Funderingar Hingstvalstråd 2015

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hjälp med hingstval till sto e. Cardento mottages tacksamt.

Info om sto: 165 cm, långlinjerad och smäcker. Trevlig i hantering, men temperamentsfull i ridningen. God hoppteknik. Fick ett föl för några år sedan.

Önskemål om hingst: hopphingst med bra gångarter. Ger hög ridbarhet. Avkomman bör vara minst 165 i mkh. Får ej ge avkommor med lång rygg eller med vasst temperament. Självklart önskvärt med bra dräktighetsprocent. Helst A eller Elit prem.

Har själv funderat på Aerline H, Bravour, Hip Hop (risk för liten avkomma?) m.m.

Ridbarhet och bra lynne är viktigast :D

Fetcher N kan du också titta på!

Ev även Crelido, Cartier men jag har inte lika bra pejl på temp/ridbarhet på de avkommorna.

Och Feliciano finns på fryst, har dock inte använts sedan 2011 enligt blup.se.
 
@peven
Total hope skulle jag
Temptation är en riktigt snygg hingst som har varit en favorithingst de senaste åren men om han typar avkommorna på det viset är det nog tyvärr inget alternativ för mig. Har ju en något känslig men godhjärtad dam som iofs oftast har god självbehärskning vilket innebär att hon kan lägga band på sig. Men det är ju mkt fullblod i henne så det bör ju helst inte bli mer känslighet i fölet :)
Jag räknar nog därmed bort Temptation.
Är det någon som funderar på Total Hope? Jag behöver ingen jätte till avkomma eftersom jag är ganska liten själv o både Sibelius o Total Hope är ju lite mindre. Risken är väl bara att avkomman blir FÖR liten....
Fürstenball är ju fantastisk men som Wine-tee skriver, kanske lite för mkt pengar för att chansa!! Freestyle o Fürsten-Look är ju alternativ till honom men den sistnämnda säger Flyinge att jag i princip behöver placera stoet på Flyinge för att vara säker på att få en dos eftersom han är vansinnigt eftertraktad i år.

Tror varken Sibelius eller Total hope ger en FÖR liten avkomma såvida du inte vill att de skall vara 165+. Sibelius har fin exteriör och ben, skulle dock tänka lite innan jag tog honom till ett väldigt elektriskt sto eller ett sto med långa bakben. Bidrar nog med en väldigt bra ridbarhet och reglerbar gång.
Total hope har ju stort huvud, kort hals och lite raka haser så att stoet har bra front och ben känns viktigt. Tror han bidrar med mycket schwung och mekanik.
 
Hej igen, gör ett nytt försök! Jag har små funderingar på att betäcka mitt sto och har varit lite inne på Hip Hop. Fick dock höra i förra veckan att han kan lämna skarpt? Är det någon som har erfarenhet av hur Hip Hop avkommer brukar te sig?

Tacksam för svar!
 
Absolut inte! Jag har fött upp flera Hip Hop-hästar och haft ytterligare några inackorderade, deras gemensamma nämnare är det goda temperamentet! För övrigt gäller väl det "allt" Feliciano-blod.
 
Det var så jag hade uppfattat det tidigare också men blev mycket osäker när jag fick höra detta. Tack för att du ville dela med dig!
 
Hjälp med hingstval till sto e. Cardento mottages tacksamt.

Info om sto: 165 cm, långlinjerad och smäcker. Trevlig i hantering, men temperamentsfull i ridningen. God hoppteknik. Fick ett föl för några år sedan.

Önskemål om hingst: hopphingst med bra gångarter. Ger hög ridbarhet. Avkomman bör vara minst 165 i mkh. Får ej ge avkommor med lång rygg eller med vasst temperament. Självklart önskvärt med bra dräktighetsprocent. Helst A eller Elit prem.

Har själv funderat på Aerline H, Bravour, Hip Hop (risk för liten avkomma?) m.m.

Ridbarhet och bra lynne är viktigast :D

Hade jag ett Cardentosto skulle jag använda någon med Baloubet-blod - Balou eller kanske Bellheim
 
Tack alla för hjälp. Hade inte tittat på Canterbury innan, wow vilken häst! Någon som har koll på hur avkommorna brukar vara i temperament, hantering, inridning osv.? Dräktighetsprocent?
 
Tack alla för hjälp. Hade inte tittat på Canterbury innan, wow vilken häst! Någon som har koll på hur avkommorna brukar vara i temperament, hantering, inridning osv.? Dräktighetsprocent?

Han har bra dräktighetsprocent, du hittar resultatet om du går in på språngrulla 2014. Hans äldsta avkommor är födda 2012 så de är inte inridna än.
 
Tack alla för hjälp. Hade inte tittat på Canterbury innan, wow vilken häst! Någon som har koll på hur avkommorna brukar vara i temperament, hantering, inridning osv.? Dräktighetsprocent?
Han har nog ett gäng avkommor på 3-årstest i år kan man gissa.

Generellt verkar han typa sina föl väl och de är högt bedömda på fölvisningar, ska bli spännande att se om det gäller även de äldre avkommorna.

Jag väntar föl efter honom nu i dagarna!
 
Han har bra dräktighetsprocent, du hittar resultatet om du går in på språngrulla 2014. Hans äldsta avkommor är födda 2012 så de är inte inridna än.

Tänkte fel, de äldsta är ju tre år och inte två år. Ska bli intressant att se Canterburys avkommor på 3 årstestet.
 
@peven
Total hope skulle jag


Tror varken Sibelius eller Total hope ger en FÖR liten avkomma såvida du inte vill att de skall vara 165+. Sibelius har fin exteriör och ben, skulle dock tänka lite innan jag tog honom till ett väldigt elektriskt sto eller ett sto med långa bakben. Bidrar nog med en väldigt bra ridbarhet och reglerbar gång.
Total hope har ju stort huvud, kort hals och lite raka haser så att stoet har bra front och ben känns viktigt. Tror han bidrar med mycket schwung och mekanik.
Än
 
@peven
Total hope skulle jag


Tror varken Sibelius eller Total hope ger en FÖR liten avkomma såvida du inte vill att de skall vara 165+. Sibelius har fin exteriör och ben, skulle dock tänka lite innan jag tog honom till ett väldigt elektriskt sto eller ett sto med långa bakben. Bidrar nog med en väldigt bra ridbarhet och reglerbar gång.
Total hope har ju stort huvud, kort hals och lite raka haser så att stoet har bra front och ben känns viktigt. Tror han bidrar med mycket schwung och mekanik.
Har nog räknat bort Total Hope i år eftersom jag tycker att han ser lite överbyggd ut, långa bakben precis som mitt sto. Sibelius är en stor kandidat men han ser lite sänkt ut i ryggen ännu. Kan ju säkert ändra sig när han har musklat på sig mer. Men idag är han kandidat nr 2. Har ÄNTLIGEN bestämt mig och jag kommer att betäcka med Oban VH. Jag kommer lösa ett-sto licens på honom. I För mig är han den kompletta hingsten som har precis det jag vill ha, elegans, mjukhet, elasticitet och sen är han ju fantastiskt vacker. På ett sätt ser han ut som mitt sto som 4-åring och det är så min drömhäst ser ut:heart Det känns så skönt att ha bestämt sig. Jag vet att det är ett osäkert kort men jag kan inte känna mig mer säker än så här tror jag :) Det är honom jag har letat efter.
 
Någon som har erfarenhet av avkommorna till Salstas Cocktail, Kulltorps Arkitekt ,Joelsbo Carusel,Moflos Zelmerlöw eller Castor?Ska användas till ett litet halvblod :)
 
Centaurus! Verkar vara en väldigt trevlig hingst och hans avkommor har gått mycket bra på treårstesterna. :)
Jaa - jag håller med, men ju valde jag innan kl 11 idag och det blev Cover Boy S. :-) Hoppas att det med blir bra/rätt.... är ju helt "rookie" på det här, men har rådslagit lite. Ville mest kolla vad du valde...
 
Jaa - jag håller med, men ju valde jag innan kl 11 idag och det blev Cover Boy S. :-) Hoppas att det med blir bra/rätt.... är ju helt "rookie" på det här, men har rådslagit lite. Ville mest kolla vad du valde...

Mina vänner har fått ett fantastiskt fint stoföl e. Cover Boy S. Hon är ädlare än systern e. Contant Q. Jag tror att det blir bra. Jag gillar bägge hingstarna jättemycket, men Centaurus har avkommor som redan gått treårs och det finns några riktiga blänkare där
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Två veckor till årets första treårstest, så nu drar jag igång denna tråden igen! :) Här diskuterar vi alltså de hingstar som godkändes...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
10 268
Senast: athena
·
Avel Ja, 2013-tråden kom ju redan i Mars 2012 så det är väl hög tid för en 2014-tråd! :D Tycker iaf jag som inte betäcker i år ;) Så...
74 75 76
Svar
1 511
· Visningar
170 953
Senast: polly p
·
Hästhantering Jag blir inte riktigt klok på fyraåringen härhemma. Tar gärna emot tankar och åsikter. Jag har haft honom sedan han var ettåring, och...
15 16 17
Svar
335
· Visningar
43 724
Senast: Efwa
·
Avel Jag går i hingstfunderingar till mitt sto som skall betäckas nu under våren. F. 2003 170cm hög e. Rubiquil (Rubinstein I) u. Inette ue...
Svar
0
· Visningar
1 493

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp