Funderationer

TheWickedWitch

Trådstartare
Härom dagen, då jag stog och grävde ner det överblivna fodret från i våras i gödselstacken, funderade jag på vad som egentligen händer med fodret när det får ligga i tunnor över sommaren, är det näringsinehållet som sjunker, eller blir det "dåligt" i samma bemärkelse som våran mat blir om den får ligga ?? Hur är det där egentligen :confused:
 
Det beror lite på..

OM foderat lagras fuktfritt och lufttätt så händer ingenting alls sålänge "bäst före datum" inte passerats. Finns ju tryckt på säcken. För soja är det 4 månader, för Krafft pelletts är det 12 månader t ex.

Betfor påverkas inte ett skvatt, inte heller lucern.

När det gäller pelletterade foder så är det inom 12 månader händer inget, sen kan de inte garantera vitamininnehållet längre (fast fodret blir inte dåligt elelr jäser). Vetekli händer inte heller något med. Muslifoder vet jag inte. Havre som är krossad blir inget vidare, samma med korn. helhavre vet jag inte, men om man har den där i sisådär tre år så häsknar den iaf *s* Och soja härsknar REJÄLT.

men som sagt, ovanstående gäller luft- och fuktfri förvarning i mörkt, svalt utrymme.

/Alexandra - som kastar soja, havre och korn som inte förbrukas under sommaren, men som behåller allt annat i 12 månader, sen kasseras det oavsett.
 
Åhå, där ser man... kan ju tillägga att jag grävt ner Krafft Groov, Lucernpellets och betfor :crazy: Som har förvarats i fodertunnor med tättslutade lock :smirk: som i sin tur står i en foderlår också med lock, som står i foderrummet, som i sin tur är kolsvart och ganska svalt :D
 
Ojdå. Fast nu vet du ju till nästa år att du behöver inte gräva ner det =) Krafft Grooven kan du iofs gräva ner om det gått mer än 12 mån sen tillverkningsdatum.

Jag matar rådjuren med gammalt hästfoder jag, fast de tycker inte om soja de kräsna jäklarna ;)

/Alexandra - som slängde förr också, tills jag började fundera och tog och pratade med tillverkarna och fick svaret ovan ;P
 
Ja, grooven såg lite mystisk ut tycker jag, så den var det nog lika bra att jag grävde ner, men det andra hade ju kommit väl till pass nu, till den andra hästen i stallet :(
 

Liknande trådar

Kropp & Själ 40 närmar sig. Vikten går uppåt och jag har skaffat gymkort. Att reglera vikten med födointaget fungerar inte på mig, så min tanke är...
7 8 9
Svar
170
· Visningar
9 760
Senast: SiZo
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 082
Senast: Twihard
·
Hundhälsa Hej! Har fött upp en kull med valpar, där den valpen jag valde att själv behålla alltid haft väldigt dålig aptit. Jag fick "tvinga"...
Svar
8
· Visningar
1 615
Senast: Bison
·
Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
5 497
Senast: Fazeem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp