Bukefalos 28 år!

funderar på att skaffa två lamm som sällskap och har massor funderingar

A

atticus

min pojkväns ingifta faster har får och jag funderar på att ta hem två lamm till stallet där jag har mina hästar. men dessa fåren vill jag bara ha som sällskaps djur.. allså inget slakt eller skin! jag älskar alla djur så jag ska lära dessa två trick och liknande, bara mysa. så det jag undrar är....
hur länge kan fåren leva?
måste dem vara inne vinterhalvåret?
hur mycket kg/får hö osv behöver dem?
hur ofta behöver man klippa dem?

berätta gärna om du själv ha får som sällskapsdjur!

tacksam för svar! :rofl:
 
Sv: funderar på att skaffa två lamm som sällskap och har massor funderingar

Får är ju flockdjur och man bör ha minst fyra för att de ska må bra (enligt studier man har gjort).
De blir oftast 5-10 år.
De mår bäst utomhus året om men de måste ha ett shysst vindskydd.
Beror lite på ras hur mycket de äter.
Klippa en-två ggr per år beroende på ras.
 
Sv: funderar på att skaffa två lamm som sällskap och har massor funderingar

Du bör ha minst fyra, gärna fler. Annars blir det väldigt stressigt för dem. De har viss glädje av hästarna som sällskap, men det hänger på att hästarna inte är elaka mot fåren.

Får som inte belastas med lammningar kan mycket väl bli 10-15 år gamla.

De behöver, precis som hästar, ha tillgång till vindskydd om de ska gå ute. De föredrar helt klart att gå på lösdrift så de kan välja själva.

En häst motsvarar ungefär 6 får i grovfoder/betesåtgång. Utöver ett bra grovfoder tycker får om att äta sly. Kraftfoder är sällan nödvändigt om de inte går i produktion.

De ska klippas två gånger om året, även raser som påstås fälla ullen själva behöver klippas. Klövarna ska klippas minst lika ofta. God klövvård förebygger en massa problem.

Fåren bör avmaskas vid behov (olika beroende på betestryck och liknande). De har inte samma parasiter som häst, och är därför utmärkta att använda för växelbete.

Se till att ha BRA stängsel, och välj en fårras som är lugn och trygg. Det skiljer ganska mycket i beteende mellan de olika raserna.

/Migo
 
Sv: funderar på att skaffa två lamm som sällskap och har massor funderingar

Vad du måste tänka på att visst är lamm roliga mysiga djur men vuxna tackor är inte mycket till sällskapsdjur.
Då är getter roligare men jobbigare.
PL
 
Sv: funderar på att skaffa två lamm som sällskap och har massor funderingar

Vissa tackor kan vara riktigt trevliga. Grannen tvärs över vägen har några pälsfår som hon skämmer bort och gullar en massa med, de är mycket sociala och minst lika sällskapliga som hästar.
 
Sv: funderar på att skaffa två lamm som sällskap och har massor funderingar

jag älskar alla djur så jag ska lära dessa två trick och liknande, bara mysa.
Får är inte speciellt smarta så jag undrar om du verkligen kan lära dem några trick. Jag har aldrig sett ett får som klarar av någonting annat än att överleva liksom.

Jag har själv haft får och jag har massor med vänner och bekanta utomlands som är riktiga fårbönder med flera tusen får. Det är enormt få som klipper sina får mer än en gång om året. De flesta klipper sina får på våren inför sommaren eller tidigt på sommaren.
 
Sv: funderar på att skaffa två lamm som sällskap och har massor funderingar

Det går ypperligt att lära får en massa saker.

Klippning två gånger om året rekommenderas av djurskyddsskäl och för att kvalitén på ullen ska bli så bra som möjligt inför förädlingen.

/Migo
som stod hela dagen igår som klipparassistent och har ägnat hela dagen idag åt sortering, transportering och vägning av - får.
 
Sv: funderar på att skaffa två lamm som sällskap och har massor funderingar

Klippning två gånger om året rekommenderas av djurskyddsskäl och för att kvalitén på ullen ska bli så bra som möjligt inför förädlingen.
Det är ju långt ifrån alla får som ens behöver klippas 2 ggr/året. De flesta raserna behöver klippas en gång om året.

Vart står det i djurskyddet att får ska klippas 2 ggr/året? Det står i Får & Get-rekommendationerna att får skall klippas minst en gång om året.
http://www2.jordbruksverket.se/webdav/files/SJV/trycksaker/Pdf_jo/jo08_14.pdf
 
Sv: funderar på att skaffa två lamm som sällskap och har massor funderingar

De allra flesta fårraser mår bäst av att klippas vår+ höst. Man rekommenderas att klippa minst en gång om året, vilket inte är samma sak som att det är optimalt. Får som går med ett helt års ull rör sig tungt, det är svårt att se eventuella hudproblem/småskador och de är märkbart ansträngda av att bära på all ullen.

Klippning 2 ggr/år gör att varje individ visiteras enklare, det är smidigt att ta klövarna när man ändå vänder alla djuren och det är ett ypperligt tillfälle att klämma igenom juver och andra delar som man annars måste stressa dem vid annat tillfälle för att komma åt. De blir aldrig rörelsehindrade av ullen, de blir inte lika skitiga, mindre risk för skit i baken, bättre kvalité på ullen som råvara och skinnen blir betydligt finare på får som är klippta oftare än en gång/år.

En klippning kostar 30 kr tacka, varför ska man snåla in på det?

Att jämföra med brittiska storbönder med tusentals får är inte riktigt rimligt. De har en helt annan syn på hur djuren ska skötas, och en helt annan djurhållning än vad vi har i sverige. Och helt andra fårraser.

/Migo
Mer erfarenhet både från svenska stordrifter och hobbyfår.
 
Sv: funderar på att skaffa två lamm som sällskap och har massor funderingar

Kostar det 30kr/djur även om man bara har typ två-tre stycken? Tänkte det borde ju bli högre pris om man har få?
 
Sv: funderar på att skaffa två lamm som sällskap och har massor funderingar

Nej, om man har färre får, blir det dyrare per får. De flesta fårklippare tar ut en startavgift + en avgift för varje klippt får.
 
Sv: funderar på att skaffa två lamm som sällskap och har massor funderingar

Jag har själv får som sällskap (fyra Oxford Down) sedan nästan 8 år tillbaka. Eftersom jag har så få får (tre tackor och en kastrerad bagge) är mina får tama och lystrar till sina namn.

Mina får går på lösdrift under vinterhalvåret (med godkänt skydd, givetvis). Om man väljer att ha fåren ute under hela året, är det viktigt att man har tillgång till något utrymme där man kan ställa fåret om det skulle bli sjukt/skadat.

Mina äter hösilage (och har tillgång till en mineralbalja). Sly och liknande är de endast intresserade av på våren och försommaren, när bladen är späda.

Jag klipper mina får själv två gånger om året. Klövarna klipper jag 3-4 gånger/år.

Enda nackdelen är att få veterinärer har tillräcklig kunskap om får, själv har jag turen att bo i ett distrikt i vilket det finns unga och kunskapstörstande veterinärer som ser till att skaffa sig den fårkunskap som krävs men samtidigt vet jag att långt ifrån alla fårägare har samma tur.
 
Sv: funderar på att skaffa två lamm som sällskap och har massor funderingar

min pojkväns ingifta faster har får och jag funderar på att ta hem två lamm till stallet där jag har mina hästar. men dessa fåren vill jag bara ha som sällskaps djur.. allså inget slakt eller skin! jag älskar alla djur så jag ska lära dessa två trick och liknande, bara mysa. så det jag undrar är....
hur länge kan fåren leva?
måste dem vara inne vinterhalvåret?
hur mycket kg/får hö osv behöver dem?
hur ofta behöver man klippa dem?

berätta gärna om du själv ha får som sällskapsdjur!

tacksam för svar! :rofl:


Får kan gå ute året om så länge dom har ett bra vindskydd med dragfritt och torrt golv. I övrigt mår dom bara bättre av att det drar lite åt dem då det inte är speciellt bra om det blir fuktigt i luften där dem vistas. Fåren kan utan problem ha fri tillgång till hö, det du bör tänka på är att inte ge för mycket kraftfoder, en tacka äter gärna ihjäl sig på det om hon får chansen. Dom skall klippas MINST 1 ggn per år men gärna 2 ggr. Tackor ska man klippa drygt 1 månad innan lammning för att stimulera och förhindra infektioner. Annars kan man ta det som huvudregel att både vår och höstklippa dem och samtidigt skall du passa på att verka klövarna.
 
Sv: funderar på att skaffa två lamm som sällskap och har massor funderingar

Klippning 2 ggr/år gör att varje individ visiteras enklare, det är smidigt att ta klövarna när man ändå vänder alla djuren och det är ett ypperligt tillfälle att klämma igenom juver och andra delar som man annars måste stressa dem vid annat tillfälle för att komma åt. De blir aldrig rörelsehindrade av ullen, de blir inte lika skitiga, mindre risk för skit i baken, bättre kvalité på ullen som råvara och skinnen blir betydligt finare på får som är klippta oftare än en gång/år.

Om inte annat så blir dom ju himla mycket finare när pälsen åker av ;) ABSOLUT så skall dem klippas 2 ggr år.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 685
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 665
Senast: Snurrfian
·
  • Artikel
Dagbok Utanför mitt hus så vistas regelbundet en kattuggla. Och ingen som har en egen kattuggla behöver nånsin en väckarklocka! 😄 (Det enda...
Svar
0
· Visningar
870
Senast: cassiopeja
·
Övr. Hund Jag har börjat fundera på om det är bra läge att skaffa hund nummer två nu till hösten, då jag har en termin kvar på min utbildning och...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
5 477

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp