Funderingarkring häst till barnen

Mirre

Trådstartare
Alla barnen (4 st) vill rida och med en lika hästtokig mamma är det såklart välkommet. Med två barn boende varannan vecka och två varannan helg känns det som en smidig lösning med egen ponny/häst. Det är ju inte alls så att jag vill ha en :angel:

Men, det jag funderar på är att de två äldsta är så himla långa redan att de skulle kunna rida en liten storhäst, medan de två yngsta skulle passa bra med b eller c ponny. Fast de kommer troligen ränna iväg i längd rätt snart de också. Vad skulle ni satsa på? Har länge varit inne på welsh, men kanske smartast att satsa på en welsh cob då? Jag vill gärna kunna köra och gärna rida också, men då är ju ponny helt uteslutet.

Liten nordsvensk är ju också ett alternativ, men samtidigt kanske det blir för stort för de yngsta är lära sig rida på. Tänkte vi skulle klara oss på en häst, men kanske blir bäst med en mindre ponny och en stor häst alla fall.
 
Alla barnen (4 st) vill rida och med en lika hästtokig mamma är det såklart välkommet. Med två barn boende varannan vecka och två varannan helg känns det som en smidig lösning med egen ponny/häst. Det är ju inte alls så att jag vill ha en :angel:

Men, det jag funderar på är att de två äldsta är så himla långa redan att de skulle kunna rida en liten storhäst, medan de två yngsta skulle passa bra med b eller c ponny. Fast de kommer troligen ränna iväg i längd rätt snart de också. Vad skulle ni satsa på? Har länge varit inne på welsh, men kanske smartast att satsa på en welsh cob då? Jag vill gärna kunna köra och gärna rida också, men då är ju ponny helt uteslutet.

Liten nordsvensk är ju också ett alternativ, men samtidigt kanske det blir för stort för de yngsta är lära sig rida på. Tänkte vi skulle klara oss på en häst, men kanske blir bäst med en mindre ponny och en stor häst alla fall.

Fjording.
En trevlig, välutbildad i maxad C-storlek.
Man får vara väldigt lång för att inte kunna rida den.
 
Hur gamla är barnen? Vilka ambitioner har ni/de, vill nån tävla i framtiden tror du? Hur långa är de?
Sånt är ju lite relevant.
6, 8, 10 och 11.
11 åringen är nog runt 170, jag är 173 och hon är nästan lika lång som mig. 10 åringen är runt 150+ nu tror jag, 8 åringen runt, ja vad kan han vara, 135 kanske eller något sådant, 6 åringen är nog runt 128-130 någonting. Länge sedan jag mätte dem nu.

Just nu är de så pass nybörjare att de bara vill lära sig rida och inte har koll på inriktningar, men alla fall ett par av dem skulle säkert vilja tävla i framtiden.
 
Det är sant, fjordningar är ju väldigt trevliga både att rida och köra

Och det finns ganska mycket roligt inom Svenska Fjordhästföreningen med prestationsmedaljer när man är ute och tävlar i olika grenar, och SM för fjordhästar.
Det dyker ju upp en och annan som står sig även mot "storhästar", bland andra Kronos 287 som är ute och tävlar 100cm hoppning bland häst och placerar sig varenda gång.
 
Och det finns ganska mycket roligt inom Svenska Fjordhästföreningen med prestationsmedaljer när man är ute och tävlar i olika grenar, och SM för fjordhästar.
Det dyker ju upp en och annan som står sig även mot "storhästar", bland andra Kronos 287 som är ute och tävlar 100cm hoppning bland häst och placerar sig varenda gång.
Kronos är riktigt fin!
Klart värt att överväga fjording
 
6, 8, 10 och 11.
11 åringen är nog runt 170, jag är 173 och hon är nästan lika lång som mig. 10 åringen är runt 150+ nu tror jag, 8 åringen runt, ja vad kan han vara, 135 kanske eller något sådant, 6 åringen är nog runt 128-130 någonting. Länge sedan jag mätte dem nu.

Just nu är de så pass nybörjare att de bara vill lära sig rida och inte har koll på inriktningar, men alla fall ett par av dem skulle säkert vilja tävla i framtiden.

OM de vill tävla framöver är det kanske roligare att tävla ponny mot ungefär jämnåriga. Även om fler barn/unga tonåringar rider storhäst nu än för några år sedan, men det verkar mest vara på lite högre nivå.
Med tanke på att de fortfarande är ganska små (åldersmässigt alltså) skulle jag hellre valt en lite mindre ponny, så den inte blir FÖR stor för de små barnen. En maxad c-ponny av rejäl modell kanske? Typ fjording, IC, den typen. Kan bära dig också.
 
Kanske vart att fokusera pa att hitta ratt individ - en snall d ponny eller liten storhast som bar upp langd men som ar snall nog att vara palitlig med barn, och framforallt, en individ DU trivs med, och en hast som kan funka som familjehast.
Om intresset sedan vaxer hos nagot av barnen sa kanske det kan vara vart att fundera pa att kopa nagot som passar deras ambitioner, storlek och niva, men leta individ och temprament i nulaget!
 
Kanske vart att fokusera pa att hitta ratt individ - en snall d ponny eller liten storhast som bar upp langd men som ar snall nog att vara palitlig med barn, och framforallt, en individ DU trivs med, och en hast som kan funka som familjehast.
Om intresset sedan vaxer hos nagot av barnen sa kanske det kan vara vart att fundera pa att kopa nagot som passar deras ambitioner, storlek och niva, men leta individ och temprament i nulaget!

Det är klart att individ och temperament är viktigt, men storleken har (i det här fallet) betydelse.
Det kanske inte är så troligt att en åttaåring har jätteroligt med en storhäst. För att inte tala om sexåringen. Det är många år innan sexåringen kan "leka själv" med en storhäst särskilt om man tar in tävlande i ekvationen.
Så om @Mirre vill uppmuntra barnen att tycka att ridning är roligt, så behöver man absolut ta hänsyn till barnens ålder och storlek och välja rätt storlek på hästen/ponnyn.

Det är ju ganska vanligt att barnens intresse är det som får ta största platsen i familjer där barn och förälder rider medan den vuxne/a står tillbaka lite under den tiden.
Att välja en häst åt mamman och så får barnen halka med på snöret, kanske inte direkt uppmuntrar barnen att utveckla och behålla intresset.

Jag tycker att TS resonerar väldigt smart som söker en typ som kan fungera för alla.
Dock tror jag att svagheten i TS resonemang är förhoppningen/"inbillningen" att det räcker med en häst... ;)
 
Det är klart att individ och temperament är viktigt, men storleken har (i det här fallet) betydelse.
Det kanske inte är så troligt att en åttaåring har jätteroligt med en storhäst. För att inte tala om sexåringen. Det är många år innan sexåringen kan "leka själv" med en storhäst särskilt om man tar in tävlande i ekvationen.
Så om @Mirre vill uppmuntra barnen att tycka att ridning är roligt, så behöver man absolut ta hänsyn till barnens ålder och storlek och välja rätt storlek på hästen/ponnyn.

Det är ju ganska vanligt att barnens intresse är det som får ta största platsen i familjer där barn och förälder rider medan den vuxne/a står tillbaka lite under den tiden.
Att välja en häst åt mamman och så får barnen halka med på snöret, kanske inte direkt uppmuntrar barnen att utveckla och behålla intresset.

Jag tycker att TS resonerar väldigt smart som söker en typ som kan fungera för alla.
Dock tror jag att svagheten i TS resonemang är förhoppningen/"inbillningen" att det räcker med en häst... ;)


Jovisst ar storleken inte irrelevant - en B-ponny kanns ju inte passande, och inte heller en jatte pa 170cm+
Vad jag menade var val mer att man inte ska haka upp sig pa mojliga framtida tavlingsambitioner.
Jag har traffat manga cobbar med utmarkt temparament runt typ 150cm, som snallt ridits runt av sma barn sjalvstandigt, samtidigt som de ar en trevlig van for en vuxen/mer erfaren ryttare

En hast later ambitiost, det haller jag med om, men samtidigt vet man aldrig om/hur intresset haller i sig med barn i den aldern
 
Jovisst ar storleken inte irrelevant - en B-ponny kanns ju inte passande, och inte heller en jatte pa 170cm+
Vad jag menade var val mer att man inte ska haka upp sig pa mojliga framtida tavlingsambitioner.
Jag har traffat manga cobbar med utmarkt temparament runt typ 150cm, som snallt ridits runt av sma barn sjalvstandigt, samtidigt som de ar en trevlig van for en vuxen/mer erfaren ryttare

En hast later ambitiost, det haller jag med om, men samtidigt vet man aldrig om/hur intresset haller i sig med barn i den aldern

Nej, man vet inte om intresset håller i sig.
@Mirre , skulle det vara aktuellt för dig att köpa häst till bara dig själv just nu?
Jag får mer intrycket att det är barnen som är katalysatorerna till eventuellt hästägande och att det skulle vara en härlig bonus för dig?
 
Alla barnen (4 st) vill rida och med en lika hästtokig mamma är det såklart välkommet. Med två barn boende varannan vecka och två varannan helg känns det som en smidig lösning med egen ponny/häst. Det är ju inte alls så att jag vill ha en :angel:

Men, det jag funderar på är att de två äldsta är så himla långa redan att de skulle kunna rida en liten storhäst, medan de två yngsta skulle passa bra med b eller c ponny. Fast de kommer troligen ränna iväg i längd rätt snart de också. Vad skulle ni satsa på? Har länge varit inne på welsh, men kanske smartast att satsa på en welsh cob då? Jag vill gärna kunna köra och gärna rida också, men då är ju ponny helt uteslutet.

Liten nordsvensk är ju också ett alternativ, men samtidigt kanske det blir för stort för de yngsta är lära sig rida på. Tänkte vi skulle klara oss på en häst, men kanske blir bäst med en mindre ponny och en stor häst alla fall.
Tinker/irish cob, där kan man rida ponny även som vuxen ryttare, de tar långa ryttare, och temperamentet gör att även de yngsta kan handskas med dem utan problem.
 
En snäll D-ponny, tycker jag. Då kan ni alla rida utan problem (lite beroende på din storlek förstås) och skulle barnen vilja tävla så kan de tävla ponny mot jämnåriga.
 
Köp en snäll häst helt enkelt som du och barnen kan hantera och ha glädje av?
Eftersom barnen öht inte är ryttare utan bara har intresse just nu och ”vill lära sig rida” så kan du omöjligt få ihop ekvationen att den ska kunna behållas i all evighet och passa till allt inkl om några barn framöver ev vill tävla osv. Om så skulle bli framöver får du räkna med att byta häst tänker jag ?

Köp en snäll häst helt enkelt som passar er där ni är nu ?
Jag hade i ditt fall köpt en snälling du själv kan rida som även är så snäll att barnen kan sköta och ”sitta/rida runt” på den ridmässigt.
 
Jag är 172 och rider ponny. :o
Skaffar man en rejäl ponny så bär dom upp bra, det känns som om jag har mer häst under mig nu än när jag hade 165 plussare.

Irish cob har jag, och han är gudasnäll med ett tålamod och temperament utöver det vanliga. Min 5,5 åring hanterar honom utan problem, leder in och ut från hagen, borstar och grejar. Jag själv har haft ett längre uppehåll, sen trillade jag över den här, och köpte honom minst sagt väldigt ringrostig, men han är så himla schysst så det är inga problem alls. Tyvär inte inkörd, och där vi står nu så finns det inte så många bra körvägar utan är mest mindre skogsstigar, så det är inget jag kommer göra heller, men han hade absolut blivit en fin körhäst också.

Han är 147 cm, men rejäl! (Och lite tjock..:o)
 

Bifogade filer

  • image.jpeg
    image.jpeg
    497,8 KB · Visningar: 99

Liknande trådar

Gnägg Jag är jättesugen på att köpa egen häst igen efter långt uppehåll men har kommit igång bra med medryttarhäst och ridlektioner...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 643
Senast: Johannna1
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 142
Senast: LiviaFilippa
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
647
Senast: valy
·
Hästmänniskan Jag är sugen på att ha en häst i familjen. Barnen är nu 4 resp. 1,5 år. Det blir nog inte aktuellt på minst ett år att köpa häst, men...
Svar
15
· Visningar
1 951
Senast: ylvalill
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp