Funderingar kring olja i hästens foder!

M

mirjada

Jag behöver någon att "bolla" tankar med...

Jag har alltid hört att man ska ge majs eller vetegroddsolja till hästen för att det har en massa positiva egenskaper i kroppen. Så givet vis har då min häst fått 1-2 dl majsolja varje dag i hela hennes ännu så länge 10åriga liv.
Min häst är en arab. Hon är pigg och framåt men väldigt balanserad och lugn(valium araben brukar hon få heta), hon blir nästan aldrig rädd för plötsliga ljud eller saker som dyker upp.
Nog om min lilla häst... och tillbaka till saken...

För en tid sedan kom jag över en undersökning så handlade om hur hästar fungerar med mer eller mindre fettrik havre, hur olja påverkar hästen mm. Det var 2 personer från sveriges lantbruksuniversitet och en person från flyinge som gjorde denna undersökning.

I den här undersökningen står det bla fett hjälper till att hålla blodglukoshalten jämn vilket medförde att även efter hård träning så sjönk glukoshalten långsammare och mindre. Även värmebalansen hos hästen påverkades på ett positivt sätt. Hos andra djur som tex råttor såg man tydligt en förbättring i inlärningen. När man gjorde tester med majsolja på hästar så hadde det visat sig att hästarna blev lugnare och reagerade mindre på plötsliga föremål som dök upp.

Man kunde också läsa att tex brist på fleromättade fettsyror leder såsmåningom till döden och att det är omättat fett som påverkar kroppen på ett positivt sätt(det nyttiga fettet).

Mina funderingar då...

Jag har läst här på buke att det är många som ger olja. Typ av olja varierar ochså Majs-, mat- och rapsolja är vad som förekommer.

Jag tror att alla som läser detta kan hålla med om att vetegroddsolja är bra att ge till tex hästar för lite olika saker!? Men det kostar också ganska mycket...

Mina funderingar är främst kring rapsoljan...
Normalt ska man inte ge raps till hästar.
Rapsoljan verkar dock vara ok att ge.

Det är ju det fleromättade fettet som är nyttigt att ge...
Så här ser fettfördelningen ut på det olika oljorna...

olja******enkelomättat fett****fleromättat fett
Matolja...........57,5g/l...................34,5g/l
------------------------------------------------------------
Majsolja..........28,5g/l...................58,5g/l
-------------------------------------------------------------
Rapsolja..........62,5g/l.....................30g/l
-------------------------------------------------------------
Vetegroddsolja......18g/l...................59,6g/l
-------------------------------------------------------------
Här ser man då att rapsoljan innehåller minst fleromättat fett matolja kommer 2:a. Majsolja och vetegroddsolja innehåller båda över 58G/L.

Mina frågor till er som använder rapsolja är..
Av vilken anledning ger du rapsolja?
Vilken effekt önskar du få av oljan?
Hur länge har du gett rapsolja?
Hur mycket ger du?
Vilka/vilken effek har du sett hos din häst?

Till er som inte ger rapsolja...
Vilken olja ger du?
Hur mycket olja ger du?
Hur länge har du gett denna olja?
Vilken effekt önskar du få ut av oljan?
Vilken/vilka effekter har du sett hos hästen sedan du började ge olja?

Vill gärna höra era tankar kring de olika oljorna!

Jo, jag undrar en sak också...
Vad är det med raps som är inte bra för hästar och vad händer om hästen får i sig detta?
 
Finns det ingen här idag som ger olja till sin häst?

Det jag också tänker när jag läser såna här saker är att det kanske är pga majsoljan som min häst är så lugn som hon är...
Henes halvsyster är jätte nervös av sig så nerver ute i hårspetsarna finns i blodet...
 
Det finns ingen forskning om hur bra olika oljor är för hästar. Om oljan används direkt för energi har halten fleromättade fettsyror knappast ngn betydelse.
När det gäller essentiella fettsyror vet jag inte alls men hästen är ju anpassad till en fettfattig kost. Hästen tar upp större delen av sin energi från grovtarmen i form av flyktiga fettsyror, vet ej hur bra hästen är att bygga upp viktiga fettsyror av dessa men som grästätare klarar den troligen detta bra. Skall kolla vidare vid tillfälle men för tillfället är jag bortrest.
PL
 
Ja, skriv om du "snubblar" över nått intressant! Skulle vara kul att veta om det finns fler undersökningar av denna typ.

Har du läst denna "undersökning"?

Resultatet som dom skrev när undersökningen var(ang havren)...

Slutsatser
Användande av högfettshavre:
1, Kan påverka vissa ridegenskaper hos hästar tex lydnad
2, Tycks inte påverka hästarnas framåtbjudning negativt
3, Tycks inte påverka ridegenskaperna hos alla hästar
4, Tycks påverka vissa hästar tex ston,mer än andra
5, Är ett enkelt sätt att tillföra fett i foderstaten och därmed kan högpresterande hästar få en god energiförsörjning

Så enligt detta kan man då kanske tro att ston är lättare påverkade av fett. Undrar om ston har lättare att reagera på olika ämnen?
Vet du om någon annan "undersökning" där man studerat fett/olja i hästar?

Men jag undrar fortfarande...
Varför så många ger rapsolja? Efter som att raps inte är något man normalt ger till hästar så vill jag liksom veta varför man valt just den oljan?
Och...
Jag vet att det är många hästägare här som ger olja till sina hästar och jag skulle vilja veta varför och vilken effekt man är ute efter?
 
Ja jag har läst hela rapporten men det var ett tag sen. Fett är på flera sätt ett bra sätt att komplettera energin till hästar, minskar kolhydratuppladdningen i musklerna vilket minskar korsförlamningsrisken o minskar mjölksyran, minskar kolhydrater till tarmen o därmed risken för fång. Obs detta är viktigast på hårt arbetande hästar som annars skulle fått en stärkelserik foderstat.
Ang. rapsolja så är det ofta den olja som är lättast att hitta billigt, o det finns inget som säger att den är sämre än andra oljor (majsolja anses visserligen smakligast), Prismässigt är ofta lokalt köpt havre + billig olja mkt billigare än matildahavre på säck.
PL
 
Jag har tävlingshästar och ger mariatistelolja vid behov, beroende på hur hårt dom går och hur dom ser ut i hull under tävlings säsong.
 
Till er som inte ger rapsolja...
Vilken olja ger du?
Olivolja
Hur mycket olja ger du?
0,5 dl per häst o dag
Hur länge har du gett denna olja?
Oj... ca 5 år med upphåll för sommarbetena
Vilken effekt önskar du få ut av oljan?
Bättre päls,man o svans(blankare).
Vilken/vilka effekter har du sett hos hästen sedan du började ge olja?
Att dom verkligen får blankare päls,man o svans.
 
har ingen häst och utfodrar därför ingen men jag vet att vetegroddsolja förutom sin sammansättning av olika fettsyror innehåller E-vitamin så om man vill ge det så kanske priset är motiverat?
 
Ja, det kanske du har rätt i...

Vad har vetegroddsoljan för effekt på hästen?
Jag vet att jag gav den på rekomendation av veterinär för en lite besvärlig pälsfällning hos ett russ. Vad mer kan man "använda" den till?

Läste nyss svaret här ovanför ang vilken olja som används...
Såg att även olivolja förekommer...
Det tror jag inte jag har hört någon som gett tidigare...
Olivoljan innehåller 71,5g/l med enkelomättade fettsyror och 9,1g/l med fleromättade fettsyror.

Jag tror att all oljor har mer eller mindre effekt på pälsen.

Undra om det är någon som fått negativa efekter av olja?
 
mariatistelolja har jag inga siffror på, men tistelolja har jag i min tabell och det står att den innehåller 10,6g/l enkel omättade och 75,7g/l fler omättade. Så om detta är bra för högpresterande hästar så borde det vara det fleromättade fettsyrorna som är bra.
Var köper man mariatistelolja?
Har du märkt andra effektr av oljan?
Varför började du ge denna olja?
 
Jag är ju intresserad av alternativa behandlingar men bl a örter.....mariatisteln har ju terapeutiska egenskaper på bl a immunförsvaret och sen är jag återförsäljare för ett foder vilket mariatisteloljan finns i sortimentet.....

Jag ger oljan för att få en liten booster samt en kick för immunförsvaret då hästar i hög form har lätt att dra på sig infektioner.....OM det hjälper eller inte är ju svårt att säga, men sjuka har dom inte varit iallafall....dessutom har en av mina hästar (11 i år) haft en lymfkörtel mellan ganascherna i hela sitt liv som periodvis växer och spricker upp, för att sen bli som en stenhård kula....tills den växer till igen...den körteln är HELT borta nu...finns inte....om det är oljan eller nåt annat det kan jag inte sia om.....
oljan finns på
www.bokebacken.com
 
Mängden fleromättade fettsyror borde ju alltid spela nån roll efter som att de hjälper till med en massa olika saker i kroppen. Även om man ger oljan för energins skull så om man då ger av "rätt" olja så får man med det fleromättade fettsyrorna och då borde det vara bättre än att ge enkelomättade eller mättade fettsyror.
 
Är det verkligen dessa värden på olivolja? Inte tvärt om?
För det är ju olivolja man rekomenderar människor att äta mycket av just för att den anses vara den bästa oljan för oss att äta. Massor av nyttiga fettsyror. Men det verkar ju vara precis tvärt om då????? Skumt!!!!
 
Nej, det är som jag har skrivit där ...
71,5 enkelomättat och 9,1 fleromättat..

Är det inte så att man rekomenderar olivolja till människor för att det är sånt fett som men inte blir fet av? :confused:
Jag trodde också att olivoljan skulle vara rik på fleromättade fettsyror... Men man är ju ute efter lite olika saker med oljan i hästar jämfört med oljan i människor...:confused:
Men nu är förvirrningen total för mig.... :confused:

Ska försöka att läsa mig till varför det är såhär...
 
Nu har jag hittat lite intressanta grejer...
Så kanske blir vi lite klokare... :idea:

Häsr står det lite...
http://www.ortblomman.com/arkiv/fettsyror.html

Och här är en mera "vetenskaplig" beskrivning på skillnaderna...
Fleromättat...
http://www.shenet.se/ravaror/fettsyrafler.html

Enkelomättat...
http://www.shenet.se/ravaror/fettsyraenkel.html

Mättat..
http://www.shenet.se/ravaror/fettsyramatt.html

Det som gör mig ännu mera förvirrad är att jag får för mig att det fleromättade fettet även är bra för människor...
Men varför är då tex olivoljan så rekomenderad? :confused:
Kanske av andra skäl än just ur fettsynpunkt???:confused:

Om rapsolja...
http://www.shenet.se/ravaror/rapsolja.html

Om olivolja...
http://www.shenet.se/ravaror/olivolja.html

Om majsolja..
http://www.shenet.se/ravaror/majsolja.html

Om vetegrodsolja...
http://www.shenet.se/ravaror/vetegroddolja.html

Någon som vet eller vet var jag kan hitta MJ SMRP MM o de olika oljorna?
 
Det som gör mig ännu mera förvirrad är att jag får för mig att det fleromättade fettet även är bra för människor...
Men varför är då tex olivoljan så rekomenderad?
Kanske av andra skäl än just ur fettsynpunkt???
*************

Nej, jag var på en föreläsning om kosthållning och där var det olivolja för att den innehöll just mycket av det nyttiga fettet som vi vill åt!
han nämnde inte alls någon annan olja. Bara olivolja och så fiskfett som var bra det med.

Så jag trodde i min enfald att den oljan måste vara den bästa även för kusar????
 
Hästen fixar sina viktiga fetter även på bete o behöver definitivt inte fettillskott på flera deciliter för den sakens skull, vad beträffa vetegroddsolja mm så är det knappast ngt man ger som energitillskott.
PL
 
Ja, jag vet inte...
Jag blir bara mer och mer förvirrad...Ju mer jag läser...

Men en anledning kan ju vara att man är ute efter olika saker i oljor hos hästar och människor.Det kanske är omättat fett i det stora hela som gäller för människor.... Och att man kanske föredrar enkelomättat till människor...
Ja, inte vet jag...
Jag har för mig att fiskolja innehåller fleromättatfett... För det var nått med eskimåer som inte dog av hjärt och kärl problem tack vara att dom åt så mycket fet fisk och att dom upptäckte att det var fleromättat fett som var orsaken.
 
Svar till:
Hästen fixar sina viktiga fetter även på bete o behöver definitivt inte fettillskott på flera deciliter för den sakens skull, vad beträffa vetegroddsolja mm så är det knappast ngt man ger som energitillskott.
PL
_________________________________________________________________________________________________________
Jag vet att man inte ger vetegroddsolja som energi tillskott, men den innehåller iaf väldigt mycket fleromättat fett och den är bra till hästar och andra djur...
Den innehåller också E-vitamin var det nån som skrev...
Men majsoljan innehåller ännu mer E-vitamin.

Av vilka anledningar ger man vetegroddsolja?
Vid päls fällning/sättning har jag blivit rekomenderad att ge det, men det måste ju finnas fler anledningar eller?

Det är ju samma sak med den där mariatistel oljan...
Tistel olja innehöll ännu mer fleromättat fett och den skulle man med fördel ge till hästar som är hög presterande.

Fleromättat fett kan transportera syre bätre, så det kansek är därför det är bra för såna hästar.

Det vore kul att veta vilken olja man får bäst resultat utifrån fettfördelningen...
Kanske är det så at om man ska ge olja för energins skull och inget annat så spelar det ingen roll vilken olja man använder, men om man ska ge oljan av någon annan anledning typ päls eller "prestations höjning"...
Så kanske det är att föredra en olja med stor mängd fleromättat fett...

Kanske är inne på rätt spår iaf...
Eller???
 
När det gäller hårfällning är jag med, men syretransport? hur då?. "Prestationshöjande" det beror på vad man menar, i första hand tänker jag på energi i andra hand på essentiella fettsyror som används som byggstenar se då vad jag sagt eller inte sagt ovan.
PL
 

Liknande trådar

Foder & Strö Min häst har börjat tappa lite i hull och därför har jag tänkt börja ge honom lite olja i fodret, men det finns så många olika åsikter...
Svar
4
· Visningar
1 213
Senast: Lunketuss
·
Foder & Strö Tänkte lite snabbt att man kunde göra en sida där man skriver om olika tillskott och varför & när dem används för att underlätta för...
Svar
6
· Visningar
1 714
Senast: Allevo
·
Foder & Strö Ja, jag skulle behöva lite nya tips och idéer. Mitt ena sto blev lös i magen tidigare i höstas och det har ännu inte givit med sig...
2
Svar
36
· Visningar
2 992
Senast: Rebecka83
·
Hundhälsa Lååångt! Fy vilken dag.. Har haft veterinärmaraton idag. Började dagen kl 09 på Ultuna, för att kolla upp Viktors kli igen...
2
Svar
35
· Visningar
6 073
Senast: Och_Aye
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp