Fryser så hon skakar -halstäcken??

Sv: Fryser så hon skakar -halstäcken??

Min häst anser heller inte att hon är gammal.:angel:
Jag köpte ett täcke från Hööks, Thermomaster tror jag det heter. Det är det ända täcket som jag köpt på Hööks som har var värt pengarna!

Ja alltså de får ju sämmre blodcirkulation ju äldre de blir, och har dessutom hästen inget hull och det ligger på en kall vind så börjar de frysa. Tyvärr.
Min ponny på 28 år är fortfarande jättemjuk och fin att rida men fryser ändå väldigt lätt i hagen, sedan får man ju tänka på att det tar en väldigt massa energi från dem att stå och frysa + att de spänner sig. Så jag hade inte tvekat att länga på varma täcken.
 
Sv: Fryser så hon skakar -halstäcken??

Det är tråkigt när dom börjar frysa så där..
Har du kollat tänderna?Med tanke på att hästen är äldre så kan det hända mycket där på kort tid.tänkte då mest på om hon har nått problem i munnen som gör att hon inte kan tugga ordentligt och därför inte tillgodose sig fodret hon får.

Skulle nog ta ut vet för säkerhets skull och ta blodprover och kolla igenom hälsostatusen ordentligt.
tycker det låter lite underligt att det bara kommer så här hux flux..det har ju varit "skitväder" tidigare i vinter oxå.
MVH/Q
 
Sv: Fryser så hon skakar -halstäcken??

Fullblodet är som kanske bekant en riktig fryslort. För oss har det gjort väldigt skillnad med halstäcke. Han har haft halvhals i övriga täcken, för passformens skull.

Nu i vinter fick han ett halstäcke, och vi riktigt ser hur han myser. Tidigare stod han och skakade när det var +3 grader och blåst vintertid. Nu slipper vi ha dåligt samvete och stora utryckningen när det är "Skåneväder", han klarar sig i sitt halstäcke.

Vi valde Haglunds halstäcke på kampanj, vi visste inte riktigt om halstäcke skulle fungera så vi ville inte lägga ut för mycket pengar. Hittills har det motsvarat förväntninarna.
 
Sv: Fryser så hon skakar -halstäcken??

Min häst anser heller inte att hon är gammal.:angel:
Jag köpte ett täcke från Hööks, Thermomaster tror jag det heter. Det är det ända täcket som jag köpt på Hööks som har var värt pengarna!

Ja alltså de får ju sämmre blodcirkulation ju äldre de blir, och har dessutom hästen inget hull och det ligger på en kall vind så börjar de frysa. Tyvärr.
Min ponny på 28 år är fortfarande jättemjuk och fin att rida men fryser ändå väldigt lätt i hagen, sedan får man ju tänka på att det tar en väldigt massa energi från dem att stå och frysa + att de spänner sig. Så jag hade inte tvekat att länga på varma täcken.


När du lägger fram det så :angel: så låter det himla klokt :D
Har faktiskt märkt att hon kräver längre framskrittning/uppvärmning senaste året i ridningen, hade jag glömt, då måste förstås blodcirkulationen blivit en aning sämre...

Ja nej usch vill verkligen inte att hon ska stå och skaka, sliter ju enormt och mjuka muskler är ju nyckeln till allt välmående nästan.
Ja hon får ha varmare täcken om det är vad hon behöver, absolut.

:bow:
 
Sv: Fryser så hon skakar -halstäcken??

Det är tråkigt när dom börjar frysa så där..
Har du kollat tänderna?Med tanke på att hästen är äldre så kan det hända mycket där på kort tid.tänkte då mest på om hon har nått problem i munnen som gör att hon inte kan tugga ordentligt och därför inte tillgodose sig fodret hon får.

Skulle nog ta ut vet för säkerhets skull och ta blodprover och kolla igenom hälsostatusen ordentligt.
tycker det låter lite underligt att det bara kommer så här hux flux..det har ju varit "skitväder" tidigare i vinter oxå.
MVH/Q

Tack för dina tankar!
Tänderna vart kollade för bara några månader sedan, i oktober. Det var en del vassa hakar, men i övrigt jättefin i munnen. Behövde inte kollas oftare än en gång om året hitills tyckte han.

Visst har det varit skitväder innan och i höstas innan jag började täcka henne frös hon lite med (kändes kall, skakade inte), men annars kom detta skakandet efter jag klippte henne tredje gången. Brukar inte klippa 3 gånger men hon började sätta päls i juli som sagt, så klippte jag och täckade inte = hon njöt! Sen började jag täcka efter jag klippt henne andra gången på hösten.
Har satt onormalt mycket päls senaste åren och galet tidigt!

Ja hjälper det inte med ökat foder och varmt täcke får jag givetvis ta blodprov på fröken. Man är ju lite hönsmamma men jag är rädd om min ögonsten :o
 
Sv: Fryser så hon skakar -halstäcken??

Jag har, precis som Lovisaleonora köpt Haglunds halstäcke på kampanj. Det är super än så länge. Han fryser inte, han är alltid torr när han kommer in, det är bara vatten "på" täcket liksom, droppar.
Tycker också att du ska testa med ett halstäcke, det gör då skillnad på min!
 
Sv: Fryser så hon skakar -halstäcken??

Fullblodet är som kanske bekant en riktig fryslort. För oss har det gjort väldigt skillnad med halstäcke. Han har haft halvhals i övriga täcken, för passformens skull.

Nu i vinter fick han ett halstäcke, och vi riktigt ser hur han myser. Tidigare stod han och skakade när det var +3 grader och blåst vintertid. Nu slipper vi ha dåligt samvete och stora utryckningen när det är "Skåneväder", han klarar sig i sitt halstäcke.

Vi valde Haglunds halstäcke på kampanj, vi visste inte riktigt om halstäcke skulle fungera så vi ville inte lägga ut för mycket pengar. Hittills har det motsvarat förväntninarna.


Kollade upp det, det var ju ett bra pris!! (du menade det för 745:- va?) Vad är ett snölås i bogen? :o
Kul att ni märkte så stor skillnad!

Kommer nog inte helklippa henne nästa vinter *dåligt samvete*
 
Sv: Fryser så hon skakar -halstäcken??

Vi har gjort halvklippning, hals, sadelgjordsläge och låtit honom behålla päls över ryggen. Men det hade aldrig gått att göra utan halstäcke.

Å andra sidan hade det inte varit hållbart att träna honom om han skulle ha kvar luddpälsen på halsen, då hade han blivit dålig av att stå och vara blöt. Han är verkligen ett fullblod med allt det innebär.
 
Sv: Fryser så hon skakar -halstäcken??

Tycker ni att hon ser mycket mager ut på korten?
Har skrivit fel, första kortet (nyklippt) är från 18 december, inte januari. Sista kortet är från 4 januari.
 
Sv: Fryser så hon skakar -halstäcken??

Min är också helklippt. Hade nämligen tänkt rida honom i ridhus. Men nu flyttade vi så nu blir det ridbana i stället. Men han svettas så hemskt bara av att skritta med sin päls så det var lika bra. Har börjat växa ut lite nu faktiskt, skulle nog nästan behövt klippa en gång till.. men tror det får vara..
 
Sv: Fryser så hon skakar -halstäcken??

Tips på bra billigt halstäcke(med fast hals, så slipper man glipa emellan samt avskavd man), shires med 300 g foder, tror de finns i 400 g foder också!
 
Sv: Fryser så hon skakar -halstäcken??

Förra vintern när hon verkligen var supermager (tappade ca 100 kg) så skakade hon inte en enda gång, men då hade jag förstås inte klippt henne mer än en gång på hösten innan skadan. Hade då ett 200-grams stalltäcke och ett 200-grams utetäcke över.

Reagerade på detta... 200+200=400..
Dvs hon var mer täckad förra vintern och klipptes inte lika ofta. Lägg på ett stall/ylle täcke under. 2 täcken värmer alltid mer än 1.

Jag har hals och den är obetalbar regniga och blåsiga dagar.
Det jag har är från shires och 100 gr foder. Han har alltid 1-2 täcken under (beroende på kylan) Och är alltid torr och varm när han kommer in.

Älskar detta täcket och det är lika bra som när jag köpte det. Har haft det i 2 sesonger nu!

Han är klippt så här: (gammal bild)
7220705.jpg


Och med täcket ser han ut så här:
6257096.jpg

6257080.jpg
 
Sv: Fryser så hon skakar -halstäcken??

Två täcken värmer ca 15 % mer än ett för att vara lite mer noggrann. Marginell skillnad alltså.
 
Sv: Fryser så hon skakar -halstäcken??

Jag hade köpt ett halstäcke! Köpte ett till araben löst för att testa om det hjälpte (billigt 249 kr på öb) om det hjälpte:bow:

Han fryser också mycket mer när det är plusgrader, regn och blåst än när det är minusgrader, jag tror att det är för att det blir så rått.
 
Sv: Fryser så hon skakar -halstäcken??

Ja hjälper det inte med ökat foder och varmt täcke får jag givetvis ta blodprov på fröken. Man är ju lite hönsmamma men jag är rädd om min ögonsten
Självklart är du rädd om henne ..det märks..Jag har två halstäcken till min kuse ett tjockare(från h**ks) och ett med piléfoder(specialsytt).Använder dem dock sällan men när det är riktigt ruskigt ute är dom guld värda.Jag inbillar mig att det är igentligen onödigt att köpa ett tjockt halstäcke tror nog att det är just att dom är torra som är det viktiga.. kanske har fel ?jag har bara upplevt det så.
Det finns ju magvärmare oxå.. kanske kan vara nått?
 
Sv: Fryser så hon skakar -halstäcken??

Med risk för upprörda svar måste jag fråga lite nyfiket varför ni klipper era hästar så ofta? Det gör ju inget att hästen blir blöt(svettig) när den används. Den torkar inifrån och ut. Jag har shettisar som jag brukar klippa till våren om de inte fäller pälsen på ett vettigt sätt. Annars kan man klippa en gång på hösten så hinner det växa ut en lagom lång vinterpäls. Enligt tester jag läst i Hästkörkortsboken ( om jag minns rätt) fryser en häst ( utan täcke) med fritt grovfoder och sommarpäls inte förrän vid -20grader, en helklippt häst-10 och en häst med full vinterpäls -40. Vad tror ni om det? Skall tilläggas att jag anar att ni har blötare vintrar i söder. Sedan jag började med lösdrift och fritt grovfoder använder jag bara regntäcken om det vräker ner regn, aldrig för kylans skull. Jag ska erkänna att jag tillhört de som klippt sina hästar förut.
 
Sv: Fryser så hon skakar -halstäcken??

Jag blir inte upprörd.. min är oxå nämligen rakad 2 ggr denna vinter.och anledningen.Han orkar ingenting öht om han får behålla pälsen på.Han svettas otroligt lätt .10 min skritt då börjar det redan om han har vinterpälsen kvar Eller två-tre varv i galopp i hagen så är han sjöblöt.Hans päls är dessutom så otroligt tät att det tar timmar för honom att torka trotts byte av täcke fler ggr och när det tar så lång tid för honom att torka så är det inte bra för honom han hinner på den tiden bli rejält underkyld.Så jag har inget val .Och han står redan på fri tillgång på grovfoder.

sen är det ju så att det är det ruggiga vädret med blåst snö regn och plus grader om vart annat som hästarna klarar sämmre. 15-20 minus med klart väder klarar dom mycket bättre.
Nä det har inte regnat på honom..
 
Senast ändrad:
Sv: Fryser så hon skakar -halstäcken??

Jag tror inte att det kommer hjälpa jättemycket med ett halstäcke. Forskning har ju visat att hästen egentligen inte behöver någon värme på halsen.
Och, när en häst står och skakar, fryser den egentligen inte, utan sätter päls vad jag har hört.
Den känner alltså på något sätt att det börjar bli lite kyligt och "förbereder" sig på kylan genom att sätta päls..:p
 
Sv: Fryser så hon skakar -halstäcken??

Kommer nog inte helklippa henne nästa vinter *dåligt samvete*

du kunde ju inte veta, om det inte varit så förr jue!

men det är nog ändå en bra ide, framtids mässigt sätt, att kanske tänka på det nästa år och inte helklippa. De blir betydligt piggare och gladare av en klippning även om pälsen är kvar över rygg länd och kors, så effekten kan du få ändå det vågar jag garantera.
 

Liknande trådar

Utrustning Tjo, behöver någon att bolla lite täckestankar med! Köpte en till häst förra veckan (oops) som liksom min första vill ha kläder...
Svar
14
· Visningar
834
Senast: MiniLi
·
Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
1 867
Senast: SkorpSmulan
·
Foder & Strö Hej! Mitt sto har nu börjat ridas mycket mer än tidigare, o från att ha varit i normal hull i gräns till lite rund börjar hon se...
2
Svar
22
· Visningar
2 328
Senast: Blyger
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 895
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp