Frysta bär?

Helga

Trådstartare
Jag brukar blanda frysta bär och kvarg till frukost,
men nu hörde jag någon som sa att de måste kokas först.

Stämmer detta?
Hur gör ni?
 
Utländska billiga bär ska kokas eftersom flera odlare använder suspekt kvalitet på vatten och gödning. Ekologiska svenska bär går att äta utan kokning.
 
Det är väl en rekommendation för att man funnit calicivirus i frysta utländska bär, dvs virus som ger magsjuka.
 
Jag känner till rekommendationen, men följer den inte för egen del. Kokning sabbar ju bären för många ändamål, smoothies t.ex. Dessutom kan jag inte tänka mig att risken att bli sjuk är jättestor, mig har det aldrig hänt i alla fall :angel:
 
Jag kokar oftast inte bären om det inte ska vara kokat (sylt, puré eller kräm). Det gäller som sagt främst utländska hallon och det räcker med ett snabbt uppkok, men frysta hallon blir ju helt mosiga även om uppkoket bara varar 1 min. Skulle jag servera det till någon riskgrupp, barn, gamla och folk med dåligt immunförsvar så skulle jag vara mer mån om att koka hallonen.
 
Jag känner till rekommendationen, men följer den inte för egen del. Kokning sabbar ju bären för många ändamål, smoothies t.ex. Dessutom kan jag inte tänka mig att risken att bli sjuk är jättestor, mig har det aldrig hänt i alla fall :angel:

Skulle du göra likadant om du hade gäster? Jag kan dö av en infektion som normala personer klarar av.
 
jag köper ica-hallon och jag antar att de kommer från utlandet. Jag kokar dem inte om det bara är jag som ska äta dem.
 
Jag brukar micra mina frysta hallon så att de "kokar upp"/ börjar bubbla. Lär inte ta kål på de envisaste bakterierna men tror att det räcker i det här fallet. Visserligen blir jag extremt sällan magsjuk men varma hallon är godare än kalla i kvargen och känns dumt att bli dålig i magen i onödan.
 
Jag ville bara fråga, jag har fått höra (till leda) att "lite skit rensar magen" och nej, det tar snarast kål på mig eller att jag blir jättedålig med en ev inläggning.

Bra att du inte gör det när du bjuder! :up:

Det kanske lät lite på mitt inlägg som att jag har den inställningen, men jag drar en skarp skiljelinje mellan mat som jag och mina närmaste ska äta och mat som jag ska "servera". Jag har jobbat i kök och har jättestor respekt för statliga rekommendationer och allergier. Inställningen att "lite skit rensar magen" är i vissa lägen riktigt korkad och kan som du säger få katastrofala följder. Det var väl en incident på ett äldreboende för inte så länge sen då flera äldre avled efter att ha ätit just frysta bär om jag minns rätt :(
 

Liknande trådar

Mat Jag har ett fysiskt ansträngande sommarjobb. Utomhus. Det är 1000 grader varmt och vindstilla där jag jobbar. Fullt påklädd i svart för...
Svar
12
· Visningar
1 361
Senast: Sassy
·
Mat Jag har tagit på mig att göra efterrätt till jul, och tänkte saffranscheesecake med glöggklet på. Enligt receptet gör man kletet med...
Svar
5
· Visningar
410
Senast: Praefatio
·
Hundhälsa Unghunden äter Mush. Vi ska åka bort några dagar om ett tag, jag kan inte ha med fryst mat. Jag antar att jag får ta lite tid och fasa...
Svar
14
· Visningar
803
Senast: hundtant
·
Hemmet Ska införskaffa mig en ny apparat till köket men insåg nu att jag inte vet vilken som passar mitt ändamål. Ska jag ha en matberedare...
Svar
11
· Visningar
598
Senast: starcraft
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp