Fri tillgång på torrfoder?

Bukefalos 30 år!

Så länge man håller koll på vikt och håller en god foderhygien (inte fylla på alltför mycket och diska skålen regelbundet) så ser jag inget problem med fri tillgång för en hund som är svår i maten. Min gick på fri tillgång i några år och det gjorde att magen äntligen lugnade sig. Sen började han plötsligt lägga på sig för mycket så då gick jag tillbaka till två givor per dag. Åren med fri tillgång ledde dock till att jag lärde mig hur hundens mage funkar, vilken tid han vill äta och när man behöver stoppa i honom lite mellanmål för att magen inte ska surna ihop.

Uppdatering!

Nu har hunden haft fri tillgång i nästan en månad. Han har gått upp nästan 2 kg, alltså från 6,4 kg till 8,3 kg :laugh:. Revbenen känns fortfarande tydligt, men inte alls lika spetsiga. Skulle tro att han är exakt som han bör vara i hull.

Hitintills har vi lagt fram två dygns giva i taget, som vanligtvis är slut efter tre dygn. Då byter vi skål och fyller på på nytt. Nu funderar jag på om det är läge att ändra på det. Antingen bara ge han för ett dygn i taget, eller minska givan med 25 % men fortsätta ge för två dagar i taget. Vad tror ni? Eller har ni andra kloka idéer?

Tex ökar risken ordentligt för magomvridning om hunden ätit nyligen och sedan motionerar.
Gällande magsäcksomvridning så är det betydligt bättre att hunden äter lite och ofta än mycket och få gånger. Risken för magsäcksomvridning handlar också om rasen är disponerad för detta samt ålder på hunden (är hunden av ras där åkomman förekommer och den är äldre, så är det alltid bättre att hunden äter lite och ofta). Jag har haft några hundar genom åren som fått magsäcksomvridning och ingen av dem fick det av mat i kombination med motion. Med ett undantag så var samtliga hundar medelålders/äldre.

Uppdatering!

Nu har hunden haft fri tillgång i nästan en månad. Han har gått upp nästan 2 kg, alltså från 6,4 kg till 8,3 kg :laugh:. Revbenen känns fortfarande tydligt, men inte alls lika spetsiga. Skulle tro att han är exakt som han bör vara i hull.

Hitintills har vi lagt fram två dygns giva i taget, som vanligtvis är slut efter tre dygn. Då byter vi skål och fyller på på nytt. Nu funderar jag på om det är läge att ändra på det. Antingen bara ge han för ett dygn i taget, eller minska givan med 25 % men fortsätta ge för två dagar i taget. Vad tror ni? Eller har ni andra kloka idéer?
Har du märkt om hunden äter under särskilda tider? Isåfall kan du ge en dygnsgiva men låta skålen ätas tom och inte fylla på under timmarna på dygnet då hunden inte brukar äta.

Har du märkt om hunden äter under särskilda tider? Isåfall kan du ge en dygnsgiva men låta skålen ätas tom och inte fylla på under timmarna på dygnet då hunden inte brukar äta.
Nej, han är inte särskilt konsekvent.

Han har i regel två beteenden men de är inte beroende av en särskild tid på dygnet;
Antingen småäter han en stund. Han tar några tuggor, lägger sig bredvid skålen och funderar över livet (eller vad tusan som nu pågår inne i det lilla huvudet), för att ta några tuggor till, lägga sig, ta några tuggor till. Då äter han sällan så mycket.
Eller så äter han som en liten häst, inte hela skålen, men en en deciliter eller två (dygnsgivan är tre dl). Det gör han ofta efter att vi varit ute, men långt ifrån alltid.

Vi gav fri tillgång till familjehunden som var kräsen. Han smååt och framförallt på natten. Han höll sig fin. Även min Viggo fick fri tillgång en period. Han var ett matvrak men tryckte faktiskt bara i sig i början och sen höll han också riktigt fint hull. Båda rörde dock på sig en del, men kändes som att dom anpassade mängden en del till aktiviteten.

Så prova och se?

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka