funderingar ingför kommande klinikbesök

M

Magendy

Har varit in och ut med min häst på klinik flera gången sen feb 09.

Tänkte jag skulle kolla med er alla vad ni tycker och tänker om de olika diagnoserna hon fått.

21/1 09 vet besiktning inför fodervärd

ojämn hf i höger varv

2/2 09 klinik 1

ohalt på rakt spår, kort i steget på böjt spår, ojämn vf till och från

vid böjprov regaerar lågt bf reaktion vf sitter kvar lägre.

Röntgad bf minskad röntgentäthet kotsenben bf, lindrig hovbroskförbening bf

behandlad i blodet ej i leder, enligt vet kommer hon antagligen ej hålla för ridning om hon är halt vid nästa besök

vila och igångsättning nytt böjprov om ca 5 veckor.

Klinik 2 efter ca 5 veckor.

Vet kollade på henne rek omskoning och enligt vet inget fel på hästen, möjligen lite ont i hovlederna och röntgenbilderna vill han inte ens kolla på från förra kliniken eftersom man kan hitta allt möjligt konstig när man röntgar en häst....bara att sko och rida på som vanligt.

klinil 2 3 veckor senare annan vet.

Hästen halt och behandlad för kotledsinflamation bf vet orolig för röntgentätheten på kotsenbenen och att hästen är stel i bakbenen.Återbesök om 3 veckor

Återbesök klinik 2 samma vet som första gången på klinik 2

Konstaterar att hästen har ont i bakhaserna, bedövara ena hasen och skickar hem oss med diagnos spatt...bara att rida på som vanligt.

efter 1 vecka med igångsättning genom tömkörning i skritt i skogen, kan hästen ej trava på böjt spår utan att halta bb och har svårt att få med sig bakbenen.

På torsdag ska vi åka till en ny klinik för att förhoppningsvis få en diagnos osv.

Hästen är ett 6 årigt sto som har gått promenadridniging och aldrig tränats hårt eller tävlat.

blev långt men vilka framtidsutsikter tror du att denna häst har?
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: funderingar ingför kommande klinikbesök

oj, det var inte lite det....

tycker det var väldigt lite och kort vila mellan gångerna du varit inne och kollat, men jag kan ha missuppfattat!

annars har jag inget att tillägga tyvärr....
 
Sv: funderingar ingför kommande klinikbesök

Eftersom jag blev hemskickad första gånge från klinik 2 och hästen fortfarande visad hälta när jag börjat rida henne åkte jag in och bad om en annan vet.
Den nya vet sprutade henne bf pga kotledsinflamation och återbesök efter 3 veckor.
Efter 3 veckor åkte jag tillbaka på återbesök och den nya vet var sjuk så den första vet fick titta på henne igen....

Lite mycket och snurrigt och jag själv blir inte riktigt klok på det hela
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: funderingar ingför kommande klinikbesök

mycket olika diagnoser åxå om jag fattat det hela rätt?
 
Sv: funderingar ingför kommande klinikbesök

De 3 vet som har kollat på henne har alla olika diagnoser. Men 2 av 3 är oroliga för hennes kotsenben bf. Man blir inte riktigt klok på det hela, vill gärna vet vad exakt vad som är fel och vilken framtid min häst har. Hoppas få svar på torsdag på den "nya" kliniken.
 
Sv: funderingar ingför kommande klinikbesök

Jag tycker du gör helt rätt med en ny klinik, och kräv att få hela hästen kollad. Låter som hältorna på bf är sekundära åkommor, dvs beror på att hästen avlastar från det onda och därmed överbelastat fram.
Jag hade även gett hästen mer vilotid ev skrittpromenader (ej rida el törmköra).

Det gjordes ingen röntgen av haserna? För utan det kan man inte säkert veta att det är spatt.
 
Sv: funderingar ingför kommande klinikbesök

Ingen röntgen av haserna vet sa bara att hon hade spatt bak och det var bara att åka hem å rida igång henne.

På torsdag kommer de säkert röntga även bakbenen på henne och jag tror att det är där det sitter...

Det svåra med hästen är att hon visar ingen hälta förns man böjer henne och då hoppar hon på 3 ben, men inte alltid lätt att få vet att förstå. Dessutom har jag ingen fin tävlingshäst och det känns inte som om vet prioterar min häst eller lyssnar särskilt mycket på vad man säger...
 
Sv: funderingar ingför kommande klinikbesök

ingen som har nåt att tilllägga ang hästens olika diagnoser?
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
470
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej! Jag har en häst som har förslitningsskada på gaffelbandet och griffelbenet, diagnosen ställdes i december men han har visat hälta...
Svar
7
· Visningar
1 260
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej! Jag börjar från början, I början av april blev min häst halt, åkte till kliniken en vecka senare ( hade ingen tidigare tid ledig)...
Svar
10
· Visningar
2 325
Senast: Sirap
·
Hästvård Hästen i fråga har en muskelbristning på en bröstmuskel. På samma sida är en ryggmuskel (Serratus) överansträngd och osteopat menar att...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 775

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp