Fryser så hon skakar -halstäcken??

V

veronican

Hjälp mig klura ut det här mysteriet. Min häst har börjat frysa så hon skakar, hur mycket skillnad gör ett halstäcke? Vad kan det annars vara?

Bra att veta;

Hästen min är ett svenskt halvblod och fyller 20 år i år, men hon är pigg och fräsch, som vanligt i ridningen och ingen feber eller nedsatt aptit som kan betyda förkylning.

Men flera gånger senaste veckorna när jag tagit in henne från hagen har hon frusit så att hon skakar! Jag har ägt hästen i 6 år, känt henne i 11 år, hon brukar aldrig skaka, aldrig upplevt henne som frusen.

Här i Småland har det varit en vecka med 6-7 minusgrader, men är nu plusgrader och regnigt. Den kalla veckan skakade hon inte enda gång, men innan dess och nu efter speciellt vid blåsigt eller regnigt väder, när vi människor upplever det "rått" har hon skakat och varit jättekall.

Hästen är helklippt för 3:e gången i år, har ett 300-gramstäcke med normal skurning på sig ute, klipptes för 3:e gången för 3-4 veckor sedan och det är efter det jag upptäckt henne skaka några ggr. Verkligen skaka i hela kroppen!
Första gången hade hon ett gammalt täcke med dåligt foder, så jag kasserade det och trodde skakandet berodde på dåligt täcke, den dagen var det 2-3 plus och hon hade ett gammalt 200-gramstäcke.
Provade dagen efter med hennes kanonbra Rhinotäcke 200 gram med halvhals som hon haft länge = frös så hon skakade den dagen med, då var det runt nollan och snöblåst.

litengabbytcke.jpg

Fick därefter ha 300 gramstäcket ute även vid plusgrader och nu i förrgår när det slog om från minus till plus och regnade som sjutton skakade hon rejält när jag tog in henne. Red ut en sväng och första kvarten var hela hon jättespänd i kroppen och spänd i steget, pga att hon stått och spänt sig så när hon skakat. Den dagen var hon jätteblöt på halsen, men torr under täcket, dock inte jättevarm under.


Vad ska jag göra?!

Jag har alltid varit ganska sparsam med täcken, avskyr när hästar är precis kokheta under täcket och anser att det är värre att en häst är för varm än lite för kall. Men det här är inte nyttigt!
Jag känner alltid efter under täckena minst 2 ggr när jag är i stallet (i hagen, i stallet, efter ridningen osv) och brukar vilja ha henne "medelvarm", varken kall eller kokhet och känner speciellt efter vid korset. Det har hon verkat trivas med i alla år, men nu sen jag klippte henne 3:e gången har hon behövt vara nästan kokhet under täcket för att inte frysa. Därför undrar jag om halsen ställer till det, är ju så stor kroppsyta som är otäckad?? och hon brukar inte klippas mer än max 2 ggr/ år annars.

Till saken hör också att hon är lite tunn i år, ätit lite dåligt i höst pga mycket gammalt sommargräs i hagen som var gott men näringsfattigt och ratade hösilaget.. Ska höja kraftfodergivan och se om hon kan lägga på sig lite mer, får inte i henne mer hösilage nu.

Dessutom har hon blivit konstig med sin pälssättning senaste åren... De senaste 3 åren har hon börjat sätta vinterpäls tidigare och tidigare och i år började hon sätta vinterpäls i juli!! :eek:
Klippte henne första gången i mitten av augusti för hon höll på att svettas ihjäl. Jag har tyckt det är märkligt, men klippt henne eftersom hon mår så mkt bättre då. Men nu börjar jag undra...


Har hon blivit mer frusen på äldre dar? Är det vanligt att hästar blir mer frusna med åren, och redan vid 20 års ålder? (över 25 år hade jag förstått)
Eller förlorar hon för mycket värme via halsen?
Eller har hon någon brist?
Eller lyckades jag ställa in extra kort klippning på maskinen?? Tycker hon blev mkt gråare och randigare och fulare än hon brukar bli..


Orolig! :(

Ni som bytt från vanliga täcken till täcken med hel hals, hur stor skillnad har ni märkt?

Å snälla, tips på billiga men vettiga halstäcken är hemskt välkommet, har egentligen inte råd med fler täcken just nu, köpte nyligen hennes 300-grams, jättebra och varmt täcke men ingen hals eller halvhals.

(hoppas någon orkade läsa min uppsats och vill bolla tankar med mig...)


Nyklippt 18 jan
Gabbynyklippt.jpg

http://img.photobucket.com/albums/v321/onikan/Gabbynyklippt2.jpg

Efter ca 2 veckor;
Gabby4jan.jpg
 
Sv: Fryser så hon skakar -halstäcken??

Tycker ett halstäcke gör så att det värmer lite mer.

dest mindre hage innebär ju att hästen inte kan röra sig för att hålla värmen, så större hage kanske om hon inte redan har det.

Tillgång till grovfoder ute i hagen, det hjälper hästen att hålla värmen.

Lägg ett ylletäcke eller dylik under vintertäcket, värmer mycket bra!

Vid rusigt ruggit väder, mycket regn och blåst, ta in hästen och låt den stå inne några timmar när det är som värst och torka:)

En del hästar är ju mer frusna än andra, min pålle går med 300 g täcke med helhals samt ett tjockt mysigt ylletäcke under för att inte frysa:D

Lycka till!
 
Sv: Fryser så hon skakar -halstäcken??

Tack för ditt svar!

Hon har ganska bra storlek på vinterhagen, kan absolut springa runt och bralla och busa om hon men hennes polare är ganska lugn av sig så de går mest runt i lugn takt.

Grovfoder får hon så mycket att hon alltid lämnar lite.

Grejen är att hon är dammallergiker och behöver vara ute så mycket som möjligt, vill hellre klä på henne mer än ta in henne mer i boxen, om det nu är pga för lite täcken som hon fryser. Men hon frös inte ett dugg när det var 7 minus och hon hade samma täcke som häromdagen när hon skakade vid plusgrader?? :confused:

Jo visst är alla hästar olika frusna men jag har ju känt denna hästen i 11 år och hon har ALDRIG varit frusen! Men hon gick igenom en tuff konvalescens förra året då hon tappade nästan 100 kg utav 500 kg normalvikt, efter en operation. Då täckade jag henne mer än normalt, var ju bara skinn och ben. Efter det har hon inte varit lika matglad och bara gått upp till "hyfsat" hull, alltid förr varit lättfödd och haft lite extra hull att ta av...

Får väl bli halstäcke kanske...
Blir bara så orolig när hon aldrig varit sån här förr...

:bow:
 
Sv: Fryser så hon skakar -halstäcken??

köp ett täcke med hals så hon håller sig torr när de är regningt, regnigt väder tar mer värme ifrån hästen än vid kallt. Min ponny har dock inte hals så har ingen större erfarenhet av halstäcken. Men dock är hon inte klippt, och så har vi inte heller regnigt/snöigt väder.
 
Sv: Fryser så hon skakar -halstäcken??

Har hon blivit mer frusen på äldre dar? Är det vanligt att hästar blir mer frusna med åren, och redan vid 20 års ålder? (över 25 år hade jag förstått)
Eller förlorar hon för mycket värme via halsen?
Eller har hon någon brist?
Eller lyckades jag ställa in extra kort klippning på maskinen?? Tycker hon blev mkt gråare och randigare och fulare än hon brukar bli..

det är nog en kombination av flera variabler.
Dels åldern i kombination med framför allt den långa konvalecensen och hull tappningen har påverkat mycket tror jag - det blir tufft för en lite äldre häst när allt sånt kommer med i bilden. Ju äldre, desto mer tid för kroppen att komma i ordning igen av sånt, ibland blir de aldrig riktigt samma. Det är ju olyckligt att hon dessutom är helklippt nu när hon blivit känslig, de fryser betydligt mycket lättare och mer när pälsen på kors, länd och rygg tagits bort.
normalt ska inte halsen spela ngn roll, de släpper ut väldigt lite värme där, men med alla andra variabler som drabbat dig, så nog kan det spela lite isolerande roll ja. jag tror ett täcke med halvhals skulle fungera precis likabra, och är bekvämare för hästen. det isolerar och hindrar väta och vind att komma ner runt bogen.
att den fryser mer i noll och rusk väder än minusgradigt är ganska vanligt, hästarna hanterar kyla av torr hög luft bättre.

jag hade definitivt kollat upp blodvärdena på hästen för att säkerställa att den verkligen mår bra fysiskt.
 
Sv: Fryser så hon skakar -halstäcken??

Om hästen är klippt på halsen borde halstäcke kunna göra liite nytta. Annars har väl undersökningar snarare visat att halsdelen är överflödig?

Tycker däremot det låter oroväckande att hästen fryser såpass redan vid de temperaturerna.. :confused: Hur är det med ämnesomsättningen? Kanske börjar den (eller tänderna) bli dåliga på gamla dar så hästn kräver mer koncentrerad energi i fodret eller mer lättsmält/lättuggad mat?
Hur är det med musklerna? Kan den ha spänningar som hindrar blodcirkulationen? Kan rekommendera att ta ut t ex en ET som går igenom hästen för muskelspänningar kan hämma mycket...

Varmt täcke i all ära, men de "ska" inte behöva det, så kan man få bort orsaken till att den är frusen vore det guld värt! :)
 
Sv: Fryser så hon skakar -halstäcken??

Min ponny på 28 år fryser också väldigt lätt (gjorde det även när hon var "yngre", så just nu går hon med ett 300g täcke med helhals. Även fast det kanske inte är minusgrader så blir det väldigt rått här på västkusten och blåser det mkt så är det svinkallt i vinden!
Hon har även "sockar" på benen och mat att äta i hagen för att inte frysa.

Sedan så måste man tänka på att blodcirkulationen är mkt sämmre på en gammal häst, så bara för att en yngre häst klarar av att gå med ett tunnt täcke så betyder det inte att den äldre kan göra det.

Mat i hagen och täcken som klarar av vind och regn/snö är mitt tips.
 
Senast ändrad:
Sv: Fryser så hon skakar -halstäcken??

Det har hon, i princip. Nattetid fyller jag ett hönät med såpass mycket att hon alltid lämnar 1-½ kg. Får hösilage i hagen morgon och lunch, de får så mkt att de alltid lämnar lite, tyvärr tror jag att kompisen äter mest, min dam gnager hellre på grässtråna..

Utöver det har hon fått 1 kg lusern också, eftersom hon inte ätit så mkt grovfoder man kunde önska (nu får hon 11 kg mkt torrt hösilage/dygn men äter nog inte upp mer 9-10 kg max, med en kvot Mj/Smrp på 6) och ca ½ kg havre då hon är mkt pigg.


Fler förslag?
 
Sv: Fryser så hon skakar -halstäcken??

Jag hade ändå ställt ut en bal i hagen så att de har hela tiden och kan äta när de vill.
 
Sv: Fryser så hon skakar -halstäcken??

Kan tillägga att hon tyvärr fått vila mkt senaste 1,5 månaden pga att jag skadade benet. Gått ett par dagar i veckan som mest, med andra ryttare. Är bättre i benet nu så ska sätta igång och rida lite mer.

Så det fattas inte bara hull utan även mkt muskler, som syns på bilderna.
 
Sv: Fryser så hon skakar -halstäcken??

Jag kan skicka fett från min 18-åring. Om inte ensilagebalen var vit hade jag kunnat missta den för honom.
 
Sv: Fryser så hon skakar -halstäcken??

Förstår dig, men det går inte tyvärr.
Mycket för att hennes hagkompis skulle äta det mesta, och även nu när det finns hösilage kvar väljer hon gräset först, när hon tröttnat på att äta hösilage äter hon det inte helt enkelt. Å så hemskt mager är hon inte, många tycker att de ska se ut såhär, man anar revbenen under handen men ser dem inte, men jag har alltid velat ha henne i lite högre hull än så pga hur resten av kroppen ser ut då.

Förra vintern när hon verkligen var supermager (tappade ca 100 kg) så skakade hon inte en enda gång, men då hade jag förstås inte klippt henne mer än en gång på hösten innan skadan. Hade då ett 200-grams stalltäcke och ett 200-grams utetäcke över.
 
Sv: Fryser så hon skakar -halstäcken??

Jag kan skicka fett från min 18-åring. Om inte ensilagebalen var vit hade jag kunnat missta den för honom.

:rofl: vi har en liknande herre i stallet, som dock tyvärr vägrar dela med sig :angel:

Men SÅ mager ser hon väl inte ut?
Igår när min mamma var med i stallet och jag borstade hästen utbrast mamma "men det är ju ingenting kvar av henne?" men hallå, jämfört med förra vintern när det VERKLIGEN inte var nåt kvar av henne, så är hon inte så farligt smal. Det är mycket muskler som fattas, för under hösten tryckte hon i sig massa gammalt sommargräs utan näring och speciellt utan protein och tappade mkt muskler trots ridning, fodrade upp henne med lusern men tydligt inte tillräckligt.

Tror du hullet gör att hon skakar??
Skulle inte klippt en gång till :( men hon blir lurvig som en björn och trött och håglös, jättedeppig, så fort man klipper blir hon pigg och glad igen.
 
Sv: Fryser så hon skakar -halstäcken??

Min ponny på 28 år fryser också väldigt lätt (gjorde det även när hon var "yngre", så just nu går hon med ett 300g täcke med helhals. Även fast det kanske inte är minusgrader så blir det väldigt rått här på västkusten och blåser det mkt så är det svinkallt i vinden!
Hon har även "sockar" på benen och mat att äta i hagen för att inte frysa.

Sedan så måste man tänka på att blodcirkulationen är mkt sämmre på en gammal häst, så bara för att en yngre häst klarar av att gå med ett tunnt täcke så betyder det inte att den äldre kan göra det.

Mat i hagen och täcken som klarar av vind och regn/snö är mitt tips.

Vad har du för halstäcke?
Vissa ser obekväma ut, vissa bättre, tipsa gärna mig om du har nåt märke som är bra! Hon är liten i bog och hals...

Jättebra tips, men jag anser inte henne som en "gammal" häst än... Hon är jättemjuk i ridningen, precis som förr, busar i hagen om hon får sällskap, sprallig, livfull blick, beter sig inte ett dugg som en gammal häst. Tänderna är jättebra, blev kollade för bara några månader sedan. Har verkligen en 20-åring som är frisk redan fått sämre blodcirkulation?

Kul att din häst är så gammal!
 
Sv: Fryser så hon skakar -halstäcken??

Tack för ditt svar!

Hon har ganska bra storlek på vinterhagen, kan absolut springa runt och bralla och busa om hon men hennes polare är ganska lugn av sig så de går mest runt i lugn takt.

Grovfoder får hon så mycket att hon alltid lämnar lite.

Grejen är att hon är dammallergiker och behöver vara ute så mycket som möjligt, vill hellre klä på henne mer än ta in henne mer i boxen, om det nu är pga för lite täcken som hon fryser. Men hon frös inte ett dugg när det var 7 minus och hon hade samma täcke som häromdagen när hon skakade vid plusgrader?? :confused:

Jo visst är alla hästar olika frusna men jag har ju känt denna hästen i 11 år och hon har ALDRIG varit frusen! Men hon gick igenom en tuff konvalescens förra året då hon tappade nästan 100 kg utav 500 kg normalvikt, efter en operation. Då täckade jag henne mer än normalt, var ju bara skinn och ben. Efter det har hon inte varit lika matglad och bara gått upp till "hyfsat" hull, alltid förr varit lättfödd och haft lite extra hull att ta av...

Får väl bli halstäcke kanske...
Blir bara så orolig när hon aldrig varit sån här förr...

:bow:
Hästar rör sig inte för att hålla värmen. Hästar står stilla för att spara energi så att de kan hålla värmen. Ville bara påpeka det.

Höj grovfodergivan och lägg på täcke med halvhals när det regnar och är blött. Torr kyla tål hästar mycket bättre (och vi också för den delen) Lycka till
 
Sv: Fryser så hon skakar -halstäcken??

Har du kollat värdena på höet? Bilderna är ett år gamla, hur är hon i hullet idag?
 
Sv: Fryser så hon skakar -halstäcken??

Tack.
Som jag skrev så får jag inte i henne mer hösilage. Hon får nu i sig ca 9-10 kg med en ts på ca 80%, det är alltså nästan 8 kg torrsubstans för knappt 500 kg häst. Det är 1,6 kg ts/ 100 kg häst, det är ändå helt okej.

Jag hade givetvis velat få i henne mer, hade räknat på uppåt 13 kg när jag köpte hösilaget, men hon vill inte äta mer. Blivit bortskämd med fri tillgång :p

Hon hade ju ett 200-gramstäcke med halvhals en regn/snöig dag och frös ändå så hon skakade. Men blöta dagar nu får hon ha innetäcke 200 gram plus halvhalstäcket då.
 
Sv: Fryser så hon skakar -halstäcken??

Har du kollat värdena på höet? Bilderna är ett år gamla, hur är hon i hullet idag?

Suck, jag har råkat skriva 18 januari när det ska stå 18 december ;) 18 dec 2007 alltså och sista bilden är nu från 4 januari. Sorry!

Jadå har analys;

Hösilage (värdena är per kg foder)
Smältbart råprotein 48 g
MJ 7,6
Kalcium 3,4 g
Fosfor 2,0
Magnesium 1,3 g
Kalium 22,8 g


Alltså ca 6,3 i kvoten protein/energi.
Kaliumet är högt men enda nackdelen jag hört med det är att de kissar mer, vilket hon gör.

Hm, iofs är det inte så mkt nu när jag tänker efter med ca 76 MJ sammanlagt från grovfodret och sen endast nåt kilo kraftfoder... Hon har legat högre på sammanlagt näringsintag förr, det kanske är det torra hösilaget som lurar mig, att hon får i sig bra med TS men inte tillräckligt med näring. Aldrig gillat att ge mkt kraftfoder, får kanske tänka om i år.
 
Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Utrustning Tjo, behöver någon att bolla lite täckestankar med! Köpte en till häst förra veckan (oops) som liksom min första vill ha kläder...
Svar
14
· Visningar
834
Senast: MiniLi
·
Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
1 867
Senast: SkorpSmulan
·
Foder & Strö Hej! Mitt sto har nu börjat ridas mycket mer än tidigare, o från att ha varit i normal hull i gräns till lite rund börjar hon se...
2
Svar
22
· Visningar
2 328
Senast: Blyger
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 899
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp