Fri tillgång

Bukefalos 30 år!

Johannna1

Trådstartare
Ni som har fri tillgång på hö/hösilage
Hur tänker ni utifrån hökvot och analys ?
Vad för kvot och analys väljer ni ?
Vill så gärna att våra ponnies ska ha möjligheten att äta när de vill under utevistelsen som är mellan 6.00 till allt emellan 20.00/ 22.00
Nu får de hö 6.00, 11.00, och 16.00,
(ibland vid19.00) ,sista målet 21.00/23.00

Jag ger min fri tillgång. Det ultimata är ju lågt MJ och hyffsat högt protein när de får äta fritt, men det är sällan så enkelt i verkligheten. Sikta på så lågt energi som möjligt och kvot mellan energi och protein över 6.

Höet som min äter nu ligger eg ganska högt i energi och något lågt i protein, men det han sätter i sig så täcker han sitt proteinbehov med råge, även om energin hamnar rejält i överkant. Håller dock stenkoll på hullet så han inte blir fet, och än så länge funkar det 😊 Han är dock inte en som som moffar utan stopp.

Enda gången det funkat med fri tillgång för mina fjordhästar var när jag hade ett hösilage med 5 MJ och 50 g smb. rp.

Jag får välja analys mellan 3-4 stycken. Men de är aldrig bra. Kvot brukar vara mellan 3-7 men alltid för högt MJ. Min ponnykorsning är för tjock och hade jag kunnat välja hade hon aldrig stått på fri tillgång.
Vi får göra det bästa av alla dåliga alternativ så hög kvot är att föredra. Så låg MJ som möjligt.
Vi får se hur länge det går, hon får inte bli tjockare.

Jag tar eget hö, med kvot 5.4 Mj på 7 och har precis bokat torrt hösilage med kvot 4.4 ….Mj 6.3 protein på 35 Tänkte att jag skulle kunna ge mycket mer hö nu över vintern när det är så tråkigt i hagen, men enligt foderstatsuträkningen på Hästsverige så kan jag ge runt 8 kg till den gamla och knappt 9 kg till den andra under ett helt dygn
Vill gärna slippa ladda höautomaterna för lunch då de är lite opålitliga ibland

I mitt förra stall hade vi ungefär samma utevistelsetid och fri tillgång i hagen utan möjlighet att påverka värden på höet. De med lättfödda ponnyer hade munkorg på och ponnyerna stod på halm på natten utan extra hö då.

Jag tar eget hö, med kvot 5.4 Mj på 7 och har precis bokat torrt hösilage med kvot 4.4 ….Mj 6.3 protein på 35 Tänkte att jag skulle kunna ge mycket mer hö nu över vintern när det är så tråkigt i hagen, men enligt foderstatsuträkningen på Hästsverige så kan jag ge runt 8 kg till den gamla och knappt 9 kg till den andra under ett helt dygn
Vill gärna slippa ladda höautomaterna för lunch då de är lite opålitliga ibland
Nu är det kanske redan för sent men till nästa gång så kanske det vore en idé att försöka få tag i grovfoder med mer protein (högre kvot, gärna 8 eller så) så att du kan fodra med halm? Då kan de ju ha lite halm att pilla med mellan fodringarna.

Nu är det kanske redan för sent men till nästa gång så kanske det vore en idé att försöka få tag i grovfoder med mer protein (högre kvot, gärna 8 eller så) så att du kan fodra med halm? Då kan de ju ha lite halm att pilla med mellan fodringarna.
Halm hade varit jättebra, men har ingenstans att förvara halm tyvärr

Jag har väldigt inte direkt fri tillgång på hösilage utan begränsar utifrån väder och vad hästen tycker, har vinterbete i princip hela vintern. Pga det vill jag gärna ha en kvot en bra bit över 6 och såklart så låg energi som möjligt då båda mina är lättfödda och inte motionerar bort hullet. Den lilla har munkorg så länge det inte regnar för mycket. Funkar över förväntan ändå. Fodrar en gång per dag och då på lite olika foderställen ute i hagarna, sällan något helt löst utan blandning av nät och hökuddar. Har lösdrift.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka