Sv: Frieser
Friesen är i mitt tycke en mycket märklig häst rent generellt..jag är helsåld på temperamentet
de är ju en av de ytterst få raser som til helt nyligen faktiskthade en bedömningspunkt på premieringarna för stalluppträdande,temperament och arbetsvillighet
jag har kanske träffat..måset fundera...2 virriga Friser imitt liv..ochjag har ändå träffat rätt många Friesre både här o utomlands.
De är -extremt-sociala och socialt påverkbara vilket gör dem till "förarveka" djur (den som har hud känner igen begreppet)
dvs de är lättdresserade,extremt nyfikna,älskar beröm och vill gärna var a med,hela tiden och överallt.
jag tycker mig ha märkt att viss afrieser(typ mina o några till) inte har sammahäftiga flyktreaktioner soma ndra raser..de kikar,kikar påå ägaren för att se om man skal reagera,reagerar genom att skygga lite osv
Oftast är de glada,deras grundhumör är att vara glad.får de ilskeutbrot eller övertrötthetsutbrottt(lite mer vanligt på unga djur eftersom man inet tänker på attde koncenterar sig enormt mycket fr att förstå) så blir de gnälliga men aldrig farliga eller jättejobiga
som sagt-undantag finns
jaghar sett stressade Freisre också,de brulkar växla mellan full rusing o total avständhet,dvs "snäll" och "lugn"-men det är oftar inget bra betyg till handlern..har sett end el intressanta exemple på det i försäljningstall...tyvärr...
spring i benen har de allt
för den som har bestämt sig för attdte är ett kallblod som behöver pressas fram så blir de ofta tröga-ju mer ryttaren gör,desto mindre gör Freisern..läta,lätta hjälper,tydliga förklaring o mycket beröm får en hst som jobbar nästan av sig självt.
de gillar att ha kul och är med på det mest konstiga saker
jag har sett allt fårn barrelracing,cowcutting till hoppning o fälttävlan med dem.
jag kan rekommendera DressageToday augustinumret som handlade om just Freiser o de ibersika raserna.Vidare finns proudmeadows.com,en fantastisk site med världens mest framgångsrika Freisre i dressyr(årets häst i USA många år i rad nu)
IUSA kan du även kolla på FHS,FHANA och IFSHA.
är dyu intresserad av freiser så ta reda på så mycket du kan under lång tid,se så många du kan.det är mycket lättatt bli lurad på pengar.
men dte är ingens lump att vi är tre kvinnor i världen som sitter i rullstol och visar upp/tävlar Frieser på hög nivå.
för mig finsn ingen anna ras,och jaghar mycket bra exemplar av rasen,vilket jag är mycket glad för
Thina