Bukefalos 28 år!

Fundersam gällande amning osv

Golden_Heart

Trådstartare
Någon sa till mig ikväll på messenger. :eek:
När du får barnet då ska du se till att den äter regelbundet var fjärde timme och det får du göra några månader.
:confused:
  • Vad är det som gäller egentligen?
  • Vad anser ni?
  • Kan man reglera det där på något sätt?
  • Går det att på natten få lite längre än just fyra timmar mellan?
  • Hur blev det för er?
  • Om man ska amma var fjärde timme, då blir det ju inte mycket annat gjort de andra timmarna?
  • Hur länge ammade ni så?
  • Måste det vara så?
Välkommen in i tråden! :bow:
 
Sv: Fundersam gällande amning osv

Om mina barn hade ammat så pass sällan som var fjärde timme hade det ju varit lugnt. Det gjorde de dock inte. Var fjärde timme är för övrigt stenåldersrön enligt de barnmorskor jag haft kontakt med. Bebisar ska äta när de är hungriga är grundregeln. De äter sen tills de bli mätta. För mina barn innebar det i början amma allt från 20-45 minuter i stöten med pauser på allt mellan 30 min och 3 timmar däremellan. Dygnet runt i princip. Jag vet dock att det finns de som haft barn som ätit mer sällan och de har kuknnat sova längre pass på natten. Dock gick nätterna här rätt bra, framförallt med andra barnet eftersom jag hade mycket stöd av hennes pappa och sen för att hon sov en hel del i sängen vilket gjorde att det inte var så bökigt när hon väl var hungrig.

När barnen blev lite större kunde jag få nattsömnen längre genom att jobba på att ge dem mycket mat på kvällen så de skulle vara riktigt mätta och därmed inte vakna av hunger iaf.

Jag tror nog det löser sig =)
 
Sv: Fundersam gällande amning osv

Rekommendationerna idag är fri amning; det vill säga man ger barnet mat när det vill ha mat. Så fort bebisen verkar ledsen, orolig eller signalerar hunger (smaskar med munnen och/eller "pickar" mot
kroppen på en själv) så ger man bröstet. Om den INTE är hungrig checkar man av allt annat; blöja, varm/kall, trött osv. Så: jag skulle snarare säga: räkna med att amma varannan timme i snitt åtminstone den första månaden eller två (ibland längre).

Mina personliga åsikter/erfarenheter hittills (sonen blir 4 månader på lördag):
[*]Vad anser ni?
Det där med 4 timmar mellan målen är gamla rekommendationer; ungefär 20-30 år gamla. :crazy:

Jag kör med fri amning; tycker det verkar enklast och bäst. Att få vänta 4 timmar till nästa mål för en liten bebis gör ju att den riskerar bli väldigt hungrig (beroende på individ) och hur ska man då få den "glad o nöjd"? Hellre amma ofta och slippa skrik/gråt! Och dessutom: barnets matsäck är lika liten som dess egna knutna näve; därför behöver små barn äta små mängder och ofta. Ett barn behöver all mat som den VILL ha - den ska ju växa som 17 - vår son ökade mellan 400-500 gram i veckan den första tiden!

Ett barn reglerar sitt eget behov av näring helt själv; den kan inte "okynnesäta". Däremot kan de ibland suga på bröstet av andra orsaker än ren hunger; de kan vilja ha tröst, närhet tex. Men då "snuttar" de mera. Vi gav napp som komplement till bröstet ganska tidigt, men jag har alltid låtit vår son ligga vid bröstet precis så länge han vill. I början somnade han ofta; vaknade till - snuttade lite och somnade sen igen.
Det ÄR nästan ett heltidsjobb att amma; speciellt i början! Ibland fick man paus mellan amningarna på 2-3 timmar, ibland satt man med barnet vid bröstet varje timme (oftast kvällar). Ibland äter barnet snabbt (vår son äter kortare tid nu än när han var liten); kanske bara 10 minuters amning och ibland tar det lång tid; uppemot en timme (eller mer!)

[*]Kan man reglera det där på något sätt?
Tja, sedan sonen blev 3 månader ungefär så har vi börjat få lite mer rutiner kring maten/amning. Han behöver inte mat NU-NU-NU som det var i början. Man kan skjuta upp det en stund med tex napp, lek eller på andra sätt.

[*]Går det att på natten få lite längre än just fyra timmar mellan?
Första månaden blev det nog nästan varannan timme även på natten, men därefter har det varierat mer. Oftast sover han nog 4- 5 timmar (ibland längre) mellan amningarna just på natten. Vilket är bra för mig; sömnmässigt.

[*]Hur blev det för er?
Se ovan

[*]Om man ska amma var fjärde timme, då blir det ju inte mycket annat gjort de andra timmarna?
:D Var 4:e timma hade varit rena semestern tycker jag!! I början hinner man ganska mycket ändå; barnet sover jättemycket!

För övrigt så är det ju just föräldraledig man är: så ens "jobb" är ju att vara just förälder. Att hinna "annat" är liksom en bonus. Jag har hunnit med rätt bra ändå tycker jag; nu sover sonen någon timme på fm och ett par timmar på em (i början sov han ju större delen av dagarna). Då kan jag surfa på nätet, hänga tvätt osv. Under amningen följer jag alla möjliga tv-program. :D Sen kan man göra andra saker även när barnet är vaken; beroende på ålder och beroende på barn. Jag brukar tex lägga sonen i babygymmet varje morgon och få äta frukost medan han roar sig själv i någon halvtimme. Jag kan sätta han i babysittern när han är glad och nöjd och låta honom se mig medan jag hänger en tvätt; bäddar, städar toan eller annat. Jag kan gå på café och han kan sitta nöjd i mitt knä medan jag pratar med den jag fikar med. Osv. Alla barn är ju dock inte så "enkla" och det varierar som sagt över tid. I perioder är de flesta barn mer "klängiga" och beroende av att bli roade av sina föräldrar.

[*]Hur länge ammade ni så?
Som sagt: jag ammar fritt fortfarande, men han har själv börjat dra ut på tiden mellan målen. Vi kommer introducera smakisar om ett par veckor och jag ska börja jobba när han är ca 6,5 månader - då räknar jag med att amma morgon, kväll och ev också lunch. Kanske pumpar vi ut till eventuella nattmål. Eller så kör vi med ersättning. Eller välling. Eller så har han redan börjat äta ett mål mat per dag då.

[*]Måste det vara så?
Nej, det finns andra sätt. Man kan köra på 4-timmarsprincipen om man vill. Det gjorde de ju förr. Men det finns nog skäl till att man frångått denna... :crazy: Man kan också välja att ge ersättning helt eller delvis. Det är minst lika mycket "jobb" som att amma; snarare mer eftersom man då ska värma maten och "krångla". MEN; då kan andra (pappan) hjälpa till mer med matningen och man slipper bli helt "bunden" som mamma.

Det rekommenderas dock att amma (om man kan) så länge som möjligt. WHO rekommenderar helamning till 6 månaders ålder.
 
Sv: Fundersam gällande amning osv

  • Vad är det som gäller egentligen? Bebisen bestämmer
  • Vad anser ni? Mamman lyder bebisen
  • Kan man reglera det där på något sätt? Nej för bebisen bestämmer
  • Går det att på natten få lite längre än just fyra timmar mellan? Rasmus sov ca 8 timmar om natten när han blev 3-4 veckor
  • Hur blev det för er? Amma när han ville, även för närhet, gör det än idag och nu äter han även gröt, puré och ersättning och vi har inga fasta tider alls.
  • Om man ska amma var fjärde timme, då blir det ju inte mycket annat gjort de andra timmarna? Rasmus kunde äta/snutta var 2a-3e timme i början, och vem vill få en massa annat gjort när man har en bebis å gosa med :love:
  • Hur länge ammade ni så? Bebisen har egna rutiner
  • Måste det vara så? Absolut inte
 
Sv: Fundersam gällande amning osv

[*]Vad är det som gäller egentligen?
Fri amning, för barnets och mjölkproduktionens bästa (generellt då, det finns ju givetvis undantag)

[*]Vad anser ni?
Att barnet i allmänhet själv kan reglera sitt matintag

[*]Kan man reglera det där på något sätt?
Inte om man vill vara säker på att kunna amma

[*]Går det att på natten få lite längre än just fyra timmar mellan?
Om man har tur och får ett barn som sover längre i sträck på eget bevåg. Det finns också olika metoder för att styra barnens sömn, men den tidigaste metoden rekommenderas först efter 4 månaders ålder.

[*]Hur blev det för er?
Ammade i snitt en gång i timmen i ett nästan ett år med de två yngsta barnen

[*]Om man ska amma var fjärde timme, då blir det ju inte mycket annat gjort de andra timmarna?
Det går att amma medan man gör andra saker, tex i bärsjal. Jag har ammat springandes genom IKEA en fredagskväll :idea:

[*]Hur länge ammade ni så? Jag har ammat tämligen fritt i över fyra år, fördelat på tre barn

[*]Måste det vara så?
Om man känner att man vill amma och vill undvika så många problem som möjligt så är det att rekommendera. Men alla barn är olika - en del vill hänga vid bröstet för jämnan, andra vill äta mycket och snabbt med längre mellanrum. Låter man barnet styra kan det i princip inte bli fel, men det kan givetvis vara väldigt påfrestande för den som har brösten. Ibland får man gå in och styra upp på vinst och förlust, så att säga, för att man själv ska orka med. Min grundtanke är i allafall att det är barnets behov som skall tillfredsställas i första hand. Sedan får jag försöka anpassa mitt liv efter det så gott det går, utan att för den skull utplåna mig själv.
 
Sv: Fundersam gällande amning osv

Ibland får man gå in och styra upp på vinst och förlust, så att säga, för att man själv ska orka med. Min grundtanke är i allafall att det är barnets behov som skall tillfredsställas i första hand. Sedan får jag försöka anpassa mitt liv efter det så gott det går, utan att för den skull utplåna mig själv.

:bow: :bow:
 
Sv: Fundersam gällande amning osv

TACK för länken! Den var intressant! :bow: Men det med att barnet ska sova i sängen med mig och min sambo, kommer inte att funka. Det vet jag redan nu!

Det behöver man ju inte. Men det gör amningen mycket lättare på natten! Jag trodde/tänkte mig att sonen skulle sova i egen säng, men gav upp redan efter 2 veckor. Jag fick bli så himla vaken varje gång det skulle ammas och sömnen blev bedrövligt dålig. :crazy: Sambon klarade inte av att sova ordentligt (mer lättväckt än mig) pga sonens läten i sömnen och förstås pga amningen. Så tills nu har vi haft skilda sovrum; jag o sonen i bäddsoffa och sambon i sovrummet. Men; det är naturligtvis inget som vi vill ska fortsätta i all evighet! Nu ska vi prova sova tillsammans och se om sambon klarar det bättre nu (sonen "knöstar" inte lika mkt i sömnen längre). I annat fall går vi över till att sonen får sova i eget rum när nattmatningen är nere på 1 mål per natt ungefär.
 
Sv: Fundersam gällande amning osv

TACK för länken! Den var intressant! :bow: Men det med att barnet ska sova i sängen med mig och min sambo, kommer inte att funka. Det vet jag redan nu!

Man vet ingenting först bebisen är ute.

Jag skulle inte heller ha bebisen i samma säng som mig, aldrig! Men det är så skönt att bara lyfta upp honom ur sin säng när han vaknar och lägga honom i min säng vid bröstet och sen sova vidare. Man vaknar lixom knappt när man hämtar bebisen.
 
Sv: Fundersam gällande amning osv

Jag kan tänka mig att amningen blir lättare! Men jag vet att jag inte ligger still om nätterna på det sättet och inte heller min sambo. Alltså får barnet antingen ligga i en säng bredvid oss eller i rummet bredvid och då med babylarm som jag har nära min kudde och kan höra bättre. Sover redan nu dåligt om nätterna, så jag tror inte det kommer göra så mycket. Fast att jag sover dåligt nu, är kanske att jag är för trötter om dagarna att jag sover då istället några timmar. Är arbetslös just nu.
 
Sv: Fundersam gällande amning osv

Jag snurrar runt och bökar som en jag vet inte vad i sängen, men det går ändå bra att sova med Rasmus. Eller bra och bra, han är värre än mig och väcker mig flera ggr och när jag backar för han inte ska sparka på mig så vaknar han till och bökar efter så håller vi på så tills jag ger upp ;)
 
Sv: Fundersam gällande amning osv

Alltså får barnet antingen ligga i en säng bredvid oss eller i rummet bredvid och då med babylarm som jag har nära min kudde och kan höra bättre. Sover redan nu dåligt om nätterna, så jag tror inte det kommer göra så mycket. Fast att jag sover dåligt nu, är kanske att jag är för trötter om dagarna att jag sover då istället några timmar. Är arbetslös just nu.

Ja, det kan nog funka. Men det blir nog jobbigt när det gäller just amningen gissar jag. Speciellt om du sover dåligt om nätterna! Men, men; det är folk som lyckas med den varianten också. Eller också kommer du/ni ändra er.

För övrigt ligger nog inte jag så "still" heller, men bebis sover gott bredvid mig ändå verkar det som. ;)

Men; å andra sidan; det bästa tipset är att sova när barnet sover: då kan du ju sova på dagen också! (Fast då hinner du ännu mindre "grejer" än att bara amma, byta blöjor osv)
 
Sv: Fundersam gällande amning osv

Angående sova med barnet i sängen; man ändrar sitt sätt att sova när har ett spädbarn. Jag hade bebisen i sängen första veckorna, insåg att det skulle bli otroligt jobbigt annars att stiga upp varje/varannan timme. Dessutom blev jag lugnare av att ha henne nära (låg bara och vred mig och lyssnade annars). Man sover på ett annat sätt när man har ett spädbarn bredvid, sömnen är lättare och man sover blixt stilla.. :p
 
Sv: Fundersam gällande amning osv

[*]Vad är det som gäller egentligen? Fri amning dvs barnet får amma när det vill.
[*]Vad anser ni? Så är det bara, enklast och smidigast.
[*]Kan man reglera det där på något sätt? Tror jag inte
[*]Går det att på natten få lite längre än just fyra timmar mellan? På natten ammade Emil med 2.5-3 timmars mellanrum. Han sov sedan längre och längre och när han var ca 8 månader sov han hela natten utan att amma.
[*]Hur blev det för er? Till en början åt han ungefär efter 2.5 timme, åt i närmre en timme. Sen utökade han det sakta men säkert och åt inte lika länge varje gång.
[*]Om man ska amma var fjärde timme, då blir det ju inte mycket annat gjort de andra timmarna? Nej, det blir inte mkt gjort med en liten. Vissa ammar när barnet ligger i sjal då kan man ju göra annat. Men själv tyckte jag det var ganska skönt att ta det lugnt och bara "vara".
[*]Hur länge ammade ni så? Tills han var 10 månader fast då åt han såklart mestadels riktig mat. Ammade lite ibland bara.
 
Sv: Fundersam gällande amning osv

Vad är det som gäller egentligen?
Vet egentligen inte vad som gäller. Det beror på vem man frågar.
Vad anser ni?
Jag är helt klart för fri amning. Fast sen finns det säkert situationer som där det inte fungerar. Fast i de flest fall tror jag att fri amning är bäst.
Kan man reglera det där på något sätt?
Det går säkert att reglera, även om jag tror på att barnen reglerar detta bra själv. I det flesta fall.
Går det att på natten få lite längre än just fyra timmar mellan?
Olika från barn till barn. Inget man kan räkna med.
Hur blev det för er?
Ammade varannan timme och ofta ett par timmar i sträck i perrioder de först 3 månaderna. Fast jag trivdes bra med att amma och sonen älskade det.
Om man ska amma var fjärde timme, då blir det ju inte mycket annat gjort de andra timmarna?
Till att börja med tyckte jag det var skönast att bara vara hemma i lugn och ro. Låg ofta i sängen och läste när lillen ammade eller tittade på tv. Då lillen var nästan 2 månader gammal fick jag en bärsjal. Med hjälp av den kunde jag amma i princip var som helst och göra allt möjligt under tiden. Så då blev jag social igen och både hemmet och trädgården var i topp. Stallet blev mockat varje dag och grannens hund kom ut på långa promenader.
Hur länge ammade ni så?
Efter 3-4 månder började amningen bli lite mer regelbunden. Jag helammade i 6 månader, men ammningen blev inte mindre viktig förrän efter 1 år. Sen blev det mindre och mindre tills det tog slut vid 2,5 år.
Måste det vara så?
Det måste inte vara så. Det finns nog alla varianter. Fast i min vänskapskrets så är det de som ammat fritt som haft den mest problemfria amningen och trivts bäst med att amma länge. De som styrt amningen för mycket tidigt har snabbt gått över till flaska.
 
Sv: Fundersam gällande amning osv

Jag har ställt spjälsänge utan långsida jäms md vår säng. Då får vi jättebred säng och min sambo kan vifta med sina armbågar hur mycket han vill! När vår son låg mellan oss så låg han också väldigt trångt och varmt, vilket de inte ska göra. De ska ju kunna röra på sig!
 
Sv: Fundersam gällande amning osv

På BB sa de till mig att dottern skulle äta (ej ammad, ersättning) var 4:e timme, PUNKT!

Det sket jag i, min dotter äter när hon är hungrig.
 
Sv: Fundersam gällande amning osv

Angående sova med barnet i sängen; man ändrar sitt sätt att sova när har ett spädbarn. Jag hade bebisen i sängen första veckorna, insåg att det skulle bli otroligt jobbigt annars att stiga upp varje/varannan timme. Dessutom blev jag lugnare av att ha henne nära (låg bara och vred mig och lyssnade annars). Man sover på ett annat sätt när man har ett spädbarn bredvid, sömnen är lättare och man sover blixt stilla.. :p


Så olika det kan vara. Jag kan ligga i en dvala med dottern bredvid mig, men inte sova. Har haft henne hos mig 2-3 gånger hela nätter och jag har vart helt slut dagen efter. Li sover i sin säng som står precis bredvid min, det funkar mycket bättre för mig.
 
Sv: Fundersam gällande amning osv

Någon har kanske redan skrivit detta. Men det är inte ens säkert att det är lämpligt att det går 4 h eller mer mellan måltiderna. Det beror på barnet. De får också lågt blodsocker med för lite mat och då kan de bli så trötta och slöa att de inte orkar äta. De hände vår kille och vi fick köra 3 h från det han senast började äta. Dvs åt han 1 och åt i 45 min så skulle han äta igen klockan 4. Vi fick köra med det tills han började gå upp i vikt och blev piggare.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 822
Senast: Snurrfian
·
Gravid - 1år Fy tusan vad det tar emot att skriva detta men jag vet inte vad jag ska ta mig till. Jag känner inte igen mig själv sen jag blev gravid...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 256
Senast: Bapelsin
·
Relationer Alltså... min bonusmamma. Jag blir så trött på henne ibland. Hon tycker att jag och min bror kan dela rum (vi är totala motsatser till...
2 3
Svar
57
· Visningar
10 826
Senast: a1agnlju
·
Gravid - 1år Att alla har rätt att inte amma tror jag att vi kan vara överens om men när jag precis fått mitt första barn dök den här...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
11 684
Senast: WildWilma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur valde ni uppfödare?
  • Guldfasanerna
  • Annonsera mera hundar 2

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp