Fredrik Steen och andra tv-experter utbruten urPuppy blues..ledsen, hjälp!

Bukefalos 30 år!

Det gick en serie med en norsk tjej på SVT för ett par år sedan. Kan hon ha hetat Maren eller något sånt? Hon tyckte jag var ganska trevlig och på en "lekmanna nivå" som alla borde kunna ta till sig. Visserligen var det en schäfer med i någon av säsongerna som jag kände att - kan inte någon bara säga NEJ till den men det var garanterat inte någon metod som de ägarna skulle kunnat lösa.
Finns fler avsnitt här:
https://tv.nrk.no/serie/fra-boelle-til-bestevenn

Jag gillade överlag det norska programmet om ägare med olika problem med sina hundar. Visst att jag inte tyckte allt var 100 så som jag valt att göra eller så men överlag trevligt. Sen hade jag gärna sett mer betoning i programmet på hundars ras egenskaper osv rent allmänbildande syfte. Det känns tydligt att många bara går på utseendet och sen beror problemen på att hunden inte får utlopp för sina behov i form av stimulans och aktivering..

"Förstå din hund" såg jag ett avsnitt av nyligen och tyckte det var trevligt även om det inte är ett rent och skärt hundträningsprogram.

Men!
För att styra tråden lite i annan riktning - finns det något hund/hundträningsprogram ni tycker är trevligt att titta på?
Jag gillar fortfarande (för det mesta) It's me or the dog. Dogs behaving badly funkar ibland men jag blir så jävla sur på Graeme Hall (tränaren) halva tiden för att hans attityd helt enkelt inte passar mig. Självgod jävla gubbe! 😅
jag tyckte den svenska serien när kändisarna tränade sina hundar för agility var rolig och trevlig. :) Inte väldigt informativ, men uppmuntrande för gemene man sådär. Man kan ha kul med hunden!
Agilityserien var ju helt underbar och man märker hur lite hund den typen av hundägare faktiskt kan.
Det är som att se en nybörjargrupp på ridskolan men i hundvärlden är det okej att vara nybörjare år efter år efter år och ha egen hund 🙈

Agilityserien var ju helt underbar och man märker hur lite hund den typen av hundägare faktiskt kan.
Det är som att se en nybörjargrupp på ridskolan men i hundvärlden är det okej att vara nybörjare år efter år efter år och ha egen hund 🙈
Precis! väldigt relaterbart och uppmuntrande för många kan jag tänka mig. Mer sånt vore bättre än fler träningsprogram tror jag. Få vardagshundägaren engagerad och intresserad av att kanske prova på en kurs, sport eller aktivering utan att det behöver verka så seriöst och skrämmande. :)

Här i UK finns ju även "The Dog House", där man möter hundar i shelter och människorna/familjerna som kommer för att träffa och eventuellt ta hem dem. Jag slukar ofelbart varje avsnitt :angel: men är mer än bara lite frustrerad minst häften av gångerna. Både arg på människorna som kommer för att träffa hundarna och förväntar sig livets stora kärlek på fem minuter från en ofta traumatiserad hund i kennelmiljö, men också på de som väljer rätt hund till rätt kandidat liksom. Ibland väljer de medvetet fel bara för att det råkar vara en hund som varit hos dem länge.

Missade: skrammelburken är nog lätt att googla. Den är nog mer tänkt som ett avbrott eller avledning.
Jag har varit med om träning med skrammel påse för att avleda vid hundmöte. Hunden hade en historia av att bli aggressiv och när den började stirra på mötande hund kastade instruktören en påse i närheten av hunden. Hunden blev överraskad och sökte närhet av sin ägare, två gånger upprepades det och efter det sökte hunden automatiskt sin ägares uppmärksamhet. Jag upplevde inte att hunden blev rädd men jag håller med dig att det är en metod som endast utbildade instruktörer ska använda och inte en metod för alla.

Jag har varit med om träning med skrammel påse för att avleda vid hundmöte. Hunden hade en historia av att bli aggressiv och när den började stirra på mötande hund kastade instruktören en påse i närheten av hunden. Hunden blev överraskad och sökte närhet av sin ägare, två gånger upprepades det och efter det sökte hunden automatiskt sin ägares uppmärksamhet. Jag upplevde inte att hunden blev rädd men jag håller med dig att det är en metod som endast utbildade instruktörer ska använda och inte en metod för alla.
Det där måste ju ändå bero på vad man har för hund?
vissa hundar blir rädda andra reagerar knappt och allt däremellan.

Här i UK finns ju även "The Dog House", där man möter hundar i shelter och människorna/familjerna som kommer för att träffa och eventuellt ta hem dem. Jag slukar ofelbart varje avsnitt :angel: men är mer än bara lite frustrerad minst häften av gångerna. Både arg på människorna som kommer för att träffa hundarna och förväntar sig livets stora kärlek på fem minuter från en ofta traumatiserad hund i kennelmiljö, men också på de som väljer rätt hund till rätt kandidat liksom. Ibland väljer de medvetet fel bara för att det råkar vara en hund som varit hos dem länge.
Kan det vara den som heter "Första hunddejten" i Sverige?

Ja jag har sett det på SVT.
Ibland är det bra matchningar men ibland förstår jag inte matchningarna alls. Några gånger har det varit så uppenbart att de tex har valt en unghund med massa energi till någon som uppenbarligen inte vill ha eller orkar det.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Barmarksdrag/canicross
  • Rallylydnad

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnackis 21
  • Årets bantningstråd