Funderingar ang Cheval släpen

Det är ju en av Umes nackdelar, erkänt bräckliga. Även Ume-ägare själva vittnar ju om den saken, här på Buke. Har man en stökig häst är inte Ume att föredra.

Har själv sett ett totaldemolerat Ume (uttaget nytt, andra åkturen), som Ume enligt uppgift återlöste just för att hållbarheten var under all kritik. Hela konstruktionen var förstörd och gick inte att rikta upp. Hästen var också helt förstörd, dessvärre. Sönderskuren.
 
Visst är Cheval ett budget släp! Det man ska tänka på när man skaffar släp är ju hur ofta man ska köra, typ av häst m.m.
Sen får man ju fundera på vad man har råd med!
Jag kör inte mina jättemycket, ett par ggr i månaden i genomsnitt.
Hade tidigare ett enkelaxlad värmlandsvagn, också budgetsläp. När det var dags att byta pga att det började bli en hel del att fixa på det, valde jag att köpa ett nytt Cheval släp.
Valde ett gold one släp som jag är supernöjd med. Smidigt med enhästars eftersom jag bara kör en häst och så himla lätt att dra. Smidigt när man ska backa eftersom man ser i sidospeglarna hur släpet går.
 
@TS: jag har också en Cheval, en GT2 inköpt 2011. Är också toknöjd. Rullar så fint och tyst efter min icke-starka bil att jag nästan glömmer att det finns där. Enda negativa jag har att säga är att gummistropparna som håller fast rullgardinen är kassa, dom blir fort gamla o går av, så se till att be åf om några i reserv (min åf var väl medveten om problemet).
 
Nej det fungerar inte alltid.
På senaste tävlingen jag var fick hästen i släpet bredvid mitt spunk i sitt nya ume.
Bomjäveln gick inte att fälla ned och deras 'säkerhetslösning' var att bommen skulle gå av i det läget, vilket den gjorde och blev sylvass för att sen skära sönder halva hästen.
Skitbra lösning.
Sen kom hästen ut genom väggen, sämsta kvalité jag någonsin sett faktiskt.

Det är ju en av Umes nackdelar, erkänt bräckliga. Även Ume-ägare själva vittnar ju om den saken, här på Buke. Har man en stökig häst är inte Ume att föredra.

Har själv sett ett totaldemolerat Ume (uttaget nytt, andra åkturen), som Ume enligt uppgift återlöste just för att hållbarheten var under all kritik. Hela konstruktionen var förstörd och gick inte att rikta upp. Hästen var också helt förstörd, dessvärre. Sönderskuren.

Har länge varit sugen på en Ume bakåtåkare och mitt sparande till framtida nyare släp står mellan en sådan eller en Fautras Provan. Stryker definitivt Ume från listan nu. Inte för att min nuvarande häst är speciellt stökig men ändå.
 
Har länge varit sugen på en Ume bakåtåkare och mitt sparande till framtida nyare släp står mellan en sådan eller en Fautras Provan. Stryker definitivt Ume från listan nu. Inte för att min nuvarande häst är speciellt stökig men ändå.

Hästen som jag var med om var i vanliga fall lugnet själv i transporten, men just denna gången var den inte det :(
Ägaren som såklart trodde att hästen stod som ett ljus som den brukar fick minst sagt en chock när hon lite senare kom och såg vad som hade hänt med häst och transport.
För det var verkligen inte vackert.
Det var även otroligt obehagligt att behöva ta emot hästen genom väggen och försöka se till att hästen skulle göra illa sig så lite som möjligt på transporten.
Så efter den skräckupplevelsen är jag helt övertygad om att en transport ska vara rejäl som en pansarvagn.
 
Då är det nog Ifor som gäller, dom är ju som kassaskåp. :)

Hur gick det med hästen?

Jag är benägen att hålla med dig, jag gillar Ifor. Gillar även mitt rejäla Kylinge.
Det ska vara gjort i galvat blötjärn och inget jävla klent aluminium iaf.

Jag tror att det efter omständigheterna ändå gick bra med hästen.
Jag tror inte det blev några riktigt allvarliga skador, hoppas inte det iaf.
 
Väldigt intressant (och hemsk) läsning. Jag är ju en ägare av ett Umeläp B50 och nämner i många trådar min skepsism kring hållfastheten. Riktigt hemskt att höra om när materialvalet lett till större skaderisk. Vagnarna tycker jag nämligen i övrigt är totalt överlägsna sett till boggikonstruktion, isolerväggarna och ventilationen. Tycker ju att endast designen skiljer de billiga vagnarna åt och att det finns mycket skräp på marknaden trots fler märken att välja bland.

Händelsen som din (pulkaskurk) vän råkade ut för måste uppmärksammas, detta tror jag tyvärr att Umesläp själva är helt inkompetenta till att lösa. Tänk om det är ett genomgående problem.

Sorry för knapplånet.
Med vänlig hälsning, Thomas
 
Alla släp har sina för och nackdelar. Tycker inte att det idag finns några riktigt dåliga släp.

Oftast är det en smaksak vad man gillar för lösningar bäst.

Något som tillverkarna tyvärr har att brottas med är att vikten på släpen måste hållas nere för annars skulle inte så många kunna dra dom.

Visst går det att göra riktigt säkra släp men då hamnar inte vikten på 750 kg heller.
 
Väldigt intressant (och hemsk) läsning. Jag är ju en ägare av ett Umeläp B50 och nämner i många trådar min skepsism kring hållfastheten. Riktigt hemskt att höra om när materialvalet lett till större skaderisk. Vagnarna tycker jag nämligen i övrigt är totalt överlägsna sett till boggikonstruktion, isolerväggarna och ventilationen. Tycker ju att endast designen skiljer de billiga vagnarna åt och att det finns mycket skräp på marknaden trots fler märken att välja bland.

Händelsen som din (pulkaskurk) vän råkade ut för måste uppmärksammas, detta tror jag tyvärr att Umesläp själva är helt inkompetenta till att lösa. Tänk om det är ett genomgående problem.

Sorry för knapplånet.
Med vänlig hälsning, Thomas

Enligt åf är bommarna tillverkade på ett sånt sätt att de ska gå av om hästen spunkar i släpet, vilket även syntes på konstruktionen när vi tittade lite närmare och hade det i tanken.
Problemet är ju att bommen när den gått av blev sylvass som rakblad...
Jag hade föredragit om bommen hållt istället och sett det som tämligen ofarligt att ha hästen hängandes på en hel bom.
Vet även flera som varit med om att bommarna gått av trots att hästarna stått som ljus, bommen är ju ändå hästens säkerhetsbälte och borde i mina ögon stå pall för en hel del.
Lämmarna går ju också av tämligen ofta och verkar vara genomgående på alla modeller enligt släpvagns servicen som även säljer ume.
Att hela hästen kom ut genom väggen var faktiskt skrämmande, även om hästen stökade i släpet tycker jag inte att det var tillräckligt för att väggen skulle ge vika.
Min häst har stökat betydligt värre i min transport utan att den fått mer än ytliga repor på väggarna.

Så jag ställer mig mycket frågande till umes hållfasthet och säkerhet.
Håller även med om att det i mitt tycke finns väldigt mycket skräp transporter på marknaden.
När jag behövde byta transport för drygt 2 år sen så gick vi igenom marknaden och konstaterade att det mesta nya var värdelöst smäck och det slutade med att jag köpte ännu ett äldre Kylinge men med högre lastvikt.
Det väger typ bly, men det är gediget och håller. Det passar mig bra :)
 
Jag vet inte om det är skillnad på kvalitén på årsmodellerna på Ume? Detta släpet som hästen gick över bommen i när jag var med är en 2007a. Det var tredje gången han hängde där över bommen och den höll bra. Släppte ner direkt när jag lossade på utsidan.

När det kommer till Ifor hade jag en sån för många år sen. Hade då också en häst som var ite knäpp i släpet och som la sig på mellanväggen och galopperade mot väggen. Han knäckte således hela mellanväggskonstruktionen i det släpet. Inte så himla bra och jag är fortfarande förvånad över att jag fick ut hästen utan en skråma ur släpet.
 
Kapar lite tråd här=)
Jag har precis köpt ett begagnat CL och funderar kring färgen. Ni andra som har eller just nu äger ett CL i plyfa. Hur har färgen hållt för er?
Mitt släp har färgen över hela släpet krackeluerat(stavas?) och på vissa ställen helt släppt.
Släpet är 4 år gammalt så inte lastgammalt. inget som syns på håll men om man går nära så ser man
gick nära ett annat CL släp i stallet och såg att färgen var likadan på detta släp med så det verkar vara en "sjukdom" för detta släp.
 
Säkert är det så att man sparat in på vägen, och då blir hela konstruktionen lidande. Från materialval till lackering, lösningar och planering.

Själva släpet i sig är superbra inget att klaga på alls för egen åsikts del i alla fall.
Smaken är som baken som med allt.
Men just detta med färgen var jag mest nyfiken på och höra främst då från folk som själv äger eller har ägt en cheval om det är vanligt.
Att du hatar cheval och inte skull ta en med tång vet jag redan efter att ha läst lite vad du anser här inne om märket:p
 
Enda jag hört om golv var en årsmodell som de kalalde tillbaks släpena och man fick golvena bytta gratis.
Aldrig någonsin hört talas om några olyckor men tar gärna emot articklar där häst gått igenom golv på just cheval.
 
Google är din vän.
Och googla har jag gjort har inte hittat någon där hästen dött och gått igenom just ett cheval släp som är VÄLSKÖTT. däremot hittade jag några med trägolv där hästen gått igenom där ägarna haft dåligt golv.Men pga tillverkningsfel hittade jag inge=)

Men nåväl de tillhör inte denna tråd så vi droppar ämnet här och nu=)


För att återgå till tråden och min fråga=)
Någon som har ett cheval släp?
 
Fast om man läser vidare har hon ju skrivit att hon är nöjd med släpet och fick bra hjälp av återförsäljare. Tyvärr kan det ju hända på andra märken också att det finns "måndagsexemplar".
Har själv en granne som fick byta golv på sitt 3 år gamla boj släp.

Mitt chevalsläp har inte hänt något med färgen, visserligen är det bara 2 år gammalt.
Till det jag använder mitt till är det helt suveränt.
Fanns inga andra märken som hade så breda enhästars så hade ju inte så stort val när jag skulle köpa, men har inte ångrat mig en dag!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka
Upp