Bukefalos 28 år!

Fula hovar- bilder.

Sv: Fula hovar- bilder.

ja skulle nog oxå rekomendera att skippa skorna, fast samtidigt verkar det ju som att hovarna håller på att ramla isär.. prova att "blöttlägga" hovarna 15min/dag. på www.barfotahast.has.it står de lite om hur man kan verka för att undvika hovsprickor, kanske är vart att läsa.. lycka till :)
 
Sv: Fula hovar- bilder.

Har läst lite här och där i din tråd och kanske kan komma med något.

Den översta bilden ser värst ut. Där ser det nästan ut som om det finns en ärrbildning/skada i kronranden som gör att hornet inte växer därifrån. Det är svårare att göra något åt. De andra sprickorna lodräta ser mindre farliga ut. Förmodar att hovslagaren filade den övre änden av sprickan med ett jack, så att de inte skulle gå upp ännu mer. Eller så var de så djupa att det ändå inte gick.

Nu på bilderna så ser det ju ut om det var ett tag sedan skoning. Jag skulle nog sko oftare. Det behövs höga och fräscha sömtag för att hornet nedanför inte skall fransa sig som det gör. Dessutom behövs hoven nog verkas mer runt om. Ta bort den trasiga hornväggen utifrån. Alltså att hovarna inte blir så klockformade. Förmodar att din duktiga hovslagare gör allt detta när du skor. Fast som sagt kanske bör göras oftare.

Om du inte har möjlighet till att sko oftare så måste jag nog hålla med om att barfota vore bättre ett tag. Att hovslagaren gör en bra barfota verkning, som du sedan själv håller efter, mellan verkningarna. Just för att det inte skall bildas sprickor längst ner när hornet växt ut för mycket.

Det du sedan kan prova är att hålla fötterna fuktiga med vatten. Jag har gjort små tofflor i tyg. Jag lindar våta yllelindor runt hovarna och trär på tofflorna över och låter hästen stå inne några timmar med det när hovarna är torra. Min förra häst fick jag ofta behandla så. Nu har jag hästar med bättre hovar.

Sedan kan du alltid prova att utfodra med mineralfodret Steel Joint.

Hälsning Maja
 
Sv: Fula hovar- bilder.

Jag hade tänkt använda AANHCP. Men nu är jag tveksam igen, några uppfödare (som har sina barfota) och två hovisar råder mig att ha skor på denna hov, efter att ha sett hur sen ser ut i verkligheten. Dom föreslår sko med insvetsat stöd tvärsöver, någon cm från bakkant av skon. (det blir nästan som en ringsko). Sedan kapar man hovväggen där sprickan är och avlastar hovväggen där. Så nu lutar det åt att han får vara skodd md specialsko i vinter och testar AANHCP till våren. Han är 21 år och har alltid haft skor med brodd på vintern så jag tänker att han ska inte behöva gå och spänna sig hela tiden ute (med tanke på ev. ålderskrämpor) därför överväger jag skor med brodd i vinter. Boots ska INTE användas i hagen (enl de som säljer dom) så det är inget alternativ.
 
Sv: Fula hovar- bilder.

Här är mitt stos hovar som dom såg ut när hon kom till mig efter att ha gått overkad i massor av år...
långa hovar
 
Sv: Fula hovar- bilder.

Jag använder hovfett varje dag på hovarna och försöker hålla de så rena o torra som möjligt. Tillsätter olja i maten som är till för hovarna, ibland så smörjer ja hovarna med olja också. Finns ganska många olika sätt för att hålla hovarna fina, bara man orkar och har tid varje dag.
Finns en artikel om hovvård på http://ridsport.ifokus.se
 
Sv: Fula hovar- bilder.

Det hör ju inte till tråden egentligen, men ville bara visa dom, hon är numera verkad och har en jättefin hovkvalité..

En av mina gamla hästar (vbl-travare) hade mkt problem med småsprickor i hovarna under vårat 1:a år tillsammans, honom kunde jag inte ha barfota då ömmade han massor och fick hovböld. Men jag gav honom biotin i fodret, han åt Krafft groov, betfor och ensilage, han stod på spån och halmbädd, gick i kuperad hage och så smörjde jag hans hovar morgon och kväll med fodertran. Han blev jättefin i fötterna på ca 1 år och hade inga fler problem.

Skillnaden för honom innan han kom till mig, var att han åt
Hippos foder, hö och gick i en liten plan rasthage utan mkt motion och han stog på torv inne. Att fodret har stor betydelse, det vet man, men säkerligen även terrängen dom rör sig i och vad dom har för strö i boxen..
 
Sv: Fula hovar- bilder.

Ja, den översta sprickan är verkligen värst. (Förut var det vänster fram, men den har växt ut nu) Troligen så har hon fått en hovböld alldeles uppe vid kronranden som spruckit, för hon var lite blöt där och det luktade lite om såret. Så det är därför det ser ut som det gör.

Hon skos ungefär var 7:e vecka, men har skotts oftare. Båda hovis tycker inte att det gör ngn direkt skillnad om hon skos oftare, utan hon skos helt enkelt när det behövs. Målet är ju just att "få ihop" de klockormade fötterna, och få dem högre och mindre platta. :) På bilden är det nog ett tag sedan hon blev skodd.
 
Sv: Fula hovar- bilder.

Ett tips kan vara att pensla på arnica-gel på hovväggarna och i sulan, arnica är bra för blodcirkulationen. bovete,nypon är tillskott du kan ge i fodret som örtkur för att stärka hovkvaliten, även vitlök, men det är klart att ,, det tar ju tid, men kan vara värt ett försök...
 
Sv: Fula hovar- bilder.

Kissing Spine skrev:
Målet är ju just att "få ihop" de klockormade fötterna, och få dem högre och mindre platta. :) På bilden är det nog ett tag sedan hon blev skodd.

Att få dem högre tycker jag låter lite märkligt? Mindre klockformade är jag helt med på, men för att åstadkomma det, behöver man nog snarare hålla hovarna "lägre" än högre. Hur långt in går sprickorna? Det känns ju rent spontant när man ser hovarna som att hovväggarna bräcks utåt från hoven åt alla håll. För att undvika fortsatt bräck utåt, skulle man behöva "ta in" den hovvägg som avviker mest från linjen mot marken, dvs längst ner, så att hoven får en chans att hålla ihop när den växer ner, men då är nog barfota enda alternativet, tyvärr. En sko skyddar bara kanten medan den växer, och möjliggör fortsatt bräckande. När man ser hovarna som de ser ut på bilden, känns det inte som om de går att verka tillräckligt "djupt" för att uppnå hållbar hovform att spika skor på. Men ta bort hovväggen tillräckligt och hästen kommer att gå på sulan, vilket inte fungerar utan helt idealiska förutsättningar. Då blir enda alternativet boots i hagen, och om det inte fungerar, vad gör man då? Inte kul, sådant där... :crazy: :cry:
 
Sv: Fula hovar- bilder.

Kissing Spine skrev:
Ja, den översta sprickan är verkligen värst. (Förut var det vänster fram, men den har växt ut nu) Troligen så har hon fått en hovböld alldeles uppe vid kronranden som spruckit, för hon var lite blöt där och det luktade lite om såret. Så det är därför det ser ut som det gör.

Hon skos ungefär var 7:e vecka, men har skotts oftare. Båda hovis tycker inte att det gör ngn direkt skillnad om hon skos oftare, utan hon skos helt enkelt när det behövs. Målet är ju just att "få ihop" de klockormade fötterna, och få dem högre och mindre platta. :) På bilden är det nog ett tag sedan hon blev skodd.

Det tycker jag låter märkligt från dina hovslagare, då det på bilden definitivt har för låga sömtag och för lite runt om borttaget. Hästen borde inte få hinna bli sådan. Men det var duktiga utbildade hovslagare du hade?

Hälsning Maja
 
Sv: Fula hovar- bilder.

Oj dom där ser riktigt uttorka ut.
Bio humela humela hjälper ju på vissa hästar, jag antar att du förstår vad jag menar.

Annat som kan hjälpa men som tar sin tid är ju.
B-vitamin (foderjäste elelr vanlig matjäst, dock blir vanlig matgäst dyrare om hänsten ska gå på detta + att man skräpar ner en massa i onödan).
Filttofllor eller vatten bad i minst en halvtimme per dag (filttofflor är ju bekvämt för det är bara att sätta på på kvällen så tar man av dom på morrnarna, så är det inge mer med det. En häst som stog på ridskola tidigare, hade i princip prolbem med allt, taskig hårväxt, skav för inget men kunnde inte gå utan täcke heller, bara tunhårig överalt med sköra hovar, riktig skör sak med andra ord, dom använde filttofllor på henne å det hjälpte).

Det är dom sakerna jag kommer ihåg som jag är van vid att det anänds.
 
Sv: Fula hovar- bilder.

Förstår inte riktigt hur du menar, men ska försöka svara så gott jag kan :). Vad jag menar när jag skriver högre, är att de ska "växa" mer uppåt än utåt. Tårna ska bli kortare och inte lika breda liksom.

Stopek: Jag kommer ju inte ihåg hur länge hon har gått där, men antagligen ska hon just skos, för sådär ser hon ju inte ut när hon bara har gått ett par veckor. Både han på Ulltuna och vår tyckte att det inte skulle spela ngn roll om hon blev skodd fler gånger (menar då var fjärde, femte vecka). Men ponnyn kan inte heller gå fullt 8 veckor, så det blir snarare 7 veckor.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 205
Senast: super
·
Hästvård Någon som vågar sig på en gissning vad det här är för något? Prover är inskickat, men jag är väldigt nyfiken innan svar kommer. Vita...
Svar
4
· Visningar
618
Senast: Eloise
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
477
Senast: Sirap
·
Småbarn Jag är desperat efter sätt att få i vår treåring penicillin. Lång historia kort; vår dotter har haft sår i näsan senaste 8 veckorna. Vi...
Svar
19
· Visningar
1 648

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp