Bukefalos 28 år!

Funderingar på hundköp?!

G

glittertuss

Har börjat få mina små funderingar på att ev. köpa hund längre fram. Är för gammal för ponnyn & ska inte köpa stor häst än på ett tag. Har varit sugen på hundköp i flera år nu, men velat vänta tills jag har tid & råd att ta hand om den. Har tittat lite på uppfödares hemsidor till Chihuahua och Cavalier King Charles Spaniel.

Är nu intresserad av att få tips & råd från er hundmänniskor vad man bör tänka på, vad ni vet om dessa raser, tips om ngn särskilt bra uppfödare som är att rekommendera. Vill få rejält med kött på benen innan jag tar ngt beslut!

Tacksam för alla svar!
 
Sv: Funderingar på hundköp?!

Vad gör du nu?

Hur ser ditt liv ut de kommande åren ?

Hur gammal är du ?

Har du något erfarenhet av hundar ?
 
Sv: Funderingar på hundköp?!

Just nu pluggar jag, sista året på gymnasiet samhäll/ekonomi. Bor hemma med föräldrarna i en villa i utkanten av stan.

Kommer förmodligen flytta till eget ställe inom de närmsta åren.

Har ingen erfarenhet av hundar på det sättet att jag haft det i familjen. Men har haft djur hela mitt liv, varav häst de senaste 6 åren.
 
Sv: Funderingar på hundköp?!

Vad tänker du göra efter gymnasiet ?

Många vill resa lite efter pluggtiden .

Hur blir det när du flyttar, kommer du klara av att ha hunden själv?
 
Sv: Funderingar på hundköp?!

Tror inte jag ska resa. Har tänkt att ev. flytta till Gbg & läsa till Hudterapeut.

Joo, det är jag ganska säker på att jag gör. Får ju räkna lite på den ekonomiska biten innan jag tar något beslut isåfall...
 
Sv: Funderingar på hundköp?!

Enligt mig så tror jag en cavalier är den bästa hunden av de två ovanstående alternativen...

Vill du veta mer så fråga gärna! (om cavalier asså)
 
Sv: Funderingar på hundköp?!

Okej! :)

Har du lust att berätta lite allmänt om rasen?
Hur är de i temperamentet och sådär?
 
Sv: Funderingar på hundköp?!

flytta till Gbg & läsa till Hudterapeut

Skall du läsa i göteborg kan jag garantera dig att du kommer INTE ha tid till någonting annat än att äta och sova efter skolan.
Du kommer att vara totalt upptagen med utbildningen under 1år.
(Efter det är många helt slutkörda och deckar...)

/Christin som läser hudvård under 2år i Landskrona
 
Sv: Funderingar på hundköp?!

glittertuss skrev:
Okej! :)

Har du lust att berätta lite allmänt om rasen?
Hur är de i temperamentet och sådär?

Min cavalier är mycket jämn i temperamentet... han brukar inte hetsa upp sig för minsta lilla!

Han nöjer sig med mycket lite.. någon form av lydnad var tredje dag räcker och i övriga fall är han bara en promenadlimpa!

Gillar inte att gå ut i regnet, dock säkert väldigt olika från hund till hund....

Cavalier är väldigt lugna och fridsamma hundar, men man måste köpa hund från en seriös kennel då det finns många ärftliga sjukdomar inom rasen!

Gillar inte att vara ensamma så mycket då de är rena sällskapshundar men fixar du ngåon dagmatte/husse eller på något annat sätt får någon som kan ta hand om vovven då du pluggar så vore det d bästa.

Vår cavalier hänger med på allt! Vart vi än åker hänger han med, de korta benen är otroligt snabba...

Agility, lydnad, bruks du kan praktiskt taget göra allt med en cavalier ifall du gör det på ett intressant sätt.

Dock tycker inte jag om denna rasen pga alla sjukdomar min vovve har haft och deras pälsvård. Men det hindrar ju inte dig från att tycka om rasen...

Kolla http://www.cavaliersallskapet.net

Där står det massa bra fakta... vill du veta mer så messa mig gärna privat...

Kramar
 
Sv: Funderingar på hundköp?!

Jaa, jag är medveten om att det förmodligen kommer bli kämpigt som attan med skolan där. Det är den största anledningen till att jag inte bestämt mig rakt upp&ner.

Hur är hudvårdsutbildningen i Landskrona, btw? ^_^
 
Sv: Funderingar på hundköp?!

Tack så jättemycket för det utförliga svaret! :)

Kikade en hel del på hemsidan du tipsade om och den var verkligen bra!
Tack än en gång!
 
Sv: Funderingar på hundköp?!

Bra att du är medveten om det, för jag är helt övertygad om att man inte hinner med hund (i synnerhet en unghund) om man läser en privat utbildning.
Förutsatt att ni inte är två om hunden där andra parten tar ansvaret under det året.
Är ni inte två så avråder jag dig verkligen från att ha hund samtidigt som du läser privat.

Landskronas hudvårds utbildning är superb.
Den blir bättre hela tiden, jag sitter själv i ledningsgruppen och har lite insyn.
Men det är svårt att komma in.
Den klassen som startade nu hade 300 sökande till 16platser.
+ att du behöver ett års arbetslivs erfarenhet.
Det fungerar ju lite annorlunda på de statliga utbildningarna, där kan du inte köpa dig in... :smirk:
Kolla här!
 
Sv: Funderingar på hundköp?!

Jag läste hund-vård... Jisses vad jag letade efter DEN kursen :D
 
Sv: Funderingar på hundköp?!

Aaaoooo, din stackare!
Nä, så djup är inte jag!!!
Bara ytlig hudvård för min del!!! :-)
Fast om några helger skall jag till Bohuslän på anatomi kurs, hund.
Det skall blir riktigt kul och djupt!
 
Sv: Funderingar på hundköp?!

Jepp, med lite tur så kanske jag & mina pojkvän lyckas hitta en lägenhet som är stor nog att vi kan bo där båda två. Då blir situationen förmodligen lite annorlunda också.

Ah, okej. Är utbildningen i Landskrona motsvarande den utbildningen somär i Stockholm (St Eriks skolan)?! Känner en tjej som har sin häst i samma stall som mig, hon gick Elisabethskolan för två år sedan & rekommomenderar verkligen den, fast hon säger ju också att det är mkt slit & långa dagar! :-(
 
Sv: Funderingar på hundköp?!

Ja, Landskrona och St Eriks är de 2 enda statliga skolorna i Sverige.

Dom privata skolorna fungerar oftast bra, om man inte är för ifrågasättande...

Men man får inte glömma att de drivs som ett företag vilket skall gå med vinst...
Det gör inte en statlig skola.

Våran utbildning är längre = mer djupgående.
Vi har praktik på företag (dvs salonger, parfymerier, SPA). Privata skolor har enbart salongs praktik på skolan.
Det finns fler skillnader.

Min ena utbildare har arbetat på två privata skolor i stockholm.
Där försökte de tvinga henne att vara som en Geztapo-soldat...
DET ÄR DERAS POLICY!
Obegripligt.
Studenterna är pressade nog ändå, utan att ha en nedlåtande lärare som letar fel.Vi har också enormt höga krav. Nivån är på en högskolas. Men vi har kunniga, hjälpsamma och trevliga lärare.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Det finns så mycket kunniga hundmänniskor här så hoppas kunna få lite hjälp och råd! Jag planerar att bli med hund igen, vi har...
Svar
11
· Visningar
1 381
Senast: Lena_B
·
Hästmänniskan Hej allihopa hoppas ni har en trevlig kväll! Det är så att jag ska rida min allra första La2 start imorrn och är riktigt nervös! Jag...
Svar
0
· Visningar
640
Senast: Hanna2021
·
Övr. Hund Hej! Jag köpte för ca 2 månader sedan en Cavalier King Charles Spaniel* som var då 10 mån, han är nu precis fyllda 1 år. Han är inte...
Svar
9
· Visningar
3 903
Senast: Gumman123
·
Övr. Hund Vi går i valptankar, har varit hos olika uppfödare och rådfrågat samt väntat in "rätt" hund. Det vi har bestämt oss för är en welsh...
Svar
12
· Visningar
2 284

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp