Funderingar Hingstvalstråd 2015

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nu frågade ni inte om Temptation men just honom är till och med jag som VERKLIGEN inte gillar när man dömer ut hingstar lite fundersam till. Har iofs träffat enbart 3 avkommor till honom och jag väger själv om det är nog att grunda en uppfattning om då han är en jäkla dröm och alla tre är så snygga och typade av honom att jag dog lite. MEN de tre jag träffat har även en annan sak gemensamt (som jag alltså bara säger då det gett mig lite att tänka på, inte för att säga att det är så med alla men... ja, jag hoppas ni förstår) de har haft ett väldigt speciellt psyke. Dominanta och skyr inga medel. Känsliga men minsta lilla finger så knaprar de sig upp till axeln. Å då är det ändå ryttare som inte ger lillfingret. Den ena kunde till och med lägga sig ner för att kleta av ryttaren. De har alla tre lätt framdel och har slått över trots duktiga och mjuka ryttare som inte går på eller är dumma. Olika ryttare. Alla tre var liksom känsliga men stenhårda. Svåra och den typen som krävde sin ryttare upphöjt i 10. Svåra att gå på då de slåss tillbaka på ett jäkla raffinerat sätt. Jag tycker han är så jäkla fin och hade så gärna tagit efter honom men jag har dragit öronen åt mig av dessa pållar. Tyvärr, skär i mig men. Jaja, hoppas det finns andra med annan erfarenhet!! Ser mig gärna överbevisad!
 
Nu frågade ni inte om Temptation men just honom är till och med jag som VERKLIGEN inte gillar när man dömer ut hingstar lite fundersam till. Har iofs träffat enbart 3 avkommor till honom och jag väger själv om det är nog att grunda en uppfattning om då han är en jäkla dröm och alla tre är så snygga och typade av honom att jag dog lite. MEN de tre jag träffat har även en annan sak gemensamt (som jag alltså bara säger då det gett mig lite att tänka på, inte för att säga att det är så med alla men... ja, jag hoppas ni förstår) de har haft ett väldigt speciellt psyke. Dominanta och skyr inga medel. Känsliga men minsta lilla finger så knaprar de sig upp till axeln. Å då är det ändå ryttare som inte ger lillfingret. Den ena kunde till och med lägga sig ner för att kleta av ryttaren. De har alla tre lätt framdel och har slått över trots duktiga och mjuka ryttare som inte går på eller är dumma. Olika ryttare. Alla tre var liksom känsliga men stenhårda. Svåra och den typen som krävde sin ryttare upphöjt i 10. Svåra att gå på då de slåss tillbaka på ett jäkla raffinerat sätt. Jag tycker han är så jäkla fin och hade så gärna tagit efter honom men jag har dragit öronen åt mig av dessa pållar. Tyvärr, skär i mig men. Jaja, hoppas det finns andra med annan erfarenhet!! Ser mig gärna överbevisad!
Jag har också fått den känslan av Temptation och har därför avvaktat med att betäcka med honom .
Ska bli intressant att se vad som händer med hans annars superfina ungar .
 
Har sån beslutsångest för vilken hingst jag ska välja till mitt maidensto på 17 år.
Hon är e Stravinsky xx ue. Voltaire, 168 cm, danskt warmblod RDH.
Hon har 3 bra gångarter, klok som humla, arbetsvillig och ett mkt bra temperament. Känslig men håller nerverna i schack :) Något lågställd men växer i ridningen, lätt för samling
Önskar en avkomma med bra ridbarhet, högställd och åt det ädlare hållet.
Eftersom hon inte har haft något föl tidigare så vill jag inte chansa för mkt med tanke på kostnaderna.
Jag har själv några kandidater:
Sibelius, Total Hope, Zuidenwind, Freestyle, Temptation, Fürsten-Look eller Fürstenball.
Har ni några tips o råd att ge mig?



Mittlinjenmindre.jpg

Haltinnanrygg.png

Tack på förhand :)

Jag skulle satsa på Zuidenwind. Kostnadsmässigt ligger han bra till, samt att skicken blir billigare och smidigare. Han har haft extremt hög dräktighet de senaste åren, vilket känns som en god ide till ett förstagångssto. Sen lämnar han ju fina avkommor också. Kanske Fürstenball nästa gång? Han lämnar ju bra och har trevlig dräktighet men nästan 18 000 i språngavgift oavsett om det blir dräktigt eller inte är ju rätt häftigt tilltaget, plus att skicken är dyrare. Dock kan jag tycka det är värt varenda krona om man har råd :d
 
Nu frågade ni inte om Temptation men just honom är till och med jag som VERKLIGEN inte gillar när man dömer ut hingstar lite fundersam till. Har iofs träffat enbart 3 avkommor till honom och jag väger själv om det är nog att grunda en uppfattning om då han är en jäkla dröm och alla tre är så snygga och typade av honom att jag dog lite. MEN de tre jag träffat har även en annan sak gemensamt (som jag alltså bara säger då det gett mig lite att tänka på, inte för att säga att det är så med alla men... ja, jag hoppas ni förstår) de har haft ett väldigt speciellt psyke. Dominanta och skyr inga medel. Känsliga men minsta lilla finger så knaprar de sig upp till axeln. Å då är det ändå ryttare som inte ger lillfingret. Den ena kunde till och med lägga sig ner för att kleta av ryttaren. De har alla tre lätt framdel och har slått över trots duktiga och mjuka ryttare som inte går på eller är dumma. Olika ryttare. Alla tre var liksom känsliga men stenhårda. Svåra och den typen som krävde sin ryttare upphöjt i 10. Svåra att gå på då de slåss tillbaka på ett jäkla raffinerat sätt. Jag tycker han är så jäkla fin och hade så gärna tagit efter honom men jag har dragit öronen åt mig av dessa pållar. Tyvärr, skär i mig men. Jaja, hoppas det finns andra med annan erfarenhet!! Ser mig gärna överbevisad!

Har även jag lite reservationer angående ungarna och avvaktar tills det finns lite mer att se innan jag bestämmer mig. Har ett otroligt snällt möderne med väldigt mjuka temperament och vill absolut behålla det så.
 
Nu frågade ni inte om Temptation men just honom är till och med jag som VERKLIGEN inte gillar när man dömer ut hingstar lite fundersam till. Har iofs träffat enbart 3 avkommor till honom och jag väger själv om det är nog att grunda en uppfattning om då han är en jäkla dröm och alla tre är så snygga och typade av honom att jag dog lite. MEN de tre jag träffat har även en annan sak gemensamt (som jag alltså bara säger då det gett mig lite att tänka på, inte för att säga att det är så med alla men... ja, jag hoppas ni förstår) de har haft ett väldigt speciellt psyke. Dominanta och skyr inga medel. Känsliga men minsta lilla finger så knaprar de sig upp till axeln. Å då är det ändå ryttare som inte ger lillfingret. Den ena kunde till och med lägga sig ner för att kleta av ryttaren. De har alla tre lätt framdel och har slått över trots duktiga och mjuka ryttare som inte går på eller är dumma. Olika ryttare. Alla tre var liksom känsliga men stenhårda. Svåra och den typen som krävde sin ryttare upphöjt i 10. Svåra att gå på då de slåss tillbaka på ett jäkla raffinerat sätt. Jag tycker han är så jäkla fin och hade så gärna tagit efter honom men jag har dragit öronen åt mig av dessa pållar. Tyvärr, skär i mig men. Jaja, hoppas det finns andra med annan erfarenhet!! Ser mig gärna överbevisad!

Jaha, då går han tyvärr bort som framtida kandidat till båda mina ston! :cry: Tack för att du delar din erfarenhet.
 
Sorry :-( han är jättefin och en så trevlig stam!
Vad har hänt med Tuschinski? Nån som vet? Är han såld? Han ska ju enligt rykte inte vara så hård utan mer ha nerven.
 
Jag skulle satsa på Zuidenwind. Kostnadsmässigt ligger han bra till, samt att skicken blir billigare och smidigare. Han har haft extremt hög dräktighet de senaste åren, vilket känns som en god ide till ett förstagångssto. Sen lämnar han ju fina avkommor också. Kanske Fürstenball nästa gång? Han lämnar ju bra och har trevlig dräktighet men nästan 18 000 i språngavgift oavsett om det blir dräktigt eller inte är ju rätt häftigt tilltaget, plus att skicken är dyrare. Dock kan jag tycka det är värt varenda krona om man har råd :d
Ja, min hjärna(förnuftet) säger Zuidenwind men mitt hjärta säger någon annan :) Zuidenwind verkar ge väldigt trevliga avkommor. Dock är jag inte så jätteförtjust i Zuidenwind själv. Helt klart snygg och högrest men det är inget som säger wow när jag ser honom själv. Jag försöker verkligen hitta något litet extra hos honom .... Snygg som sagt men verkar inte helt enkel att rida när jag ser de få filmer jag har hittat på honom. Men det kan ju vara synvilla :) Jag kommer kanske bara betäcka en gång om det nu tar sig med henne och avkomman är till för mig själv så det känns ännu svårare att bestämma sig då.^Å andra sidan så känns det vettigast att betäcka med en hingst med hög dräktighet och att det finns så fina avkommor att titta på efter honom.
Sibelius tex är jättefin och kanske inte heller den absolut snyggaste att titta på men under ryttare blir det ju en helt annan häst med arbetsvilja och rörlighet.Åhhh, jag har verkligen riktig ångest inför beslutet;)
 
Temptation är en riktigt snygg hingst som har varit en favorithingst de senaste åren men om han typar avkommorna på det viset är det nog tyvärr inget alternativ för mig. Har ju en något känslig men godhjärtad dam som iofs oftast har god självbehärskning vilket innebär att hon kan lägga band på sig. Men det är ju mkt fullblod i henne så det bör ju helst inte bli mer känslighet i fölet :)
Jag räknar nog därmed bort Temptation.
Är det någon som funderar på Total Hope? Jag behöver ingen jätte till avkomma eftersom jag är ganska liten själv o både Sibelius o Total Hope är ju lite mindre. Risken är väl bara att avkomman blir FÖR liten....
Fürstenball är ju fantastisk men som Wine-tee skriver, kanske lite för mkt pengar för att chansa!! Freestyle o Fürsten-Look är ju alternativ till honom men den sistnämnda säger Flyinge att jag i princip behöver placera stoet på Flyinge för att vara säker på att få en dos eftersom han är vansinnigt eftertraktad i år.
 
Någon som har erfarenhet av Silver Sky och Bravour? :)

Jag har en bravour avkomma , sto född -14. Ganska stor , vaken men har överraskat mig många gånger nu då precis allt såsom avvänjning från mamma + avskiljning lite senare , hovslagare, ledning etc har gått helt smärtfritt , trots att man inte får det intrycket av henne då hon är uppmärksam och ganska hög i energi . Gångarter är inget att skryta med men hon är välbalanserad och social . Skimmel . Perfekta ben och hovar , något kort hals .
Otroligt nöjd med henne , gör gärna en till :)
 
Hjälp med hingstval till sto e. Cardento mottages tacksamt.

Info om sto: 165 cm, långlinjerad och smäcker. Trevlig i hantering, men temperamentsfull i ridningen. God hoppteknik. Fick ett föl för några år sedan.

Önskemål om hingst: hopphingst med bra gångarter. Ger hög ridbarhet. Avkomman bör vara minst 165 i mkh. Får ej ge avkommor med lång rygg eller med vasst temperament. Självklart önskvärt med bra dräktighetsprocent. Helst A eller Elit prem.

Har själv funderat på Aerline H, Bravour, Hip Hop (risk för liten avkomma?) m.m.

Ridbarhet och bra lynne är viktigast :D
 
Airline ger superfina pållar :-) Tror ju inte heller han kommer vara i avel så himla länge till om det inte är sista året, så vill du ha en airline så passa på! :-)
 
Hjälp med hingstval till sto e. Cardento mottages tacksamt.

Info om sto: 165 cm, långlinjerad och smäcker. Trevlig i hantering, men temperamentsfull i ridningen. God hoppteknik. Fick ett föl för några år sedan.

Önskemål om hingst: hopphingst med bra gångarter. Ger hög ridbarhet. Avkomman bör vara minst 165 i mkh. Får ej ge avkommor med lång rygg eller med vasst temperament. Självklart önskvärt med bra dräktighetsprocent. Helst A eller Elit prem.

Har själv funderat på Aerline H, Bravour, Hip Hop (risk för liten avkomma?) m.m.

Ridbarhet och bra lynne är viktigast :D

Tycker att alla dina egna förslag är bra men även Canterbury eller Feliciano om Feliciano finns i avel i år.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Två veckor till årets första treårstest, så nu drar jag igång denna tråden igen! :) Här diskuterar vi alltså de hingstar som godkändes...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
10 354
Senast: athena
·
Avel Ja, 2013-tråden kom ju redan i Mars 2012 så det är väl hög tid för en 2014-tråd! :D Tycker iaf jag som inte betäcker i år ;) Så...
74 75 76
Svar
1 511
· Visningar
171 551
Senast: polly p
·
Hästhantering Jag blir inte riktigt klok på fyraåringen härhemma. Tar gärna emot tankar och åsikter. Jag har haft honom sedan han var ettåring, och...
15 16 17
Svar
335
· Visningar
43 952
Senast: Efwa
·
Avel Jag går i hingstfunderingar till mitt sto som skall betäckas nu under våren. F. 2003 170cm hög e. Rubiquil (Rubinstein I) u. Inette ue...
Svar
0
· Visningar
1 508

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp