Väldigt intressant (och hemsk) läsning. Jag är ju en ägare av ett Umeläp B50 och nämner i många trådar min skepsism kring hållfastheten. Riktigt hemskt att höra om när materialvalet lett till större skaderisk. Vagnarna tycker jag nämligen i övrigt är totalt överlägsna sett till boggikonstruktion, isolerväggarna och ventilationen. Tycker ju att endast designen skiljer de billiga vagnarna åt och att det finns mycket skräp på marknaden trots fler märken att välja bland.
Händelsen som din (pulkaskurk) vän råkade ut för måste uppmärksammas, detta tror jag tyvärr att Umesläp själva är helt inkompetenta till att lösa. Tänk om det är ett genomgående problem.
Sorry för knapplånet.
Med vänlig hälsning, Thomas
Enligt åf är bommarna tillverkade på ett sånt sätt att de ska gå av om hästen spunkar i släpet, vilket även syntes på konstruktionen när vi tittade lite närmare och hade det i tanken.
Problemet är ju att bommen när den gått av blev sylvass som rakblad...
Jag hade föredragit om bommen hållt istället och sett det som tämligen ofarligt att ha hästen hängandes på en hel bom.
Vet även flera som varit med om att bommarna gått av trots att hästarna stått som ljus, bommen är ju ändå hästens säkerhetsbälte och borde i mina ögon stå pall för en hel del.
Lämmarna går ju också av tämligen ofta och verkar vara genomgående på alla modeller enligt släpvagns servicen som även säljer ume.
Att hela hästen kom ut genom väggen var faktiskt skrämmande, även om hästen stökade i släpet tycker jag inte att det var tillräckligt för att väggen skulle ge vika.
Min häst har stökat betydligt värre i min transport utan att den fått mer än ytliga repor på väggarna.
Så jag ställer mig mycket frågande till umes hållfasthet och säkerhet.
Håller även med om att det i mitt tycke finns väldigt mycket skräp transporter på marknaden.
När jag behövde byta transport för drygt 2 år sen så gick vi igenom marknaden och konstaterade att det mesta nya var värdelöst smäck och det slutade med att jag köpte ännu ett äldre Kylinge men med högre lastvikt.
Det väger typ bly, men det är gediget och håller. Det passar mig bra