Fundersam gällande amning osv

Sv: Fundersam gällande amning osv

Någon har kanske redan skrivit detta. Men det är inte ens säkert att det är lämpligt att det går 4 h eller mer mellan måltiderna. Det beror på barnet. De får också lågt blodsocker med för lite mat och då kan de bli så trötta och slöa att de inte orkar äta. De hände vår kille och vi fick köra 3 h från det han senast började äta. Dvs åt han 1 och åt i 45 min så skulle han äta igen klockan 4. Vi fick köra med det tills han började gå upp i vikt och blev piggare.


Samtidigt kan man ju inte tvinga en bebis som inte är hungrig att äta. Li var väldigt oregelbunden i sina matttider. Hon kunde äta med 1 timmes mellanrum ibland och upp till 7 timmar - från det att hon bara var några dagar gammal. När vi låg kvar på BB var det strikt att hon skulle ammas var 3-4 timme, och när hon då inte var hungrig blev hon matad med spruta. Detta är troligtvis skälet till att jag inte kan amma min dotter, eftersom personalen på BB gick på så hårt.

När jag kom hem och kontaktade BB-hemvård om råd och stöd för amningen talade de om att Li fick äta när hon ville, det fanns ju ingenting som var galet i hennes journal så det fanns ingen anledning att göra som de gjort på BB.

Man får ju känna efter vad som passar det egna barnet helt enkelt.
 
Sv: Fundersam gällande amning osv

Ja precis. Jag skrev att det beror på barnet och att det KAN bli så att de blir trötta. Inte att de automatiskt blir det. Går de upp i vikt som de ska får de ju i sig det de behöver och kan sova längre. Vår son gick inte upp i vikt. Bara sov och "darrade" med händerna. Han var helt enkelt tvungen att få mat i sig oftare för att inte bli så trött att han inte orkade äta. Han fick i sig kanske 40 ml till varje måltid och nu kan han äta det tredubbla. Nu klarar han sig fast han sover längre tid!
 
Sv: Fundersam gällande amning osv

Lite trådkapning om det är ok..

När man pratar om att sova i sängen eller inte. Jag vill ju hemskt gärna att Nikki ska sova i sin egen säng, men det verkar helt omöjligt. Tror att hon tycker att det blir för stor temperaturskillnad när man lägger dit henne, trots att vi bäddar ner henne med en massa filtar. (Hon somnar ju oftast i någons famn)
Hur ska man göra?


Och när det gäller amningen: Jag ammar Nikki när helst hon vill äta. Dock så sover hon väldigt mkt så ibland kan det gå 4-5 timmar eller mer utan att hon ätit. Men då när hon vaknar kan hon istället äta 2-3 ggr inom loppet av en timme.
Visst kan jag känna mig rätt låst då man inte vet om hon kommer att vilja ha mat när man ska iväg och göra ngt, men det är ju bara att gilla läget. Man får helt enkelt slå ner på tempot rejält och lära sig att sitta stilla och bara vara, vilket kan vara rätt nyttigt.
 
Sv: Fundersam gällande amning osv

Jag vill ju hemskt gärna att Nikki ska sova i sin egen säng, men det verkar helt omöjligt. Tror att hon tycker att det blir för stor temperaturskillnad när man lägger dit henne, trots att vi bäddar ner henne med en massa filtar. (Hon somnar ju oftast i någons famn)
Hur ska man göra?

Jag vet inte hur gammal hon är, men nyfödda bebisar tycker ofta om att ligga väldigt trångt. Ni kan prova söva henne när hon är hårt inlindad i en filt. Här finns beskrivning på hur man lindar: http://se.babycenter.com/baby/newborn/howtoswaddleyourbaby/
 
Sv: Fundersam gällande amning osv

Jag anser att barn ska få äta när dom vill. Inga konstiga regler eller annat ska väl kunna ersätta det mänskliga tänkandet för folk ? Herregud, man blir ju alldeles matt av alla rekomendationer...jag tycker Svenska folket ska börja tänka lite självständigt och våga lita på sig själv och vad som är bäst för egna personen.

När jag och syrran var liten var det strikt var fjärde timma som gällde...vilket mamma givetvis följde sa hon. Vad visste hon ? hon sa att, det var jättejobbigt att lyssna på skriket och veta att det var 1 timma kvar INNAN man fick/skulle amma. Så stor makt har rekomendationer och allvetare över folks egna tänkande. När brosan 20 år senare dök upp, så visste hon ju bättre. Men då var hon ju bara 22-23 år och litade givitvis BLINT på *de som kunde*...dvs BVC och alla runtomkring.

Förövrigt sa mamma att jag var jättetrött från början, jag sov för mycket...det visade sig senare att jag fick för lite mat...så jag funkade INTE var fjärde timma.
 
Senast ändrad:
Sv: Fundersam gällande amning osv

Våran har nästan alltid sovit i spjälsängen.
Från början ville hon inte. Antar sängen var för stor. Då ställde vi dit barnvagnsliften så hon fick sova i den, för då låg hon trångt. Och då började det fungera mycket bra. Prova med liften i spjälsängen, det brukar funka ganska så bra från början.
 
Sv: Fundersam gällande amning osv

Tror att hon tycker att det blir för stor temperaturskillnad när man lägger dit henne, trots att vi bäddar ner henne med en massa filtar.

Jag ammar det sista jag gör innan jag lägger ned honom. Då har jag alltid hand täcke över mig så att det blir varmt. Då har han ett varmt täcke att gossa under :) Om pappa bär honom det sista så lägger jag iaf hans täcke under mitt (+ mig själv då) så att det blir varmt!

Sen fick jag höra att man får djupsömn efter 20 min. så 20 min efter att de har somnat kan man testa att vänta innan man lägger bort dem. Jag har bara testat en gång när han var superkinkig och det fungerade iaf den gången ;)
 
Sv: Fundersam gällande amning osv

Jag är helt klart för fri amning, vilken ledsen bebis jag skulle ha annars.

Men att bara äta var 4:e timme.. hehe.. åt dom så sällan vore det ju helt fantastiskt. :angel: Jag ammar med bara någon timmes mellanrum, dygnet runt.
Men jag har märkt att ju större hon blir desto längre tid mellan måltiderna. Min dotter vägde ju bara 2,5 kg när hon föddes och hade svårt att hålla blodsockret så vi fick väcka henne varannan timme och mata dygnet runt. Nu vaknar hon självmant så ofta och vill äta.

Och nej, du ska inte räkna med att hinna med så mycket annat än att amma första tiden. :angel::D
 
Sv: Fundersam gällande amning osv

Vi har ju gått på Amningsmottagningen ett par gånger. Hon sa att barnen "ska" töja ut magsäcken så att de får plats med mer i magen = vilar/sover längre eller helt enkelt bara är vakna och nöjda. Innan vi fick ordning på maten så åt han 10-20 ml, slumrade, var missnöjd, åt 10-20 ml osv. Nu kan han dra i sig 80 ml och sover som en stock sen :) Han fick rätt så mycket i flaska i början eftersom att jag var så knäckt där ett tag. Nu får han bara flaska någon gång per dag och nu ska jag jobba på att få bort det också :) Men det har blivit så om han sovit länge och sen bara varit hungrig hungrig. Då har jag ammat, gett flaska och sen ammat igen bara för att få en liten paus.
 
Sv: Fundersam gällande amning osv

De första 2 veckorna sov Rasmus med mig. Sen så ammade jag honom och då hade jag hans täcke över oss så det blev varmt + en filt. Så när han somna i min säng så lät jag honom ligga där ett tag, det tar ca 20 min för en bebis att somna så djupt att man kan göra allt utan att de vaknar (jag har faktiskt lyckats byta blöja och ta av kläder + på med pyamas!)

Sen la jag ner filten, la dit Rasmus på sida, och sen täcket.
 
Sv: Fundersam gällande amning osv

TACK för länken! Den var intressant! :bow: Men det med att barnet ska sova i sängen med mig och min sambo, kommer inte att funka. Det vet jag redan nu!

Det sa jag också!!! :) Här på Buke också i en tråd!

Jag hade gjort i ordning en ammnigsplats där jag skulle gå upp på nätterna och amma. Det höll i ungefär tre veckor sen var jag så trött att jag höll på att dö. Då började jag sova med vår dotter och ammades liggandes, sovandes om nätterna istället.

Vi sov ihop tills hon blev fyra månader - sen valde hon själv att sova själv framför att sova med mig.

Kan sakna samsovningen lite, samtidigt som det är skönt också.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Fundersam gällande amning osv

Jag snurrar runt och bökar som en jag vet inte vad i sängen, men det går ändå bra att sova med Rasmus. Eller bra och bra, han är värre än mig och väcker mig flera ggr och när jag backar för han inte ska sparka på mig så vaknar han till och bökar efter så håller vi på så tills jag ger upp ;)

Sådär höll Nike också på. Sparkade och knuffade på mig.
Flera nätter i rad och när jag makade på mig eller helt enkelt gick upp, spretade hon ut armar och ben och sov vidare både en och två timmar.

Det var då jag började lägga henne i egen säng och sen dess sover vi båda två 10-11 timmar i sträck på natten!:) Sängen står precis intill vår säng så hon hör oss när vi sover.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Fundersam gällande amning osv

Någon har kanske redan skrivit detta. Men det är inte ens säkert att det är lämpligt att det går 4 h eller mer mellan måltiderna. Det beror på barnet. De får också lågt blodsocker med för lite mat och då kan de bli så trötta och slöa att de inte orkar äta. De hände vår kille och vi fick köra 3 h från det han senast började äta. Dvs åt han 1 och åt i 45 min så skulle han äta igen klockan 4. Vi fick köra med det tills han började gå upp i vikt och blev piggare.

Nike får bara ersättning och det går max 3,5 timmar emellan matningarna. Oftast runt 3 timmar - men det händer att hon är hungrig redan efter två.

Kör samma princip med ersättningen som med ammningen. Fri tillgång när hon vill.
 
Sv: Fundersam gällande amning osv

[*]Om man ska amma var fjärde timme, då blir det ju inte mycket annat gjort de andra timmarna?

Vår tjej äter oftast varannan - var tredje timma som sagt. Och nej, i början blir det inte så mycket gjort.

Räkna inte med att få något gjort de första tre månaderna. Ladda med bra tv-serier och filmer och bänka dig i soffan för i början ammar man hela tiden nonstop.

Se till att fylla frysen med matlådor så du har och se till att din kille är beredd på att sköta markservicen ett tag framöver.

Det är först när Nike blev runt fyra månader jag tyckte man började slappna av och landa lite mer.

Nu är hon fem månader och vi har fått bra ruljans på livet och rutinerna. Det går upp och det går ner och hon ändrar sig hela tiden och det gäller att hänga med:)
 
Sv: Fundersam gällande amning osv

Jag funderade mer på det där... Hur orkar du? Jag matar inte alls lika mycket och jag är så trött på nätterna så att jag tror att jag har koma... Ibland tror jag att han gnyr länge innan jag fattar att vi sovit och han vaknat. Jag tror att vi ännu inte somnat :crazy:
 
Sv: Fundersam gällande amning osv

Förövrigt sa mamma att jag var jättetrött från början, jag sov för mycket...det visade sig senare att jag fick för lite mat...så jag funkade INTE var fjärde timma.

Jag har funderat över just det där. Från vissa ur den äldre generationen så hör jag att de säger (inte utan viss "stolthet" i rösten) att deras barn minsann sova hela nätterna igenom redan vid 2, 3, 5, 8 osv veckors ålder. Men kanske var det faktiskt så att många barn då sov hela nätterna igenom just för att man ammade för sällan för just dessa individer. Resultatet blev bebisar som var för trötta för att orka skrika om mat helt enkelt... :crazy:
 
Sv: Fundersam gällande amning osv

Eftersom att vår son (gud vad tjatig jag är om detta känner jag) fick för lite mat i början så sov han ju mycket. De sa att han helt enkelt gick in i sparläge för att spara på sin energi. Det är strategiskt att göra så. Det kanske ligger något i det du säger... Men sen tror att jag det finns barn som är så duktiga på att ladda upp energi under dagen och har så mycket reserv att de faktiskt kan sova en hel natt :)
 
Sv: Fundersam gällande amning osv

Jag tror nog jag kommer försöka hålla lite längre tider än just två timmar osv... Kanske tom med fyra... Har pratat med flera och det kan också vara bra, just för att få in rutiner, barnet behöver ju inte äta så snart det skriker utan den kanske bara vill ha uppmärksamhet av annat slag. När jag var baby själv så gjorde mamma det misstaget av att mata så snart jag skrek, vilket gjorde att jag fick kolik som bara den och mamma höll på bryta ihop. Det blev ju aldrig någon paus. Vi hamnade tillsammans på sjukhus och där verkligen särade de på oss, och fick mamma att verkligen hålla lite tider. Då blev det genast bättre. :p
Jag tänker använda sunt förnuft och se vad som funkar, men varannan timme kommer den inte att få! Det vet jag! :cool:
Bara för ett barn skriker betyder det ju inte att den ska ha mat eller när man försöker hålla tex fyra timmars mellanrum. Man kan ju prata med den, kela med den och sjunga för den. En regelbundenhet verkar hur vettig som helst efter närmare eftertanke och även snack med sköterskor osv. :cool:

Jag vill tacka alla för era inlägg i denna tråd! Den har varit intressant att läsa och hjälpt mig nu fatta ett beslut som jag kommer att försöka hålla! Alla med småbarn, lycka till och jag hoppas att de växer upp till starka individer. :cool:
 
Sv: Fundersam gällande amning osv

Är nog väldigt induviduellt, Rasmus har jag ammat när han vill och han börja sova hela nätter när han var bara 2-3 veckor.

Sambon farmor fick order att väga innan amning, och amma lite, sen väga igen, osv för de fanns en tabell på exakt hur mkt bebisen skulle äta!! Men hon följde inte det alls, och fick jätte mkt skäll för det.

Golden_Heart Visst är rutiner bra men jag tycker inte man ska glömma att bebisen är en helt ny människa och man kan inte ställa krav på att h*n ska göra det vid det klockslaget osv osv, det tar 6 veckor ungefär att få igång amningen. Och ju oftare bebisen ammar ju mera mjölk producerar man, som bebisen behöver vid sina utvecklingssprång. Då är det mycket som händer och att ligga nära och amma hjälper även bebisen att komma till ro och smälta alla intryck.
Sprången sker runt:
4-5 veckor
2 månader
2½-3 månader
4 månader
6 månader
9 månader
11 månader

Då kan bebisen helt plötsligt vända helt på dygnet, vara hungrig hela tiden, börja vakna när h*n i vanliga fall brukar sova flera timmar i sträck osv osv.
Bör man ha i åtanke om man vill få in rutiner.

När Rasmus tog sitt språng vid 2½-3 månader gick jag ner 4 kg, hade en bebis som gått från solstråle till superkinkig och börja vakna 1-2 ggr om natten för mat.

Här är en bra sida
 
Sv: Fundersam gällande amning osv

Men sen tror att jag det finns barn som är så duktiga på att ladda upp energi under dagen och har så mycket reserv att de faktiskt kan sova en hel natt :)

Absolut, det tror jag med! Men; just det här med att jag upplever att så himla många som fått barn för 20-30 år sen säger att deras barn sov hela nätter på en gång. Antingen har de glömt att de faktiskt nattammade ibland eller hade skrikande barn på nätterna. Eller så var några av barnen helt enkelt för dåligt utfodrade.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
29 765
Senast: Snurrfian
·
Gravid - 1år Fy tusan vad det tar emot att skriva detta men jag vet inte vad jag ska ta mig till. Jag känner inte igen mig själv sen jag blev gravid...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 416
Senast: Bapelsin
·
Relationer Alltså... min bonusmamma. Jag blir så trött på henne ibland. Hon tycker att jag och min bror kan dela rum (vi är totala motsatser till...
2 3
Svar
57
· Visningar
10 914
Senast: a1agnlju
·
Gravid - 1år Att alla har rätt att inte amma tror jag att vi kan vara överens om men när jag precis fått mitt första barn dök den här...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
11 824
Senast: WildWilma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp