Fullblods (XX) hingstar.

Sv: Fullblods (XX) hingstar.

Kul med en anglo, funderar oxå på att göra en men har ett fullblodssto så jag kollar efter någon lämplig arabhingst.

visst är det!! :bump:
Gillar ju arabens (och där med även fullblodets) känslighet och spänst, men tycker att araben är lite för liten... tant min är ju inte mer än 146cm tex...

hade jag haft ett fullblodssto (högrest och stort) så skulle jag betäckt med Blommeröds Emeryk. Han har så härlig massa och vidd. Bra överlinje och härliga ben. Och halsansättningen går ju inte av för hackor den heller. Men hade nog inte valt honom om jag redan hade ett maffigt och kompakt xx-sto. Tror det hade blivit lite "klump-varning" då... Men arabhingstar finns det ju jätte många superfina! På anglosidan så är där ju en hel del godkända... Men jag personligen föll inte för en enda av de där...

Lycka till i letandet och uppdatera gärna. Berätta gärna vilka hingstar du tittat på och hur ditt sto är och vad du vill få fram.. alltid intressant att se hur andra tänker... :D
 
Sv: Fullblods (XX) hingstar.

6 är inte bra, 7 är mediokert, 8 över genomsnittet och 9 mycket bra.

De gångartspoängen tycker jag är riktigt dåliga. En 6-a kan övervägas av 8-orf eller 9-or men 667 är inte mycket att komma med.
 
Sv: Fullblods (XX) hingstar.

Men det står ju att han har ok gångarter. Jag söker inget spektakulärt, bara taktfasta och rena med utvecklingsmöjligheter.

Sökte lite på angloarabföreningens sida på de hingstar som finns nämnda där, men de är svårt och inte uppdaterad sen 08.

Malvernico xx 160 cm
Omdöme exteriör
(våren -98) Ädel välproportionerlig hingst. Vackert huvud, lågt ansatt hals, välmarkerad manke, välliggande bog. Torra ledgångar, nöjaktigt korrekt. Rörlig taktmässig skritt, ganska vägvinnande. Lätt och taktmässig trav med måttligt påskjut. 8 7 8 8 7 =38

Omdöme testryttare dressyr
Visad i gångartsprov under egen ryttare och under testryttare. Taktmässig, rörlig och vägvinnande skritt. Energisk, luftig trav. Rytmisk, bärig galopp.

Krius xx 168 cm
God fullblodstyp. Väl ansatt hals, mycket välutvecklad manke, djup bog. Välbenad. Lång, taktmässig balanserad skritt. Välbalanserad trav med gott påskjut. 88888=40

Kanudos xx 165 cm
Omdöme exteriör
Välproportionerlig, långlinjerad hingst. Vackert huvud, väl ansatt hals, djup liggande bog, hög och lång manke, långt välmusklat kors. Tåtrång fram, tät bak och rakhasig. Smidig, avspänd, rörlig och taktmässig skritt. Smidig, spänstig, rörlig trav med god

Omdöme gångarter
Hingst med mycket god takt, balans, bogfrihet och bakbensaktivitet i alla gångarter.

Esteban 166 cm
Omdöme exteriör
Ädel, maskulin och och välproportionerlig hingst. Vackert huvud, brett ansatt hals, djup i bog och bål, väl markerad manke, långt välformat kors. Något tåvid höger fram. Energisk, taktmässig och ganska elastisk skritt. Taktmässig och energisk trav. 8 8 7

Omdöme gångarter
Hingst med taktmässig, elastisk skritt. Har en god bakbensaktivitet i trav, men är något oregelbunden och obalanserad. Rytmisk, bärig och välbalanserad galopp med god bakbensaktivitet.

Underworld 165 cm
Utmärkt maskulin hingst med god resning. Långt något sluttande kors. Vinklade hasar i övrigt välbenad. Mycket bra skritt. Ordinär trav. 99787=41

Lycka till i letandet och uppdatera gärna. Berätta gärna vilka hingstar du tittat på och hur ditt sto är och vad du vill få fram.. alltid intressant att se hur andra tänker...
I år är hon betäckt med ett "halvblod", men visade henne på rådgivande förra året på en angloutställning och blev helt såld på dem. Så fina och så bra psyke.

Hennes slutomdöme blev:
Trevligt fullblodssto med goda egenskaper.
Vid framtida hingstval tänk på god halsansättning och rörligt framparti.
778867

Hon är rätt liten, 160 i mankhöjd och drar 135 i täcken. Men kan se mycket större ut när hon vill det.
 
Sv: Fullblods (XX) hingstar.

Men Business då? Han är ju visserligen anglo redan men mkt bättre än de flesta xx fullblodshingstar som det finns att välja på.
 
Sv: Fullblods (XX) hingstar.

Jag väljer bort honom för jag vill ha något nytt, visst han är ett säkert kort, men typ alla härstammar ifrån honom. Som de sa till mig på utställningen behövs de få in nya xx-ston och min låg bra till där kunde åkt hem med en tom transport och fetare plånbok om jag velat. Därför är jag oxå lite sugen på att göra en "riktig" anglo. 50/50
 
Sv: Fullblods (XX) hingstar.

Ja du får ursäkta mig men i min värld är det ren vansinne att sätta en arabhingst på ett xx- sto :D

Det beror iof vad hästen skall användas till , är det distans är det nog bra men övriga ridsportsgrenar så nej och inte heller i försäljningssyfte.

Men det är ju Jag det såklart :)
 
Sv: Fullblods (XX) hingstar.

Nja...6 och 7 är inte speciellt bra. 8 och 9 är bra. Just därför jag inte skulle välja BD, även om han är en trevlig individ. Men så är jag oxå mer eller mindre manisk när det gäller att bevara och helst förbättra gången hons mina hästar :p

Sen beror det ju på lite vad du ska ha avkomman till, har inte gångarterna så avgörande betydelse kan du ju välja en hingst med sämre gång :) BD står ju bra till och är inte så dyr :)
 
Sv: Fullblods (XX) hingstar.

Nja...6 och 7 är inte speciellt bra. 8 och 9 är bra. Just därför jag inte skulle välja BD, även om han är en trevlig individ. Men så är jag oxå mer eller mindre manisk när det gäller att bevara och helst förbättra gången hons mina hästar :p

Sen beror det ju på lite vad du ska ha avkomman till, har inte gångarterna så avgörande betydelse kan du ju välja en hingst med sämre gång :) BD står ju bra till och är inte så dyr :)


tanken med avkomman är en trevlig och rolig allroundhäst. Inga planer på att tävla högre än LA i de engelska klasserna (om den visar sig ha talang och gott mod så kanske en eller någon få klass till, men där duger nog inte jag till riktigt som ryttare).

Sen är tanken att den även ska bli vår blivande körhäst, inte sagt att det blir tävlingar, men någon liten skulle jag vela ut på iaf. Och sen är det nog mycket western som gäller. Detta har jag förvisso inte ridit så mycket, men mannen är mycket intresserad av det (han kommer även rida avkomman) och jag har vridit mig dit mer och mer.

Så jag tror faktiskt att BD duger mer än väl till dessa ändamål. Tant arab har ju igentligen 3 bra gångarter, men har lätt för att spänna sig i skritten. Galoppen är ett mycket stort + på och jag har fått mycket fina ord från en väldigt duktig och erkänd dressyrryttare som uttryckte att tant var helt klart den arab med bäst gångarter av alla araber hon någonsin sett. Dock så hade hon behövt vara mindre spänd och lite mer igenom vid det tillfället (men år av felridning, låsningar och muskulära problem har satt sina spår).

Sen att han även finns på naturlig betäckning och i närheten + hans mycket fina temperament gör väldigt mycket. Och jag gillar hans typ väldigt mycket. Han känns "rundare" än många andra fullblod som jag träffat/sett. Många av dagens fullblod ser ut som växande 2-3åringar fortfarande trots att dom är 10+... :angel:
 
Sv: Fullblods (XX) hingstar.

Trevlig i temperamentet är han verkligen, känner ägarna till honom. Vi brukar ses på Blommeröd när jag galopptränar mina hästar:D

(Min morfar var bästa vän till Sörensen som startade Blommeröd, och sålde även marken som till honom. Vi ägde den gula gården mitt emot (där numera min morbror bor) så jag är uppväxt där. Har sett många fina arabhästar komma och gå, så lite insatt i arabvärlden är man allt, även om jag är insnöad på den Engelska varianten av blod:p)
 
Sv: Fullblods (XX) hingstar.

Ja du får ursäkta mig men i min värld är det ren vansinne att sätta en arabhingst på ett xx- sto :D

Det beror iof vad hästen skall användas till , är det distans är det nog bra men övriga ridsportsgrenar så nej och inte heller i försäljningssyfte.

Men det är ju Jag det såklart :)

Som sagt nytt blod, Business t.ex. på mitt xx-sto blir ju knappt en anglo.

Tror du det blir distanshästar får du titta på t.ex. Kilroy (50%ox) och Kon-Tiki (65% ox)

Jag har tyckt araber bara duger till distans tills det kom ett sto på betäckning i mitt förra stall. WOW vilka gångarter och vilka bakben :bow:
 
Sv: Fullblods (XX) hingstar.

Jag väljer bort honom för jag vill ha något nytt, visst han är ett säkert kort, men typ alla härstammar ifrån honom. Som de sa till mig på utställningen behövs de få in nya xx-ston och min låg bra till där kunde åkt hem med en tom transport och fetare plånbok om jag velat. Därför är jag oxå lite sugen på att göra en "riktig" anglo. 50/50

:idea: Bra tänkt där!:bow:
 

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 264
Avel Leker lite med tanken att låna magen av ett sto jag är väldigt förtjust i, men då jag själv är liten vill jag att avkomman absolut inte...
Svar
8
· Visningar
1 269
Senast: Gimlan
·
Avel Hej! Ska ev ta föl på min systers swb nästa år, hon är mer av den ganska breda o bastanta typen och 167 i mankhöjd, är själv 163 så har...
2
Svar
29
· Visningar
3 331
Senast: cirkus
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 415

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp