Fullblodsbeteende?

B

Bessie

Jag har precis fått ett fullblod(fd galoppör) och har även ridit en del fullblodshästar och den uppfattningen jag har av dem är den att de oftast är mkt snälla, men att de har en tendens till att när de blir uppstressade och nervösa så är det nästan helt omöjligt att lugna ner dem, fast egentligen beror det nog från häst till häst...
Min fullblodsvallack har precis uppträtt konstig genom att, när det blir för mkt för honom, börja backa och vägra gå fram.. vet inte varför han gör så men han struntar verkligen i vad som finns bakom honom.

Har någon nått tips att ge i dessa situationer?? :bow:
 
Lätta i tyglarna och driiv framåt.. Min sköthäst gör oxå så ibland när hon e spänd eller riktigt taggad.. Då e d "bara" att få henne i rörelse framåt igen..
 
De bästa du kan göra är att slapna av spän dig inte och vissa framför allt vem det är som bestämer vet att de kan vara svårt på ett stirrigt fullblod som är 160 eller något!
Jag har sysslat med fullblod i 4 år om inte mer och visst är dom stiriga å så men dom är ju oxå oftast avlade för att springa så fortsom möjlig och hade jag haft den kroppen sprungit på den tid osv visst hade jag oxå varit bra stirrig då!
Lyckligt viss är inte alla fullblod så här men oftast dom så kommer från banan!
De bästa du kan göra är att vissa vem som bestämer*inte genom att slå elelr skrika åt honom *utan ta de lugnt men var ändå bestämd det är du som vet och kan vägen han ska följa dig!

lycka till
 
Testa att vifta på tyglarna, inte så att du rycker i munnen men så att det viftar bredvid ögonen.
 
Galoppbanan var det längesen han kom ifrån..
Det underliga är att han alltid ska backa så fort han blir osäker. Har han fortf tävlingsinstinkt i sig så borde han väll vilja framåt istället för bakåt :confused:
 
ett fullblod jag hade på foder gjorde också sådär..
han backade, elelr galloperade i sidled...
när han backade lättade jag på tyglarna och försökte svänga åt ett håll, likadant när han galopperade i sidled, fasst då drev jag framåt oxå... drev jag framåt när han backade backade han bara fortare.. :angel:
 

Liknande trådar

Hästmänniskan För ett par månader sedan skrev jag ett inlägg om att börja rida igen, att söka mig tillbaka till ridskolan, ta privatlektioner, etc ...
Svar
10
· Visningar
1 005
Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
1 795
Senast: SkorpSmulan
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
12 750
R
Hästhantering Jag har en för mig ny häst, ganska ungt (8) sto (swb), hon är snäll och välriden men osäker. Hon tycker det är läskigt att lämna flocken...
2
Svar
21
· Visningar
2 894
Senast: WSLPZF
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp