Fredrik Jönsson: ”Vi måste leda debatten”

Ridsports gästkrönikör Fredrik Jönsson ger sin syn på de grupper som har en annan uppfattning om djurhållning än vad häst-Sverige generellt har. Visst kan sporten utvecklas så den ännu mer går hand i hand med djuretiska värderingar, men Fredrik poängterar att det måste vara de som besitter kunskapen som leder debatten.
 
Jag tycker att det är en väldigt komplex fråga. Jag själv har häst och andra djur och sätter verkligen deras välmående först. Men jag rider ju och tränar och visst kan jag säga åt hästar på skarpen om de inte uppför sig. Samtidigt är jag vegan, använder inga läderprodukter till mig själv, dock sadlar och träns, är emot storskalig kött- och mjölkindustri, cirkus, zoo, burhöns, pälsfarmar etc etc. Men jag är ju, av mer radikala styrkor, sedd som en "sämre" eller inte "äkta" vegan.

Jag tycker att det är viktigt att ridsporten/travsporten/galoppsporten bemöter kritiken, går ut och informerar och framför allt; tar åt sig och bättrar sig. För där det finns pengar involverade kan man lita på att djurvälfärden sänks drastiskt.

Så att sitta på sina höga hästar (pun intended) som eliten oftast gör, och bara vifta bort djurrättsorganisationer med att det är trams och de vet inte bättre, det leder ingenstans. Berätta om hur hästarna lever, hur de är avlade för sitt syfte, deras rutiner osv osv. Inte kommer det att tysta alla, men utbildning är väl ändå nyckeln till att nå förståelse mellan parterna. Inta att lägga locket på och dumförklara den andra sidan.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 254
Senast: IngelaH
·
Hästmänniskan Hej! Jag är en 21-årig tjej som är enormt enormt ridsugen igen, men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga som återfallsryttare...
Svar
8
· Visningar
2 475
Senast: Ramona
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Min rädsla över ålderdomen, sjukdomar och att tiden nu börjar rinna iväg vill inte släppa greppet om mig. Jag skrev tidigare om att jag...
Svar
0
· Visningar
294
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag kom att läsa en bok om en man som råkat ut för en olycka och fått en ryggmärgsskada (”Smällen” av Kent Revedal). Boken var saklig...
Svar
0
· Visningar
403
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp