Bukefalos 28 år!

Fri tillgång på grovfoder till islänningar?

S

Sveipur

Funderar på att köra fri tillgång på hö eller hösilage nästa vinter. Det som gör mig fundersam är att mina tre islänningar lätt blir smällfeta. Vågar man hoppas på att de kanske lugnar ned sitt matbegär efter ett tag på fri
tillgång?

Någon annan med islänningar som gör detta?
 
Hej !!
Du kan va lugn, de blir inte lika feta av grovfoder som de BLIR av kraftfoder !! :)
Märren ska gå på lösdrift om en vecka, då ska de få fri tillgång på hösilaget och mkt mindre kraftfoder.
Som du kanske vet, så är hö det VIKTIGASTE.

//Carolrita
 
Det beror väl på vilket näringsvärde du har på fodret?

Ifall värdena är låga så äter dom som galningar för att tillgodose sina behov och då blir dom uppblåsta. Vanligt förekommande hos dom dom ställer ut rundbal, utan koll på vad den innehåller.
Sen så börjar dom dra in på maten eftersom dom tycker att hästen är fet, fast det är igentligen protenbrist.

Har sett många som har rundbal och "fri tillgång" men inget vatten. Hästen står ute nästan dygnt runt utan möjlighet att dricka.
 
Rikkan,
jopp,det stämmer bra det här med näringsvärden som är viktigt och att de ska oxå ha fri tillgång till vatten.
Det får dom där märren ska släppas ihop på lösdrift.
Uppvärmda vattentråg eller vad det nu heter. Istället för el-uppvärmda, det är de sämsta man kan ha..Fryser så lätt.
:crazy:

Är näringsvärdena så BRA, då brukar de klara sej utan kraftfoder så BRA och att de kan äta det utan att bli smällfeta ändå.

//Carolrita
 
Absolut! Om du har möjlighet att leta olika partier så försök hitta ett grovfoder med LÅG energi men bra proteinmängd, gärna så kvoten hamnar på 6 eller mer på bara grovfodret.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 278
Senast: Twirro
·
Foder & Strö Hej! Första gången jag eventuellt kommer fodra högdräktigt sto nästa vår. (Näringsbehov har jag koll på. ) Men nu när jag sitter och...
Svar
6
· Visningar
679
Senast: Freazer
·
  • Artikel
Hästnyheter Numera är det vanligt att försöka öka hästens ättid på fler sätt än genom att dela upp fodergivan i många små mål, vilket kanske var det...
Svar
8
· Visningar
813
Senast: Linda_A
·
  • Artikel
Hästnyheter Numera är det vanligt att försöka öka hästens ättid på fler sätt än genom att dela upp fodergivan i många små mål, vilket kanske var det...
Svar
0
· Visningar
554
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bilsätesskydd
  • Barmarksdrag/canicross
  • Avliva aggressiv hund

Hästrelaterat

  • Ridskoleryttare
  • Dressyrsnack 17
  • Skadade hästar och konvalescenter

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp