Frysta rätter

_FiA_

Trådstartare
Ni vet sådana där frysta enportionsrätter typ Findus eller Familjen Dafgård, dom är ju frysta när man köper dom och ska förvaras i frysen. men kan man även ha dom något dygn i kyl? Jag ska åka bort och kommer inte ha tillgång till frys, bara kyl. Och har dessutom bara micro ingen spis. Så då kom jag på ide´n med att köpa portionsrätter och förvara i kylen nått dygn.

Det kanske står på förpackningen föressten.. får kika på Ica annars vad det står
 
De flesta ska tillagas djupfrysta, vill jag minnas.

Hur som helst finns det massor av annan (bra!) mat som är kompatibel med kyl + micro.
 
Bror på vilka rätter du väljer. Vissa saker blir vattniga och geggiga om de får tina längre tid, andra saker blir godare om de inte tillagas från fryst tillstånd. Fiskgratäng och soppor gillar jag om de får tina. Det mesta med potatis blir blött och köttbitar blir sega, dock brukar färs klara sig bättre så lasagne eller färsbittar funkar.
 
Finns ganska mycket färdigrätter numera som inte är frysta, skulle nog satsa på någon av dessa istället :)
 
Det brukar gå bra att ha dom i kylen. Det hade jag förra året när jag under en period bara hade en kyl och en mickro för att fixa mat.
 
Jag kikade på Ica nu och alla findus rätter står att dom måste vara frysta. Men hittade ett par andra som det står att dom kan förvaras ett dygn i kyl.

@cewe Gör det? har jag nog aldrig sett faktiskt, ge mig nått exmpel :)

@Blueberry du får gärna ge något förslag på annat då, jag har noll fantasi ;)
 
Stopp nu. Rätterna blir inte "farliga" av att förvaras i kyl 1-2 dagar. Däremot blir konsistensen inte så bra på tex mos eller kokt potatis. Men rätter med pasta eller rösti tex funkar helt ok.
Sen finns det köttsoppa på burk - gott.
 
@Idas matlådor innan kan jag nog inte göra.. för resan dit tar många timmar och har ingen möjlighet att kyla dom tills jag kommer fram.
Att laga mat i micron låter lite för komplicerat och inte så gott, det blir nog lite bökigt att hålla på med i en liten stuga med begränsad tillgång på redskap också
 
Direkt dåligt blir det inte, men vissa rätter bli så äckliga att det är oätligt. Coop har tidigare haft en bra kyld serie färdigmat, som inte är fryst. De är supergoda, lite dyrare men mycket bättre än fryst från t ex Findus.
 
Nu måste jag bara fråga. Vart ska du? Yttre Mongoliet med cykel? Fniss.
Finns det ingen affär ens i närheten? Frysta saker tinar inte så fort och i en bunt tillsammans i kylskåpet så håller dom sig frysta ännu längre. Matlådor som från början är frysta sedan forslas i en kylbox/väska med frysklampar (köstar inget nästan och är alltid bra att ha) håller sig frysta lääänge.
 
Jag har typ en 10-pack med fryst kartong-lunch på jobbet, för ibland får jag bara inte ihop det där med matlåda. Jag tar alltid fram och lägger i kyl dagen innan, annars tycker jag de tar en evighet att micra så får man äta halvfryst mat.
 
Haha mongoliet ?! Nej då, ska på hästtävling långt bort och kommer bo i en liten stuga. Jo då jag tror det finns Ica någon km bort. Vi har tyvärr inte plats i lilla bilen med kylväska, så det blir svårt att ta med mat. Utan det som behövs får i såfall handlas på Ica affären i närheten.
 
Jag har typ en 10-pack med fryst kartong-lunch på jobbet, för ibland får jag bara inte ihop det där med matlåda. Jag tar alltid fram och lägger i kyl dagen innan, annars tycker jag de tar en evighet att micra så får man äta halvfryst mat.

Det låter ju bra att det har fungerat... men jag är lite nojig när det gäller mat och på dom frysrätter som det stod på att dom måste hållas frysta vågar jag inte chansa, för det äcklar mig tyvärr lite. Det fanns ju dock några där det stod att det var okej så får hoppas att det finns just dom att köpa.
 
Alla matbutiker har iallafall ett begränsat utbud av färska färdigrätter. Tex pastasallad, korvstoganoff, olika thairätter, köttbullar, soppor, pastarätter eller vad som. Sen har du dessutom grillad kyckling, revben, potatissallad, baguetter och allt sånt också.
Jag är ett stort fan av Goohs korvstroganoff! Den köper jag ofta bara för att den är god :D
(Och för att jag är lat)
 
Sedan finns det ju konserver också, soppor såväl som köttbullar i gräddsås, potatis. Potatismos går att göra med bara vattenkokare. Såg på ICA idag att de hade 4-5 olika färska färdigrätter i kylen.
 
Haha mongoliet ?! Nej då, ska på hästtävling långt bort och kommer bo i en liten stuga. Jo då jag tror det finns Ica någon km bort. Vi har tyvärr inte plats i lilla bilen med kylväska, så det blir svårt att ta med mat. Utan det som behövs får i såfall handlas på Ica affären i närheten.

Funkar det inte ens med en liten mjuk kylbag i bilen? En sån får ju plats framför fötterna i sätet och tänker man på hur man packar får man i rätt mycket.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Som rubriken lyder, vad har ni för ras med er i stallet och på ridturer? Nästa hund SKA jag köpa från valp, där jag får vara med från...
2 3
Svar
56
· Visningar
7 734
Senast: Fetaost
·
Ekonomi & Juridik Hejsan alla, jag behöver lite (en hel del) råd och info. Hoppas ni orkar läsa att detta, ber om ursäkt på förhand för flummig text...
2
Svar
28
· Visningar
4 695
Hästmänniskan För ungefär 1 1/2 år sedan började planerna om att jag och min syster skulle renovera barndomsstallet hos grannen och ställa dit vår...
Svar
14
· Visningar
3 216
Senast: tara
·
Relationer Ursäkta mig för det dunderlånga inlägget men känner att jag måste få skriva av mig lite, jag vet inte riktigt vad sjutton jag ska göra...
2
Svar
33
· Visningar
11 779
Senast: Mirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp