Funderingar Hingstvalstråd 2015

Status
Stängd för vidare inlägg.
Mina vänner har fått ett fantastiskt fint stoföl e. Cover Boy S. Hon är ädlare än systern e. Contant Q. Jag tror att det blir bra. Jag gillar bägge hingstarna jättemycket, men Centaurus har avkommor som redan gått treårs och det finns några riktiga blänkare där
Tack för din "input", jag är både spänd och glad och hoppas nu att allt går bra.
 
Hej igen, gör ett nytt försök! Jag har små funderingar på att betäcka mitt sto och har varit lite inne på Hip Hop. Fick dock höra i förra veckan att han kan lämna skarpt? Är det någon som har erfarenhet av hur Hip Hop avkommer brukar te sig?

Tacksam för svar!
Håller med Athena om HipHop, lugnare och mer sammarbetsvillig häst än den avkomma jag har efter honom får man leta efter!
Dessutom verkar de ju vara oerhört mångsidiga. Min som är 5 i år och sent född är stor (har ett sto som ger stort) men han har tävlat både dressyr o hoppning och är lika bra i båda.
 
Bllir så glad över alla positiva omdömen om Hip Hop. Mitt sto e. Cortez-Robin Z väntar föl efter honom. Hon har nu gått elva dagar över tiden och jag väntar otåligt på att det äntligen ska hända något. Jag valde Hip Hop för att jag hört så mycket om hans fina lynne som han även verkar lämna till sina avkommor. Tycker också att han har en gedigen härstamning på ett bra stomaterial och det är positivt att han själv tävlats med goda resultat under många år. Fler som kan berätta om föl efter honom?
Det är inte så ofta jag skriver och jag vet inte om jag hamnat i under rätt rubrik. Jag hakade på Grimman som hade bra erfarenhet av Hip Hop avkommor.
 
En fundering från mig: Ser att numera talar man ofta om att vissa blod av dressyrhästar ger reaktionssnabba och flyktbenägna hästar. Funderade lite på vilka blod/hingstar som generellt sett ger avkommor med en lägre flyktbenägenhet? Både statistik och egna erfarenheter är mycket välkommna!

Det där fick mig att fundera! Det är ju faktiskt riktigt svårt när man tänker på det. Det är väl just detta som är huvuddilemmat när man säger att man inte längre avlar för hobbyryttaren. Och vi har ju alla olika syner på allt. Flyktbenägna tycker jag är lite konstigt, det är väl alla? Sen väljer ju olika hästar att reagera på olika sätt, såklart, så är det ju... och nu har aveln mer och mer gått på ett håll och det är ju att lyfta en sund nerv och alla ryttare ser ju på det olika så det är ju också det svåra. Det finns ju hästar som ser helt otroligt stabila ut med sin ryttare men kolla man på stammen så ser man ju att där finns nerv. Byter de ryttare som fattar man att där fanns mer. En del hingstar har säkert mycket mer nerv och reaktionssnabbhet än vad man tror just för att den linjen oftast rids av väldigt duktiga ryttare eller att en hingst verkar ge väldigt stabila avkommor då de flesta som väljer honom har stabila ston. Tror det blir mycket självuppfyllande profetia av aveln ;-)

Hingstar som jag tänker på när jag läser din tråd är hingstar Som Cirkus också tog upp. Samt W-blodet. Även om jag tror att både W-blodet och F-blodet är lite lättare att tända fyr på i aveln än D-blodet. Dessa har man ju träffat många och de finns överallt i norden. D-blodet har ju även de några virvelvindar och det är ju svårt att säga vad man ska undvika för att tom D-blodet ska tända till. Sen har vi ju hingstar som Hermes. Som jag inte har nån egen erfarenhet men som verkar påminna om ovanstående när ryttare beskriver sina pållar.

Sen finns ju de som är väldigt känsliga och fina och som har nerv och säkert även det som jag antar de menar när de säger flyktbenägenhet och det är Lodonderry, Rosseau och Rotspon. De är mjukare än D-, W- och F-blodet i min mening. Kanske inte alla men överlag. Dessa hingstar i stammen tycker jag ger en nerv men en nerv som liksom litar på människan. De reagerar men kommer tillbaka. Man får jobba lite men när de börjar lita på människan så blir det så bra. Det är ju samma med Jazz, Krack C, Olivi och de grabbarna men, och återigen min uppfattning, det blir inte den där punkten som man kommer till och sen lossnar det. De har det mer i sig att så gör man, jetmotorn vilar aldrig liksom. Det är inte så mkt att de inte litar på ryttaren som att de reagerar, på allt, punkt.

Oj va långt dravel det blev... :-0
 
Är jag lite sen in här nu? :angel:
Hade planerat att betäcka mitt sto framöver, men inte redan. Och egentligen inte förrän hon presterat. Men nu har det visat sig att hon har en (förvärvad) nackskada som verkar ställa till det för henne (oss) i ridningen. Jag kommer förmodligen att låna en annan häst att tävla under kommande år, och hinner inte med att rida två hästar. Funderar därför på att betäcka om hon nu ändå inte ska ridas.

Jag är totalt nybörjare på det här. :crazy:

Hon är KWPN e Rubinero - Weltino. Mycket bra typ, högställd med kort rygg. Rör sig trevligt, men inte fantastiskt. Underbart temperament, otittig och går fram överallt. Hoppar helt ok, men begränsas nog av sin skada.

Jag hade velat ha mer mekanik i bak och lite mer "go"! Vill ha en trevlig hobbyhäst som går att använda till det mesta, jag rider fälttävlan.


Idéer?
 
Till fälttävlan så tycker jag alltid man ska kolla på Chico's Boy eller varför inte Balous Bellini. :-) Eller kanske Sir Oldenburg? Sista har ju licens och de två andra går på ett-sto. Lägg på ett kol nu ;-)
 
Bravour ger hoppavkommor med bra rörelsemekanik som passar till fälttävlan.
Cartier är en beprövad herre med 132 i hopp och 107 i dressyr.
Fetcher N är lite rejälare men lämnar avkommor om är dubbeltalanger.
Luxus är dressyrhingst med en placering i hoppning och som hoppade 7 7 på kvalitetsbedömningen.
Magic Park är en personlig favorit, särskilt hans galopp.
New Balance är placerad i svår dressyr och lätt hoppning och har många fina avkommor i alla tre disciplinerna.
 
Du kan även kolla på Escudo I, alternativt sonen Embassy I, som tilsammans har lämnat massor med bra hopphästar samt några riktigt fina dressyrhästar, och även Ingrid Klimke's topp fälttävlanshäst FRH Escada. Låter som om de skulle kunne passa ditt sto.

Och glöm inte Contendro I som ligger helt i topp på faderhingststatistiken i fälttävlan, honom kommer jag använda till mitt nya sto när hon går i avel om några år.

Annars brukar jag tala varmt om Crelido, som jag själv har två avkommor efter nu, om man vill ha en trevlig allroundhäst (typ MsvB/MsvA nivå) med bra typ, gång, temperament och hoppteknik. Fast jag vågar nog inte säga att han lämnar hästar med mycket "go", utan de jag känner till har i stort sett varit lugna och balancerade i psyken.
 
@Marvin

Med tanke på att det är så sent på säsongen och hon inte haft föl förut skulle jag satsa på en hingst som står i Sverige och har haft bra dräktighet.

Och med tanke på att hon egentligen är dressyrstammad skulle jag försöka få med lite dressyregenskaper också hos hingsten även om du tänker för fälttävlan.

Canterbury är själv dubbeltalang och har lämnat avkommor inom både dressyr, hoppning och fälttävlan, han har bra dräktighet och lång säsong och även förmånliga villkor för de som börjar sent (behöver inte betala ny avgift nästa år).

Hip Hop är ganska stammässigt ganska rent hoppbetonad men har flera avkommor som även är framgångsrika i dressyr och många verkar passa väldigt bra för fälttävlan också. Hög dräktighet och man betalar ingen språngavgift utan dräktighetsavgift på 17 dygn och sedan levande föl.
 
Just det, Hip Hop glömde jag! Visste att det fantes en svensk hingst som kunde vara aktuell, men kom inte ihåg vilken....

Gillar även Canterbury, och det kan ju vara bra att tänka på de saker som Gabby är inne på ang. vilkor etc.

Om du kommer igång snabbt nu hinner du förhoppningsvis med två insemineringar i år.
 
Oj, vad många förslag redan!

Hip Hop har jag funderat på själv, såg att han hade bra index för både hopp och dressyr, samt verkar vettig.
Luxus har jag också tittat på.

Crelido har min tränare en fin fälttävlanshäst efter, hon försökte tillverka en till förra året, men då tog det sig inte, fick istället ett stoföl efter Cuper i år. Är det svårt att få dräktigt efter honom är det väl sent att börja nu.

De andra får jag kolla upp!

Såg Goldberg tidigare i tråden och dregglade på honom, kanske lite väl sent på säsongen för det.
Sibelius är ju ett mer oprövat kort, men har bra ridbarhet och står i närheten.
 
Sperman vi fick från Crelido förra året var jättefin, mitt sto tog sig på första insemineringen. (Vilket hon iofs gjort varje gång, hon är inte särskild svår att få dräktig...)
Går att få färsk sperma från honom måndag, onsdag, fredag och lördag.
 
Oj, vad många förslag redan!

Hip Hop har jag funderat på själv, såg att han hade bra index för både hopp och dressyr, samt verkar vettig.
Luxus har jag också tittat på.

Crelido har min tränare en fin fälttävlanshäst efter, hon försökte tillverka en till förra året, men då tog det sig inte, fick istället ett stoföl efter Cuper i år. Är det svårt att få dräktigt efter honom är det väl sent att börja nu.

De andra får jag kolla upp!

Såg Goldberg tidigare i tråden och dregglade på honom, kanske lite väl sent på säsongen för det.
Sibelius är ju ett mer oprövat kort, men har bra ridbarhet och står i närheten.

Sibelius gillar jag!
han har bra bakben och verkar oerhört trevlig på alla vis. Jag vet dock inte alls hur han hoppar, men morfar var väl dubbeltalang mot hoppning?
 
Sibelius gillar jag!
han har bra bakben och verkar oerhört trevlig på alla vis. Jag vet dock inte alls hur han hoppar, men morfar var väl dubbeltalang mot hoppning?
Prestige VDL har index 126 i dressyr och 109 i hoppning, räknas det som dubbeltalang? :o
Sibelius har precis som min Rubinstein I i stammen, hur vet man när det är för nära? :o:o
 
@Marvin På Chatsi hade jag utan tvekan valt Canterbury. Han har kanon dräktighet dessutom. Chatsi behöver en bättre front med bättre halsansättning och resning vilket Canterbury nedärver riktigt starkt vad jag sett, han typar väldigt bra:). Han rör sig även uppåt och framåtgripande samt har lämnat fälttävlanshästar och multitalanger.
 
Ska även nämna att jag känner en ung häst utbildare som haft en del Friendship avkommor hos sig och alla av dem har haft sadeltvång, två av dem riktigt allvarlig sådan... Tyvärr
Hej blev lite nyfiken då jag jag en avkomma från friendship som det visat sig har sadeltvång. Du får gärna berätta lite vad du vet.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Två veckor till årets första treårstest, så nu drar jag igång denna tråden igen! :) Här diskuterar vi alltså de hingstar som godkändes...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
10 345
Senast: athena
·
Avel Ja, 2013-tråden kom ju redan i Mars 2012 så det är väl hög tid för en 2014-tråd! :D Tycker iaf jag som inte betäcker i år ;) Så...
74 75 76
Svar
1 511
· Visningar
171 525
Senast: polly p
·
Hästhantering Jag blir inte riktigt klok på fyraåringen härhemma. Tar gärna emot tankar och åsikter. Jag har haft honom sedan han var ettåring, och...
15 16 17
Svar
335
· Visningar
43 928
Senast: Efwa
·
Avel Jag går i hingstfunderingar till mitt sto som skall betäckas nu under våren. F. 2003 170cm hög e. Rubiquil (Rubinstein I) u. Inette ue...
Svar
0
· Visningar
1 506

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp