Jag tycker han är jättefin 😍
Men jag gillar alla katter 😁
Eftersom jag har Perser får jag höra rätt ofta att de är fula, ser konstiga ut, missbildade osv.
Jag bryr mig faktiskt inte, älskar mina katter och för mig är de världens finaste alla tre ❤️
De säger så till dig också alltså? Har du som jag slutat se det som folk tycker är så udda med dina katter?
 
Jag undrar för övrigt om folk med lite ovanligare hundar råkar ut för samma sak? Säger folk ”det var en ful hund” till dem? Jag tror när jag tänker på det att det sitter längre in att säga vad man tycker om en hunds utseende.

Jag har en Bruxellois nu, de är inte särskilt vanliga och de flesta har ingen aning om vad det är för ras.
Har haft honom en månad och det är verkligen antingen eller, jättesöt eller ful/konstig/efterbliven 😅
 
Mamma fick ta hand om en katt som blev utstött ur sin flock pga kastrering, en siames och helt ärligt är jag en katt-älskare i grund och botten men tycker mammas katt ser lite "läskig" ut.
Troligen är det pga hennes teckning och ansiktsform, samt att hon spinner inte som en "vanlig" katt och har andra ljud för sig, som jag inte hört från andra katter. Så för mig blir nog det "läskiga" i att jag inte stött på en sådan katt i verkligheten tidigare, misstänker att det blir lite som det där som inte är som alla andra utan är lite udda.

Det är den förklaringen jag kan komma på.
För övrigt nu med tiden har jag lärt mig se förbi det där jag tyckte var "läskigt", det är en jättemysig katt men egensinnad, inte vem som helst som får kela med henne. Så det var lite speciellt när hon förra julen bestämde sig för att gosa ner sig i mitt knä, något mamma sa var ovanligt att hon gjorde.
Så visst har de charm, men tittar man enbart på utsidan och jämför med de vanligaste kattraserna så blir det nog fel.

Visa bifogad fil 102698
Vilken fantastisk katt! Jag tycker om alla katter men hjärtat bankar allt lite extra för siameser och orientaler.
Jag förstår dock absolut vad du menar.
 
Han ser högst normal ut och är väldigt fin. Jag är inte aaaalls partisk som har en devon med typiskt devonutseende och dålig päls. :angel: Ingen har väl sagt att min är ful, men det skulle inte förvåna mig om folk som inte känner honom tycker det. Han är inte jätterförtjust i koppelpromenader, men när vi väl går ut är väl folk vi möter mest förundrade över ifall det är en hund eller katt jag har i kopplet
Åh, en devonkompis. Har du visat bilder på din? Jag har inte hängt med här på ett tag.
 
Jag har en Bruxellois nu, de är inte särskilt vanliga och de flesta har ingen aning om vad det är för ras.
Har haft honom en månad och det är verkligen antingen eller, jättesöt eller ful/konstig/efterbliven 😅
Jag fick googla på den rasen. Vilken underbar uppsyn. Lite som min dvärgschnauzer med mindre nos.
 
Fyra fula djur 😆
IMG_20220927_170518_451.jpg
 
Mamma fick ta hand om en katt som blev utstött ur sin flock pga kastrering, en siames och helt ärligt är jag en katt-älskare i grund och botten men tycker mammas katt ser lite "läskig" ut.
Troligen är det pga hennes teckning och ansiktsform, samt att hon spinner inte som en "vanlig" katt och har andra ljud för sig, som jag inte hört från andra katter. Så för mig blir nog det "läskiga" i att jag inte stött på en sådan katt i verkligheten tidigare, misstänker att det blir lite som det där som inte är som alla andra utan är lite udda.

Det är den förklaringen jag kan komma på.
För övrigt nu med tiden har jag lärt mig se förbi det där jag tyckte var "läskigt", det är en jättemysig katt men egensinnad, inte vem som helst som får kela med henne. Så det var lite speciellt när hon förra julen bestämde sig för att gosa ner sig i mitt knä, något mamma sa var ovanligt att hon gjorde.
Så visst har de charm, men tittar man enbart på utsidan och jämför med de vanligaste kattraserna så blir det nog fel.

Visa bifogad fil 102698

Just siameser tycker jag är lite läskiga. Vackra men dom har en läskig aura som att är stora, starka och definitivt inte några keliga gossedjur. Typ som en panter 😁
 
Mamma fick ta hand om en katt som blev utstött ur sin flock pga kastrering, en siames och helt ärligt är jag en katt-älskare i grund och botten men tycker mammas katt ser lite "läskig" ut.
Troligen är det pga hennes teckning och ansiktsform, samt att hon spinner inte som en "vanlig" katt och har andra ljud för sig, som jag inte hört från andra katter. Så för mig blir nog det "läskiga" i att jag inte stött på en sådan katt i verkligheten tidigare, misstänker att det blir lite som det där som inte är som alla andra utan är lite udda.

Det är den förklaringen jag kan komma på.
För övrigt nu med tiden har jag lärt mig se förbi det där jag tyckte var "läskigt", det är en jättemysig katt men egensinnad, inte vem som helst som får kela med henne. Så det var lite speciellt när hon förra julen bestämde sig för att gosa ner sig i mitt knä, något mamma sa var ovanligt att hon gjorde.
Så visst har de charm, men tittar man enbart på utsidan och jämför med de vanligaste kattraserna så blir det nog fel.

Visa bifogad fil 102698
Wow, det var en riktigt cool katt! Vacker men också lite läskig!
 
Vi har haft Buster i ett år nu och på den tiden är det fyra personer som sagt att han är ful. Det är som att de blivit chockade och utbrustit ”Det var en ful katt”. En person har knappt kunnat titta på honom. Äcklad på något sätt. Det är såna som träffat honom i verkligheten. Ett antal som sett honom på kort har antingen skrattat eller lett så artigt de kunnat. Många har såklart tyckt att han är jättefin och några har blivit helt förälskade och velat ta med honom hem. Jag bryr mig inte om vad folk tycker om honom men jag har så svårt att förstå. Ser devons verkligen så konstiga ut? Råkar ni med andra raser ut för sånt här? Jag frågar inte för att ni ska säga att han är fin. Jag undrar verkligen och tar inte illa upp om fler tycker att han ser konstig ut.
Visa bifogad fil 102697
Väldigt speciellt utseende tycker jag (som inte är van)! Verkligen inte ful, men klart udda!
 
Mamma fick ta hand om en katt som blev utstött ur sin flock pga kastrering, en siames och helt ärligt är jag en katt-älskare i grund och botten men tycker mammas katt ser lite "läskig" ut.
Troligen är det pga hennes teckning och ansiktsform, samt att hon spinner inte som en "vanlig" katt och har andra ljud för sig, som jag inte hört från andra katter. Så för mig blir nog det "läskiga" i att jag inte stött på en sådan katt i verkligheten tidigare, misstänker att det blir lite som det där som inte är som alla andra utan är lite udda.

Det är den förklaringen jag kan komma på.
För övrigt nu med tiden har jag lärt mig se förbi det där jag tyckte var "läskigt", det är en jättemysig katt men egensinnad, inte vem som helst som får kela med henne. Så det var lite speciellt när hon förra julen bestämde sig för att gosa ner sig i mitt knä, något mamma sa var ovanligt att hon gjorde.
Så visst har de charm, men tittar man enbart på utsidan och jämför med de vanligaste kattraserna så blir det nog fel.

Visa bifogad fil 102698
Är hon inte en oriental? Jättevacker teckning, jättevacker katt! :love:
 
Aveln inom devon skrämmer mig. Stor skillnad på noslängd under de 13 år jag haft lite koll. Man ser inte så ofta de mest extrema i Sverige men tittar man hos uppfödare i andra delar av världen är det skrämmande. Tycker att nakna devons blir vanligare också. En devon ska vara pälsad.
Detsamma inom orientalerna. Särskilt USA och östeuropa har katter med helt absurt stora öron som sitter på sidan av huvudet istället för uppepå, de reser sig inte ens när de är vuxna.
 
Jag tycker sånt här är så mycket en vanesak och en perspektivsak. Liksom, hur många hundraser ser inte jättekonstiga ut om man väljer att inta den positionen? Särskilt som vi avlat fram hundar som är så olika varandra blir kontrasten rätt komisk. Eller underbar och vacker. Jag tycker ofta något blir vackert när man lär sig mer om det, förstår historian bakom och varför det ser ut som det gör. Man måste liksom uppskatta saker och ting (eller människor och andra djur) för det de är.

Jag förstår folk som tycker vinthundar är fula, för det är ju liksom bara en smaksak, men samtidigt är det ju dels synd om dem att de har så fel (😁), och dels är vinthundar perfekt utformade för sin uppgift här i livet, och jag tror att man precis som jag gjort lär sig gilla dem för det om man sysselsätter sig mer med dem.

Så ja, TS, jag förstår att folk som inte sett den typen av katt förut reagerar, men det är väl just de dragen som gör den kattrasen speciell.

Lite postmodernt svammel av mig såhär en måndagskväll 😂
 
Svårt att säga när man inte ser ögonfärgen, men kan mycket väl vara en siames.
I slutändan är det ögonfärgen som avgör (dvs siamesen har blå pga maskningen även om den inte syns på de vita och en oriental har gröna).
Jag trodde maskningen var definitiv hos en siames, men med det sagt är jag inte särskilt påläst. katten i bilden är ju inte maskad, utan "fläckig". En oriental kan dock ha olika ögonfärger, inte bara gröna. Även blå. Kim har ju till exempel gula/amber ögon. :)
Jag försökte googla men fick inte fram något tydligt svar.
 
Jag trodde maskningen var definitiv hos en siames, men med det sagt är jag inte särskilt påläst. katten i bilden är ju inte maskad, utan "fläckig". En oriental kan dock ha olika ögonfärger, inte bara gröna. Även blå. Kim har ju till exempel gula/amber ögon. :)
Jag försökte googla men fick inte fram något tydligt svar.
Nej, det är en siames om de har blå ögon.
 

Liknande trådar

Övr. Katt När jag tog hem Mrs Norris fick jag med en liten vippleksak, de som hade haft henne sist sa att hon inte tyckte den var så rolig. Det...
Svar
11
· Visningar
914
Senast: escodobe
·
Övr. Katt Överväger att skaffa katt framledes och vill rota i de olika raserna som intresserar mig! Är uppvuxen med birmor och allihopa hade...
2 3
Svar
40
· Visningar
2 854
Senast: Bluefish
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 328
  • Artikel
Dagbok Det känns som jag har en rejält sen 30-årskris, alternativt en förtidig 40-årskris. Jag måste byta jobb. Jag vantrivs där jag är nu...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 709
Senast: starcraft
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp