Fredrik Jönsson: ”Vi måste leda debatten”

Ridsports gästkrönikör Fredrik Jönsson ger sin syn på de grupper som har en annan uppfattning om djurhållning än vad häst-Sverige generellt har. Visst kan sporten utvecklas så den ännu mer går hand i hand med djuretiska värderingar, men Fredrik poängterar att det måste vara de som besitter kunskapen som leder debatten.
 
Det är inte din hjärna.
Något lamt försök till att få bort fokus från all annan och större stormar ridsporten befinner sig i just nu. Är min gissning.
Då är det inte bara jag 😅 Det var liksom många ord för att säga ingenting alls. Inget grundproblem togs upp, inga argument, inte ens någon slags åsikt att utgå ifrån. Jag ser framför mig en redaktör som blev bländad av namnet och inte vågade säga att detta är mer passande en dagens ros/ris i valfri lokalblaska.
 
Då är det inte bara jag 😅 Det var liksom många ord för att säga ingenting alls. Inget grundproblem togs upp, inga argument, inte ens någon slags åsikt att utgå ifrån. Jag ser framför mig en redaktör som blev bländad av namnet och inte vågade säga att detta är mer passande en dagens ros/ris i valfri lokalblaska.
Nej, det budskap jag kunde vaska fram var väl ungefär att ingen annan än eliten (? - jag vet inte vem den här snubben är) är kvalificerad att uttala sig i hästvälfärdsfrågor. (Och att alla andra som har åsikter i frågorna per automatik är djurrättsaktivister, en helt absurd ståndpunkt.)

Jag tycker tyvärr Ridsports krönikor har ett stort kvalitetsproblem, och det är inte första gången en sådan text hållit förbluffande låg standard.
 
Då är det inte bara jag 😅 Det var liksom många ord för att säga ingenting alls. Inget grundproblem togs upp, inga argument, inte ens någon slags åsikt att utgå ifrån. Jag ser framför mig en redaktör som blev bländad av namnet och inte vågade säga att detta är mer passande en dagens ros/ris i valfri lokalblaska.
Det är inte första gången som FJ producerar en intetsägande krönika. Tyvärr finns det fler som producerar sådana krönikor. Bara för att man är bra på att vara tävlingsryttare innebär det inte per automatik att man är den skarpaste kniven i lådan.

Men en sak säger FJ och det är det gamla vanliga tugget att vi övriga i pöbeln som har åsikter om tävlingsvärlden klassas som djurrättsaktivister. Att vi är okunniga och bara ska hålla käften, för alla tävlingshästar har det bra i Sverige och det är enbart eliten som kan avgöra det.
 
Nej, det budskap jag kunde vaska fram var väl ungefär att ingen annan än eliten (? - jag vet inte vem den här snubben är) är kvalificerad att uttala sig i hästvälfärdsfrågor. (Och att alla andra som har åsikter i frågorna per automatik är djurrättsaktivister, en helt absurd ståndpunkt.)

Jag tycker tyvärr Ridsports krönikor har ett stort kvalitetsproblem, och det är inte första gången en sådan text hållit förbluffande låg standard.
Ah skulle ha läst ditt inlägg innan jag skrev mitt. Mitt blev en upprepning. Vi är överens!
 
Jag tolkar den snarare som att folk inom branschen måste bli mer proaktiva i hästvälfärdsfrågor. Det FINNS ju en massa hästkunskap bland eliten, och om de inte själva tar initiativ och utformar sporten etiskt kommer andra att göra det åt dem.
Jag tänkte faktiskt på det, om jag hade missförstått honom totalt, och läste om hans text. Jag tycker du är generös i din tolkning, och att du gör den tolkningen är nog en komplimang till dig snarare än honom.

Men problemet kvarstår tycker jag – det går inte att veta säkert vad han menar, eftersom han uttrycker sig så förbaskat luddigt, och dessutom slösar flera stycken på svammel. En text som lämnar så stor förvirring och osäkerhet kring vad dess poäng ens var är bara ingen bra text. Och det är väl helt okej, han är säkert bra på annat, men ska han vara med i en publikation ska där ju finnas andra som för den här diskussionen – den som vi har nu – med honom innan texten går i tryck.
 
Åh det var ett långt inlägg på hennes blogg men i kortet ungefär att det inte är elitryttarna eller knappt ens vanliga hobbyryttare som leder debatten, utan att det är djurrättsaktivisterna som leder debatten och hästvärlden måste vara medvetna om hur vi uppfattas av omvärlden och se till att vår hästhållning håller.

Sen sa hon samtidigt att det är väldigt svårt att föra en debatt med en hel falang människor som inte för sitt liv kan föreställa att en häst skulle kunna gilla att jobba och hur lyckliga de kan vara när de exempelvis ger sig ut på en terrängbana.
 
Åh det var ett långt inlägg på hennes blogg men i kortet ungefär att det inte är elitryttarna eller knappt ens vanliga hobbyryttare som leder debatten, utan att det är djurrättsaktivisterna som leder debatten och hästvärlden måste vara medvetna om hur vi uppfattas av omvärlden och se till att vår hästhållning håller.

Sen sa hon samtidigt att det är väldigt svårt att föra en debatt med en hel falang människor som inte för sitt liv kan föreställa att en häst skulle kunna gilla att jobba och hur lyckliga de kan vara när de exempelvis ger sig ut på en terrängbana.
Tack för att du sammanfattar! :heart
 
Jag undrar liksom vars debatten förs och vilka dess djurrättsaktivister är. Jag har inte sett något om hästvälfärd i de stora tidningarna på länge. Jag känner inte till någon som inte själv har häst som också bryr sig om hästvälfärd.

För dom kan väl inte mena käbbel på FB? Mellan olika hästägare?

Och dessutom, använder man djurrättsaktivist som skällsord så sätter man ju sig själv i ett ganska äckligt fack... Vi borde alla vara djurrättsaktivister, för vi vill väl alla att hästarna ska ha det så bra som möjligt?

Är Per Michanek en djurrättsaktivist för att han har sina gallopörer på lösdrift?

Är Peder Fredricson en barfotataliban för att han tävlar sina hästar barfota?
 
Jag undrar liksom vars debatten förs och vilka dess djurrättsaktivister är. Jag har inte sett något om hästvälfärd i de stora tidningarna på länge. Jag känner inte till någon som inte själv har häst som också bryr sig om hästvälfärd.

För dom kan väl inte mena käbbel på FB? Mellan olika hästägare?

Och dessutom, använder man djurrättsaktivist som skällsord så sätter man ju sig själv i ett ganska äckligt fack... Vi borde alla vara djurrättsaktivister, för vi vill väl alla att hästarna ska ha det så bra som möjligt?

Är Per Michanek en djurrättsaktivist för att han har sina gallopörer på lösdrift?

Är Peder Fredricson en barfotataliban för att han tävlar sina hästar barfota?
På EM 2019 i både Luhmühlen (fälttävlan) och i Rotterdam (dressyr, hoppning & para) var det "djurrättsaktivister" på plats.

Dessa gjorde väldigt få rubriker och från media valde man typ unisont att inte dryfta ett ord om saken.

Det var väldigt bizarro men samtidigt ett tecken på att man håller varandra om ryggen i den här sporten no matter what om någon förstår hur jag menar..
 
På EM 2019 i både Luhmühlen (fälttävlan) och i Rotterdam (dressyr, hoppning & para) var det "djurrättsaktivister" på plats.

Dessa gjorde väldigt få rubriker och från media valde man typ unisont att inte dryfta ett ord om saken.

Det var väldigt bizarro men samtidigt ett tecken på att man håller varandra om ryggen i den här sporten no matter what om någon förstår hur jag menar..

Och det är ju 3 år sedan... Jag tänker, vad är den här krönikan en kommentar till?

Vill tävlingseliten leda debatten så behöver dom nog lära sig debattera 😂.

Steg 1: vad är frågan? 🤣🤣🤣
 

Liknande trådar

Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 309
Senast: IngelaH
·
Hästmänniskan Hej! Jag är en 21-årig tjej som är enormt enormt ridsugen igen, men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga som återfallsryttare...
Svar
8
· Visningar
2 482
Senast: Ramona
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Min rädsla över ålderdomen, sjukdomar och att tiden nu börjar rinna iväg vill inte släppa greppet om mig. Jag skrev tidigare om att jag...
Svar
0
· Visningar
294
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag kom att läsa en bok om en man som råkat ut för en olycka och fått en ryggmärgsskada (”Smällen” av Kent Revedal). Boken var saklig...
Svar
0
· Visningar
403
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Diarré
  • Senast tagna bilden XV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp