde jag upp honom och behövde då vissa uppgifter.
Och i och med att jag ringde så ville han ju självklart få upp den kontakt som han aldrig haft,han hade då aldrig träffat A.
Satt själv och "målade f-n" på väggen först och insåg,att för det första,jag har ingen rätt att neka honom umgänge,än mindre neka mitt barn en far,om han nu skulle vara intresserad.
För det andra,barn klarar av sorg och sorgearbete mkt bättre än vi som vuxna och de kan själva bilda sig en egen uppfattning.
Visst är rädslan stor hos mig att han ska såra henne,men,faktum är,att de har från bägge håll en väldigt sporadisk kontakt.Om de "glömmer" bort att höra av sig till varandra är inte det hela världen,då min dotter ändå har en grundtrygghet hos mig och min familj,och dessutom handlar det mkt om att ingen utav de är vana att hålla en kontakt med varandra.De har dessutom inte så mkt att prata med varandra om,då de fortfarande är främlingar för varandra och pappan,i detta fall,har inga andra barn,så han vet inte riktigt hur han ska vara för att vara en pappa.Man får hjälpa honom en del och även då tala om vad som kan vara sårande osv.Men,som sagt,barn klarar av mkt mer än man tror..
Min dotter blev här för drygt 2 mån. skitförbannad på sin pappa och hade ringt utan min vetskap och sagt att han var en gubb :devil: och att hon faktiskt klarar sig mkt bättreu tan honom.När jag sen ringde utan min dotters vetskap,för att jag fick höra att hon gjort det,ja då var allt pga ett missförstånd och jag förklarade hur det är att vara 13½ och tjej,och även om man inte pratar så mkt varje vecka,och man inte får tag i varandra på telefonen,så finns glädjen där av att få ett kort meddelande på telefonen/telefonsvararen att man har ringt för det är ju = att han faktiskt bryr sig,även som sagt,att dei nte har pratat den veckan..
Ställ realistiska krav och lämna inga löften,så ska du se att det ordnar sig,för glöm inte,dina barns pappa har ju ändå inte varit pappa,så han behöver övning..

Jag ska kanske tillägga att trots att vi var bittra fiender då vi separerade,alltså innan A. föddes så har jag för mitt liv aldrig på nått sätt satt hennes pappa i dålig dager.A har hela tiden haft sitt eget fotoalbum med foton på pappa och när han och jag haft semester och haft det bra,så hon har aldrig haft nån åsikt om sin pappa innan de träffades,skulle det finnas det hos barn,så är det ju oftast föräldrarna som planterat den åsikten,inte barnet själv.

Lycka till!
 
Senast ändrad:
Sv: Frånvarande pappa kommer tillbaka...

Jag har varit ett sådant barn..där pappa har ränt ut och in i mitt liv som ett :devil: nippon pippon och bara lämnat tomma löften som han aldrig hålt.

Jag har mått väldigt dåligt av detta och jag bär med mig detta än ..i dag är jag 27 år..

Min mamma visste om att hon inte kunde neka mig att träffa min far.. och även om han i mina ögon är en avart av det mest lågstående kryp jag någonsin mött så älskar jag honom för han är trots allt min pappa..och det är det som gör mig så ont..sveken är värst..Just det faktum att man som barn bildat sig en en dröm bild av sin pappa som man aldrig träffat och sedan när han en dag ringer på dörren och visar sig vara allt annat än det man drömt om..gjorde i allafall mig väldigt osäker och rädd som barn..Nu var ju min pappa ett svin i största bemärkeles..MEN det som gör mest ont är sveken ..
Att han lovade saker som han senare aldrig höll..Jag hadde blidat mig en bild av min pappa som var som en dröm.En dröm som sedan slogs i spillror som jag sedan själv som barn försökte lappa i hop för att förstå..förstå varför han inte funnits där..varför han inte ringde när jag fyllde år.varför han sa att vi skulle göra saker som inte blev gjorda..och varför han sa att han älskade mig..men ändå inte höll sina löften..Att bära på sådant här som barn är tungt och fy tysan så svårt.
Jag vet inte hur många gånger jag hört
*" jag ringer på fredag gumman"
*"Jag kommer och hälsar på nästa vecka då ska vi göra nått riktigt skoj"
* Du ska få en grej av mig nästa gång jag kommer"
*Jag ska aldrig svika dig

Inget av ovanstående har han hållt..eller i bland gjorde han det och i bland inte..ovissheten var värst .man viste aldrig hur det skulle bli eller vad man skulle förvänta sig...


Jag tror som så att man bör släppa in pappan igen ..jag hadde gjort det om min sons far inte fanns med i bilden.. men skulle han svika en endaste gång så är det slut..då skulle jag stänga dörren om mig och min son..för svek som upprepas är inte roligt..
*svammel inlägg*
 
Sv: Frånvarande pappa kommer tillbaka...

Det är jättetråkigt att läsa att du upplevt det så och jag hoppas verkligen att min dotter inte gör det och aldrig kommer att göra det.
Men jag tror fortfarande att det är som jag skrev i inlägget ovan,att man måste låta de få komma in i ens liv och få försöka vara pappa.
Dessutom,som för min dotters pappa,så har han aldrig fått träning i att vara förälder och saker och ting som vi som är ensamma/eller med ny "pappa" gör och är naturligt för oss,är ju faktiskt inte det för hennes pappa.
Han har inte fått vara med i vårt liv,och har inte fått se "spelreglerna" förräns A. var nästan tonåring,och att då komma in och få "pappaträning" samtidigt,är inte det lättaste + att han i allafall,tycker det är otroligt tråkigt att han inte tog mod till sig och ringde själv.Och,han känner det som om han tränger sig på emellanåt just för att vi faktiskt har ett eget liv och skapat ett eget liv utan honom och hans inverkan på nått sätt.
 
Sv: Frånvarande pappa kommer tillbaka...

Jag har läst igenom det jag skrivit tidigare och vill bara klargöra en sak: jag propsar inte på att bli kallad mamma av killen, inte alls, det var en grej han gjorde för ett tag sen när han inte hade ngn "riktig" mamma alls att träffa. Min dotter har han alltid kallad vid sitt namn och "min syster xxx", inget intutat eller påtvingat, bara spontant. Han har ju vuxit upp i en familjekontellation som för honom varit "normal" och i hans ögon har vi varit "den traditionella kärnfamiljen" :D .
Han vet att jag är hans kristel och jag är "världensbästakristel" de flesta gångerna så det är ingalunda att jag går i klinch med honom och motargumenterar att jag minsann ska kallas mamma, aldrig i livet, mamma har han redan. Ett riktigt aber men dock hans mamma...
Jag kan inte se någon som helst anledning till att kalla oss ngt annat än familj som du föreslår Inte_Ung, för vi ÄR en familj, en storsådan med extra pappor, plastmammor, fan o hans moster och några till ;) .
Ska han växa upp i tron att en familj är det hans mamma står för? Ingen närhet och omsorg och kom om det passar mig annar stanna borta, en person som gjort ALLT hon kunnat för att förstöra? Skulle inte tro det.
Sen en annan sak jag kom att tänka på nu, det är heeeeelt ok att kalla nye mannen för pappa xxx, by all means blir dom lyckligare av det så visst...

Att inte lägga mamma pappa värderingar i saker och ting för att lättare kunna hantera tycker jag verkar vara en jätte brilliant idé men det tråkiga är att "familjeköret" hamnar i fel hög, förstår du hur jag menar.
Absolut behöver bokstavsbarn rutiner och inrutad, lugn vardag men nu ÄR detta hans vardag var 14 dag och eftersom hon inte har planer på att dra sig ur och försvinna så är hon verklig och då måste även deras umgänge vara inrutat så att killen vet att om 2 veckor är det dags igen.
Hade hon varit listig och velat hans bästa hade hon kunnat lägga upp hans besök på annat sätt än nu.
Jag tror att han skulle bli total förvirrad om han nu plötsligt inte skulle träffa henne regelbundet, härdsmälta total i hjärnan.
 
Sv: Frånvarande pappa kommer tillbaka...

Bubbla skrev:
Barn med DAMP/ADHD problematik ska man vara mycket försiktiga med, de behöver sina rutiner och fasta personer, om inte sonens mamma inser detta kanske ni borde ge henne information om detta, eller är hon inte ens medveten om sonens problem?

:rofl: :rofl: :rofl: Förlåt Bubbla men jag kunde inte hejda mig :o ...
Damp/adhd/aspergers diagnoser sätts inte sååå lättvindigt att en biologisk förälder kan missa det.
Man måste skriva under dokument och diverse tillstånd för att Barn och UngdomsPsykiatrin ska gå in med sina team och börja på med utredningar. Vi har fightat i flera år, varit på utredningar flera gånger i veckan, samtalsterapi för inblandade vuxna, familjehemmen ska granskas, dagis varit inkopplat, special teamet i skolan, egen assistent i plugget,BIOLOGISKA föräldrar är tvugna att ge tillstånd till ALLT, jag har på nåder fått vara med på en hörna.
Hon vet, hon är medveten om problematiken, men väljer att inte göra på det sätt som rekomenderas för HAN ÄR HENNES SOOOOOOOOOON och HON känner honnom bäst. Punkt, så det så.

Nu kunde du iofs inte veta det men jag tyckte det var så gulligt skrivet av dig :love: , att man vill så gärna tro att hon faktiskt inte vet ngt och allt hade blivit bra om hon bara hade vetat om att han var neuropsykiatriskthandikappad.
 
Sv: Frånvarande pappa kommer tillbaka...

Oj, det var inte alls så jag menade, hade nog läst dina inlägg lite slarvigt. Själviska jag startade ju tråden för att jag behövde råd så jag har bara skummat dina inlägg. Jag förstod det som om att hon varit borta större delen av hans liv, och kanske inte var så delaktig i hans diagnos.
Men även om hon är insatt i diagnosen verkar hon ju ändå inte inse vidden av det? Menar inte alls att allt skulle bli bra om hon insåg fakta men det kanske vore en bra start, antar att ni försökt så det var ingen kritik mot er? Min mamma har jobbat mycket med barn med olika diagnoser (och barn med problem utan diagnoser), jag har även träffat ett flertal av dem. En del av dessa barn har inte ens klarat av om man byter plats på två lektioner, eller går en annan väg till matsalen eller liknande mycket små förändringar av deras vardag. Så det du beskriver måste vara en mardröm för ett sådant barn.
Min mamma har också en helt egen teori baserad på egen erfarenhet, och det är att de flesta av dessa barn har en förälder som egentligen har samma problem. Kanske i mindre utsträckning, men det är ju först på senare tid man börjat förstå dessa problem fullt ut, så de som är äldre kan ju ha missats av systemet.
 
Sv: Frånvarande pappa kommer tillbaka...

kristel skrev:
Jag kan inte se någon som helst anledning till att kalla oss ngt annat än familj som du föreslår Inte_Ung, för vi ÄR en familj, en storsådan med extra pappor, plastmammor, fan o hans moster och några till ;) .
Ska han växa upp i tron att en familj är det hans mamma står för? Ingen närhet och omsorg och kom om det passar mig annar stanna borta, en person som gjort ALLT hon kunnat för att förstöra? Skulle inte tro det.

Men om man vänder på det hela då?
Kan han lära sig och förstå vad en familj är?
Om du och pojkens pappa definierar vad en familj är, så stämmer det ju inte med vad mamman säger.
Kan pojken då se och förstå det själv?
Jag tycker inte heller att pojkens mamma är hans familj, utan familjen är där man bor och där tryggheten i vardagen ligger.

Kan det vara så att mamman är litet vriden?
Vad jag vet så är ADHD och DAMP ärftligt.
Och jag tycker på din beskrivning att hon beter sig klart stört.

Utan förmåga till empati på något vis, och med sig själv som den enda sanningen.
 
Sv: Frånvarande pappa kommer tillbaka...

Damp är inte ärftligt, så sade min läkare när jag började utreda min dotter.
Har två med damp i släkten och en med ADHD, den ena var min morbrors dotter, den andre min kusins son och min bror har en son med ADHD. Min dotter har Turners syndrom - vilken släkt.....
 
Sv: Frånvarande pappa kommer tillbaka...

Jag tror oxå det är viktigt att släppa in den andra föräldern som inte funnits där...och ge det ett försök..men att man är vaksam..Nu verkar det ju inte som att den här pappan som du talar om när lik min pappa på något vis..Vilket är bra ..Men jag tror att man som förälder måste vara väldigt öppen till vad barnen känner och hur dom resonerar..för det är i mina ögon det som är viktigast..inte om han har rätt att vara pappa eller inte..och hur svårt han kan tycka att det är ..för han valde ju faktiskt att gå för sju år sedan..det var hans val.. Jag tror att min mamma hadde lite den mentaliteten att han nog kunde få försöka gång på gång för han hadde rätt till det..och gav min pappa ursäkter som tex hur ska han veta hur det är att vara förälder mm...Så hon lät honom hållas för det var ju så svårt för honom...Men att jag tog stryk av det glömdes bort..bara för att han skulle få sina rättmätliga chanser...
I mitt fall så skadade det mer än det gjorde nytta..men för den sakens skull behöver det ju inte alls bli så för er.. Jag hoppas verkligen för dina barns skull att det går vägen..alla barn har rätt till två bra föräldrar=)

*Q som hadde en pappa som vandrade in i hennes liv igen när hon var 6½ år och vandrare ut för sista gången när hon var 25 år*
 
Sv: Frånvarande pappa kommer tillbaka...

Och så säger läkaren att det inte är ärftligt? Låter inte riktigt realistiskt?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Småbarn Vi fick förra veckan veta att minstingen ska utredas för autism/hjärnskada osv. Veckan efter väljer sambon att dumpa mig, storasyskonet...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
28 979
Senast: Elendil
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 893
Senast: jemeni
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 758
Senast: lundsbo
·
Övr. Barn Mitt i en utredning med sonen. Skolan fungerar inte alls. Han är där och han ”sköter” sig, men det blir ingenting gjort. Läste just...
2 3
Svar
53
· Visningar
4 530
Senast: Araminta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp