Halvstrumpan
Trådstartare
Okej, alla får göra som de vill. Jag följer mycket Fredrik Steen för han har vettiga metoder:Jag säger aldrig till min hund i förebyggande syfte. Att titta och vara uppmärksam är inte fel. Här påkallar jag hundens uppmärksamhet med ett ord som är laddat med belöning (jag använder namnet). Om den skiter i att lyssna får den en chans till när jag är lite tydligare och SEN korrigerar jag att den sket i att lyssna.
Mina hundar får också hälsa på andra hundar ibland, ingen av dem förväntar sig att hälsa på alla. Inte heller valpen.
https://viivilla.se/djurliv/hundcoachen-fredrik-steen-4-vanliga-misstag-vid-hundmoten/
”Fredrik Steen menar att det är viktigt att komma ihåg att hundmöten är ett mänskligt påhitt som är onaturligt för hunden.
– Vilda hundar och vargar skulle aldrig gå fram och hälsa på varandra så som vi låter våra hundar göra, de skulle försvara sitt revir. Det går att se på gatuhundar hur de springer runt i gäng och hur de vet att man inte går in i någon annans revir. Om man gör det blir det bråk, som kan vara förenat med livsfara, förklarar han.”
”– En enkel regel att använda är att om hunden är kopplad, så får den inte hälsa på andra hundar. Det blir lättare för din valp att förstå, och var konsekvent med detta. Det finns ingen anledning att stanna och hälsa på en främling!”