Fredrik Jönsson: ”Vi måste leda debatten”

Ridsports gästkrönikör Fredrik Jönsson ger sin syn på de grupper som har en annan uppfattning om djurhållning än vad häst-Sverige generellt har. Visst kan sporten utvecklas så den ännu mer går hand i hand med djuretiska värderingar, men Fredrik poängterar att det måste vara de som besitter kunskapen som leder debatten.
 
Och det är ju 3 år sedan... Jag tänker, vad är den här krönikan en kommentar till?

Vill tävlingseliten leda debatten så behöver dom nog lära sig debattera 😂.

Steg 1: vad är frågan? 🤣🤣🤣
Djurrättsaktivister för inte sina debatter inom hästvärlden utan i sin egen sfär, facebookgrupper etc.

De har en ganska tydlig agenda: ingen ridning, helst inte äga hästar alls. De lite mildare kan tänka sig att ha häst men bara umgås med dem.
 
Jag undrar liksom vars debatten förs och vilka dess djurrättsaktivister är. Jag har inte sett något om hästvälfärd i de stora tidningarna på länge. Jag känner inte till någon som inte själv har häst som också bryr sig om hästvälfärd.

För dom kan väl inte mena käbbel på FB? Mellan olika hästägare?

Och dessutom, använder man djurrättsaktivist som skällsord så sätter man ju sig själv i ett ganska äckligt fack... Vi borde alla vara djurrättsaktivister, för vi vill väl alla att hästarna ska ha det så bra som möjligt?

Är Per Michanek en djurrättsaktivist för att han har sina gallopörer på lösdrift?

Är Peder Fredricson en barfotataliban för att han tävlar sina hästar barfota?
Ska tilläggas att det är stor skillnad på djurrätt och djurvälfärd, djurrätt är en ganska snårig skog där man tillskriver djur egenskaper och önskningar som är väldigt mänskliga men kanske inte så arttypiska. Djurvälfärd är anpassat efter vad som är bra för just den sortens djur det handlar om. Deras grundläggande behov.
 
Och det är ju 3 år sedan... Jag tänker, vad är den här krönikan en kommentar till?

Vill tävlingseliten leda debatten så behöver dom nog lära sig debattera 😂.

Steg 1: vad är frågan? 🤣🤣🤣
Det verkar handla om att någon i sporten undrade vad djurrättsaktivister skulle säga om man ändrar veterinärbeskningen på tävling. Känns som att avsaknaden av bakgrundsinfo till den kommenataren gör att hela inlägget faller platt till marken :p Anyway..

Själv ställer jag mig frågande till om djurrättsaktivister ens är medvetna om att hopp och dressyrhästar visas upp (skulle inte kalla det veterinärbesiktning i någon av de olympiska grenarna) innan tävling. I fälttävlan känns det ju på ganska många större tävlingar som ytterligare en variant av "Three blind mice" när hästarna travas upp inför publik.
 
Min första tanke var undra var Jönssonhästarna går i hage? För vid stallet tar hagmarker upp mindre plats än trädgården. Sedan tillkommer ridbana, longeringsvolt och skrittmaskin. Men de peomeneras kanske bort någonstans varje dag. Det finns ju otroligt mycket hagmark runt kungsgården och inte så många andra hästar (ironi).

Fast det är kanske någon helt annan hästvälfärd han syftar på. Det framgick väl inte så tydligt just här iaf.
 
Ska tilläggas att det är stor skillnad på djurrätt och djurvälfärd, djurrätt är en ganska snårig skog där man tillskriver djur egenskaper och önskningar som är väldigt mänskliga men kanske inte så arttypiska. Djurvälfärd är anpassat efter vad som är bra för just den sortens djur det handlar om. Deras grundläggande behov.

Nja, djurrätt kan man absolut definiera på många sätt men det handlar i grund och botten om lagstiftning för att garantera djurens välfärd.

Det finns uppenbara problem med hästars välfärd, till exempel att utrustning som kan orsaka blodvite är laglig att använda.

Om inte "eliten" kan bemöta det på ett bra sätt så lär vi snart se djurskyddslagstiftning i något europeiskt land mot exempelvis sporrar.

Det spelar ingen roll vad insiders tycker är etiskt - vi har redan en djurskyddslag, så frågorna som behöver debatteras är om de olika delarna av hästsverige följer de mest grundläggande delarna av vår djurskyddslagstiftning.

Det handlar inte om att tillskriva djur mänskliga rättigheter eller att förmänskliga dom. Däremot så handlar det om att tillskriva dom "djuriska" rättigheter. Vår svenska lagstiftning är baserad på The 5 Freedoms (från brittisk lagstiftning).

Men lever hästmänniskor upp till det i sin hästhållning?

1. Frihet från hunger och törst genom tillgång till färskt vatten och en diet som upprätthåller fullständig hälsa och kraft.

2. Frihet från obehag genom att ordna med en lämplig miljö som inkluderar skydd och en komfortabel viloplats.

3. Frihet från smärta, skada och sjukdom genom förhindrande av detta eller snabb diagnos och behandling.

4. Frihet att utföra naturligt beteende genom att tillgodose djurets behov av, tillräckligt utrymme, rätt resurser och sällskap av djurets eget slag.

5. Frihet från rädsla och oro genom att säkra förutsättningar och behandlingar som undviker mentalt lidande.
 
Min första tanke var undra var Jönssonhästarna går i hage? För vid stallet tar hagmarker upp mindre plats än trädgården. Sedan tillkommer ridbana, longeringsvolt och skrittmaskin. Men de peomeneras kanske bort någonstans varje dag. Det finns ju otroligt mycket hagmark runt kungsgården och inte så många andra hästar (ironi).

Fast det är kanske någon helt annan hästvälfärd han syftar på. Det framgick väl inte så tydligt just här iaf.

Dom har inga på sin egen mark iallafall. Alltså där stallet är. Det är ju bara det. Inte något värt namnet hage iallafall. Jag har sett ett par minimala hagar uppsatta med vita plastpinnar bara. Jag hoppas dom arrendera mer mark någonstans däromkring.
 
Dom har inga på sin egen mark iallafall. Alltså där stallet är. Det är ju bara det. Inte något värt namnet hage iallafall. Jag har sett ett par minimala hagar uppsatta med vita plastpinnar bara. Jag hoppas dom arrendera mer mark någonstans däromkring.

Ja det får man ju hoppas. Hagarna bakom trädgården ser dock ut som typiska Flyingehagar som finns runt de flesta husen i byn och där står det hästar varenda dag.
 
Nja, djurrätt kan man absolut definiera på många sätt men det handlar i grund och botten om lagstiftning för att garantera djurens välfärd.

Det finns uppenbara problem med hästars välfärd, till exempel att utrustning som kan orsaka blodvite är laglig att använda.

Om inte "eliten" kan bemöta det på ett bra sätt så lär vi snart se djurskyddslagstiftning i något europeiskt land mot exempelvis sporrar.

Det spelar ingen roll vad insiders tycker är etiskt - vi har redan en djurskyddslag, så frågorna som behöver debatteras är om de olika delarna av hästsverige följer de mest grundläggande delarna av vår djurskyddslagstiftning.

Det handlar inte om att tillskriva djur mänskliga rättigheter eller att förmänskliga dom. Däremot så handlar det om att tillskriva dom "djuriska" rättigheter. Vår svenska lagstiftning är baserad på The 5 Freedoms (från brittisk lagstiftning).

Men lever hästmänniskor upp till det i sin hästhållning?

1. Frihet från hunger och törst genom tillgång till färskt vatten och en diet som upprätthåller fullständig hälsa och kraft.

2. Frihet från obehag genom att ordna med en lämplig miljö som inkluderar skydd och en komfortabel viloplats.

3. Frihet från smärta, skada och sjukdom genom förhindrande av detta eller snabb diagnos och behandling.

4. Frihet att utföra naturligt beteende genom att tillgodose djurets behov av, tillräckligt utrymme, rätt resurser och sällskap av djurets eget slag.

5. Frihet från rädsla och oro genom att säkra förutsättningar och behandlingar som undviker mentalt lidande.
Jag blir ju glad att höra att det finns den (i mina ögon) mycket vettigare definitionen av djurrätt för jag har själv tyvärr mestadels sett den variant jag beskrev. Att säkra välfärd för djur via lag står jag själv bakom också, men jag har svårt att nå konsensus med de falanger som uppenbart aldrig ens varit i närheten av en häst.
 
Jag blir ju glad att höra att det finns den (i mina ögon) mycket vettigare definitionen av djurrätt för jag har själv tyvärr mestadels sett den variant jag beskrev. Att säkra välfärd för djur via lag står jag själv bakom också, men jag har svårt att nå konsensus med de falanger som uppenbart aldrig ens varit i närheten av en häst.
Vad är det för falanger, och vars träffar du dom?
 
Vad är det för falanger, och vars träffar du dom?
Det finns en hel del grupper och personer som är stora i orden gällande djurrätt därute och som typ aldrig varit i närheten av djur och eller lever som de lär.

Några av de jag tänker på har varit och är fortfarande - bekräftat efter en snabb kontrollslagning på nätet - kopplade till Djurens Rätt.

Det gör inte per automatik att de inte får yttra sig men det blir en haltande debatt när folk som missat en ganska så stor del av tårtan gällande djurhållning mästrar andra.

I det stora hela tror jag dock det är dags att vakna upp och ta action från insidan av hästsporten innan det är för sent. Hela den här "Ridlära enligt Hööks-katalogen"* har ju spridit sig upp genom nivåerna som en löpeld under senare år.


* man kopierar saker från vad man ser vad världseliten använder utan att ha en aning om vad och hur saker fungerar
 
Det finns en hel del grupper och personer som är stora i orden gällande djurrätt därute och som typ aldrig varit i närheten av djur och eller lever som de lär.

Några av de jag tänker på har varit och är fortfarande - bekräftat efter en snabb kontrollslagning på nätet - kopplade till Djurens Rätt.

Det gör inte per automatik att de inte får yttra sig men det blir en haltande debatt när folk som missat en ganska så stor del av tårtan gällande djurhållning mästrar andra.

I det stora hela tror jag dock det är dags att vakna upp och ta action från insidan av hästsporten innan det är för sent. Hela den här "Ridlära enligt Hööks-katalogen"* har ju spridit sig upp genom nivåerna som en löpeld under senare år.


* man kopierar saker från vad man ser vad världseliten använder utan att ha en aning om vad och hur saker fungerar

Alltså, jag tror det är många som gör halmgubbar av "djurrättsaktivister".

Vad amerikanska tokstollar käbblar med varandra om är det bäst att ignorera.

Men jag får bilden av att "eliten" och de som identifierar som "på elitens sida" gärna påstår att den enda kritiken kommer från just tokstollarna.

Och därmed, så smiter de undan från att bemöta kritiken som kommer från Sverige, från hästmänniskor, från tävlingsryttare, till och med från andra elitryttare.

Så nu passar jag på att fråga dig:

På vilka punkter anser du att en genomsnittlig svensk tävlingshäst (oavsett disciplin) riskerar att inte få de 5 friheterna garanterade?

Hur ser bra djurvälfärd för häst ut enligt dig? Är det ok att ha hästar på box? Är det ok med små ensamhagar? Är det ok med utrustning som kan orsaka blodvite vid för hårda tag? Är det ok att regelbundet utsätta en häst för stressen en tävling innebär?

Vad är *din* åsikt om nivån på svensk hästvälfärd?
 
Alltså, jag tror det är många som gör halmgubbar av "djurrättsaktivister".

Vad amerikanska tokstollar käbblar med varandra om är det bäst att ignorera.

Men jag får bilden av att "eliten" och de som identifierar som "på elitens sida" gärna påstår att den enda kritiken kommer från just tokstollarna.

Och därmed, så smiter de undan från att bemöta kritiken som kommer från Sverige, från hästmänniskor, från tävlingsryttare, till och med från andra elitryttare.

Så nu passar jag på att fråga dig:

På vilka punkter anser du att en genomsnittlig svensk tävlingshäst (oavsett disciplin) riskerar att inte få de 5 friheterna garanterade?

Hur ser bra djurvälfärd för häst ut enligt dig? Är det ok att ha hästar på box? Är det ok med små ensamhagar? Är det ok med utrustning som kan orsaka blodvite vid för hårda tag? Är det ok att regelbundet utsätta en häst för stressen en tävling innebär?

Vad är *din* åsikt om nivån på svensk hästvälfärd?
Vem har talat om amerikanska tokstollar? Jag talar om Djurens rätt..
 
Ska tilläggas att det är stor skillnad på djurrätt och djurvälfärd, djurrätt är en ganska snårig skog där man tillskriver djur egenskaper och önskningar som är väldigt mänskliga men kanske inte så arttypiska. Djurvälfärd är anpassat efter vad som är bra för just den sortens djur det handlar om. Deras grundläggande behov.
Får jag definiera "hästsport" och "ryttare"? Jag menar att du som inte sysslar med djurrätt anser dig ha rätt att definiera uttrycken andra använder.

(De flesta jag känner räknar den djurrätt de eftersträvar som rätten att bete sig naturligt för sin art, rätten att slippa onödigt lidande, rätten till att ha en miljö, bra mat och rent vatten... de hemska extremisterna och terroristerna)
 
Med tanke på utvecklingen som skett av aktiva djurrättsaktivister mot lantbrukets djurhållning så skulle det förvåna mig mycket om inte även hästhållningen drabbas mer och mer.
Det har ju tyvärr redan börjat nere i Europa men fackpressen gömmer det gärna och en vacker dag kommer den saken förmodligen slå tillbaka mot ridsporten i sin helhet. Film från EM i hoppning 2019

 
Får jag definiera "hästsport" och "ryttare"? Jag menar att du som inte sysslar med djurrätt anser dig ha rätt att definiera uttrycken andra använder.

(De flesta jag känner räknar den djurrätt de eftersträvar som rätten att bete sig naturligt för sin art, rätten att slippa onödigt lidande, rätten till att ha en miljö, bra mat och rent vatten... de hemska extremisterna och terroristerna)
Bara ett påpekande ordet "rätt" är viktigt i de här sammanhangen eftersom det visar att detta inte är ett val. Det är vad djur ska ha.

Sedan finns det ju en livlig och infekterad debatt om vad som är "onödigt lidande", en bra miljö etc
 
Mig veterligen är majoriteten som kritiserar hästhållningen bland eliten idag främst hästmänniskor på hobby- samt tävlingsnivå. Att ta upp extrema fall av djurrättsaktivister är liksom bara ett sätt att misskreditera en fullt rimlig frågeställning om hästvälfärd.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 313
Senast: IngelaH
·
Hästmänniskan Hej! Jag är en 21-årig tjej som är enormt enormt ridsugen igen, men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga som återfallsryttare...
Svar
8
· Visningar
2 482
Senast: Ramona
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Min rädsla över ålderdomen, sjukdomar och att tiden nu börjar rinna iväg vill inte släppa greppet om mig. Jag skrev tidigare om att jag...
Svar
0
· Visningar
294
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag kom att läsa en bok om en man som råkat ut för en olycka och fått en ryggmärgsskada (”Smällen” av Kent Revedal). Boken var saklig...
Svar
0
· Visningar
403
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp