Jag trodde maskningen var definitiv hos en siames, men med det sagt är jag inte särskilt påläst. katten i bilden är ju inte maskad, utan "fläckig". En oriental kan dock ha olika ögonfärger, inte bara gröna. Även blå. Kim har ju till exempel gula/amber ögon. :)
Jag försökte googla men fick inte fram något tydligt svar.
Ja, alltså de har alltid mask men den syns inte alltid. Denna är tex en siames:
so10.jpg

Är den tabby kan den ju dessutom se fläckig ut.
sia_f.jpg
 
Vi har haft Buster i ett år nu och på den tiden är det fyra personer som sagt att han är ful. Det är som att de blivit chockade och utbrustit ”Det var en ful katt”. En person har knappt kunnat titta på honom. Äcklad på något sätt. Det är såna som träffat honom i verkligheten. Ett antal som sett honom på kort har antingen skrattat eller lett så artigt de kunnat. Många har såklart tyckt att han är jättefin och några har blivit helt förälskade och velat ta med honom hem. Jag bryr mig inte om vad folk tycker om honom men jag har så svårt att förstå. Ser devons verkligen så konstiga ut? Råkar ni med andra raser ut för sånt här? Jag frågar inte för att ni ska säga att han är fin. Jag undrar verkligen och tar inte illa upp om fler tycker att han ser konstig ut.
Visa bifogad fil 102697
Förstår inte hur folk kunnat säga att han är en ful katt. :love: Lite speciellt utseende har rasen i sig tycker jag men absolut inte ful!
 
Just siameser tycker jag är lite läskiga. Vackra men dom har en läskig aura som att är stora, starka och definitivt inte några keliga gossedjur. Typ som en panter 😁
Det där kan nog stämma, aldrig tänkt på det på det sättet. Hon är inte så kelsjuk och ska det kelas är det på hennes villkor.
Sen när hon går/travar runt så är det med väldigt lätta steg nästan lite svävande.

Wow, det var en riktigt cool katt! Vacker men också lite läskig!
Första gången jag såg henne så tyckte jag färgen var så fin och så vände hon ansiktet åt mig och det var minst sagt speciell teckning.
Minns att jag första gången drog en parallell till den fula ankungen.
Jag tror mitt öga blev lurad av det svarta i ansiktet och inte fick ihop att det var päls där. Nu vet jag men inte då. 😅

Är hon inte en oriental? Jättevacker teckning, jättevacker katt! :love:
Siames, vunnit fina priser på utställning när hon inte var kastrerad hos tidigare ägare om jag förstått rätt.
 
Vi har haft Buster i ett år nu och på den tiden är det fyra personer som sagt att han är ful. Det är som att de blivit chockade och utbrustit ”Det var en ful katt”. En person har knappt kunnat titta på honom. Äcklad på något sätt. Det är såna som träffat honom i verkligheten. Ett antal som sett honom på kort har antingen skrattat eller lett så artigt de kunnat. Många har såklart tyckt att han är jättefin och några har blivit helt förälskade och velat ta med honom hem. Jag bryr mig inte om vad folk tycker om honom men jag har så svårt att förstå. Ser devons verkligen så konstiga ut? Råkar ni med andra raser ut för sånt här? Jag frågar inte för att ni ska säga att han är fin. Jag undrar verkligen och tar inte illa upp om fler tycker att han ser konstig ut.
Visa bifogad fil 102697

Jag blir faktiskt ledsen när jag läser det här. Även om en nu tycker att han är ful behöver en inte säga det (och han är inte ful, bara bedårande :love:). Devons och orientaler ser speciella ut men om en bara är van vid sådana sticker ju min Isis (huskatt) ut också... allt beror ju på vad en är van vid.

Klart att vi alla har preferenser när det gäller våra djurs utseende (jag ville tex ha en padda när jag letade ny katt senast) men det enda som gör mig beklämd är när aveln gått så långt att djuret har problem (som tex trubbnosar) men även där anser jag att det är upp till var och en vilken avel en vill stötta. Enda gången jag säger något är när ägare försöker påstå att det är normalt att djuret knappt orkar gå... det är något som inte får normaliseras.
 
Jag tillhör den skaran som tycker det finns ”fula” raser och individer. Personligen föredrar jag runda former på katt, och gissar att gemene person gör det också eftersom det är vanligast bland katter som ”syns”. Devon m.fl. har ett rätt säreget kantigt utseende som antagligen inte tilltalar alla. Men, och ett stort men, man säger väl inte till ägaren att deras djur är fula?! Tycker det tillhör god hyfs att hålla sådant för sig själv.

På samma tema… Inför ev nytt kattköp i framtiden har jag funderat lite på både Balines och La Perm, men min mamma har gjort det klart för mig att jag inte borde köpa en ”kantig ras”, för de är fula. Vad nu det spelar för roll för min del vad de tycker 🤷‍♀️
 
Mamma fick ta hand om en katt som blev utstött ur sin flock pga kastrering, en siames och helt ärligt är jag en katt-älskare i grund och botten men tycker mammas katt ser lite "läskig" ut.
Troligen är det pga hennes teckning och ansiktsform, samt att hon spinner inte som en "vanlig" katt och har andra ljud för sig, som jag inte hört från andra katter. Så för mig blir nog det "läskiga" i att jag inte stött på en sådan katt i verkligheten tidigare, misstänker att det blir lite som det där som inte är som alla andra utan är lite udda.

Det är den förklaringen jag kan komma på.
För övrigt nu med tiden har jag lärt mig se förbi det där jag tyckte var "läskigt", det är en jättemysig katt men egensinnad, inte vem som helst som får kela med henne. Så det var lite speciellt när hon förra julen bestämde sig för att gosa ner sig i mitt knä, något mamma sa var ovanligt att hon gjorde.
Så visst har de charm, men tittar man enbart på utsidan och jämför med de vanligaste kattraserna så blir det nog fel.

Visa bifogad fil 102698
Men woow vilken underbar katt och färg. :)
 
Väldigt fin kisse du har. Min syster har en Devon som är så mysig. Kan inte lägga in bild då min telefon gått bananas.
jag har både oriental och Thaisiames, Thaien ser ut som en "vanlig" katt med siamesteckning.
När det gäller avel så tycker jag det är fruktansvärt att man avlar på defekter som förstör djurens liv, katter och hundar.
Supertypade exenplar gillar jag inte ,inte heller helt nakna djur. Tyvärr går det fort fram med denna avel.En hemsk syn på hur ett djur ska se ut för att vi ska gilla dom. Djur ska kunna äta, gå och andas utan problem.
 
Jag tillhör den skaran som tycker det finns ”fula” raser och individer. Personligen föredrar jag runda former på katt, och gissar att gemene person gör det också eftersom det är vanligast bland katter som ”syns”. Devon m.fl. har ett rätt säreget kantigt utseende som antagligen inte tilltalar alla. Men, och ett stort men, man säger väl inte till ägaren att deras djur är fula?! Tycker det tillhör god hyfs att hålla sådant för sig själv.

På samma tema… Inför ev nytt kattköp i framtiden har jag funderat lite på både Balines och La Perm, men min mamma har gjort det klart för mig att jag inte borde köpa en ”kantig ras”, för de är fula. Vad nu det spelar för roll för min del vad de tycker 🤷‍♀️

Det intressanta i detta, är dock att många av mina vänner inom brittaveln, tycker devons är jättefina! Och flera har köpt. Jag har britter och en devon t.ex.
 
Jag tycker också att olika raser är mer eller mindre fina. Utan att säga att nån är ful, dock. Finns raser jag inte skulle vilja ha pga deras utseende, sånt är ju en smaksak. Och vissa devons har en typ, jag absolut inte skulle vilja ha.
Min devon har också fått endel underliga kommentarer, men ingen har väl rakt ut sagt att hon är ful. Däremot kanske inte sagt att hon är fin heller 😇
Jag tycker mest det är kul att höra folks kommentarer!
 
Jag blir faktiskt ledsen när jag läser det här. Även om en nu tycker att han är ful behöver en inte säga det (och han är inte ful, bara bedårande :love:). Devons och orientaler ser speciella ut men om en bara är van vid sådana sticker ju min Isis (huskatt) ut också... allt beror ju på vad en är van vid.

Klart att vi alla har preferenser när det gäller våra djurs utseende (jag ville tex ha en padda när jag letade ny katt senast) men det enda som gör mig beklämd är när aveln gått så långt att djuret har problem (som tex trubbnosar) men även där anser jag att det är upp till var och en vilken avel en vill stötta. Enda gången jag säger något är när ägare försöker påstå att det är normalt att djuret knappt orkar gå... det är något som inte får normaliseras.
Jag undrar om inte du satte fingret på varför jag startade den här tråden. Jag hade inte formulerat och förstått förrän jag skrev och era svar fick mig att fundera vidare.
Egentligen bryr jag mig inte om varför folk tycker att han är ful och till och med äcklig, det som gör mig ledsen är hur människor kan vara. Jag blir besviken på att människor är taskiga, helt enkelt.
 
Det intressanta i detta, är dock att många av mina vänner inom brittaveln, tycker devons är jättefina! Och flera har köpt. Jag har britter och en devon t.ex.
Kan det bero på att de nästan är varandras motsatser, och att det finns något tilltalande i det?
 
Jag undrar om inte du satte fingret på varför jag startade den här tråden. Jag hade inte formulerat och förstått förrän jag skrev och era svar fick mig att fundera vidare.
Egentligen bryr jag mig inte om varför folk tycker att han är ful och till och med äcklig, det som gör mig ledsen är hur människor kan vara. Jag blir besviken på att människor är taskiga, helt enkelt.
Förståeligt ändå. Det finns flera raser av både häst, hund och katt som jag tycker är ”fula” som i att utseendet är funktionellt men inte tilltalar mig. Men det behöver jag ju inte basunera ut. Vad skulle det vara för nytta med det liksom? Jag behöver inte säga något om jag tycker kläder, bilar och hus är fula heller 🤷‍♀️
 
Jag tillhör den skaran som tycker det finns ”fula” raser och individer. Personligen föredrar jag runda former på katt, och gissar att gemene person gör det också eftersom det är vanligast bland katter som ”syns”. Devon m.fl. har ett rätt säreget kantigt utseende som antagligen inte tilltalar alla. Men, och ett stort men, man säger väl inte till ägaren att deras djur är fula?! Tycker det tillhör god hyfs att hålla sådant för sig själv.

På samma tema… Inför ev nytt kattköp i framtiden har jag funderat lite på både Balines och La Perm, men min mamma har gjort det klart för mig att jag inte borde köpa en ”kantig ras”, för de är fula. Vad nu det spelar för roll för min del vad de tycker 🤷‍♀️
Jag föredrar också vissa raser framför andra och känner att det finns raser som är mer ”mina”. Att det blev devon för mig beror från början på min kattallergi. Jag träffade en devon och det var den första katt jag tålde.
 
Jag undrar för övrigt om folk med lite ovanligare hundar råkar ut för samma sak? Säger folk ”det var en ful hund” till dem? Jag tror när jag tänker på det att det sitter längre in att säga vad man tycker om en hunds utseende.
Nej, de berättar gärna oombedda att ens hund är ful eller inte tilltalar dem :/

En av jakthundarna hade oxhjärta och var allt annat än vacker med mycket vatten i kroppen och fetknölar. Husse hade dessutom lovat att pensionärer inte rycks, så hon var kortklippt. Folk tyckte på allvar att vi borde avliva henne för hennes utseende! (Det fanns en vet som höll koll på damen - och hon fick somna den dagen då hon vaknade utan att ha ärenden att gå)
 
Väldigt fin kisse du har. Min syster har en Devon som är så mysig. Kan inte lägga in bild då min telefon gått bananas.
jag har både oriental och Thaisiames, Thaien ser ut som en "vanlig" katt med siamesteckning.
När det gäller avel så tycker jag det är fruktansvärt att man avlar på defekter som förstör djurens liv, katter och hundar.
Supertypade exenplar gillar jag inte ,inte heller helt nakna djur. Tyvärr går det fort fram med denna avel.En hemsk syn på hur ett djur ska se ut för att vi ska gilla dom. Djur ska kunna äta, gå och andas utan problem.
Jag blir beklämd av supertypade och undrar vad det är för fel på människors empati.
 

Liknande trådar

Övr. Katt När jag tog hem Mrs Norris fick jag med en liten vippleksak, de som hade haft henne sist sa att hon inte tyckte den var så rolig. Det...
Svar
11
· Visningar
807
Senast: escodobe
·
Övr. Katt Överväger att skaffa katt framledes och vill rota i de olika raserna som intresserar mig! Är uppvuxen med birmor och allihopa hade...
2 3
Svar
40
· Visningar
2 821
Senast: Bluefish
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 189
  • Artikel
Dagbok Det känns som jag har en rejält sen 30-årskris, alternativt en förtidig 40-årskris. Jag måste byta jobb. Jag vantrivs där jag är nu...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 639
Senast: starcraft
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Black & tan?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp