Funderingar kring olja i hästens foder!

Vad beträffar essentiella fettsyror är det vad jag kan hitta bara linolsyra som är essentiell för häst.
Behovet är lite , 0,5% av fettet o man har inte lyckats provocera fram bristsymptom.
PL
 
Jag undrar.....

Är det någon som har fått negativa effekter av någon typ av olja? Om ja, vilken olja och vad för negativ effekt?

Är det någon som har gett tex både raps och tex majsolja i olika omgångar? Är det i så fall skillnad på effekterna av dessa oljor?
 
Svar till:

När det gäller hårfällning är jag med, men syretransport? hur då?. "Prestationshöjande" det beror på vad man menar, i första hand tänker jag på energi i andra hand på essentiella fettsyror som används som byggstenar se då vad jag sagt eller inte sagt ovan.
PL
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Det jag har lyckats läsa mig till är att i fleromättat fett hjälper till att transportera syret i kroppen. Dett pga den uppbyggnad som fettet har(kolatomer dubbelbindningar mm).

Fleromättat fett finns bla i foskolja och det har visat sig skydda människor från hjärt och kärl sjukdommar...
Och oljorna som man ger till högpresterande har stor andel fleromättat fett. Så det verkar ju som om det är detta fett som man är ute efter kanske inte i alla lägen, men ganska många.
Och det borde ju vara så att ger man olja för energins skull så kanske det är bättre att ge en olja med mycket fleromättat fett efter som att det även hjälper till med syretransporten mm...

Här det någon som "hänger med" var jag är påväg eller är jag ute och "cyklar"?
 
Inte för att dubbelbindingarnas förmåga att binda syre är mitt område (förklara gärna) men att de skulle kunna bidra med någon märkbar del av hästens syretransporterande förmåga ser jag som uteslutet bland annat därför att fettet inte cirkulerar i blodet någon längre tid utan tas upp relativt snabbt efter en måltid.
PL
 
Ja, det här med dubbelbindningarna i kolatomerna är lite svårt att förklara...
Mättat fett är tex uppbyggt så att det har inga bindningar i atomerna...
Enkelomättat fett har bara en bindning mellan atomerna och fleromättat har då dubbla bindningar...

Bindningen gör att atomen blir "öppen" och då kan syre atomer fästa på kolatomen typ:p...Och på så sätt hjälpa till med syretransporten...

Kolatomerna med enkel bindning kan också transportera syre men inte lika bra som de med dubbelbindningar.

Detta är nog det närmaste en bra förklaring jag kan komma utan att krångla till det ofantligt mycket.

Jag vat rätt duktig på dethär med kemi en gång för LÄNGE sedan :D
 
Det här blev en väldigt annorlunda "foder" diskution... :D

Kanske lite väl "överkurs" eller vad man nu ska kalla det... Det var kanske inte riktigt meningen att jag skulle gå in på oljan i atomer men det bara "slank" iväg...:angel:

Synd att inte fler personer har skrivit vad dom ger för olja, varför mm... Hadde varit mycket intressant att veta.
 
Det finns en hel del oljetrådar här inne på Foder. Sök så ska du finna! :)
 
Är det någon som har koll på K-vitamin behovet hos hästar?
Hur många mg/dag?
Har hittat att endel oljor innehåller JÄTTE MYCKET K-vitamin och om inte jag är helt fel ute så har hästar mycket litet behov av just K-vitamin...

Vad är symtomerna på överdoserng av K-vitamin?
 
Ja, det är nog bara du som använder den...
Vad är det i den?
Vitaminer mm?
Står det nått om hur fetterna är fördelade?
 
Vitamin K - Fytomenadion

K- vitamin behövs för att blodet ska kunna koagulera. Utan detta skulle varje litet sår medföra risk att djuren skulle förblöda! Det behövs också för att kroppen ska kunna absorbera fett ur maten.
K-vitamin i stora doser ges till hundar som fått i sig råttgift. (Råttgift förhindrar att blodet koagulerar och djuret förblöder.)

Det finn två sorters K-vitamin, Dels Fytomenadion som finns framförallt i gröna växtdelar, och dels menadion som bildas av tarmens bakterier. Antibiotikabehandling kan medföra att tarmens produktion av K-vitamin försämras

Brist kan medföra att blodet inte koagulerar och att djuret får svårt med fettupptaget.

Fytomenadion finns bl.a. i lusern, nypon, nässlor, spenat, kål, fisk, inälvsmat som lever och njure

behovet vet jag inte .....
 
Svar till:
Vad beträffar essentiella fettsyror är det vad jag kan hitta bara linolsyra som är essentiell för häst.
Behovet är lite , 0,5% av fettet o man har inte lyckats provocera fram bristsymptom.
_____________________________________________________________________________________________________________________________________________________

F18:2
Linolsyra (18:2, n-6)
Linolsyra (18:2, n-6) är den vanligast förekommande fleromättade fettsyran i kosten och är modersubstans till fettsyror i n-6 (omega-6) serien, där även arakidonsyra (F204) ingår. Förekommer rikligt i de flesta vegetabiliska oljor, t.ex. majsolja, solrosolja, rapsolja, och i mjuka margariner.
Siffran före kolontecknet anger antalet kolatomer och siffran efter kolontecknet anger antalet dubbelbindningar. Beteckningen n-3 och n-6 anger den positionen för den första dubbelbindningen räknat från metylgruppsändan.

Information från livsmedelsverket...
 
Var har du lärt dig om detta?
Vet du nån sida på nätet där det står om vitaminerna och behoven?
Jag vet behoven för
A, D, B1, B2...
Vill ju gärna fylla på min lilla lista... :)
Kanske måste skriva till hippocampus och fråga...
Nackdelen med dom är att ibland får man vänta så länge på ett svar...
Kanske beror på att jag ställer så underliga frågor till dom :o
 
Nu har jag fått svar från SLU. Jag frågade dom ang K-vitamin till häste efter som att vissa märken av Rapsolja innehåller (enligt livsmedelsverket) så mycket som 107mg / 100 ml rapsolja.
Från SLU fick jag då svaret att hästar har inget extra behov av K-itamin och att det var inget man skulle tillföra hästen. Den fick det den behövde om den får ett grovfoder av bra kvalitet och har en normalt fungerande tarmflora..

Då är det antagligen inte bra att ge iaf vissa märken av rapsolja av den anledningen...
Eller?
Nägon som har en annan teori?
 
Raps innehåller glykosinolater och erukasyra, vilket är olämpligt för hästar. Men man kan ändå utfodra med rapsolja, därför att erukasyran avlägsnas vid oljeutviningen och glykosinolaterna förstörs till största delen då också.De flesta raps som odlas nu innehåller dessutom låga halter av erukasyra och glykosinolater, och man behöver inte vara rädd för att ge hästen rapsolja i rätt mängd(max 75-100 g fett/100 kg häst och tillfälle, sammanlagt högst det dubbla per dag).

/// Enl christina plancks och margareta rundgrens, SLU , bok "hästens näringsbehov och utfodring".
 
Men står det nått om K-vitamin i den boken?

Jag tror absolut inte att det är farligt att ge rapsolja...
Efter som att jag vet fler som ger det till sina hästar, och dom hästarna mår bra.
Men min tanke ligger lite mera på om det verkligen är nyttigt med just den oljan, dels pga det här med att vissa märken innehåller mycket höga halter av K-vitamin och så verkar det som att Rapsoljan (som man köper i affärer) verkar vara av väldigt varierande kvalitet...

Vet du nått om max mängden olja av annan sort?
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Detta är kopierat från livsmedelsverkets sida...
1981 drabbades tusentals människor i Spanien av the toxic oil syndrome efter att ha ätit matolja. Fortfarande diskuteras om det var den enkelomättade erukasyran från rapsolja som förgiftat, om oljan varit denaturerad eller om rapsolja helt enkelt fick skulden för att skydda ekonomiskt viktigare oljor.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Detta snubblade jag över av en slump...
Och det är ju sånthär som gör att man börjar fundera lite krig just raps/matolja.
Som tur är så hännde ju detta för länge sedan och förhoppningsvis så händer det inte igenn.

Har läst lite....
och det har hännt på flera olika ställen i världen och efter 1981... Det sista fallet som jag hittade om var 1994...
 

Liknande trådar

Foder & Strö Min häst har börjat tappa lite i hull och därför har jag tänkt börja ge honom lite olja i fodret, men det finns så många olika åsikter...
Svar
4
· Visningar
1 213
Senast: Lunketuss
·
Foder & Strö Tänkte lite snabbt att man kunde göra en sida där man skriver om olika tillskott och varför & när dem används för att underlätta för...
Svar
6
· Visningar
1 714
Senast: Allevo
·
Foder & Strö Ja, jag skulle behöva lite nya tips och idéer. Mitt ena sto blev lös i magen tidigare i höstas och det har ännu inte givit med sig...
2
Svar
36
· Visningar
2 992
Senast: Rebecka83
·
Hundhälsa Lååångt! Fy vilken dag.. Har haft veterinärmaraton idag. Började dagen kl 09 på Ultuna, för att kolla upp Viktors kli igen...
2
Svar
35
· Visningar
6 073
Senast: Och_Aye
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp