Fredrik Steen och andra tv-experter utbruten urPuppy blues..ledsen, hjälp!

Bukefalos 30 år!

Självklart är det så men skulle ändå säga att hans metoder passar de allra, allra flesta. Oftast är det inte så komplicerat utan man får helt enkelt lära sig att kommunicera med sin hund på ett tydligt och rättvist sätt.
Detta baserar du på vad?

Har du en enkel hund är det mycket enkelt! Det håller jag med om. Min nuvarande hade du kunnat sätta i händerna på vem som helst och det hade gått bra. Men arga pirayor med bomull i öronen gör inte som hundarna på TV. De ÄR faktiskt inte enkla! Har du inte haft ett par sådana själv ska du kanske inte raljera så mycket.

Detta baserar du på vad?

Har du en enkel hund är det mycket enkelt! Det håller jag med om. Min nuvarande hade du kunnat sätta i händerna på vem som helst och det hade gått bra. Men arga pirayor med bomull i öronen gör inte som hundarna på TV. De ÄR faktiskt inte enkla! Har du inte haft ett par sådana själv ska du kanske inte raljera så mycket.
Jag baserar det på att de allra flesta hundar är relativt okomplicerade. Det finns en mindre andel svåra hundar också som kräver mer av en för att komma över problemet. Självklart. Men oftast är det inte hundens fel. I majoriteten av fallen är det hundägarens fel och okunskap som gör att hunden beter sig oönskat.

Fast Fredrik Steen har väl runt 50+ års personlig erfarenhet av schäfrar. Så jag tror definitivt att han vet mer än någon av oss här inne så ingen slumpmässig person som råkar sitta i TV:

”Hans tränings- och tävlingskarriär satte fart tidigt och redan som tonåring hade Fredrik utbildat ett stort antal hundar i flera discipliner och på olika nivåer. 1993 startade han uppfödning av schäfrar. Genom åren har han lyckats få fram ett antal champions, tjänstehundar och fina familj- och tävlingshundar, och tävlat VM med egen hund.

Fredrik är utbildad domare för både bruksprov och utställning. Utöver det har han arbetat som lärare och instruktör för polisskolan och Rikskriminalpolisen där han utbildade nya polishundförare, fortbildade polishundsinstruktörer, samt skrev en del av polisens egna utbildningsmaterial.”

https://www.fredriksteen.se/
Åter igen så spelar det ingen roll att han har erfarenhet av just schäfer. Hund är hund.

Jag baserar det på att de allra flesta hundar är relativt okomplicerade. Det finns en mindre andel svåra hundar också som kräver mer av en för att komma över problemet. Självklart. Men oftast är det inte hundens fel. I majoriteten av fallen är det hundägarens fel och okunskap som gör att hunden beter sig oönskat.
Nu hämtar jag snart popcorn och inväntar frasen "hundar blir vad man gör dem till". :rofl: Vad ska vi då med mentalbeskrivningar till om alla hundar föds med goda nerver?

Sen är det självklart så att man har mer is i magen efter några hundar. Det är allmänt känt att valpar av bruksras kan vara asjobbiga.

Nu blir jag lite förvånad eftersom du innan citerat Steen så hårt.
Han är ju extremt noga med att påpeka att hundar kommer med ett arv och att hundar inte bara blir vad man gör dem till.

Nu hämtar jag snart popcorn och inväntar frasen "hundar blir vad man gör dem till". :rofl: Vad ska vi då med mentalbeskrivningar till om alla hundar föds med goda nerver?

Sen är det självklart så att man har mer is i magen efter några hundar. Det är allmänt känt att valpar av bruksras kan vara asjobbiga.
De flesta hundar går att få till normal grundlydnad genom ägare med tillräckliga kunskaper. Kunskaper som Steen mycket pedagogiskt vill dela med sig av. Även om det absolut finns mängder med genetiska skillnader hundar emellan. Därför som jag lyfter fram just Fredrik Steen och hans schäferexpertis eftersom tråden handlar om en ung schäferhane… Men enligt någon annan här i tråden spelar det tydligen ingen som helst roll om det är schäfer eller hund av valfri sort.

Ja, jag kan också skriva under med personliga erfarenheter av det sista du skriver.

Nu blir jag lite förvånad eftersom du innan citerat Steen så hårt.
Han är ju extremt noga med att påpeka att hundar kommer med ett arv och att hundar inte bara blir vad man gör dem till.
Då fattar du inte vad jag skriver. Jag talar inte emot varken det ena eller det andra.

De flesta hundar går att få till normal grundlydnad genom ägare med tillräckliga kunskaper. Kunskaper som Steen mycket pedagogiskt vill dela med sig av. Även om det absolut finns mängder med genetiska skillnader hundar emellan. Därför som jag lyfter fram just Fredrik Steen och hans schäferexpertis eftersom tråden handlar om en ung schäferhane… Men enligt någon annan här i tråden spelar det tydligen ingen som helst roll om det är schäfer eller hund av valfri sort.

Ja, jag kan också skriva under med personliga erfarenheter av det sista du skriver.
Du far fram rätt otrevligt mot folk som bemöter dig sakligt, och du låter som en nyförälskad tonåring.

Steen är inte magisk, vi är många som vet om honom men INTE ser honom som en ofelbar guru. Det är fint för dig att du har hittat en tränare du gillar, men det är också allt. Det är många vägar till Rom.

Fast Fredrik Steen har väl runt 50+ års personlig erfarenhet av schäfrar. Så jag tror definitivt att han vet mer än någon av oss här inne så ingen slumpmässig person som råkar sitta i TV:

”Hans tränings- och tävlingskarriär satte fart tidigt och redan som tonåring hade Fredrik utbildat ett stort antal hundar i flera discipliner och på olika nivåer. 1993 startade han uppfödning av schäfrar. Genom åren har han lyckats få fram ett antal champions, tjänstehundar och fina familj- och tävlingshundar, och tävlat VM med egen hund.

Fredrik är utbildad domare för både bruksprov och utställning. Utöver det har han arbetat som lärare och instruktör för polisskolan och Rikskriminalpolisen där han utbildade nya polishundförare, fortbildade polishundsinstruktörer, samt skrev en del av polisens egna utbildningsmaterial.”

https://www.fredriksteen.se/
Du behöver inte läsa upp människans meriter för mig, jag är övertygad om att de allra flesta tränare och hundmänniskor som får egna inslag i TV är välkända och har rejält på fötterna, det betyder inte att de passar alla... vare sig människor eller hundar.
Oavsett har jag inga jätteproblem med FS, jag är bara inte jätteimpad heller.

Det tillhör god nätetikett att tagga den man syftar på.

Jag har haft Schäfer. Varit delaktig i en liten uppfödning. Fått ut någa uppfödningar till tjänst. Haft en tik från samma uppfödare som Steen. Tom haft en av hanarna som finns i stammen på hans båda nuvarande Schäfrar boende hos mig. Och jag har/har haft andra raser.
Självklart har alla hundar uppfostrats och tränats med och samma sätt oavsett ras. Något annat har inte behövt. De är samma art.
Sen har alla hundar, oavsett ras haft olika svårigheter eller ”sätt” som gjort att man fått hitta andra lösningar.

Du behöver inte läsa upp människans meriter för mig, jag är övertygad om att de allra flesta tränare och hundmänniskor som får egna inslag i TV är välkända och har rejält på fötterna, det betyder inte att de passar alla... vare sig människor eller hundar.
Oavsett har jag inga jätteproblem med FS, jag är bara inte jätteimpad heller.
Okej.

Javisst så är det. Instämmer i att arv och personlighet spelar stor roll. Även i att saker tar tid. Däremot är jag så trött på okunniga hundägare som inte tar sitt ansvar och hjälper hunden som befinner sig i stor stress samt som riskerar att agera aggressivt mot andra hundar, människor samt utsätta sig själv för farliga situationer. Som Steen nämner i videon så riskerar dessa hundar att avlivas och ses som aggressiva när det i själva verket är frågan om okunskap och otydlighet hos hundägaren. Gör som trådstartaren! Ta ansvar, sök kunskap, ta hjälp och förbättra situationen!
Men gud vilket drygt inlägg. Vadå inte tar sitt ansvar? Och att gapa lite på andra hundar som valp = aggression? Jag är faktiskt VÄLDIGT nyfiken på hur du med din egna stora erfarenhet av schäfrar har kommit fram till detta? Hur vanligt är det att schäfervalper skäller på andra hundar och hur många avlivas pga detta?

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

• Hönstråden del III
  • Lämplig kattras?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka