Frusna vattenrör i köket

Suspiria

Trådstartare
Litet gammalt hus. Det frös förra vintern men inte förrän vintern i stort sett var över och då tinade rören när det blev plusgrader. Det är alltså inte avlopp som fryser utan vattnet till köket.
I badrummet fungerar vattnet.

I jordkällaren i köket står pumpen och där från går rören upp och så är det ett par meter under golvet till under diskhon där de kommer upp. Troligtvis har det frusit under diskhon där rören böjer sig ner och går under golvet. Just nu hänger en kupévärmare där och värmer men om det inte fungerar, vad finns det då för tricks? Det är inte många meter det handlar om men det är likförbannat i golvet isåfall så det går inte att komma åt.
Jordkällaren är sval men inte frusen iom att vi har vatten till badrummet.
 
Vi har värmekabel i röret in för att förhindra att det fryser och det fungerar jättebra, hade -25 häromdagen men vattnet flöt på som vanligt trots att vårt golv nästan helt saknar isolering. Vi har med stickkontakt som vi drar ur sommartid (om vi kommer ihåg), smidigt.
 
Vad @Dresden sa @Suspiria eller en frostvakt under diskhon.

Jag tinade själv rör i köket med kupévärmare häromdagen när jag kom hem så nu ska en frostvakt införskaffas :meh: Det finns tom uttag under där, det är förberett för en diskmaskin :up:
 
Min hyresvärd tog traktorn och körde upp en massa snö mot husväggen där vattenrören är. Snön isolerar. Det funkade bra här och rören frös inte när jag var borta över jul
 
Min hyresvärd tog traktorn och körde upp en massa snö mot husväggen där vattenrören är. Snön isolerar. Det funkade bra här och rören frös inte när jag var borta över jul

Jag skottar också upp snö mot huset och det märks skillnad direkt. Dock är det lite svårt att göra det om det inte finns snö vilket det inte gjorde när jag for iväg.
 
Vi har värmekabel i röret in för att förhindra att det fryser och det fungerar jättebra, hade -25 häromdagen men vattnet flöt på som vanligt trots att vårt golv nästan helt saknar isolering. Vi har med stickkontakt som vi drar ur sommartid (om vi kommer ihåg), smidigt.
Även jag har oisolerat + värmekabel. Räddningen.
 
Det får nog inte riktigt plats en värmekabel i de här smala rören?
Nu är det iallafall tinat igen! Får vara redo inför nästa köldsmäll. Hade 35 minus ett par dagar så det var efter det som det frös. Kylan kommer ju tillbaka igen förr eller senare..
 
Låt vattnet stå och droppa när det blir riktigt kallt? Rinnande vatten fryser inte så lätt.
Det kanske inte är en permanent lösning men om det bara är kortare köldknäppar är det en mycket smidig lösning om man kommer ihåg det.
 
Låt vattnet stå och droppa när det blir riktigt kallt? Rinnande vatten fryser inte så lätt.
Det kanske inte är en permanent lösning men om det bara är kortare köldknäppar är det en mycket smidig lösning om man kommer ihåg det.
Det kan vara 30-40 minus några veckor så kortare köldknäppar är det oftast inte tal om. :p
 
Det kan vara 30-40 minus några veckor så kortare köldknäppar är det oftast inte tal om. :p

Du kan ha termoledningen lindad runt rören och sedan på med isolering, typ sådan här:
450773.jpg

Finns i olika dimensioner och är billigast på Biltema. Den räddade mig under badrumsrenoveringen när jag hade duschbod hela vintern (och inkompetent rörmokare :meh:).
 
Du kan ha termoledningen lindad runt rören och sedan på med isolering, typ sådan här:

Finns i olika dimensioner och är billigast på Biltema. Den räddade mig under badrumsrenoveringen när jag hade duschbod hela vintern (och inkompetent rörmokare :meh:).
Ja, men då måste vi bryta upp köksgolvet för att kunna sätta detta runt rören hela vägen. :/ Det är inte riktigt aktuellt den här vintern.
 
@athena_arabians
Det är under tillbyggnaden va?
Risken finns väl att det inte finns något alls under golvet där. Bara tomt?

Kan det vara en idé att spruta isolering i det utrymmet? Finns ju behändiga firmor som fixar sånt... Tills ork och pengar infinner sig så du kan bryta upp golvet och göra något rejälare?
 
Ja, men då måste vi bryta upp köksgolvet för att kunna sätta detta runt rören hela vägen. :/ Det är inte riktigt aktuellt den här vintern.

Men ser ni inget av rören? Det är ju bättre att fixa det man ser än att inte göra någonting. Alternativet är ju att montera en frostvakt, det blir ju samma funktion som en kupévärmare fast säkrare.
 
Ja, men då måste vi bryta upp köksgolvet för att kunna sätta detta runt rören hela vägen. :/ Det är inte riktigt aktuellt den här vintern.
Har du plast- eller metallrör till vattnet?
Har du metallrör så finns det värmekabel som man lindar på utsidan. Metallen leder värme så det kan hjälpa till att hålla det frostfritt även om du inte kan linda in hela röret.
 
@athena_arabians
Det är under tillbyggnaden va?
Risken finns väl att det inte finns något alls under golvet där. Bara tomt?

Kan det vara en idé att spruta isolering i det utrymmet? Finns ju behändiga firmor som fixar sånt... Tills ork och pengar infinner sig så du kan bryta upp golvet och göra något rejälare?

Lite isolering finns det men frågan är hur mycket (tittar man där rören kommer upp finns det råttäten isolering där :meh:). Jag har också funderat på sådan där injekteringsisolering men jag måste fortfarande ha någon värmekälla där för när jag åker bort. Just nu lutar det som sagt åt en frostvakt, iom att det går att ställa in vid vilken temperatur den kickar igång. Termoledning måste ju sitta i hela tiden och det blir lite väl dyrt.
 
Lite isolering finns det men frågan är hur mycket (tittar man där rören kommer upp finns det råttäten isolering där :meh:). Jag har också funderat på sådan där injekteringsisolering men jag måste fortfarande ha någon värmekälla där för när jag åker bort. Just nu lutar det som sagt åt en frostvakt, iom att det går att ställa in vid vilken temperatur den kickar igång. Termoledning måste ju sitta i hela tiden och det blir lite väl dyrt.
Alltså... beroende på hur et ser ut där under diskbänken så...

Om det är ett skapligt tomt utrymme så betyder ju tilläggsisoleringen att det inte fryser under golvet i alla fall. Och har du sedan skåpluckorna öppna så kanske det håller sig?
 
Alltså... beroende på hur et ser ut där under diskbänken så...

Om det är ett skapligt tomt utrymme så betyder ju tilläggsisoleringen att det inte fryser under golvet i alla fall. Och har du sedan skåpluckorna öppna så kanske det håller sig?

Fast är jag inte hemma blir huset rejält kallt även om elementet i köket är på för fullt. Det räcker liksom inte. Toan och badrummet är inga problem, de är små och har båda element.
 

Liknande trådar

Lantbruksdjur Hej alla fårägare. Efter ett längre uppehåll i fårägandet skaffade jag fem stycken Gotlandslamm i höst som jag provisoriskt inhyste i en...
Svar
15
· Visningar
4 056
Senast: Efwa
·
Äldre Jag har flyttat in i en lägenhet på bottenplan nyligen, som innan stått tom 3 månader. Har bott här i två veckor nu. När jag flyttade...
Svar
3
· Visningar
1 316
Senast: Tjôta
·
Hemmet Ni minns denna tråden kanske? -> http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1134933&highlight=badrum Vi är nu inflyttade i vår...
2
Svar
38
· Visningar
8 015
Senast: Lajke
·
Hemmet Vi ska flytta vårat kök till en annan del av huset och nu funderar jag på vad det kan kosta att ta hit hantverkare som drar ny kabel för...
Svar
2
· Visningar
5 274
Senast: Qodrofenia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024
  • Bra blötmat

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp