• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Kalinka
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 11
  • Visningar Visningar 3 205

Kalinka

Trådstartare
JAg har läst o letat men inte hittat riktigt den infon jag söker....

Alltså, generellt, hur ÄR friesern i psyket? Är det en lugn o cool häst som har bra nerver och inte blir rädd o harig för saker?
Eller hoppar den högt vid varje "ljud o röresle"? Har den mkt spring i benen, brallar o far runt?

Och ja...jag vet att det är individuellt men man kan ju ändå säga lite om hur de oftast är.
Finns det några sidor att kolla rasstandard på osv? JAg hittade inget igår när jag kikade... :smirk:

Sv: Frieser

Jag har haft två friesrar som inackorderingar hos mig. Båda två var väldigt lugna och snälla. men det kan berott på deras tillstånd då de senare blev föremål för vanvård....
Den ena var väldigt tillgiven, en riktig enmanshäst. Hon blev sjuk i kvarka kort efteer att hon anlänt till oss och det var vi som skötte om henne då hennes fodervärd inte behagade det... Kanske därför hon satte tilliten till oss?

Friesern i mitt förra stall var väldigt lugn och trevlig i psyket. Dock inte menlös eller kolugn i alla sammanhang. Hon kunde blåsa upp sig ordentligt när hon kände för det, och då blev hon ganska maffig kan man säga... ingen nybörjarhäst enligt min mening (men vilken ras är det).

Friesen är i mitt tycke en mycket märklig häst rent generellt..jag är helsåld på temperamentet

de är ju en av de ytterst få raser som til helt nyligen faktiskthade en bedömningspunkt på premieringarna för stalluppträdande,temperament och arbetsvillighet

jag har kanske träffat..måset fundera...2 virriga Friser imitt liv..ochjag har ändå träffat rätt många Friesre både här o utomlands.
De är -extremt-sociala och socialt påverkbara vilket gör dem till "förarveka" djur (den som har hud känner igen begreppet)
dvs de är lättdresserade,extremt nyfikna,älskar beröm och vill gärna var a med,hela tiden och överallt.

jag tycker mig ha märkt att viss afrieser(typ mina o några till) inte har sammahäftiga flyktreaktioner soma ndra raser..de kikar,kikar påå ägaren för att se om man skal reagera,reagerar genom att skygga lite osv

Oftast är de glada,deras grundhumör är att vara glad.får de ilskeutbrot eller övertrötthetsutbrottt(lite mer vanligt på unga djur eftersom man inet tänker på attde koncenterar sig enormt mycket fr att förstå) så blir de gnälliga men aldrig farliga eller jättejobiga

som sagt-undantag finns

jaghar sett stressade Freisre också,de brulkar växla mellan full rusing o total avständhet,dvs "snäll" och "lugn"-men det är oftar inget bra betyg till handlern..har sett end el intressanta exemple på det i försäljningstall...tyvärr...

spring i benen har de allt
för den som har bestämt sig för attdte är ett kallblod som behöver pressas fram så blir de ofta tröga-ju mer ryttaren gör,desto mindre gör Freisern..läta,lätta hjälper,tydliga förklaring o mycket beröm får en hst som jobbar nästan av sig självt.
de gillar att ha kul och är med på det mest konstiga saker
jag har sett allt fårn barrelracing,cowcutting till hoppning o fälttävlan med dem.

jag kan rekommendera DressageToday augustinumret som handlade om just Freiser o de ibersika raserna.Vidare finns proudmeadows.com,en fantastisk site med världens mest framgångsrika Freisre i dressyr(årets häst i USA många år i rad nu)

IUSA kan du även kolla på FHS,FHANA och IFSHA.

är dyu intresserad av freiser så ta reda på så mycket du kan under lång tid,se så många du kan.det är mycket lättatt bli lurad på pengar.

men dte är ingens lump att vi är tre kvinnor i världen som sitter i rullstol och visar upp/tävlar Frieser på hög nivå.

för mig finsn ingen anna ras,och jaghar mycket bra exemplar av rasen,vilket jag är mycket glad för

Thina

mitt intryck av min frieser är att han är väldigt stabil.
nu är han ung så lite bökig och så som unghästar kan va.

dom är "mkt häst" så det ligger ju en del styrka i dom, men ändå kan dom va väldigt "lätta" för sin storlek.

lugn men lite explosiv kan jag nog säga att min kille är.
ena stunden jätteseg, ena stunden en liten bomb.

men oftast väldigt samarbetsvillig, vill väldigt gärna "vara med" och utföra det som krävs och vill väldigt gärna lära sig nya saker.

från första ridpassen reds han ut själv i skogen utan sällskap.
väldigt trevlig, inte så där jätteskraj av sig. Gillar inte stenar och stockar ;-) stannar då till som en staty i ett par sekunder, kanske vände rom en gång, sen är allt bra igen.

sen så testar han som unghästar gör, så det hör ju till alla raser.
vad jag ser så kommer han troligen i äldre ålder bli en mkt trevlig individ som ställer upp på det mesta och verkar lättlärd.

dessutom...dom är väldigt trevliga att rida, kändes väldigt konstigt i början om man är van med andra typer av raser, men denna är rätt stor i sig själv men rör sig rätt lätt och galoppen känns väldigt "pampig"...

gillar att skutta dom gånger han blivit löshoppad.
kommer bli hoppad under ryttare så småningom.

en sak till är att han har otrolig personlighet, nyfiken, tex så hjälper han alltid till att knäppa för sin täcken när vi ska lägga på det, samt när vi ska ta av det vill han va med och knäppa upp.
när jag borstar han så vill han alltid klia tbx. han står alltid med huvudet vänt mot mig och kollar varenda rörelse jag tar. undersöker, och söker kontakt. väldigt snäll mot andra hästar. och vill även leka med allt. tex så norpar han grimman, täcken osv som hänger vid boxdörren så fort jag vänder ryggen och ser ut som en ängel så fort ja tittar på´n :-)

Senast ändrad av en moderator:

:bow: Tack alla för svar!!

Det var lite mer såna här svar jag efterlyste för det är inte ofta sån info står på diverse hemsidor. Är det fler som har nåt att inflika, varesgo´ :p jag tar tacksamt emot flera svar :)

Onekligen så är det iaf en mycket vacker hästras!! :d

Frieserstoet som står i grannstallet är en mycket snygg dam. Cool och hetsar inte upp sig för någonting. Nästan på gränsen till seg, men ändå positiv och glad för det mesta. Jag vill dock ha mer motor i min häst än vad det är i just den friesern. Fast vacker är hon.....

Jag har fortfarande inte hittat någon rasstandar eller dyligt. Snälla, är det någon som vet var det finns??
Vore tacksam om jag kunde få läsa den... :bow:

Liknande trådar

Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
5 237
Ridning Det här blir ett långt inlägg men skulle vara jättetacksam om nån pallade läsa och ville hjälpa mig att fundera på vad som kan göras... 2
Svar
21
· Visningar
4 370
Skola & Jobb man vill bli när man blir stor? Hur visste ni vad ni ville bli? Vad ni skulle läsa till? Vad ni skulle söka er efter? Jag ligger hemma...
Svar
6
· Visningar
1 097
Senast: Snubbelfot
·
Hundavel & Ras Ja, det är en av de där välja rätt hundras trådarna igen :p Men det här är lite mera på seriöst skoj då jag inte planerar att skaffa... 2 3 4
Svar
71
· Visningar
9 256
Senast: AraSlei
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈