Fri tillgång, överviktig häst, hur göra?

cactuspower

Trådstartare
Min häst går tillsammans med 5 andra hästar i en stor hage och de har fri tillgång på hösilage då de delar på en stor bal. Oftast står de och äter men ibland rör de ju på sig en del också förstås, dom står ute ca 8-10 timmar varje dag, mer eller mindre, som det ser ut just nu. När min häst kommer in vid ca kl. 17-18 tiden (just nu) får hon
ca 1 kg hösilage och på kvällen ca 3½-4 kg hösilage (väger inte), hon får även halm inne, hon har några kakor ligger i ett hörn så hon klarar sig, hon äter och tuggar på en del av det men det är vetehalm
och hon har ju förstås inte lika stor aptit när det gäller halmen som hösilaget.

Hästen ifråga får även 1½ kg kornkross och ½ kg havrekross, 1 kåsa torr strimlad betfor, vitlök, mineraler, b-vitamin och linfrökross just nu.

Hon är 5 år, motioneras regelb. ca 5 dgr i veckan.

Saken är den att hon verkar ha ganska lätt för att lägga på sig, samtidigt vill hon stå och äta konstant och jag funderar på hur jag ska lösa detta. Just nu är hon lite tjock men Inte fet, dock har jag nu funderingar på hur jag ska göra med grovfodret, funderar på att öka grovfodergivan inne eftersom det är upp till tolv timmar dom står utan foder på kvällen (hon har ju halm dock) eller alternativt försöka förlänga ättiden. Hon äter väldigt fort och har fått för lite mat förut därför verkar hon också hetsa äta lite inne, ute verkar hon ta det lugnare, hon är också väldigt sur att fodra och säger ifrån i det sammanhanget (fö. pigg, glad, trevlig tjej, glänsande hårrem, är positiv etc.)


Jag VET att jag kommer få något påpekande om att ta bort kraftfodret och bara ge grovfoder, men förut när hon fick mindre, så upplevde jag det som om att hon var slöare, hon verkar ha blivit lite
mer framåt nu och fungerar bra i ridningen etc. och jag känner att jag på något sätt vill komplettera och inte bara ge grovfoder, det är av Två skäl. Dels för att hon skulle bli ruskigt, rent utsagt förbannad om inte hon skulle få något i krubban (hon slänger dessutom i sig maten :crazy: ) , sedan tycker jag som sagt effekten när jag ökade kraftfodergivan blev positiv. Dessutom finns tyvärr ingen analys på grovfodret (jag ger 400 spänn i månaden för fri tillgång, hästen äter ju fritt ute och inne är det upp till mig). En sak jag funderat på är att sluta ge havre/korn och börja ge något färdigfoder som komplement men jag undrar om det är någon idé, dels är jag rädd för foderstrupsförstoppning eftersom hon bara kastar i sig fodret, sedan undrar jag om det blir bättre av det, eftersom det lär innehålla melass etc.? frågan är om hon kommer gå ner något i vikt och om det blir bättre i sin helhet än med det som jag ger nu (jag kan ju nu också kontrollera givan väldigt lätt).


Hon är som sagt lite tjock (men inte fet) men jag vill ändå att hon ska gå ner lite grann i vikt för att inte riskera något pga. att hon skulle vara överviktig.


Som kvällsmaten äter hon ju upp på någon timma liksom, var på föreläsning tidigare i kväll på ridklubben (ridskolan) och krossade även korn där som jag sedan skulle lämna i vårat stall (annan anläggning) då hade hon ätit upp sitt grovfoder, stod och skrapade när hon fick se mig och ville ha mer mat..


Har funderat på och göra en analys men det kanske inte är värt det just nu, inte så långt kvar tills det är betet och värdena kommer ju se annorlunda ut i höst.

Vad kan man annars göra, har tänkt köpa små maskiga hönät att ha i boxen, vad tror ni om det? För att förlänga ättiden?


Har också funderat mycket på att ge vanligt torr hö inne som är analyserat, ättiden blir väll lite längre med det än med silaget, vet dock att det är bra värden och så på det och vill inte att hon ska bli rundare nu :angel: Men vad kan man annars göra? Ge i princip fri tillgång på hö inne och försöka göra något "skrammel" i krubban bara? Blanda lite betfor (mindre giva) med det fodret jag har nu fast minska ner på kraftfodret, kanske klippa lite höstrån till mindre delar och blanda i eller liknande? Vad kan man annars hitta på?


Dela gärna med er om tankar, funderingar etc.
Vad skulle ni ha gjort om det gällde eran häst ?
 
Sv: Fri tillgång, överviktig häst, hur göra?

Oj, vad du tänker...

Jag tycker nog att du ger en himla massa kraftfoder ändå. Hur hårt tränas hon de där 5 dagarna?
Testa fri tillgång på hösilage även inne + 1/2-1kg havrekross (kan ju ökas om det behövs) och se hur hon verkar.
Hur mycket är en kåsa torr betfor?
 
Sv: Fri tillgång, överviktig häst, hur göra?

Min första tanke är, kan du inte ha hästen på lösdrift? Eftersom de rör sig mer då och samtidigt har fri tillgång på foder, så blir de inte så tjocka. har man en kuperad hage så får de faktiskt en bra grund kondis och rör sig en hel del under dygnets alla timmar, till skillnad från en häst som kommer in och bara står stilla från kvällen till morgonen. Min ena häst, en VÄLDIGT matglad andalusier med lätt att lägga på sig för mycket, hade jag uppstallad förut med begränsad tillgång på grovfoder. Dvs alldeles för lite, förstog tyvärr inte bättre då :o Och vid den här tidpunkten var han rejält runt om magen. Tvekade väldigt om att ha honom på lösdrift eftersom jag trodde att han skulle äta ihjäl sig. Men oj vad fel jag hade! :D Under alla år jag har haft honom har han aldrig varit så fin i kroppen, så det blev en väldig skillnad! Han blev mycket piggare också, så det är en helt annan häst idag. Kan tillägga att han får ca 1 dl betfor och 1 dl korn/dag. Han behöver inte mer kraft.
Att öka grovfodergivan tycker jag verkar vettigt, när man begränsar hetsäter de gärna + att man förstör kroppens naturliga balans. Tycker också att det är bra att du uppmärksammar problemet med att hon lägger på sig innan hon har blivit för fet :bow:

Angående kraften så tror jag inte att hon blir 2förbannad" om hon inte får allt. Det är en vanesak som upprepas varje dag, därför förväntar de sig att det ska vara så, samtidigt som de hetsar i sig det oftast, vilket inte jag tror är nyttigt för hästen. Du kan ju faktiskt ge lite kraft och morötter bara, så hon har något att tiugga på, behöver ju inte vara en stor mängd kraft för att de ska bli "nöjda".
Personligen är jag inte så förtjust i färdigfoder, vill hellre se till vad individen behöver. pelletrerat foder ger jag aldrig mina hästar, eftersom det kan leda till foderstrupsförstoppning.
Hur mycket tränas hon ungefär? Jag tränar hellre hästarna mer än att minskar på fodret. Och som sagt, lösdriften blev det bästa alternativet för mina hästar. De har blivit väldigt fina i kroppen.
Tycker att du resonerar bra i alla fall och bryr dig om din häst :bow:
 
Sv: Fri tillgång, överviktig häst, hur göra?

Tack för att du delar med dig av dina erfarenheter :bow:.

Tyvärr har jag inte möjlighet att stalla upp henne på lösdrift för att möjligheten inte finns helt enkelt. Min farbror byggde två boxar på hans gård, till sin sambo och jag har också fått erbjudande om att kunna stalla upp min häst där men som jag ser det så blir det svårt rent prakiskt att lösa det eftersom ridmöjligheterna där endast är i skog och mark och det blir en omöjlighet för mig att kunna röra min häst så pass mycket som jag vill, under vinterhalvåret och när det är blött och geggit etc. Dessutom är hon ju en unghäst, dock väldigt snäll och med bra temprament men jag vill ibland ha tillgång till "fyra väggar" och rida henne inhägnat, det är inte det att jag inte vill ge min häst omväxlande motion, men ibland, när hon t.ex. vissa dagar är pigg och har lite överskottsenergi etc. känns det helt enkelt tryggare att ha tillgång till åtminstone en ridbana (har även ridhus nu, men minimumet för mig är en ridbana som dessutom gärna är upplyst så man ser vad man gör). Tyvärr är det oftast så att anläggningar som väl har ridhus etc. är de som också har vanliga stall med boxar. Vet inte varför det nödvändigtvis ska vara så.


Jag har dock funderingar kring att flytta från den privata anläggning jag står på i dag och försöka flytta till ridskolans anläggning men det är Enbart om jag får ha henne i en annan hage en de hagar som normalt ingår i hyran där borta, det finns fina bra gräshagar, som är något mer kuperade i alla fall men trots dessa så står alla hästar i tråkiga platta grushagar, oftast en och en. Så målet är att försöka övertala och tjata till mig en större gräshage där borta, ev. betala mer i hyra för det, sedan försöka få tag i minst en person till, gärna någon mer som kan försöka se det som ett vettigt alternativ och sedan försöka göra så man kan ge hästarna i den hagen fri tillgång på vanligt torrt hö ute och då skulle jag också se till så att hon skulle få det även inne i boxen.

Det är av andra skäl jag vill flytta, hästen trivs på nudvarande ställe men jag trivs inte helt och fullt, det är enbart hagarna som gör att jag stannar kvar egentligen.



Jag har tagit till mig era åsikter och ska försöka göra så att jag tsv. ökar hösilaget ännu mer, gärna till fri tillgång och så ska jag ge samma giva betfor, men försöka dra ner på kornet helt och ev. ge lite mer havre om det verkar behövas, i stället.


Tack för att ni tog del av mina tankar :bow:
 
Sv: Fri tillgång, överviktig häst, hur göra?

cactuspower skrev:
Jag har tagit till mig era åsikter och ska försöka göra så att jag tsv. ökar hösilaget ännu mer, gärna till fri tillgång och så ska jag ge samma giva betfor, men försöka dra ner på kornet helt och ev. ge lite mer havre om det verkar behövas, i stället.
Det skulle jag prova med! Du kanske kunde prova o lägga om träningen lite? (inte för att jag vet hur du rider, men... ;) ) Tex. långa pass i kort trav, klättring, mer lågintensiv träning... så kanske hon går ner lite? Funkar på mina iaf!

Stort lycka till! :)
 
Sv: Fri tillgång, överviktig häst, hur göra?

Tyvärr har jag inte lyckats lägga upp ridningen alls så som jag vill. Nu går hon ca 5 dgr i veckan alltså, jobbas lite olika hårt från dag till dag och jag försöker ställa lite olika krav på henne. Ibland strävar jag bara om och få henne mer alert, framåt (beroende på dagsform ibland kan hon vara väldigt framåt ändå :D ), ibland rider vi markarbete och ibland lite rörelser etc. Ibland löshoppar hon och hoppar lite med ryttare på (inte mig dock).

Men just nu så kommer vi inte ut i skogen pga. man måste rida över en bro som går över ån och de tog bort den bron och lade dit en ny, tillfälligt för att de skulle gräva i ån. Men så vart det nåt skit om att de som höll på och grävde där inte fick göra det så nu ligger den tillfälliga bron kvar och den går inte att rida över då det är glapp på varje sida om den och därför kommer ingen ut i skogen.

Försöker därmed omväxla ridningen (även med annan motionering) så gott jag kan, däremot har jag även försökt rida ute på banan också, underlaget är ganska kasst nu och det blir halt när det är blött så ute har det mest blivit skritt samt lite trav, men jag gör vad jag kan s.a.s..

Hon åker dock den 20:e maj, lite mer en en månad kvar alltså, på bete och hon kommer ridas mer då också och så vi försöka ta nya tag i höst sedan, ev. blir det också ändrat stallplats då om jag lyckas med och få annan hage.. (vet ju att tillgången finns..)



Tack :bow:
 
Sv: Fri tillgång, överviktig häst, hur göra?

cactuspower skrev:
som jag ser det så blir det svårt rent prakiskt att lösa det eftersom ridmöjligheterna där endast är i skog och mark och det blir en omöjlighet för mig att kunna röra min häst så pass mycket som jag vill, under vinterhalvåret och när det är blött och geggit etc. Dessutom är hon ju en unghäst, dock väldigt snäll och med bra temprament men jag vill ibland ha tillgång till "fyra väggar" och rida henne inhägnat, det är inte det att jag inte vill ge min häst omväxlande motion, men ibland, när hon t.ex. vissa dagar är pigg och har lite överskottsenergi etc. känns det helt enkelt tryggare att ha tillgång till åtminstone en ridbana (har även ridhus nu, men minimumet för mig är en ridbana som dessutom gärna är upplyst så man ser vad man gör).

Ja, det där är ju upp till var och en vad man tycker om skog och ridbanor. Bara för att berätta om mig själv, så kan jag säga att jag alltid har haft tillgång till ridhus/volt, men faktiskt sällan använt dem. Nu har jag köpt en egen gård för några månader sen och har bara skogen och vägarna som träningsmöjlighet, annars får jag ta transporten någon halvtimme om jag ska kunna rida inne. Men det går jätte bra ändå, jag har ridit in flera unghästar och det har jag gjort i skogen, aldrig på en bana. Tävlar även western men tränar i princip bara i skogen ändå. Inget problem vilken årstid det än är, på den hästen som har skor har vi fyrbroddat så att han får perfekt fäste, och de andra går barfota och det fungerar super. I skogen blir det ju sällan halt och lerigt heller :) Så allt går ju, men det är som sagt en smaksak och jag vet att många tycker att det är tryggare inne.
Men jag hoppas att det löser sig för er, du verkar ha sunt förnuft, tror att det kommer att gå bra för dig och din häst :bow: :D
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
646
Senast: Anna-Bella
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 098
Senast: Twirro
·
Foder & Strö Hej, Funderar på det här med tuggtid för min häst (D-ponny, ganska normalfödd) just nu. Går på lösdrift så är ute dygnet runt och gräset...
Svar
4
· Visningar
688
  • Artikel
Hästnyheter Numera är det vanligt att försöka öka hästens ättid på fler sätt än genom att dela upp fodergivan i många små mål, vilket kanske var det...
Svar
8
· Visningar
782
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp