Fryser så hon skakar -halstäcken??

Sv: Fryser så hon skakar -halstäcken??

Och, när en häst står och skakar, fryser den egentligen inte, utan sätter päls vad jag har hört.
Den känner alltså på något sätt att det börjar bli lite kyligt och "förbereder" sig på kylan genom att sätta päls..:p

Det där har du fått rejält om bakfoten!
Menar du på fullt allvar att den skulle sätta mer päls genom att skaka? :crazy:
att hästen skakar visar att den nått sin absoluta nedre gräns för att kunna hålla värmen på ett naturligt och normalt sätt. då skakar den som sista utväg för att försöka få upp värmen igen. Precis som människor är den då ganska gravt nedkyld.
 
Sv: Fryser så hon skakar -halstäcken??

Jag kan bara instämma.. Sen vad jag har märkt med äldre hästar så brukar dom få problem med att släppa pälsen oxå fram åt våren så det kan vara idé att raka lite i allafall.
 
Sv: Fryser så hon skakar -halstäcken??

Nä men du säger ju att hon är mager och fryser och eftersom det är effektivare med mer grovfoder än täcken hade jag börjat med det eller både och.

Hon är enligt min mening lite för tunn + lite för muskelfattig. Mer näring sammanlagt, mer protein i förhållandet och mer ridning tror jag behövs. Men man blir lätt hemmablind, därför ville jag gärna veta vad folk tycker som tittar på bilderna?

Jag har nu varit och köpt 2 säckar lusernpellets.
Hon har ju fått lusern hela hösten, 1 kg, men senaste veckorna endast ½ kg eftersom hon ätit upp mer av hösilaget, i november åt hon inte upp mer än 5-6 kg :(

Men nu ska jag öka på lusernen lite lugnt och sedan prova ett par veckor att ge henne 2 kg lusern.

Provade igår med att fylla hönätet med 9,5 kg istället för som vanligt 8 kg men hon hade bara strött runt överskottet i boxen och lämnat en hög. Det går alltså inte att få i henne mer hösilage, tyvärr!
 
Sv: Fryser så hon skakar -halstäcken??

Hejsan.

Har ett havblod på 21 år i år. Pigg och glad!
Har inte helklippt henne de sista 2 åren då jag inte haft tillgång till ridhus så ofta som innan. Hon sätter en hel del mer päls nu än i yngre år och släpper den senare oxå. Mkt B-vitamin är superbra där!

Halstäcke har jag bara på en av de tävlande hästarna och har nog insett nu att det är superbra! Blir till att införskaffa ett par till. Gillar Shires halstäcken, billiga och helt täta.

Svårt att få i hästarna mer grovfoder om de inte vill äta...Mina har fri tillgång.
Har du en halvkräsen häst funkar krafft groov bra på en tunn häst, en mer kräsen häst gillar oftast en müsli, tex fibergi.
Strunta i att titta dig blind på din uträknade foderstat, upplever du att hon är tunn och fryser och inte vill äta mer grovfoderfoder så ge henne mer krafftfoder! Gillar hon luzern(tycker det är svårt med mina hästar iaf) så öka där oxå, men hon behöver lite kraftfoder för värmens skull oxå.

Lycka till! Mvh Emma
 
Sv: Fryser så hon skakar -halstäcken??

Reagerade på detta... 200+200=400..
Dvs hon var mer täckad förra vintern och klipptes inte lika ofta. Lägg på ett stall/ylle täcke under. 2 täcken värmer alltid mer än 1.

Jag har hals och den är obetalbar regniga och blåsiga dagar.
Det jag har är från shires och 100 gr foder. Han har alltid 1-2 täcken under (beroende på kylan) Och är alltid torr och varm när han kommer in.

Älskar detta täcket och det är lika bra som när jag köpte det. Har haft det i 2 sesonger nu!
[/IMG]


Det täcket ser ut att sitta kanon på din häst!
Det senaste täcket jag köpte (på översta lilla bilden) är också Shire, de är lite "djupa" för min lilla dam, men sitter annars jättebra, men det är ju ett med normal hals, ska spana in deras helhalstäcken.

Förstår din reaktion med att hon hade dubbla täcken förra året, men dels var hon extremt mager, tappade alla muskler och allt hull, man kunde spela på revbenen, höftbenet stack ut, halsen var hälften så tjock, hon såg 10 cm lägre ut, det var det hemskaste jag sett, hon tappade som sagt nästan 100 kg utav 500.

Jag tycker inte att hon ska behöva täckas likadant i år som då, även om hon inte klipptes lika mycket så hade hon ingen tjock vinterpäls förra året, pälsen blev också mkt ledsen av viktraset.

Svårt att fånga på bild men så här såg hon ut förra vintern vid denna tiden;

mager.jpg

Gabby3v.jpg


Mars förra året, på uppgödning...
Gabbyuppstlld12mars.jpg

jämfört med nu...
medsadel.jpg


(jag vet, knepiga bilder att jämföra, ville bara påvisa att även om hon är lite för tunn nu så var hon sjukt mager förra året och måste ha behövt mer värme via täcke då tycker jag...

Annars håller jag med tidigare talare, tycker inte två täcken värmer nämnbart mycket mer än 2 och att det skaver mer, och blir tungt för hästen, jag har helst ett täcke. Men de blötaste/blåsigare dagarna nu kommer hon ändå få ha stalltäcket plus 200-gramstäcke ute för att det är ända täcket jag har med halvhals... tills jag gött upp henne eller köpt ett halstäcke.

:bow: för ditt svar!!
 
Sv: Fryser så hon skakar -halstäcken??

Hästen ska inte vara varm under täcket. Då har man täckat för mkt.
 
Sv: Fryser så hon skakar -halstäcken??

Tack Emma för ditt svar! Vad "kul" att höra att din häst också börjat sätta mer päls på senaste åren, har hon också börjat tidigare och tidigare för varje år? Våra är ju inte så stor åldersskillnad på. Jag har kliat mig i huvudet när hon satt björnpäls i juli må du tro... nu börjar jag undra om naturen tyckte att hon behövde den pälsen egentligen, för tänk så lurvig hon varit nu om hon fått sätta den björnpälsen x 3!! :eek: (har ju klippt 3 ggr)

Du har rätt, jag har nog underskattat hennes behov. Höjt men inte höjt tillräckligt. Nu köpte jag 2 säckar lusernpellets ikväll och en ny säck havre, ska prova med 2 kg lusern och 1 kg havre, hon blir lite tossig på för mkt havre men desto mer pushning att komma igång mer med ridningen! ;) Räcker inte det får jag köpa något mer kraftfoder, hon har funkat bäst på "rena" fodersorter men förra året efter viktraset fick hon Krafft Rehab som funkade rätt bra. Så dyrt bara.

:bow:
 
Sv: Fryser så hon skakar -halstäcken??

Jag hade köpt ett halstäcke! Köpte ett till araben löst för att testa om det hjälpte (billigt 249 kr på öb) om det hjälpte:bow:

Han fryser också mycket mer när det är plusgrader, regn och blåst än när det är minusgrader, jag tror att det är för att det blir så rått.

Inte kostade ett helt täcke 249:-? det var bara halsen då eller? Hade du redan ett täcke som var gjort för att fästa halstäcke i eller?

Jo, så reagerar ju vi människor iaf, fryser mer när det är fuktigt och blåsigt... hästen min verkar ha tagit efter det :p
 
Sv: Fryser så hon skakar -halstäcken??

Med risk för upprörda svar måste jag fråga lite nyfiket varför ni klipper era hästar så ofta? Det gör ju inget att hästen blir blöt(svettig) när den används. Den torkar inifrån och ut. Jag har shettisar som jag brukar klippa till våren om de inte fäller pälsen på ett vettigt sätt. Annars kan man klippa en gång på hösten så hinner det växa ut en lagom lång vinterpäls. Enligt tester jag läst i Hästkörkortsboken ( om jag minns rätt) fryser en häst ( utan täcke) med fritt grovfoder och sommarpäls inte förrän vid -20grader, en helklippt häst-10 och en häst med full vinterpäls -40. Vad tror ni om det? Skall tilläggas att jag anar att ni har blötare vintrar i söder. Sedan jag började med lösdrift och fritt grovfoder använder jag bara regntäcken om det vräker ner regn, aldrig för kylans skull. Jag ska erkänna att jag tillhört de som klippt sina hästar förut.

Jag blir inte heller upprörd.
Bättre att upplysa ;) Min häst far helt enkelt illa när hon sätter päls om man vill kunna rida henne också. Hon blir trött, höglös, framtung och svettig av ingenting. Så fort hon blir klippt är det som om man gett henne en injektion av Energi! Det går helt enkelt inte att ha henne ridbar och inte klippa henne, hon sätter enormt tjock päls. Däremot kunde jag halvklippt henne nu sista gången, jag funderade på det men tyckte att värmen blir mer jämn under ett täcke om hon är helklippt.
Min dröm är att kunna ha henne på lösdrift när hon blir äldre, då kommer jag inte klippa henne (möjligen en gång i augusti för att hon ska slippa svettas i sommarvärmen) utan jag får acceptera att jag inte kan mer än skritta henne isf. Men att inte ha klippt henne första gången jag klippte i år hade varit djurplågeri. Hon svettades av att stå still i hagen. Har blivit nåt galet med hennes pälssättning, började i juli i år! Så var hon inte förr om åren.
 
Sv: Fryser så hon skakar -halstäcken??

Hej igen.=)

Har haft henne i snart 10 år och hon har satt ganska mkt päls hela tiden, men mkt mer senaste åren, och släpper den senare. Men där tycker jag mkt B-vitamin funkar jättebra.

Blir hon het av havre trots ålder (min blir inte så het som när hon var yngre) så funkar kanske krafft bättre, grooven är ju billigare än rehab. Inte så kul att sitta på en fjollig gamling.;)


Min åt mkt luzern och krafft när hon diade fölet för 2 år sedan men har sedan tagit sig bra, nu äter hon hyfsat bra av ensilaget (ca 15 kg) men får en hel del kraftfoder för att hålla hullet.
Klippte henne igår igen, var sugen på att helklippa då hon är mkt "lurvig" men vågade inte...Tog bara halsen nu, blir ju mest promenad i isen iaf för min del....
Blir till att fodra med B- vitamin senare i vår.:D

Skulle jag helklippt henne hade jag nog satsat på ett halstäcke...Nu har hon 300g ute och inne, men verkar inte frysa.

Mvh Emma
 
Sv: Fryser så hon skakar -halstäcken??

Däremot kunde jag halvklippt henne nu sista gången, jag funderade på det men tyckte att värmen blir mer jämn under ett täcke om hon är helklippt.
.

Börjar känna mig lite onödig i tråden då jag hittills inte fått en enda kommentar : ) men:
Hur tänker du då? :confused:
de behåller ju värmen mer effektivt rent allmänt, om de är varmare över rygg, kors och länd där det största värmeutsläppet sker, och har värme över de partierna som skyddar njurar och stora musklerna.

?
 
Sv: Fryser så hon skakar -halstäcken??

Har en väldigt smäcker och högrest D-ponny på 11 år.
Hon är väldigt frusen av sig, går just nu med två täcken på sig, ett vintertäcke med rätt hög hals och ett fleece täcke under. Har hänt att hon oxå skakat. (Det är plusgrader här.)

Att min häst fryser har nog iaf att göra med att hon går i en grushage som inte är så stor. När det inte är fruset så får dom gå i grushagarna för att dom inte ska förstöra dom vanliga.

Har även hänt att hon frysit så hon skakat på sommaren oxå när det regnat så hon går med regntäcke på sommaren när det behövs.
Brukar dock bara vara vid mycket regn.
 
Sv: Fryser så hon skakar -halstäcken??

du kunde ju inte veta, om det inte varit så förr jue!

men det är nog ändå en bra ide, framtids mässigt sätt, att kanske tänka på det nästa år och inte helklippa. De blir betydligt piggare och gladare av en klippning även om pälsen är kvar över rygg länd och kors, så effekten kan du få ändå det vågar jag garantera.

:bow: ja så kommer det få bli kommande vintrar om jag vill kunna rida henne, men slippa en fryslort :p Drömmen är ju ett föl, å då ska hon ändå bara promenadridas, men vi får se vad ekonomin tillåter... :crazy:
 
Sv: Fryser så hon skakar -halstäcken??

Börjar känna mig lite onödig i tråden då jag hittills inte fått en enda kommentar : ) men:
Hur tänker du då? :confused:
de behåller ju värmen mer effektivt rent allmänt, om de är varmare över rygg, kors och länd där det största värmeutsläppet sker, och har värme över de partierna som skyddar njurar och stora musklerna.

?
Jag har väl visst svarat dig?

Jag tänkte bara att om det är dundertjock päls på halva kroppen och kortrakat på halva borde det vara svårt att göra båda halvorna Lagom varma :p Men dina synpunkter lät kloka. Har ju alltid vetat att korset är viktigt att hålla varmt men inte så specifikt med njurar och värmeutsläpp... tankvärt! :bow:

(med andra ord kan jag med gott samvete täcka henne nästa år men ändå bara halvklippa?)
 
Sv: Fryser så hon skakar -halstäcken??

Har en väldigt smäcker och högrest D-ponny på 11 år.
Hon är väldigt frusen av sig, går just nu med två täcken på sig, ett vintertäcke med rätt hög hals och ett fleece täcke under. Har hänt att hon oxå skakat. (Det är plusgrader här.)

Att min häst fryser har nog iaf att göra med att hon går i en grushage som inte är så stor. När det inte är fruset så får dom gå i grushagarna för att dom inte ska förstöra dom vanliga.

Har även hänt att hon frysit så hon skakat på sommaren oxå när det regnat så hon går med regntäcke på sommaren när det behövs.
Brukar dock bara vara vid mycket regn.


Men då finns det en logik! Då brukar din häst vara sådan, då är det typiskt för henne. Vissa individer är ju mer frusna. Det som oroade mig och gjorde att jag startade tråden var att detta är totalt icke typiskt för min dam. Aldrig varit frusen, tror aldrig jag sett henne skaka förr.... då blir man lätt nojig :(
 
Sv: Fryser så hon skakar -halstäcken??

Jag har väl visst svarat dig?

Jag tänkte bara att om det är dundertjock päls på halva kroppen och kortrakat på halva borde det vara svårt att göra båda halvorna Lagom varma :p Men dina synpunkter lät kloka. Har ju alltid vetat att korset är viktigt att hålla varmt men inte så specifikt med njurar och värmeutsläpp... tankvärt! :bow:

(med andra ord kan jag med gott samvete täcka henne nästa år men ändå bara halvklippa?)

Du svarade mig nog ungefär samtidigt som jag skrev det sista inlägget :p

svar på din fråga att JA du kan göra så med mycket gott samvete och förhoppningsvis en hel del funktion dessutom i fråga om hur hon håller värmen. I min erf. är det en milsvidd skillnad, har erf. av bägge alterativen. Över huvud taget rent allmänt så skulle jag aldrig helklippa en häst som är svår att hålla i hull, precis av redan nämnda anledningar, då det gör jättestor skillnad hur de håller värmen.

:bow:
 
Sv: Fryser så hon skakar -halstäcken??

Tack för dina synpunkter!
Nej är nog bra att halvklippa när de är svåra att hålla i hull, dock är detta nytt för mig för hon har alltid förr varit lättfödd och snarare för tjock än för smal :p men no more. Nu blir det höjd kraftfodergiva (ja eller främst mer lusern och lite mer havre) hoppas det ger henne lite mer hull och att lite päls växer ut.

Dock har det ju bara hänt 3 gånger, så hon fryser ju inte jämt, tack och lov.

Annars får det bli blodprov!
 
Sv: Fryser så hon skakar -halstäcken??

Jag gav mitt fullblod lusern förra vintern men eftersom det blev såna mängder (hackat strå) slutade han mer eller mindre äta det till slut. I år har de fri tillgång till grovfoder ute och jag ser bara fördelar.

Förutom att hästarna håller hull har de att göra hela tiden, håller värmen, är ute mer och är allmänt mer harmoniska. Extra plus att jag slipper stressa hem från jobbet varenda dag för att ge hästarna mat också.
 
Sv: Fryser så hon skakar -halstäcken??

har inte läst hela tråden, men gammla hästar är känsligare för kyla.. fryser hon så illa så måste du täcka mer.. jag tycker halstäcke gör stor skillnad faktisk, särskilt om det är lite blåsigt eller nederbörd. så skaffa ett varmt o mysigt täcke med hals.

läste att hon redan fick mkt grovfoder så det gör du ju redan rätt.. men ibland kan det hjälpa med mer kraftfoder också.
 
Sv: Fryser så hon skakar -halstäcken??

Med risk för upprörda svar måste jag fråga lite nyfiket varför ni klipper era hästar så ofta? Det gör ju inget att hästen blir blöt(svettig) när den används. Den torkar inifrån och ut. Jag har shettisar som jag brukar klippa till våren om de inte fäller pälsen på ett vettigt sätt. Annars kan man klippa en gång på hösten så hinner det växa ut en lagom lång vinterpäls. Enligt tester jag läst i Hästkörkortsboken ( om jag minns rätt) fryser en häst ( utan täcke) med fritt grovfoder och sommarpäls inte förrän vid -20grader, en helklippt häst-10 och en häst med full vinterpäls -40. Vad tror ni om det? Skall tilläggas att jag anar att ni har blötare vintrar i söder. Sedan jag började med lösdrift och fritt grovfoder använder jag bara regntäcken om det vräker ner regn, aldrig för kylans skull. Jag ska erkänna att jag tillhört de som klippt sina hästar förut.

Vår arab är inte klippt alls;) Det behövs inte, han har "sommarpäls" året runt så han fryser utan att vara klippt.

Jag täckar aldrig i onödan, men en häst som fryser täckar jag givetvis!

De hästar jag haft innan har jag bara behövt täcka de dagar då det ösregnat och blåser och tempen är runt nollan, så det blev en liten "chock" när han behövde täckas så mycket för att inte stå och skaka, med magen uppdragen och stenhårda rumpmuskler:crazy:

Min andra häst var helklippt när jag köpte henne i höstas pga hon hade regnskållor så henne får jag ju täcka nu med men jag hoppas att det inte kommer behövas nästa vinter.

När hästar fryser är ju väldigt individuellt, min fjording var spårklippt och behövde aldrig täcke förren hon blev sjuk:cry:, Newforesten vi hade förut (även hon spårklippt) frös bara vid ösregn och nollgradigt, men var det tio minus så gick de nakna och njöt:) här är nämligen tio minus=sol:)
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Utrustning Tjo, behöver någon att bolla lite täckestankar med! Köpte en till häst förra veckan (oops) som liksom min första vill ha kläder...
Svar
14
· Visningar
834
Senast: MiniLi
·
Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
1 867
Senast: SkorpSmulan
·
Foder & Strö Hej! Mitt sto har nu börjat ridas mycket mer än tidigare, o från att ha varit i normal hull i gräns till lite rund börjar hon se...
2
Svar
22
· Visningar
2 328
Senast: Blyger
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 898
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Mat till kräsen liten valp
  • Kattsnack 10
  • Omplacera problemhund?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp