Funderingar Hingstvalstråd 2014

Luxus har alltid haft låg motilitet och ändå bra dräktighetsprocent. Han är ett bra exempel på att motilitet bara är ett sätt att mäta kvalitén på sperma, det finns hingstar med hög motilitet som ändå inte får stona dräktiga vilket i slutändan är det enda som räknas. Dräktigheten för Luxus just nu ligger strax under 70% (ca 20 dräktiga ston) vilket måste anses som högst normalt vid den här tiden på säsongen.

I @Sejicas fall blev det en miss i seminbeställningen första brunsten och vid andra blev hon troligen dräktig men resorberade tidigt. Så det blir Luxus igen :)
 
Hon är inte sköljd men gjort bakterie prov. Vi provar självklart på Luxus en tredje gång o hoppas på lite tur nu :)
Va mer ifall de ej skulle ta sig..
 
@Sejicas Vet inte om det är en hingst som passar ditt sto, men de har satt "dräktighetsgaranti" på Canterbury. I fall du inte får dräktigt i år behöver du inte betala språngavgift nästa år på honom:). Han har även otroligt hög dräktighetsprocent!
 
Funderingar om Florestan. Vart kan jag läsa mer om honom än på blup? Nackdelar/ fördelar med en så gammal hingst?

Moderatorn påminner om att det inte är tillåtet att länka till hingstar privata sidor, men till avelsorganisationers sidor som blup och webstamböcker.
 
*knapp*

Såklart strular det. Hästen står med ett fem cm stort ägg och skulle semineras i morgon. Men när seminstationen ringer för att beställa så meddelas de att Dalle har haft dålig dräktighet i år samt att han inte tappas förrän i morgon, dvs insiminering på Torsdag.
Hej erbjöd annan hingst (var det Florencio tro?)som kunde skickas idag.
Gah!
Man kan ju bli stressad för mindre.
Där stod jag och skulle på momangen bestämma hur jag skulle göra...

Valde att köra på på Dalle. OM hon inte har släppt ägget i morgon då...

Ville väl bara skriva av mig. Är inte ens säker på om jag orkar köra på nästa brunst också för jag har inte ens någon reservhingst.
 
*knapp*

Såklart strular det. Hästen står med ett fem cm stort ägg och skulle semineras i morgon. Men när seminstationen ringer för att beställa så meddelas de att Dalle har haft dålig dräktighet i år samt att han inte tappas förrän i morgon, dvs insiminering på Torsdag.
Hej erbjöd annan hingst (var det Florencio tro?)som kunde skickas idag.
Gah!
Man kan ju bli stressad för mindre.
Där stod jag och skulle på momangen bestämma hur jag skulle göra...

Valde att köra på på Dalle. OM hon inte har släppt ägget i morgon då...

Ville väl bara skriva av mig. Är inte ens säker på om jag orkar köra på nästa brunst också för jag har inte ens någon reservhingst.

När kollade ni stoet?
Normala gången är ju måndag, onsdag, fredag.
Stationen borde ha beställt sperma redan igår så att de kunde seminera ikväll och sedan kolla stoet igen imorgon.
Å andra sidan om det blivit fel så kunde de ju tappat honom ändå.

Florencio och Dalle står väl inte på samma station för skick?
 
När kollade ni stoet?
Normala gången är ju måndag, onsdag, fredag.
Stationen borde ha beställt sperma redan igår så att de kunde seminera ikväll och sedan kolla stoet igen imorgon.
Å andra sidan om det blivit fel så kunde de ju tappat honom ändå.

Florencio och Dalle står väl inte på samma station för skick?

Vi kollade igår och idag innan tolv.
Kanske menade hon Flore Star? Jag vet inte. Nu spelar det ingen roll.
Det känns inte bra i alla fall...
 
Vi kollade igår och idag innan tolv.
Kanske menade hon Flore Star? Jag vet inte. Nu spelar det ingen roll.
Det känns inte bra i alla fall...

Fick samma besked igår. Dalwhinnie har väldigt dålig dräktighet och de rekommenderar att jag väljer annan hingst. De erbjöd Florestan istället.
 
@Dressyren var det dig jag pratade med på F-bo idag? :p

Är du säker på att det inte var Flore Star de menade? Kan ju låta väldigt likt om man bara hör det sägas... För nu när jag funderat en runda till tycker jag det låter väldigt konstigt med Florestan med de villkoren och utlandsskick och allt när de inte ens har honom i sitt program i vanliga fall...
 
@Dressyren var det dig jag pratade med på F-bo idag? :p

Är du säker på att det inte var Flore Star de menade? Kan ju låta väldigt likt om man bara hör det sägas... För nu när jag funderat en runda till tycker jag det låter väldigt konstigt med Florestan med de villkoren och utlandsskick och allt när de inte ens har honom i sitt program i vanliga fall...

Jo det måste ha varit flore star, men Dalle har väl alltid haft lite halvdålig dräktighet på skick
 
Jo det måste ha varit flore star, men Dalle har väl alltid haft lite halvdålig dräktighet på skick

Vad gäller dräktighet på skick vet jag inte men i övrigt så ser ju procenten på dräktiga ston bra ut.
Men i år har det visst bara tagit på sju av 23 ston. O_o Och då ser det ändå bra ut i mikroskopet. Det kan ju vara stona också i och för sig.
Jag har hittat en annan lösning och har jag tur och allt går i lås så insemineras hon med Dionysos i morgon. Helt 'out of the blue' men det känns som en hingst som jag kan leva med. :p (även om jag får Rubenstein ännu närmare i stamtavlan än vad det hade blivit med Dalle)
 
@Gabby_Ossi
Jo det var jag :D

Jag tycker att Floré star låter mest rimligt men infon från min seminstation säger Florestan så jag vet inte.. Har försökt få tag i björkhaga idag utan resultat.
 
Dalle har alltid haft simmare som inte fixar att skickas, vad jag har förstått så har han funkat nere i Skåne men skick längre än så har varit si så där.
 
Märkligt med Dalle, vi har fått två ston dräktiga av två. Olika år och vetten har aldrig klagat på hur det sett ut.

Det har aldrig varit så här förut enligt hingsthållaren...

Det har i alla fall kört ihop sig för oss och nu måste jag hitta en ny hingst illa kvickt (ägget inte klart för inseminering och Dio-dosen gick förlorad då). Har börjat fundera på om man ska kolla på hopphingstar med bra gång och till och med ridponnyhingstar.
Tips på nått?
Med ruggigt vassa simmare gärna... och inte skitdyr... och inte fux. Med bra exteriör och korrekta ben. Jag vet att jag har fått bra tips innan i tråden men fastnade inte för någon av dem men ska kolla igenom dem en gång till...
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Guldfasanerna
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp