Fredrik Steen och andra tv-experter utbruten urPuppy blues..ledsen, hjälp!

Bukefalos 30 år!

Halvstrumpan

Trådstartare
Jag säger aldrig till min hund i förebyggande syfte. Att titta och vara uppmärksam är inte fel. Här påkallar jag hundens uppmärksamhet med ett ord som är laddat med belöning (jag använder namnet). Om den skiter i att lyssna får den en chans till när jag är lite tydligare och SEN korrigerar jag att den sket i att lyssna.

Mina hundar får också hälsa på andra hundar ibland, ingen av dem förväntar sig att hälsa på alla. Inte heller valpen.
Okej, alla får göra som de vill. Jag följer mycket Fredrik Steen för han har vettiga metoder:

https://viivilla.se/djurliv/hundcoachen-fredrik-steen-4-vanliga-misstag-vid-hundmoten/

”Fredrik Steen menar att det är viktigt att komma ihåg att hundmöten är ett mänskligt påhitt som är onaturligt för hunden.

– Vilda hundar och vargar skulle aldrig gå fram och hälsa på varandra så som vi låter våra hundar göra, de skulle försvara sitt revir. Det går att se på gatuhundar hur de springer runt i gäng och hur de vet att man inte går in i någon annans revir. Om man gör det blir det bråk, som kan vara förenat med livsfara, förklarar han.”

”– En enkel regel att använda är att om hunden är kopplad, så får den inte hälsa på andra hundar. Det blir lättare för din valp att förstå, och var konsekvent med detta. Det finns ingen anledning att stanna och hälsa på en främling!”

Här är en väldigt bra video om hundmöten. Kolla gärna från 4 minuter:

Säg åt hunden vad det är som gäller innan problemet uppstår.

Jag tycker att man ska vara försiktig med att ge förslag på fysiska korrigeringar och liknande när man aldrig mött vare sig hund eller förare. Det kan gå helfel. Det finns en anledning till att de flesta på forumet är varsamma med sina tips.
Säg det till Fredrik Steen som sitter i Nyhetsmorgon och pratar om just detta. Han vet vad han pratar om.

Säg det till Fredrik Steen som sitter i Nyhetsmorgon och pratar om just detta. Han vet vad han pratar om.
Jag är inte ett fan. Jag har både mött honom och gått på en föreläsning. :)
generellt tycker jag att även TVpersonligheter ska vara försiktiga med att ge specifika råd till ekipage de inte mött.

Att rekommendera att bara promenera vidare är inte problematiskt, men att förespråka fysiska korrigeringar kan vara det, för fel hund och/eller fel förare.

generellt tycker jag att även TVpersonligheter ska vara försiktiga med att ge specifika råd till ekipage de inte mött.

Att rekommendera att bara promenera vidare är inte problematiskt, men att förespråka fysiska korrigeringar kan vara det, för fel hund och/eller fel förare.
Och vem är du?

Jag tänker att det inte var så länge sedan hon den andra hundpersonligheten (vad hette hon?) satt i något nyhetsprogram på TV och förespråkade "Skrammelburken".
Ingen aning vem du menar, men jag gillar då Fredrik Steen rejält. Han har otroligt lång erfarenhet av just schäferhundar.

Jag följer Fredrik men har nog missat detta för jag tycker han väldigt sällan korrigerar en hund? Han förespråkar att visa vad som är rätt. Så har jag uppfattat det.

Okej, alla får göra som de vill. Jag följer mycket Fredrik Steen för han har vettiga metoder:

https://viivilla.se/djurliv/hundcoachen-fredrik-steen-4-vanliga-misstag-vid-hundmoten/

”Fredrik Steen menar att det är viktigt att komma ihåg att hundmöten är ett mänskligt påhitt som är onaturligt för hunden.

– Vilda hundar och vargar skulle aldrig gå fram och hälsa på varandra så som vi låter våra hundar göra, de skulle försvara sitt revir. Det går att se på gatuhundar hur de springer runt i gäng och hur de vet att man inte går in i någon annans revir. Om man gör det blir det bråk, som kan vara förenat med livsfara, förklarar han.”

”– En enkel regel att använda är att om hunden är kopplad, så får den inte hälsa på andra hundar. Det blir lättare för din valp att förstå, och var konsekvent med detta. Det finns ingen anledning att stanna och hälsa på en främling!”
Alla hundtränare som har detta som inkomst lever ju på att sälja in sin metod som ett unikt koncept. Det måste vara "one size fits all" för att det ska fungera som produkt. Verkligheten är inte så endimensionell. Man måste känna in sin hund lite (och sig själv!) och nästan alla hundar klarar gråzoner jättebra. Men det går ju inte att sälja ;).

Är man lite ny inom hunderiet är det lätt att falla för löftet om Den Rätta Metoden. Been there, done that. Men de flesta lär sig med åren att man plockar russinen från alla kakor och mixar till något mittemellan.

Jag följer Fredrik men har nog missat detta för jag tycker han väldigt sällan korrigerar en hund? Han förespråkar att visa vad som är rätt. Så har jag uppfattat det.
Det var jag som var klumpig när jag citerade. Det var @Halvstrumpan s första inlägg som fick mig att reagera egentligen och sedan gick det vidare.
Jag följer inte FS så jag vet inte om det kom därifrån eller inte.

Ingen aning vem du menar, men jag gillar då Fredrik Steen rejält. Han har otroligt lång erfarenhet av just schäferhundar.
Jag var tungen att googla! :D Barbro Börjesson är jag rätt säker på att det var! Jag tänker mest att bara för att man får prata om hundträning på TV betyder det inte att man är väldigt bra på det. Titta bara på CM.

Det har han absolut! Inget ont om karln.

Alla hundtränare som har detta som inkomst lever ju på att sälja in sin metod som ett unikt koncept. Det måste vara "one size fits all" för att det ska fungera som produkt. Verkligheten är inte så endimensionell. Man måste känna in sin hund lite (och sig själv!) och nästan alla hundar klarar gråzoner jättebra. Men det går ju inte att sälja ;).

Är man lite ny inom hunderiet är det lätt att falla för löftet om Den Rätta Metoden. Been there, done that. Men de flesta lär sig med åren att man plockar russinen från alla kakor och mixar till något mittemellan.
Självklart är det så men skulle ändå säga att hans metoder passar de allra, allra flesta. Oftast är det inte så komplicerat utan man får helt enkelt lära sig att kommunicera med sin hund på ett tydligt och rättvist sätt.

Jag tänker att det inte var så länge sedan hon den andra hundpersonligheten (vad hette hon?) satt i något nyhetsprogram på TV och förespråkade "Skrammelburken".
Skrammelburkar/kedjor kan vara jättebra och Barbro har ju ett gediget CV. Men jag fattar vad du menar, det blir så förenklat. Och här är det ju risk för att man skrämmer skiten ur valpen om den har lite klena nerver och kastet kommer med fel timing.

Skrammelburkar/kedjor kan vara jättebra och Barbro har ju ett gediget CV. Men jag fattar vad du menar, det blir så förenklat. Och här är det ju risk för att man skrämmer skiten ur valpen om den har lite klena nerver och kastet kommer med fel timing.
Jag tycker att det är en heltokig metod, och alldeles särskilt som sagt när man rekommenderar den generellt till alla eventuella problemhundar framför TVsoffan. Jag har sett minst en hund bli totalförstörd av den.

Jag var tungen att googla! :D Barbro Börjesson är jag rätt säker på att det var! Jag tänker mest att bara för att man får prata om hundträning på TV betyder det inte att man är väldigt bra på det. Titta bara på CM.

Det har han absolut! Inget ont om karln.
Fast Fredrik Steen har väl runt 50+ års personlig erfarenhet av schäfrar. Så jag tror definitivt att han vet mer än någon av oss här inne så ingen slumpmässig person som råkar sitta i TV:

”Hans tränings- och tävlingskarriär satte fart tidigt och redan som tonåring hade Fredrik utbildat ett stort antal hundar i flera discipliner och på olika nivåer. 1993 startade han uppfödning av schäfrar. Genom åren har han lyckats få fram ett antal champions, tjänstehundar och fina familj- och tävlingshundar, och tävlat VM med egen hund.

Fredrik är utbildad domare för både bruksprov och utställning. Utöver det har han arbetat som lärare och instruktör för polisskolan och Rikskriminalpolisen där han utbildade nya polishundförare, fortbildade polishundsinstruktörer, samt skrev en del av polisens egna utbildningsmaterial.”

https://www.fredriksteen.se/

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka