Bukefalos 28 år!

fundering kring klassisk dressyr

Sv: fundering kring klassisk dressyr

Intressant, det här med hur man uppfattar skriven text.. Jag uppfattade Vias inlägg som att hon sa att ledande inverkar på framdelen - som också du säger. Och att det indirekta tygeltaget ges med yttertygeln och alltså blir trängande (vända för yttertygeln) som jag uppfattade det som att också du menade...

Till alla: Det här är nog den intressantaste diskussionen jag läst på länge, och en av de få diskussioner här som ger mig något. Jag hade nästan tappat lusten att gå in och läsa något, men så kommer en sån här ljusglimt, och plötsligt tycker jag att det blev intressant! Tack alla för givande diskussion!
 
Sv: fundering kring klassisk dressyr

fio skrev:
inte vet jag när det är daterat det får du väl leta efter själv då, det tänker inte jag göra iallafall. MEn eftersom du vet så mycket om mina hästar och alla tävlingar så har du ju varit inne på dom andra forumen även om du inte vill erkänna det.

LOL!!
Du har alltså inte hittat nåt inlägg från mig på ft? Vilket iofs inte förvånar mig eftersom jag inte kan dra mig till minnes att jag nånsin skrivit där. Jag är inte intresserad av sporten nämligen så jag ser inte varför jag skulle vara där.
Du borde gå till någon som kan kolla om inte du lider av någonting. Projicering är ett vanligt fenomen bland folk som inte är helt som de ska, dvs anklagar gärna andra för sånt de själva är. T ex Lögnare.
Så lågt att hitta på sånt där, bara ta nåt ur luften och slänga i ansiktet på folk. Fast som tur väl är så är det här ett forum där allt är skriven text som sparas så man kan gå tillbaka och kolla.

Det är svårt att undgå alla dina inlägg om hur duktig du är och hur mycket du tävlar. Men detaljerna har jag undvikit att lägga på minnet, så intressant är du inte. Bara tjatig.
 
Senast ändrad:
Sv: fundering kring klassisk dressyr

*lånar svarsknapp*

Ojoj, det är inte ofta jag sitter och skrattar högt när jag läser saker, men ni två, Fio och Dreamer, har förgyllt min kväll. Vad söta ni är. :) ;) :p

Känner igen mig i Dreamer rätt mycket. Är analytisk och ingen ryttarbegåvning i mina egna ögon (föredrar därför många gånger att jobba vid hand för att reparera de "skador" jag åsamkar hästen när jag sitter på med min sneda kropp). Jag måste först tänka på vad jag gör, analysera och sedan känna. Ju mer jag har lärt mig desto bättre har jag blivit på att rida på känsla. Så man går från analytiker till eh, intuitionist...eller nåt.

Men det är ju min räddning som ryttare och hästens räddning. Hade jag inte analyserat utan harvat runt på banan och trott att jag var en ryttarbegåvning hade jag ridit som en kratta hela livet. *s* Sedan är det rätt kul att analysera ibland, testa sig fram och komma fram till vad som fungerar bäst. Det är ju inte så att det tar evigheter att komma fram till något heller.
 
Sv: fundering kring klassisk dressyr

fio skrev:
Fast det är en milsvid skillnad på att ha en liten del av känsla och att förmedla den till någon annan.

Nu har du drabbats av läsförståelsesvårigheter igen.

Kan du förstå, att om jag på ett år har lärt mig x saker som har blivit en känsla, så om två år så har jag uppnått x*2 saker som blivit till känsla (eller exp. upphöjt till något eftersom ju mer man kan redan desto mer saker kan man stoppa in). Om tre år osv....
Eller var det för svårt.
 
Sv: fundering kring klassisk dressyr

Lånar knapp. Hoppas ingen tror att jag är såhär otrevlig egentligen. Men jag är förbannat trött på Fio vid det här laget. Jag är typ den 2758628347234234:e personen hon försöker tracka ner. För er som inte vet så blev Fio avstängd från det förra forumet, om inte jag har helt fel för mig.
 
Sv: fundering kring klassisk dressyr

"Ojoj, det är inte ofta jag sitter och skrattar högt när jag läser saker, men ni två, Fio och Dreamer, har förgyllt min kväll. Vad söta ni är."

Hm, nämner mig i samma mening som *** .....
*surar*
 
Sv: fundering kring klassisk dressyr

Förlåt.... :) Men ni var rätt roliga på sid 3.

Fio har ett visst sätt, det håller jag med om. Men jag minns andra som började skriva med en attityd men som efter några månader (ibland år) lärde sig hur man skulle skriva och blev då trevligare i sitt sätt. Det är svårt att läsa ut tonfall bakom text. Tror det är många gånger som folk råkar skriva saker som tolkas mycket mer otrevligt än vad det är, pga avsaknad av smileys och att man inte tänkt till på hur man formulerar sina meningar. Har själv flera gånger råkat formulera mig plumt och andra har tolkat det som otrevligheter när det inte var min mening att vara elak och otrevlig.
 
Sv: fundering kring klassisk dressyr

ja, ibland är det så lite som gör skillnad. Vissa borde tänka efter lite mer hur de formulerar sina inlägg.
här är ett litet ex:

Nu har du drabbats av läsförståelsesvårigheter igen. :smirk:

Nu har du drabbats av läsförståelsesvårigheter igen.

Nu har du drabbats av läsförståelsesvårigheter igen. ;)

vad ser trevligast ut?
 
Sv: fundering kring klassisk dressyr

Jag läste visst ditt inlägg lite för snabbt. Nu har jag läst ordentligt.
Givetvis används det ledande tygeltaget i kombination men andra hjälper i bakdelsvändningen. Jag uppfattade att ledande tygeltag var något man inte alls använde sig av i barockridning men jag hade som sagt inte läst ordentligt.
Det var intressant att läsa vad du och några andra har skrivit. Jag kommer att läsa mera i ämnet för jag har blivit lite nyfiken på barocken. Målet är det samma även om vägen dit ser annorlunda ut och olika sätt att rida passar ju olika hästar. Min unghäst är ganska speciell och det här kanske kan vara något för oss. Måste vidga mina vyer mera.
Någon skrev (det var nog inte du) som läst Podhajskys ridlära, att han skrev så mycket om vikten av att hästen rejält stödde på bettet. Jag har inte alls uppfattat det så när jag läste, utan vikten av att det lätta stödet är jämnt. Saker kan uppfattas olika av olika läsare. Det är ganska tydligt. Har du förslag på bra böcker i ämnet kan du gärna tipsa mig. Tack för dina åsikter. Synd att tråden spårade ur för det var riktigt bra läsning i början.
/Biggan
 
Sv: fundering kring klassisk dressyr

Bara för att visa hur svårtolkade ord är ska jag återge några ord från en aktuell intervju med Kyra (har sett många av hennes träningar och tycker personligen att hon är jätteduktig, trevlig och god pedagog).

I sagda intervju säger alltså KK: Låt hästen kasta er lite ur sadeln i början, även om det är obekvämt. På det sättet hittar ni en god, avslappnad sits. En bra hand klämmer inte, men den måste hålla om tygeln med knuten näve. KK tål inte slöa händer som håller tyglarna med öppna fingrar, därför att i en sådan tygelfattning finns ingen kraft. Men - är inte en bra hand då känslig i första hand? En bra hand är självklart känslig och känner hästen, men precis lika viktigt är, att en bra hand är stark när hästen gör motstånd och försöker byta form från den önskade. Då gör en bra hand motstånd och hålls på plats. Just då man aktiverar och arbetar bakdelen försöker många hästar rymma ur handen och försöker antingen höja tempot eller på annat sätt slippa ur situationen; egentligen lär sig hästarna ofta att dra ryttaren ur sadeln när det blir för jobbigt för dem. Då säger ryttaren till hästen att nu går du inte snabbare och du länger inte halsen heller.

I denhär texten, som relativt sett inte är lång, finns massor med punkter där man kan tolka ord, uttryck och bakomliggande mening på miljoner olika sätt! Varsågoda och frossa... Ser ni de olika tolkningsmöjligheterna???
 
Sv: fundering kring klassisk dressyr

Vad gör man med att använda citat, interjuver och andras skrifter?
Man visar att man inte har en aning själv.
Vad KK har sagt är för mig uppgifter i flera led och inget att fästa sig vid.
Men handen kan vara så hård och stilla att inte ens den störrsta tokigaste hästen kan rubba den, samtidigt som den är så lätt och mjuk att ett fågelfoster inte skulle skadas.
Motsägelserna är inga motsägelser.
Samma med attityd, den mest korkade dummaste idiotiska personen springer rätt in i väggen om den gå på mig, samtidigt som den lyssnade, funderande och ödmjuka får det på sitt sätt..
Den knäppaste hingsten backar av, lover det, med den öppna mjuka iakttagande hästen tycker livet leker.
Skillnaden är att kunna och genomför eller att sitta på häcken och tycka. Vilket är mest vanligt här tro?
 
Sv: fundering kring klassisk dressyr

Hmm... försökte att inte lägga in värderingar i mitt inlägg, bara återge en intervju som bas för diskussion. Vet inte då hur du tolkade det, Antti. Det som jag tycker är intressant är att man tolkar till exempel denna text på olika sätt beroende på bakgrund. Man kan om man vill ta det som förevändning för att ha en hård hand. Man kan också tolka det på det sätt du gjorde (eller inte gjorde?). Man kan förhålla sig neutral, entusiastisk, negativ eller whatever. Min point här är att visa på vilken dålig idé det är att gräla om tolkningar och tycken eftersom ord bara är ord... ;)
 
Sv: fundering kring klassisk dressyr

Det är väl just det som gör att det är så svårt att beskriva ridning så här bara i text. Jag vill gärna visa med rörelser och gester när jag förklarar så att budskapet ska gå fram ordentligt. Felet med vissa är att de verkar vilja tolka saker fel bara för att kunna klaga sedan. Det är synd och ger upphov till en massa onödigt tjafs.
 
Sv: fundering kring klassisk dressyr

bigganl skrev:
Det är väl just det som gör att det är så svårt att beskriva ridning så här bara i text. Jag vill gärna visa med rörelser och gester när jag förklarar så att budskapet ska gå fram ordentligt. Felet med vissa är att de verkar vilja tolka saker fel bara för att kunna klaga sedan. Det är synd och ger upphov till en massa onödigt tjafs.

Jag hade gärna lagt ut videos / bilder för att demonstrera ett exempel. Men sånt resulterar oftast bara i en orgie av okonstruktiv kritik gällande allt annat än det man ville visa exempel på.
Tråkigt, men så är det...
 
Sv: fundering kring klassisk dressyr

Bestäm dig: Håller ett ledande tygeltag kvar framdelen, eller flyttar det framben? Det måste väl ändå vara två olika saker. Man kan säga att det håller kvar framdelen: Får (i kombination med elevation) , hästen att rotera runt samma sidas framben, dvs bakdelen flyttas åt andra hållet. Om du håller emot på andra sidans tygel, och driver med skänkeln på den sidan, får du framdelen att flytta sig, men då är den egentligen det indirekta tygeltaget på andra sidan, som hästen fäljer.
Vad gäller det "trängande" tygeltaget, var jag nog dum som använde det ordet. Vanligtvis använder jag mig av uttrycket "indirekt", men sade trängande nu, för attfölk skulle förstå att det handlade om ett tygeltag som gick i riktning mot hästen. För mig betyder trängande att tygeln korsar manken, och är inget jag använder, då det "knäcker" halsen i sidled. Det indirekta tygeltaget får hästen att rotera runt/lägga vikt på, det diagonala bakbenet. Hur mkt beror på graden av elevation.
Konstigt förresten att du kunde se att allt i mitt inlägg är fel, utan att orka läsa allt...Men jag var väl helt enkelt så korkad att det inte kunde finnas något vettigt i det inlägget! :)
Du är förresten välkommen hit när du vill, så ska jag visa dig hur man gör...Jag tror inte att vi bor allt för långt ifrån varandra. :D
 
Senast ändrad:
Sv: fundering kring klassisk dressyr

Jag skrev om Podhajsky att han vill ha ett stöd. Podhajsky har ett förflutet inom kavalleriet, och det han undervisar verkar mest vara militär ridning.
Boktips: "School of horsemanship" av De la Guerniere, "Ridskolan" av Ehrengranath, "Reflections on Equestrian art" av Nuno Olivera, "Academic Equitation" av Decarpentry, "The Handbook of riding essentials" av Francois Lemaire de Ruffieu.
Det viktiga är dock inte vad man läser, utan hur man läser det. Tex Ehrengranat skulle för bara ett par år sedan ha varit ganska obegriplig för mig, men nu vet jag (tror jag...) vad han pratar om.
Lycka till! :)
 
Senast ändrad:
Sv: fundering kring klassisk dressyr

Tack för tipsen.
(Angående Podhajsky så är det spanska ridskolans sätt att träna sina lipizanare han beskriver.)
 
Sv: fundering kring klassisk dressyr

Jag tror att Podhajsky använder begreppet "anlehnung" - men det skall nog inte översättas direkt som stöd i betydelsen att hästen lutar sig på handen. Mer att kontakt och kommunikation har uppnåtts./T_B
 
Sv: fundering kring klassisk dressyr

Tack! Då ligger med andra ord den engelska översättningen närmare, där det står "contact".
 
Sv: fundering kring klassisk dressyr

Jo, jag vet att han beskriver SRS ridning, men hjälpgivningen är mer militär, än vad den tex följer DLG, vilket han säger att han gör, och han började i kavalleriet.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Okej, detta kan nog bli ett ganska långt inlägg, men du väljer själv om du vill läsa hela eller ej. Hästar, ridning, trav, har varit...
2
Svar
22
· Visningar
4 060
Senast: shia
·
Ridning Jag har ett 7- årigt sto som jag ägt sen hon föddes. Hon har en del åsikter, humör och integritet och testar andra som ska hantera henne...
2
Svar
22
· Visningar
4 684
Senast: Exotizc
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok När jag var barn så tyckte jag att det såg så elegant ut att rida en häst på tygeln. Det ville jag också lära mig att göra. Vem vill...
Svar
0
· Visningar
1 160
Senast: Magiana
·
Hästhantering Hej på er! Som ny medlem är det här mitt första inlägg och jag hoppas att ni som är kunniga kan komma med goda råd, tankar och åsikter...
2
Svar
30
· Visningar
4 017
Senast: Jakobine
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Tungband
  • Tvillingdräktighet

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp