Friskvårdsbidraget

jag undrar lite vad man gör med en ridhusavgift om man inte rider :idea:

Longering, frihetsdressyr, tömkörning, löshoppning, träning med hund (häromkring efterlyser hundägare ibland ridhus att hyra för just det) ... Finns väl en hel del och mer som en kan göra i ett ridhus som inte inbegriper just ridning, iaf om det inte är en drös andra ekipage där samtidigt, som kanske inte riktigt är vad Skatteverket avser i frågan om ridning som friskvård. //jagkundeintelåtabli_91 :angel:
 
Löshoppning och longering är faktiskt två sysslor som jag inte ser som friskvård i sammanhanget.
Håller med!

Longering, frihetsdressyr, tömkörning, löshoppning, träning med hund (häromkring efterlyser hundägare ibland ridhus att hyra för just det) ... Finns väl en hel del och mer som en kan göra i ett ridhus som inte inbegriper just ridning, iaf om det inte är en drös andra ekipage där samtidigt, som kanske inte riktigt är vad Skatteverket avser i frågan om ridning som friskvård. //jagkundeintelåtabli_91 :angel:

Ja jo det finns ju enhel del annat :p såklart


Det är väl kanske att jag hoppas att folk nu ansöker om friskvårdsbidraget för att träna som i friskvård nu när vi äntligen fått ridningen godkänd.
 
@Magnum (mfl allmänt i debatten) : det är ju super att ridningen (och golfen och skidåkningen) efter alla år ÄNTLIGEN godkänts!! :) Inte en dag för tidigt utan snarare decennier för sent !

Jag kan ju tycka att det blir lite trist när många genast går igång och gnäller på vad som då INTE inom sporterna klassas som friskvård för bidraget . Mycket vill alltid ha mer liksom... :(

Om man har i åtanke vad bidraget avser och förstår det så är det ju inga konstigheter alls och heller inget som är diskriminerande jämfört med andra sporter som täcks av bidraget .

Dessutom så finns det ju otroligt mycket att utnyttja bidraget till om arbetsgivaren lagt sig lika brett som det SKV godkänner . Dvs ok om någon inte tycker sig kunna få det just till ”sin” ridning - jamen gå och boka massage då tex som hjälper din kropp som ryttare ? Eller bara allmänt gör dig gott i både kropp och själ. Som exempel :)
 
@Magnum (mfl allmänt i debatten) : det är ju super att ridningen (och golfen och skidåkningen) efter alla år ÄNTLIGEN godkänts!! :) Inte en dag för tidigt utan snarare decennier för sent !

Jag kan ju tycka att det blir lite trist när många genast går igång och gnäller på vad som då INTE inom sporterna klassas som friskvård för bidraget . Mycket vill alltid ha mer liksom... :(

Om man har i åtanke vad bidraget avser och förstår det så är det ju inga konstigheter alls och heller inget som är diskriminerande jämfört med andra sporter som täcks av bidraget .

Dessutom så finns det ju otroligt mycket att utnyttja bidraget till om arbetsgivaren lagt sig lika brett som det SKV godkänner . Dvs ok om någon inte tycker sig kunna få det just till ”sin” ridning - jamen gå och boka massage då tex som hjälper din kropp som ryttare ? Eller bara allmänt gör dig gott i både kropp och själ. Som exempel :)
Håller helt med dig!
 
Håller helt med dig!

Spinner vidare på reflektionen och funderar ”högt” :
Tror många helt missar vad mycket 5000 kr för olika friskvårdsaktiviteter helt gratis under friskvårdsbidraget faktiskt täcker/räcker till.

Alternativt att man inte känner till friskvårdsbidraget/det kommunicerats tydligt från arbetsgivarens sida möjligen ?

Som exempel :
Professionell massage 60 minuter dvs en riktigt genomgående massage ligger nånstans runt 600 kr.
Har man problem med kroppen nånstans - alternativt vill gå bara för rent nöjes skull tänk avkoppling/lyx så för 5000 kr kan man så göra en gång i månaden i 8 månader (!) av året helt gratis .

Vill man rida svindyr helgclinic för dressyrtränare några gånger under året så har man det helt gratis också .

Osv.

Sen är det som sagt tidigare upp till arbetsgivaren helt vad de avsätter till friskvårdsbidraget. Om de inte väljer att följa SKV till deras max. Men SKVs max och vad som täcks är rätt så generöst .
 
Senast ändrad:
Spinner vidare på reflektionen och funderar ”högt” :
Tror många helt missar vad mycket 5000 kr för olika friskvårdsaktiviteter helt gratis under friskvårdsbidraget faktiskt täcker/räcker till.

Alternativt att man inte känner till friskvårdsbidraget/det kommunicerats tydligt från arbetsgivarens sida möjligen ?

Som exempel :
Professionell massage 60 minuter dvs en riktigt genomgående massage ligger nånstans runt 600 kr.
Har man problem med kroppen nånstans - alternativt vill gå bara för rent nöjes skull tänk avkoppling/lyx så för 5000 kr kan man så göra en gång i månaden i 8 månader (!) av året helt gratis .

Vill man rida svindyr helgclinic för dressyrtränare några gånger under året så har man det helt gratis också .

Osv.

Sen är det som sagt tidigare upp till arbetsgivaren helt vad de avsätter till friskvårdsbidraget. Om de inte väljer att följa SKV till deras max. Men SKVs max och vad som täcks är rätt så generöst .
Önskar min ag ville ge friskvårdsbidrag skulle helt klart gå på några timmars massage isåfall.
 
Vi fick höjt friskvårdsbidrag då avtalet med gymmet i närheten går ut nu, så för mig som inte utnyttjar gymmet så blev det två tidiga julklappar! :up:
 
Jag fick avslag på ridhusavgift som friskvård. Enligt Region Skåne har Skatteverket svarat dem att det enbart är ”ren” ridning som ersätts :meh:[/QUOTE

Knas. Ridhusavgift är en av de saker som SKV gett som konkret ex på vad som är att anse som en friskvårdsförmån inom ridning.
 
Nu har äntligen skatteverket gett med sig och ridsport räknas som friskvård! Men vad innebär deta rent praktiskt? Jag har aldrig utnyttjat ett friskvårdsbidrag :o. Jag gissar att det inte är lagstadgat att en arbetsgivare måste ge friskvårdsbidrag, eller? Det är väl mest troligast bara att fråga min ag. Men är alltid bra att kolla med Buke först så jag vet vad jag kan och inte kan begära :p.

Jobbar vid en stiftelse, ett tag fick jag köpa eget kontorsmaterial och under två års tid hade vi trasiga datorer och undermåligt internet, så jag köpte laptop och mobilt bredband.

Friskvårdscheckar kan jag se mig i månen efter, men jag får gärna gå ut på en promenad... Jag får inte med mig permobilen i bilen och just nu orkar jag inte lyfta in rullatorn i bilen. Så går med kryckor och då kan jag gå ett par meter... så, inte mycket till promenad... Jag var sugen på att kanske kunna börja rida igen om det här med friskvårdsbidraget var något som skulle kunna gälla även mig. Men "glöm min dröm"...
 

Liknande trådar

Hemmet I veckan har vi (läs: jag) börjat prata om sommarhus hemma och sambon sa: "Visst, plead your case" så det tänkte jag göra nu, om det nu...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 142
Senast: FannyN
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har haft åldersnojja i stort sett hela mitt liv. Jag har verkligen varit skräckslagen inför tanken på att bli gammal, och tyckt att...
2
Svar
20
· Visningar
5 148
Skola & Jobb Snälla kloka ni, hjälp mig ordna reda bland mina tankar. Jag har ett jobb, ett jobb som bl a innefattar en del kontakt med...
Svar
15
· Visningar
1 805
Senast: Ramona
·
Relationer Kloka buke! Behöver er hjälp! Alltså... Jag har snurrat till det lite i huvudet och behöver rätta till det...:p Kommer antagligen bli...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 280

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Kämpa på
  • Byta jobb. Men vad göra?
  • Hat

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Uppdateringstråd
  • Dressyrsnack 16
  • Hingstval 2024

Omröstningar

Tillbaka
Upp