Fundering på en sak vid förtidsröstning, uppmanad att inte klistra igen kuverten? Är det nytt?

Bukefalos 30 år!

Jag trodde att det var sånt klister man bara tryckte fast liksom. Stod som ett fån och tryckte innan jag fattade att jag behövde slicka på kuvertet :rofl:
Ja och sen när jag kom ut så fick jag för mig att jag tagit fel valsedlar så nu har jag haft ångest över det sen dess..det här med val är inte bra för min hjärna :angel:

Jag trodde att det var sånt klister man bara tryckte fast liksom. Stod som ett fån och tryckte innan jag fattade att jag behövde slicka på kuvertet :rofl:
Ja och sen när jag kom ut så fick jag för mig att jag tagit fel valsedlar så nu har jag haft ångest över det sen dess..det här med val är inte bra för min hjärna :angel:
Sådär tänker jag varje gång 😅

Jamen eller hur! Jag vet att jag stod där och dubbelkollade men så blir man orolig över att man ska ha missat på något vis ändå :cautious:

Jag blev också fundersam om hur man egentligen skulle göra då jag inte kommer ihåg hur det varit tidigare år och jag la in valsedlarna i kuverten typ 30 min innan själva röstningslokalen så gick direkt till "inlämningen". När jag köade för det kom en röstmottagare fram och sa åt mig att vika in så det blev så. Försökte också trycka igen klistret innan jag insåg hur omöjligt det var :p Vet ej om det fanns någon fuktpuff då jag inte var in bakom skärmarna.

Det här var tredje valet jag jobbade med. Jag är med både i vallokal och vid rösträkning.
Du kan antingen slicka igen kuvertet, använda fuktare eller vika in flik. När vi sen öppnar rösterna river vi av bottendelen, som är mörkare, på alla kuvert. På så vis vet vi att vi har fått med den rösten och att det inte lagts ner tomma kuvert i urnan.

Förtidsröster kommer i ytterligare igenklistrade kuvert i lådor. Alltså valkuvert i ytterkuvert i låda.
Budröster kommer i valkuvert i budkuvert i ytterkuvert i låda.

Det här var tredje valet jag jobbade med. Jag är med både i vallokal och vid rösträkning.
Du kan antingen slicka igen kuvertet, använda fuktare eller vika in flik. När vi sen öppnar rösterna river vi av bottendelen, som är mörkare, på alla kuvert. På så vis vet vi att vi har fått med den rösten och att det inte lagts ner tomma kuvert i urnan.

Förtidsröster kommer i ytterligare igenklistrade kuvert i lådor. Alltså valkuvert i ytterkuvert i låda.

Men ni får inte aktivt uppmana att göra på det ena sättet och bestämt avråda från det andra?

Det sista är alltså budröster som lämnats in på förtidsröstningen.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Valvaka!
  • Dejtingtråden 39
  • Stensamlare?

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

• Kattsnack 12
  • Kattnamn från sagor?